: The Artist

Hvem skulle tro, at en fransk stumfilm i sort-hvid med en særdeles simpel historie og relativt ukendte skuespillere skulle blive opskriften på en yderst vellykket film i 2012? At den samtidig gjorde rent bord med prestigefyldte priser, viser, hvilket eventyr The Artist er!

Publiceret 21/09/2012 - 00:00
The Artist

Stumfilmsskuespilleren George Valentin (Dujardin) er en megastjerne i Hollywood i slutningen af 1920’erne. Han er højt elsket og beundret fra alle sider, og han vader i lukrative tilbud. Georges problemer starter, da han hjælper den unge skønhed Peppy Miller (Bejo) med at få en rolle i en film, samtidig med at han bliver forelsket i hende. Hans allerede vaklende ægteskab går mod enden, og det gør også stumfilmens tid. Med lydfilmen bliver Georges talent overflødigt, og karrieren går til grunde, mens Peppy bliver en stor filmstjerne og overtager rampelyset.

The Artist er en fantastisk film, som oser af fortælleglæde og kreativitet, og som også er en hyldest til en kunstform, der bl.a. havde sit udspring i Hollywood. Den har fantastisk foto, klip, filmmusik, kostumer, manuskript og en håndfuld enestående skuespillere! Bl.a. vandt Jean Dujardin både en Oscar for bedste mandlige hovedrolle og prisen i Cannes. Berenice Bejo er også utrolig dygtig i rollen som den charmerende Peppy Miller og blev nomineret til en Oscar for sin indsats.

Ellers vandt filmen Oscars for både bedste film og bedste instruktion og har foreløbig indsamlet utrolige 115 (!) forskellige priser på internationale filmfestivaler. Og man kan roligt sige, at priserne er fortjent. Sjældent er der blevet produceret en film, som i den grad er befriende og forførende, samtidig med den er så enkel i sit format og budskab. The Artist viser kort og godt på allerbedste måde, hvorfor vi elsker film! Seks stjerner.

Denne film bør man have i sin filmsamling, og derfor er det glædeligt, at den er udmærket på Blu-ray. Den har rigeligt med interessant, informativt og morsomt ekstramateriale, og det tekniske er næsten helt perfekt. Lydsporet i dts-HD 5.1 er fejende flot, og sort-hvid-billedet er en åbenbaring. Køb anbefales på det kraftigste!

The Artist

• Release: 5. august 2012
  • Instruktør: Michel Hazanavicius