Anmeldelse: Marvel’s Luke Cage, 2. sæson

Cool superhelt vender tilbage

Marvels mest “ordinære” superhelt er tilbage på skærmen, og 2. sæson er klart et kig værd.

Publiceret 15/08/2018 - 00:01
Marvel’s Luke Cage, 2. sæson

Under et uretmæssigt fængselsophold blev der eksperimenteret på Luke Cage (Colter), hvilket gav ham superkræfter og gjorde ham usårlig (næsten). Hjemme i Harlem søger Cage anonymitet og en tilbagetrukket tilværelse, men bandekriminalitet, som også påvirker hans nærmeste, tvinger ham til at tage affære. Det var sådan, vi lærte den usædvanlige superhelt at kende i 1. sæson.

I 2. sæson har han modvilligt accepteret sin superheltestatus og omfavnet det moderne liv på sociale medier, samtidig med at han må kæmpe mod sin egen fortid og sine indre dæmoner, og forsøge at tage vare på sin menneskelighed.

Sæsonen er centreret om et ikke særlig originalt plot med mere eller mindre traditionelle gangstere, der alle vil kontrollere områdets narkotika, afpresning og prostitution. Mere utraditionelt er det, at seriens hovedskurk er en kvinde. Med Cottonmouth ryddet af vejen i sidste sæson – desværre – får Cage også en ny nemesis at kæmpe imod i form af jamaicaneren Bushmaster (Shakir).

(Foto: Netflix)

Mike Colter gør et godt stykke arbejde som den indesluttede enspænder, men er ikke nogen udpræget karakterskuespiller. Når Cage skal tilføres såre tiltrængt dybde, kommer Colter til kort.

Derimod er det det stærke kvindeteam, der imponerer, med Rosario Dawson som Lukes personlige sygeplejerske og kæreste, Simone Missick som den vingeskudte politikvinde, der må kæmpe sig tilbage på jobbet, og Alfre Woodard som den herligt kyniske og totalt dobbeltmoralske gangster Mariah Dillard. Nyligt afdøde Reg E. Cathey (House of Cards) tilfører serien varme og nuancer som Lukes far.

(Foto: Netflix)

Ligesom i 1. sæson spiller musikken en hovedrolle i serien, og i 2. sæson er den endnu heftigere og mere varieret. Fra gangsternes hiphop til fængende jazz- og bluestones får vi store mængder herlig, swingende musik; selv lidt reggae er der blevet plads til.

Lucy Liu (Charlies engle) har instrueret den første episode og slipper udmærket fra det, men serien ville have haft godt af strammere instruktion og en mere grundig tur på klippebordet. 40 minutters episoder havde passet den bedre, for der er lidt for meget unødvendig spildtid. Fire bomstærke stjerner til Marvels mest cool superhelt. (Anmeldelsen er baseret på de første seks ud af 13 episoder). Hele 2. sæson kan streames på Netflix nu.

<
>
(Foto: Netflix)