annonse
annonse
Anmeldelse: En slap og usammenhængende affære

Snemanden

Hollywood kommer til Norge med bulder og brag - men resultatet er en fis i en hornlygte.

annonse

Jo Nesbø er en af Skandinaviens bedst sælgende forfattere. Hans krimiserie om den fordrukne politimand Harry Hole er oversat til mere end halvtreds (!) sprog, og efter succesen med Headhunters var det kun et spørgsmål om tid, før Hollywood bankede på døren.

Scorsese på banen

I 2011 kom selveste Martin Scorsese med et ønske om at instruere Snemanden (den syvende bog i Hole-serien). Senere sprang han fra, men fortsatte sammen med bl.a. Nesbø som producent og overlod instruktørjobbet til svenske Tomas Alfredson (Lad den rette komme ind, Dame, konge, es, spion).

Og bare så vi har det på plads: Vi har ikke læst bogen, ej heller nogen af de andre i Hole-serien, men hvis filmens kvalitet afspejler bøgernes, er det nok ikke nogen katastrofe.

Klicheer som perler på en snor

Harry Hole er en erfaren efterforskere ved Oslos politi og har alle de karakteristiske klicheer, der hører til anti-helte inden for krimigenren. Han er stærkt alkoholiseret (hvilket hans chef ved, men dækker over) og arbejdsnarkoman, han har svært ved langvarige forhold, bor i et muggent hul af en lejlighed og arbejder indimellem på kanten af reglementet. Så langt, så godt – det hører trods alt til præmisset og skyldes nok hovedsagelig kildematerialet.

Fra Bergen overføres efterforskeren Katrine Bratt (svenske Rebecca Ferguson, Mission: Impossible – Rogue Nation) med en bunke uopklarede mordsager, hvor fællesnævneren er kvinder med børn. Det står hurtigt klart, at Katrine skjuler noget for Harry. Samtidig modtager han et mærkeligt brev fra en, der åbenbart holder øje med ham, signeret med en snemand. Og i baggrunden arbejder den sleske finansmand Arve Støp (Simmons) på at sikre Oslo det næste ski-VM.

(Foto: Nordisk Film)

Billedskøn norsk natur, men …

Snemanden byder på billedskønne naturbilleder fra Norge og kan sikkert bidrage til øget turisme. Men den historie, vi får serveret, er søgt, utroværdig og ufattelig uspændende. Hole jagter trods alt en bestialsk seriemorder, men dramaturgien minder mere om kardiogrammet for en døende hjertepatient.

Alfredson udtaler selv i et interview med NRK, at de fik alt for travlt under indspilningen, så de manglede 10-15 procent af historien, da de skulle sætte den sammen i klipperummet. Hvilket filmen da også bærer præg af.

Selve politiarbejdet er nærmest en parodi, hvor man falder over løsninger og svar. Noget af det “sjoveste” er, hvordan de kommer frem til, hvornår morderen slår til, nemlig når den første sne falder – som om der ikke var hundrede andre fællestræk. Brikkerne falder bare på plads, uden at vi som seere er med i processen, og ofte sidder vi tilbage med et stort “hvorfor?”.

(Foto: Nordisk Film)

Haltende tempo

Det hele lunter af sted med en usammenhængende handling, hvor mange ting sker uden forklaring og/eller opfølgning. Det er muligt, at bogen er så omfattende, at den ville egne sig bedre som tv-serie, men det burde være muligt at få et godt filmmanuskript ud af en bestseller-roman.

Teknologisk virker det, som om Snemand foregår i 1990’erne. Harry bliver fuldstændig blæst omkuld over, at lægen kan bestille en recept via mobilen, mens Oslos politi netop har investeret i en ny, “banebrydende” teknologi: En forvokset ultrabook/tablet, som både kan gemme filer, gå på nettet og optage film. Wow!

Skuespillerne leverer generelt udmærkede præstationer, men Val Kilmer er en omvandrende katastrofe. Hvad i verden tænkte de på? Michael Fassbender er derimod solid som den udkørte, hårdtarbejdende politimand, der aldrig giver op.

Fassbender, der har film som Macbeth, 12 Years a Slave og The Light Between Oceans på cv’et, er en af vor tids førende karakterskuespillere. På trods af det slappe og overfladiske manuskript giver han såre tiltrængt liv til Harry Hole. Rebecca Ferguson gør et overbevisende indtryk som hans sparringspartner, og Chloë Sevigny er en ren fornøjelse som norsk redneck.

(Foto: Nordisk Film)

Middelmådigt

Alt i alt er vi er mest forundret over, hvordan man med et så godt udgangspunkt og så dygtige folk både foran og bag kameraet har formået at lave et så fuldstændig middelmådigt produkt. Snemanden minder om en tv-film med et lille budget og små ambitioner, selv om skuespillere og fotografering trækker op.

Meget af forklaringen ligger nok i dårlig forberedelse, og at der er hele 13 producenter, som nok alle ville have deres mening hørt. Det, vi får serveret, er overraskende kedelig dramaturgi og en fraværende spændingskurve.

I lyset af ressourcerne og personerne bag denne store satsning er det et utrolig skuffende resultat. Og argumentet om, at amerikanerne ikke formår at formidle nordisk krimi på autentisk vis, holder ikke; det blev i den grad tilbagevist med den aldeles fortræffelige The Girl With the Dragon Tattoo. Nej, Snemanden fortjener ikke mere end tre svage, middelmådige stjerner. Hvis det er en god krimi, du leder efter, så se hellere en sæson af Bosch.

Fakta & Rating:
Release: 26. februar 2018 Instruktion: Tomas Alfredson Originaltitel: The Snowman Med: Michael Fassbender, Rebecca Ferguson, J.K. Simmons, Charlotte Gainsbourg, Jonas Karlsson Genre: Krimi Land: USA År: 2017 Tid: 1:54 timer
  • FILM:
  • Læs også:

    Rystende godt

    2. sæson af serien om et USA, der i en nær fremtid styres med jernhånd af religiøse fanatikere, fortsætter på de høje nagler.

    Det kunstige univers ekspanderer – og imploderer

    Den fascinerende tv-serie Westworld opretholder sine premiumkvaliteter.

    Lækker anakronisme

    Kenneth Branagh serverer et visuelt festfyrværkeri af en Christie-klassiker. Historien er derimod ikke særlig festlig.

    Romantisk overlevelsesdrama

    Umage par må kæmpe for at overleve i brutale, men spektakulære omgivelser efter et flystyrt.

    Klassisk stjernekrig

    The Mouse House forvalter Star Wars-arven med respekt i endnu en klassisk film om kampen mellem det gode og det onde.

    Herlig kynisme

    Den egocentriske kynisme lever i bedste velgående, når Axe og Chuck igen støder sammen i 3. sæson af Billions.

    Seje helte – slap historie

    DC’s superhelte forsøger sig med en Avengers, men de er hverken lige så friske eller interessante som deres Marvel-fætre.

    Noget af det dummeste vi har set

    Geostorm er en åbenlys fornærmelse mod ethvert normaltbegavet menneske – og dræbende kedelig!

    Sarkastiske superhelte

    Ironi og sarkasme går som en rød tråd gennem vores tredje møde med tordenguden – og det virker.

    Fransk socialrealisme

    Anden runde af Marseille byder på en væsentlig mere realistisk og tilfredsstillende seeroplevelse end den første.

    Ujævnt krigsdrama

    Den tjekkiske modstandsbevægelse planlægger et attentat på hjernen bag “Endlösung”, Tjekkoslovakiets rigskansler Heydrich.

    Skelsættende eksistentialisme

    Alex Garland giver os en science fiction-film langt ud over det sædvanlige. Frygt, angst, døden og spørgsmål om vores egen eksistens er hjørnestenene i dette mesterværk.

    annonse
    annonse
    annonse
    annonse
    -

    Lyd & Billede

    Som læser har du kun ret til at benytte indholdet på lydogbillede.dk til personlige og ikke-kommercielle formål. Du kan downloade, linke til og udskrive indhold fra lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål, forudsat at du henviser til kilden og respekterer eventuelle rettighedsangivelser og/eller -forbehold. Du må ikke bruge indhold til andre formål eller på andre måder end dem, der udtrykkeligt er tilladt.