: A Thousand Times Goodnight

Nordmanden Erik Poppe (deUSYNLIGE) har fået et bundt internationale skuespillere med sig og lavet et imponerende personligt drama, der udspiller sig i flere verdensdele. A Thousand Times Goodnight er afgjort en af hans bedste film.

Publiceret 11/05/2014 - 12:09
A Thousand Times Goodnight

Rebecca (Binoche) er en af verdens førende krigsfotografer og har arbejdet i en række områder med voldsomme konflikter. Under et ambitiøst projekt i Afghanistan, hvor hun følger en kvindelig selvmordsbomber, sker der en alvorlig ulykke, som næsten tager livet af Rebecca. Da hun kommer hjem til Irland og møder sin mand (Coster-Waldau) og deres to døtre, bliver hun stillet over for et ultimatum: Jobbet eller familien. Et usædvanlig svært valg, da hun sætter begge dele meget højt.

Erik Poppe har en flot karriere bag sig med et væld af prisbelønnede reklamefilm, dokumentarfilm, kortfilm og musikvideoer. Han har også lavet en håndfuld rigtig gode spillefilm siden debuten med Schpaaa i 1998. Fællesnævneren for disse er, at de alle handler om nordmænd i Norge. I A Thousand Times Goodnight er det stik modsat, idet både skuespillere og locations er udenlandske. Franske Juliette Binoche og danske Nikolaj Coster-Waldau gør en stor indsats i hovedrollerne, mens vi bl.a. ser irske Larry Mullen Jr. fra U2 i en birolle.

Filmen er flot fotograferet i Irland, Afghanistan og Marokko, og det forstærker selvfølgelig indtrykket af en international produktion, som i denne sammenhæng giver filmen yderligere troværdighed og tyngde.

Poppe har brugt sine egne erfaringer som tidligere krigsfotograf til at skabe et stærkt og realistisk fundament, mens han på sædvanlig vis leverer en intelligent skildring af menneskelige relationer. A Thousand Times Goodnight er en udsøgt og bevægende film, der imponerer på mange måder og fortjener et bredt publikum; den har da også modtaget flere filmpriser. Fem stjerner.

Filmen kan stærkt anbefales på Blu-ray. Man får et væld af spændende ekstramateriale bestående af forskellige dokumentarer og interviews. Det audiovisuelle er også rigtig godt med et flot billede og et stærkt lydspor (dts-MA 5.1).

A Thousand Times Goodnight

• Release: 5. marts 2014
  • Instruktion: Erik Poppe