: Rock of Ages

Kan en musical, der handler om 80’ernes heavy metal-miljø på Sunset Boulevard i Los Angeles – med bl.a. Tom Cruise og Russel Brand i hovedrollerne – blive god underholdning? Svaret er nok ekstremt individuelt, men filmen har bestemt både stærke og svage sider.

Publiceret 17/12/2012 - 00:00
Rock of Ages

Rock of Ages er baseret på musicalen af samme navn, som handler om heavyrockens storhedstid i 1980’erne. Vi møder to musikelskende unge, Sherrie (Julianne Hough) og Drew (Diego Boneta), der begge har søgt lykken i miljøet omkring rockklubben The Bourbon på Sunset Boulevard i L.A. Klubben drives af Dennis (Alec Baldwin) og Lonny (Russel Brand) og er stedet, hvor de store stjerner har spillet de seneste år. Bl.a. har den største af dem alle, Stacee Jaxx (Tom Cruise), været fast inventar. Sherrie og Drew forelsker sig i hinanden, men får hurtigt problemer i den nådesløse underholdningsbranche, og The Bourbon kæmper økonomisk. Kan de alle redde klubben, kærligheden og karrieren med rock’n’roll?

Filmen er faktisk ganske god inden for sin genre, og det er en flot produktion, som virkelig har fanget essensen i både musik og tidsepoke. Rock of Ages er ren underholdning og fungerer helt fint på sine præmisser. Alligevel er der en hel del at sætte en finger på. Selv om de etablerede skuespillere gør en kæmpe indsats – specielt Tom Cruise og Alec Baldwin – bliver det for svagt af Julianne Hough og Diego Boneta.

Det største problem er dog, at filmen ikke ved, i hvilken retning den skal gå. Af og til er den en seriøs kærlighedshistorie, mens den så pludselig hælder mod crazy komedie. Manuskriptet virker, som om det er blevet krydret med lidt påtagede gags for at spæde den tamme historie op. Men uanset hvad: De vigtige elementer til en rockmusical er på plads, og mange vil nok finde den absolut seværdig. Tre stærke stjerner.

Rock of Ages på Blu-ray er stort set en god oplevelse. Ekstramaterialet er solidt og indeholder et hav af informative dokumentarfilm og interviews. Billedet er næsten helt perfekt og har fået det rigtige udtryk for sådan en produktion. Lyden er det eneste minus: Den er særdeles stærk, når der spilles musik, men direkte skuffende ved almindelig dialog og handling.

Rock of Ages

• Release: 31. oktober 2012
  • Instruktion: Adam Shankman