Anmeldelse: Find Dory 3D

Charmerende gensyn

Find Nemo er en af de bedste animationsfilm nogensinde, og dermed har fortsættelsen ekstra stor faldhøjde.

Publiceret 21/01/2017 - 14:04
Find Dory 3D

For ca. 13 år siden løb dyrehandlere rundt om i verden tør for klovnfisk. Hvorfor? Jo, alle vil have deres egen Nemo. Kommercielt var Find Nemo en astronomisk succes, men også kunstnerisk står den som noget af det ypperste, verden har set af animationsfilm – nogensinde!

Med undtagelse af Toy Story har Disney-ejede Pixar ikke været kendt for at lave toere af deres film, men mange har nok ventet på en fortsættelse af historien om Nemo. Den har da også været på planlægningsstadiet i årevis, og med den oprindelige forfatter og instruktør, Andrew Stanton, i spidsen burde der være lagt op til endnu en klassiker. Men lad os bare få det sagt med det samme: Find Dory er en god film, der brillerer rent teknisk, men i forhold til originalen er den hurtigt glemt.

Find Dory 3D

Vi kommer ind i samme univers med de samme hovedpersoner, kort efter at vi forlod dem i 2003. Den søde, men noget glemsomme Dory (DeGeneres) får pludselig nogle flashbacks fra barndommen og kommer i tanke om, at hun har nogle forældre, der venter på hende. Og så er det ellers ud på det store hav igen i jagten på sine rødder. Undervejs kommer Dory væk fra Nemo (Rolence) og Marlin (Brooks) og bliver fanget i et akvarium for omplacering af havets dyr.

Animationsteknisk er Find Dory (endnu) en toppræstation og en sand fryd for øjet, men historien er langtfra lige så original, varieret og spændende som originalen. Den læner sig for meget op ad etterens grundformel, men mangler mange af de charmerende figurer – f.eks. hajen Bruce, skildpadderne og Gill – og har en lidt for flad dramaturgisk udvikling. Ikke decideret kedelig, men den mangler nerve og action. Den eneste nye figur er kamæleonblæksprutten Hank (O’Neill), der faktisk får lidt for meget tid på skærmen.

Find Dory 3D

Alt i alt et charmerende gensyn, der dog virker som en lidt unødvendig film. Fire tynde stjerner.

Teknisk leverer Pixar som sædvanlig fantastisk kvalitet, og både lyd (dts-MA 7.1) og billede er til topkarakter. Men er der ikke meget grund til at se filmen i 3D; man mister lidt lys og farve, og får en næsten umærkelig dybdeeffekt. Udgivelsen er til gengæld spækket med interessant bonusmateriale.

Find Dory 3D

• Blu-ray
  • Release: 24. november 2016