annonse
annonse
Anmeldelse: Uforglemmeligt ubehagelig

Mother!

Mesterinstruktøren Darren Aronofsky giver os en ubehagelig filmoplevelse, som man skal bruge tid på at ryste af sig.

annonse

En af vor tids mest spændende instruktører, amerikanske Darren Aronofsky, er ikke bange for at bryde konventioner, eksperimentere og (om nødvendigt) chokere. Med film som Requiem for a Dream, The Wrestler og Black Swan på CV’et har han noget at leve op til, og Mother! står bestemt ikke tilbage for hans tidligere værker.

Vi bliver nærmest vidne til et kammerspil i det store, øde beliggende hus, hvor “Mother” (Lawrence) og hendes tyve år ældre forfatter-boheme af en ægtemand (Bardem) bor. Hele handlingen foregår i det ældgamle hus, som Lawrence står for renoveringen af efter en brandkatastrofe, som vi kun aner konturerne af.

Manden lider af langvarig skriveblokering og bliver mere og mere frustreret for hver dag – indtil han finder inspiration i et ældre ægtepar (Ed Harris og en fabelagtig frisk Michelle Pfeiffer), der pludselig invaderer den landlige idyl.

(Foto: Fox/Paramount)

Mother! er en film, der er meget svær at sætte i bås. Den ligner en gyser, men befinder sig mere i genren drama-thriller krydret med psykologisk gys. Aronofsky har selv kaldt den en uforklarlig film.

Vi er overbevist om, at instruktøren (der også har skrevet manuskriptet) bl.a. har ladet sig inspirere af gyserklassikeren Rosemary’s Baby, hvorfra Mother! både henter noget tematik og ikke mindst den snigende uhygge. Filmen er gennemsyret af en ubehagelig, nærmest ubestemmelig stemning, hvor vi konstant aner, at noget er frygtelig galt, uden at det eksplicit vises.

Som en rød tråd gennem filmen løber forfatterens fantastiske egotrip og oppustede selvbillede, hvor hele universet drejer sig om ham, og hendes rolle kun er at være inspiration (og efterfølgende fødemaskine) for ham. Her kan man frit tolke alt muligt ind, men hvis man skærer handlingen ind til benet, er det mest fascinerende den tilsyneladende normale hverdag, som langsomt, men sikkert forvandles til et ufatteligt mareridt.

Handlingen bliver mere og mere outreret, og nogle vil nok falde fra undervejs, men hvis du kan acceptere præmisset, får du en psykologisk gyser af de sjældne serveret, hvor Jennifer Lawrence leverer en af sine bedste præstationer! Fem stjerner.

Billedkvaliteten er bevidst holdt noget bleg og dæmpet med en del støj i billedet. Det komplekse lydspor (Dolby Atmos) forkæles af et heftigt surround-miks, og subwooferen kommer indimellem virkelig på arbejde. Som bonus får vi en rigtig god halvtimes bag-om-filmen og en kort feature om filmens special effects.

Fakta & Rating:
Blu-ray Release: 1. februar 2018 Instruktion: Darren Aronofsky Med: Jennifer Lawrence, Javier Bardem, Ed Harris, Michelle Pfeiffer, Brian Gleeson, Domhnall Gleeson Genre: Gyser Land: USA År: 2017 Tid: 2:01 timer
  • FILM:
  • EKSTRA:
  • LYD:
  • BILLEDE:
  • Læs også:

    Det kunstige univers ekspanderer – og imploderer

    Den fascinerende tv-serie Westworld opretholder sine premiumkvaliteter.

    Lækker anakronisme

    Kenneth Branagh serverer et visuelt festfyrværkeri af en Christie-klassiker. Historien er derimod ikke særlig festlig.

    Romantisk overlevelsesdrama

    Umage par må kæmpe for at overleve i brutale, men spektakulære omgivelser efter et flystyrt.

    Klassisk stjernekrig

    The Mouse House forvalter Star Wars-arven med respekt i endnu en klassisk film om kampen mellem det gode og det onde.

    Herlig kynisme

    Den egocentriske kynisme lever i bedste velgående, når Axe og Chuck igen støder sammen i 3. sæson af Billions.

    Seje helte – slap historie

    DC’s superhelte forsøger sig med en Avengers, men de er hverken lige så friske eller interessante som deres Marvel-fætre.

    Noget af det dummeste vi har set

    Geostorm er en åbenlys fornærmelse mod ethvert normaltbegavet menneske – og dræbende kedelig!

    Sarkastiske superhelte

    Ironi og sarkasme går som en rød tråd gennem vores tredje møde med tordenguden – og det virker.

    Fransk socialrealisme

    Anden runde af Marseille byder på en væsentlig mere realistisk og tilfredsstillende seeroplevelse end den første.

    Ujævnt krigsdrama

    Den tjekkiske modstandsbevægelse planlægger et attentat på hjernen bag “Endlösung”, Tjekkoslovakiets rigskansler Heydrich.

    Skelsættende eksistentialisme

    Alex Garland giver os en science fiction-film langt ud over det sædvanlige. Frygt, angst, døden og spørgsmål om vores egen eksistens er hjørnestenene i dette mesterværk.

    Facaden revner

    En progressiv, meget liberal amerikansk familie sættes på prøve, idet alder, værdier og fordomme konfronteres på ubehagelig vis.

    annonse
    annonse
    annonse
    annonse
    -

    Lyd & Billede

    Som læser har du kun ret til at benytte indholdet på lydogbillede.dk til personlige og ikke-kommercielle formål. Du kan downloade, linke til og udskrive indhold fra lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål, forudsat at du henviser til kilden og respekterer eventuelle rettighedsangivelser og/eller -forbehold. Du må ikke bruge indhold til andre formål eller på andre måder end dem, der udtrykkeligt er tilladt.