annonse
annonse
Anmeldelse: Annihilation

Skelsættende eksistentialisme

Alex Garland giver os en science fiction-film langt ud over det sædvanlige. Frygt, angst, døden og spørgsmål om vores egen eksistens er hjørnestenene i dette mesterværk.

annonse

Annihilation er ikke nogen letfordøjelig film, og den er heller ikke velegnet til tanketom popcornunderholdning en fredag aften. Men både under filmen og bagefter vil dens plot og intrikate historie garanteret køre rundt i dit hoved.

En svær fødsel – uden for biograferne

Garland har tidligere imponeret med den fantastiske Ex Machina. Også den en film, der i høj grad stillede spørgsmål til menneskehedens eksistens og fremtid, og hvad det vil sige at være menneske.

Hvor Ex Machina fokuserede på kunstig intelligens, ser Garland – som også står bag manuskriptet, baseret på en roman af Jeff VanderMeer – i Annihilation (“udslettelse”) på uforklarlige rumvæsners ankomst til Jorden.

Produceret af Paramount, men åbenbart uden tiltro til, at den kunne tiltrække et stort biografpublikum, har de i Europa valgt at bruge Netflix som distributør. Synd og skam, mener mange – nej, tværtimod, siger vi! Fantastisk, at også “smalle” film kan nå et bredt publikum via verdens største film- og seriedistributør.

På denne måde får vi adgang til helt nye kvalitetsfilm, som vi kan blæse op på storskærmen derhjemme i stuen. Uden at skulle bruge 300 kroner på biografbilletter og 300 mere på slik, sodavand og popcorn til ågerpriser. Hvis Netflix fortsætter med sådanne film, er de sikret en stor, stabil abonnementsbase – og det vil ændre den forstenede distribution af film én gang for alle.

(Foto: Netflix)

Jagten på det ukendte

Lena (Portman) er filmens protagonist. Hun er tidligere soldat, men arbejder nu som biolog, mens hendes mand, Kane (Isaac), ernærer sig som elitesoldat.

Da filmen begynder, er der gået et år, siden Kane forsvandt, og Lena ædes op af sorg og fortvivlelse. Men så, ud af det blå, står Kane pludselig i døren til soveværelset – tydeligvis omtumlet, forvirret og med hukommelsestab. Militæret tager kommandoen, og Lena bliver taget med til en hemmelig base. En base tæt på en underlig sfære langs kyststriben i Sydstaterne, som har ædt sig ind over et stort område. Bortset fra Kane er alle de soldater, der er blevet sendt ind i den udenjordiske sfære, aldrig vendt tilbage.

I et sidste desperat forsøg sammensætter militæret et rent kvindehold under ledelse af dr. Ventress (Leigh). Lena melder sig frivilligt i håb om at finde svar – og ikke mindst en kur til Kane. De fem kvinder har alle en broget fortid og intet at miste, men aner ikke, hvad der vil møde dem inde i den ukendte sfære.

 

(Foto: Netflix)

Frygt og håbløshed

Ud over Lena og Ventress består gruppen af den seje Anya (Rodriguez), den nervøse Josie (Thompson) og den tænksomme Cass (svenske Tuva Novotny). De er alle specialister inden for hver sit felt og går ind i sfæren i vished om, at chancen for at komme ud i live er minimal.

Efterhånden som de opdager nye livsformer og arter, der er krydset med hinanden, begynder det at gå op for dem, hvilken kraft de står over for. Og da de finder en video fra en tidligere militærekspedition, lammes gruppen af frygt og indre splittelse.

Filmfotograf Rob Hardys cinematografi er i en klasse for sig, hvor kameraet svæver over det særprægede landskab, fanger lyset på smukkeste vis eller bare står helt stille og lader dramaet synke ind – vi suges ind i det fascinerende landskab og fanges mentalt af det udfordrende plot.

(Foto: Netflix)

Hvem er vi? Og hvor er vi på vej hen?

Dan Brown er – uden sammenligning i øvrigt – p.t. ude med sin seneste bog om Robert Langdon, Origin. En spændingsroman, der både forsøger at svare på, hvor vi kommer fra, og hvor vi er på vej hen. Inde i sfæren bliver de fem kvinder stillet over for de samme eksistentielle spørgsmål og må samtidig konfrontere deres største frygt.

Frygten for det ukendte samt muterede monstre blandes dristigt med blændende smuk natur og billedskønne skabninger. Natten er mørk og truende, mens dagslyset er præget af stilhed, ro og undren – alt sammen inden for en ramme, hvor tid og rum er ude af balance, samtidig med at Lena oplever både gode og onde flashback fra fortiden med Kane.

Lena er absolut den mest komplekse person i ensemblet, og Natalie Portman, der nærmest bærer filmen alene på sine spinkle skuldre, leverer en af sine bedste præstationer.

(Foto: Netflix)

Det uforklarede uforklarlige

Annihilation stiller mange eksistentielle spørgsmål og er modig nok til at lade de fleste af dem stå ubesvaret. Som Lena siger, er det ikke sikkert, at “kraften” i sfæren er her af en bestemt grund. Meget af det uforklarlige forbliver i et uforklaret limbo – på samme måde som figuren Lena. Svarene er det i høj grad overladt til os selv at finde.

Garland giver os her en mesterlig, blændende smuk og dybt forstyrrende film, som du garanteret vil fundere over, længe efter at rulleteksterne er slut. Den er ikke lydefri – enkelte scener kunne have været skåret væk, og vi savner noget mere baggrund på de andre kvinder i gruppen. Men når det er sagt, så kvitterer vi uden tøven med fem solide stjerner. Med den slags film vil Netflix sikre sig et nyt, solidt ben at stå på.

Filmen kan streames på Netflix fra den 12. marts. Billedkvaliteten er rigtig god, men lidt for blege farver trækker en smule ned. Lydsporet svarer derimod ikke til forventningerne. Især i komplekse actionscener har dialogen en tendens til at drukne.

Fakta & Rating:

Netflix
Release: 12. marts 2018
Instruktion: Alex Garland
Med: Natalie Portman, Jennifer Jason Leigh, Tessa Thompson, Oscar Isaac, Benedict Wong, Tuva Novotny, Gina Rodriguez
Genre: Sci-fi
Land: USA
År: 2018
Tid: 1:55 timer

  • FILM:
  • EKSTRA:
  • LYD:
  • BILLEDE:
  • Læs også:

    Klassisk stjernekrig

    The Mouse House forvalter Star Wars-arven med respekt i endnu en klassisk film om kampen mellem det gode og det onde.

    Herlig kynisme

    Den egocentriske kynisme lever i bedste velgående, når Axe og Chuck igen støder sammen i 3. sæson af Billions.

    Seje helte – slap historie

    DC’s superhelte forsøger sig med en Avengers, men de er hverken lige så friske eller interessante som deres Marvel-fætre.

    Noget af det dummeste vi har set

    Geostorm er en åbenlys fornærmelse mod ethvert normaltbegavet menneske – og dræbende kedelig!

    Sarkastiske superhelte

    Ironi og sarkasme går som en rød tråd gennem vores tredje møde med tordenguden – og det virker.

    Fransk socialrealisme

    Anden runde af Marseille byder på en væsentlig mere realistisk og tilfredsstillende seeroplevelse end den første.

    Ujævnt krigsdrama

    Den tjekkiske modstandsbevægelse planlægger et attentat på hjernen bag “Endlösung”, Tjekkoslovakiets rigskansler Heydrich.

    Facaden revner

    En progressiv, meget liberal amerikansk familie sættes på prøve, idet alder, værdier og fordomme konfronteres på ubehagelig vis.

    Charmerende kultursammenstød

    Interessante kultur- og religionskonflikter i en kejtet, men charmerende romantisk komedie.

    Blade Runner 2049

    Der findes hele syv versioner af den oprindelige Blade Runner. Efterfølgeren behøver kun én - den er perfekt i første forsøg!

    Crooked House

    Overraskende kedelig filmatisering af Agatha Christie-krimi.

    Snemanden

    Hollywood kommer til Norge med bulder og brag - men resultatet er en fis i en hornlygte.

    annonse
    annonse
    annonse
    annonse
    -

    Lyd & Billede

    Som læser har du kun ret til at benytte indholdet på lydogbillede.dk til personlige og ikke-kommercielle formål. Du kan downloade, linke til og udskrive indhold fra lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål, forudsat at du henviser til kilden og respekterer eventuelle rettighedsangivelser og/eller -forbehold. Du må ikke bruge indhold til andre formål eller på andre måder end dem, der udtrykkeligt er tilladt.