Anmeldelse: Games of Thrones, 1. sæson

Intrigernes Mekka

Amerikanske HBO fortsætter med at producere fortræffelig tv-underholdning, idet vi i denne serie bliver ført tilbage til den mørkeste middelalder med mængder af sex, vold og flere intriger, end godt er.

Publiceret 26/04/2012 - 09:18
Games of Thrones, 1. sæson

I en fiktiv del af verden, som kaldes Westeros, befinder der sig syv riger, som gennem tiderne har ligget i bitter og blodig strid med hinanden. Da vi ankommer, hersker der en slags undtagelsestilstand, idet kong Robert har samlet flere af rigerne og søgt alliance med andre – men vinteren er på vej …

Game of Thrones er baseret på bestseller-serien A Song of Ice and Fire af George R.R. Martin, en romanserie, som oser af tidsrigtig fantasy; en genre, vi kan styre vores begejstring for, men serien har kraftigt nedtonet fantasy-delen for så til gengæld at fokusere på personerne og alle de intriger, der opstår. Det her er Sopranos møder Ringenes herre!

Hovedpersonen er den karismatiske, retskafne og standhaftige Eddard Stark (en glimrende Sean Bean), som hersker med kong Roberts velsignelse over Winterfell; en gudsforladt provins langt mod nord, som har gennemgået 30 år med kontinuerlig vinter, og som grænser op mod landet ved Den Store Mur. Idet kongen beder Stark besætte rollen som hans højre hånd, tager han hele familien med sig og flytter til intrigernes mekka – hovedstaden King’s Landing.

Serien oser af kvalitet i alle led og et gigantisk budget. Kulisserne er storslåede og troværdige, og billedet er nydeligt, når det fejer hen over storslåede landskaber, kolde huse og varme mennesker. Blandt skuespillerne er der plukket på øverste hylde, og vi vil fremhæve Peter Dinklage (som fortjent vandt en Golden Globe), danske Nikolaj Coster-Waldau, eksotiske Emilia Clark, Mark Addy og chefheksen Lena Headey. Og vi lader os rive med af det nok så komplekse persongalleri.

Er det så bare at lette på hatten og give en sekser? Nej, det mener vi ikke. Her er udgangspunktet et særdeles interessant og fascinerende plot, topskuespillere, der leverer, så det holder, og teknisk er serien af ypperste kvalitet, men vi føler, at der altid er et “men” – selve manuskriptet med alle intrigerne bliver efterhånden lidt for søgt og gentaget – selv af fantasy at være. Når mange af vendingerne og intrigemageriet til slut fremstår som konstrueret, falder en del af charmen og interessen, og efter 11 episoder bliver det lige lovlig meget af det samme. God underholdning, som vi desværre tror vil falde kvalitetsmæssig i kommende sæsoner. Fire stærke stjerner!

Nu da man endelig er begyndt at udsende de bedste tv-serier på Blu-ray, får vi endelig den topkvalitet, vi fortjener på lyd- og billedsiden. På dette område er Game of Thrones ingen undtagelse – fuld score! Også på bonussiden er BD’en et overflødighedshorn med alt fra en omfattende og interessant bag-om-filmen over påskeæg, kommentarspor og løbende guide til en mængde minidokumentarer.

Games of Thrones, 1. sæson

• Release: 6. marts 2012
  • Instruktion: Alan Taylor m.fl.