: E.T.

Med E.T. bidrog Steven Spielberg til at redefinere hele familiefilm-konceptet. En film, som har alle de rigtige ingredienser og selv 30 år efter sin biografpremiere står som en milepæl i filmhistorien.

Publiceret 07/12/2012 - 00:00
E.T.

Absolut alle, der er født i 1970’erne eller 80’erne, husker den herlige replik “E.T. phone home”, hans glødende finger, cyklerne, som begynder at flyve, og Gertis modige tårer, idet hun overdrager blomsten til vores krumryggede, brune lille ven.

Det er drengen Elliot (Henry Thomas), der falder over den forkomne botaniker fra det store verdensrum, som blev efterladt, da hans artsfæller måtte foretage en hurtig retræte. Elliot knytter et stærkt bånd til E.T., får ham som legekammerat og gemmer ham i skabet for sin mor. Men E.T. vil så gerne finde en måde at komme hjem på – en hjemrejse, som bringes i fare, da skumle myndigheder sætter efter ham, og han bliver alvorligt syg.

Med E.T. viste Spielberg sin styrke og sin utrolige fingerspitzengefühl for familiefilm. Den 36-årige instruktør ved, nøjagtig hvilke strenge han skal spille på, uden at det tipper over i sentimentalitet, samtidig med at historien balancerer mesterligt mellem spænding og humor – det hele i et miks, som fascinerer og underholder såvel de mindste som de ældste.

Fri for døde punkter og med et nydeligt billede og godt skuespil fra drevne voksne og ferske barneskuespillere lader vi os underholde og charmere af historien om drengen, der kæmper med en familie i opløsning og en trist tilværelse, som (bogstavelig talt) lyses op af den fremmede. Få film har tålt tidens tand godt, og den kan (og bør) ses igen og igen. Seks strålende stjerner!

Billedkvaliteten er restaureret til nærmest fejlfri stand; dog er det til at se, at der er tale om en 30 år gammel film, men kun lige akkurat! Lydsporet er simpelthen utrolig godt, og i dts-HD 7.1 træder den svulstige musik af John Williams frem i sin fulde pragt. Jubilæumsudgaven på BD er spækket med godt bonusmateriale; specielt vil vi fremhæve “Spielberg & E.T.”, hvor Steven Spielberg ser tilbage på filmen og processen, samt “The E.T. Journals”, som lader os være flue på væggen i næsten en time under selve filmproduktionen – ubetaleligt! Desuden er der nogle udeladte scener, udviklingen af E.T., tilbageblik, musikken, trailer, stills samt lidt nye premierer; men (som altid med Spielberg) savner vi et kommentarspor, der kunne belyse dette mesterværk yderligere.

E.T.

• Release: 31. oktober 2012
  • Instruktion: Steven Spielberg