annonce
annonce

Anmeldelse: Annihilation

Skelsættende eksistentialisme

Alex Garland giver os en science fiction-film langt ud over det sædvanlige. Frygt, angst, døden og spørgsmål om vores egen eksistens er hjørnestenene i dette mesterværk.

Annihilation er ikke nogen letfordøjelig film, og den er heller ikke velegnet til tanketom popcornunderholdning en fredag aften. Men både under filmen og bagefter vil dens plot og intrikate historie garanteret køre rundt i dit hoved.

En svær fødsel – uden for biograferne

Garland har tidligere imponeret med den fantastiske Ex Machina. Også den en film, der i høj grad stillede spørgsmål til menneskehedens eksistens og fremtid, og hvad det vil sige at være menneske.

Hvor Ex Machina fokuserede på kunstig intelligens, ser Garland – som også står bag manuskriptet, baseret på en roman af Jeff VanderMeer – i Annihilation (“udslettelse”) på uforklarlige rumvæsners ankomst til Jorden.

Produceret af Paramount, men åbenbart uden tiltro til, at den kunne tiltrække et stort biografpublikum, har de i Europa valgt at bruge Netflix som distributør. Synd og skam, mener mange – nej, tværtimod, siger vi! Fantastisk, at også “smalle” film kan nå et bredt publikum via verdens største film- og seriedistributør.

På denne måde får vi adgang til helt nye kvalitetsfilm, som vi kan blæse op på storskærmen derhjemme i stuen. Uden at skulle bruge 300 kroner på biografbilletter og 300 mere på slik, sodavand og popcorn til ågerpriser. Hvis Netflix fortsætter med sådanne film, er de sikret en stor, stabil abonnementsbase – og det vil ændre den forstenede distribution af film én gang for alle.

(Foto: Netflix)

Jagten på det ukendte

Lena (Portman) er filmens protagonist. Hun er tidligere soldat, men arbejder nu som biolog, mens hendes mand, Kane (Isaac), ernærer sig som elitesoldat.

Da filmen begynder, er der gået et år, siden Kane forsvandt, og Lena ædes op af sorg og fortvivlelse. Men så, ud af det blå, står Kane pludselig i døren til soveværelset – tydeligvis omtumlet, forvirret og med hukommelsestab. Militæret tager kommandoen, og Lena bliver taget med til en hemmelig base. En base tæt på en underlig sfære langs kyststriben i Sydstaterne, som har ædt sig ind over et stort område. Bortset fra Kane er alle de soldater, der er blevet sendt ind i den udenjordiske sfære, aldrig vendt tilbage.

I et sidste desperat forsøg sammensætter militæret et rent kvindehold under ledelse af dr. Ventress (Leigh). Lena melder sig frivilligt i håb om at finde svar – og ikke mindst en kur til Kane. De fem kvinder har alle en broget fortid og intet at miste, men aner ikke, hvad der vil møde dem inde i den ukendte sfære.

 

(Foto: Netflix)

Frygt og håbløshed

Ud over Lena og Ventress består gruppen af den seje Anya (Rodriguez), den nervøse Josie (Thompson) og den tænksomme Cass (svenske Tuva Novotny). De er alle specialister inden for hver sit felt og går ind i sfæren i vished om, at chancen for at komme ud i live er minimal.

FAKTA

Netflix
Release: 12. marts 2018
Instruktion: Alex Garland
Med: Natalie Portman, Jennifer Jason Leigh, Tessa Thompson, Oscar Isaac, Benedict Wong, Tuva Novotny, Gina Rodriguez
Genre: Sci-fi
Land: USA
År: 2018
Tid: 1:55 timer

Flere anmeldelser under

A Ghost Story

Krævende spøgelseshistorie

David Lowery har lavet en film om kærlighed, tab og bundløs sorg – på meget original vis.

The Handmaid’s Tale, 2. sæson

Rystende godt

Westworld, 2. sæson

Det kunstige univers ekspanderer – og imploderer

Mordet i Orientekspressen

Lækker anakronisme

The Mountain Between Us

Romantisk overlevelsesdrama

Star Wars: The Last Jedi

Klassisk stjernekrig

Billions, 3. sæson

Herlig kynisme

Justice League

Seje helte – slap historie

DC’s superhelte forsøger sig med en Avengers, men de er hverken lige så friske eller interessante som deres Marvel-fætre.

Geostorm 3D

Noget af det dummeste vi har set

Thor: Ragnarok

Sarkastiske superhelte

Marseille, 2. sæson

Fransk socialrealisme

The Man With the Iron Heart

Ujævnt krigsdrama

Here and Now, 1. sæson

Facaden revner

The Big Sick

Charmerende kultursammenstød