annonse
annonse
Anmeldelse: Star Wars: The Last Jedi

Klassisk stjernekrig

The Mouse House forvalter Star Wars-arven med respekt i endnu en klassisk film om kampen mellem det gode og det onde.

annonse

For anden gang byder Disney på en officiel Star Wars-film, efter at den første – The Force Awakens med J.J. Abrams i instruktørstolen – gav os den gode, gamle Star Wars-følelse tilbage. En moderne sci-fi-klassiker i “vintage”-indpakning. Med andre ord var forventningerne skyhøje til efterfølgeren, den ottende film i sagaen – og vi blev ikke skuffet!

Handlingen fortsætter, hvor vi sidst forlod vores helte. Rey (Ridley) har opsøgt den gamle jedi-mester Luke Skywalker (Hamill) i hans tilbagetrukne ensomhed. Luke er på sin side blevet en gammel, desillusioneret gnavpotte, der nærmest har mistet troen på Kraften. Samtidig kæmper modstandsbevægelsen, under ledelse af den aldrende Prinsesse Leia (nu afdøde Carrie Fisher), for sin overlevelse, idet deres sidste tropper er omringet af Kylo Ren (Driver) og Den Første Orden.

Mark Hamill fik i modsætning til megastjernen Harrison Ford ikke den store karriere efter de oprindelige Star Wars-film, men her gør han et ærværdigt – og længe ventet – comeback som titlens sidste Jedi. Filmskaberne er heldigvis ikke faldet for fristelsen til at lade de imponerende special effects overskygge det menneskelige aspekt.

Plottet byder ikke på mange overraskelser; det er i høj grad det samme, som vi har set fra den front gang på gang, men for pokker, hvor det virker. Filmen er handlingsmættet, byder på et farverigt og interessant persongalleri, har en flot dramaturgisk opbygning og giver os et superbt miks af både latter og mørke.

The Last Jedi er den længste film i sagaen hidtil, nok også lidt for lang. Den sekvens, hvor antiheltene tager en afstikker til verdensrummets version af Monte Carlo, har sine småsjove øjeblikke, men ødelægger fremdriften.

(Foto: Disney)

Summa summarum gør instruktør Rian Johnson er anstændigt stykke arbejde, og hans friske, småfrække manuskript byder på masser af popcornunderholdning, mens det hele elegant afbalanceres med alvor og dramatisk mørke. Med mange små greb formår Disney at forny franchisen, samtidig med at det bedste bevares. Fem solide stjerner.

4K-udgivelsen er en af Disneys første i Skandinavien, og den skuffer afgjort ikke! Her er tindrende billedkvalitet med knivskarp kontrast, naturtro farver og detaljer i selv de mørkeste scener, fuldstændig støjfrit. En fuldtræffer! Lydsporet (DTS-MA 7.1) er af lige så høj kvalitet. Desuden er udgivelsen pakket med alt, hvad man kan ønske sig af bonusmateriale. En ægte referenceudgivelse!

Fakta & Rating:

4K UHD Blu-ray
Release: 16. april 2018
Instruktion: Rian Johnson
Med: Daisy Ridley, John Boyega, Mark Hamill, Adam Driver, Carrie Fisher, Oscar Isaac, Domhnall Gleeson
Genre: Sci-fi
Land: USA
År: 2017
Tid: 2:32 timer

  • FILM:
  • EKSTRA:
  • LYD:
  • BILLEDE:
  • Læs også:

    Rystende godt

    2. sæson af serien om et USA, der i en nær fremtid styres med jernhånd af religiøse fanatikere, fortsætter på de høje nagler.

    Det kunstige univers ekspanderer – og imploderer

    Den fascinerende tv-serie Westworld opretholder sine premiumkvaliteter.

    Lækker anakronisme

    Kenneth Branagh serverer et visuelt festfyrværkeri af en Christie-klassiker. Historien er derimod ikke særlig festlig.

    Romantisk overlevelsesdrama

    Umage par må kæmpe for at overleve i brutale, men spektakulære omgivelser efter et flystyrt.

    Herlig kynisme

    Den egocentriske kynisme lever i bedste velgående, når Axe og Chuck igen støder sammen i 3. sæson af Billions.

    Seje helte – slap historie

    DC’s superhelte forsøger sig med en Avengers, men de er hverken lige så friske eller interessante som deres Marvel-fætre.

    Noget af det dummeste vi har set

    Geostorm er en åbenlys fornærmelse mod ethvert normaltbegavet menneske – og dræbende kedelig!

    Sarkastiske superhelte

    Ironi og sarkasme går som en rød tråd gennem vores tredje møde med tordenguden – og det virker.

    Fransk socialrealisme

    Anden runde af Marseille byder på en væsentlig mere realistisk og tilfredsstillende seeroplevelse end den første.

    Ujævnt krigsdrama

    Den tjekkiske modstandsbevægelse planlægger et attentat på hjernen bag “Endlösung”, Tjekkoslovakiets rigskansler Heydrich.

    Skelsættende eksistentialisme

    Alex Garland giver os en science fiction-film langt ud over det sædvanlige. Frygt, angst, døden og spørgsmål om vores egen eksistens er hjørnestenene i dette mesterværk.

    Facaden revner

    En progressiv, meget liberal amerikansk familie sættes på prøve, idet alder, værdier og fordomme konfronteres på ubehagelig vis.

    annonse
    annonse
    annonse
    annonse
    -

    Lyd & Billede

    Som læser har du kun ret til at benytte indholdet på lydogbillede.dk til personlige og ikke-kommercielle formål. Du kan downloade, linke til og udskrive indhold fra lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål, forudsat at du henviser til kilden og respekterer eventuelle rettighedsangivelser og/eller -forbehold. Du må ikke bruge indhold til andre formål eller på andre måder end dem, der udtrykkeligt er tilladt.