: Warrior

Dysfunktionel irsk-amerikansk familie, bestående af en far og to meget forskellige brødre, prøver at finde tilbage til livet og kærligheden gennem en meget brutal sport i denne publikumsvenlige film med en suveræn Nick Nolte i central rolle.

Publiceret 12/05/2012 - 08:30
Warrior

Warrior handler om en familie fra arbejderklassen i Pittsburgh-området, som er gået i opløsning. Tommy Riordan (Hardy) er den yngste af to brødre, der for nylig er vendt hjem fra Irak, hvor han har gjort tjeneste som soldat. Han er et stort talent inden for kampsport og ønsker at deltage i en stor turnering. Tommy opsøger sin alkoholiserede far (Nick Nolte) for at bede om hjælp til træningen, men ikke for at blive genforenet som familie. Hans bror Brendan (Edgerton) er en tidligere kampsportsbokser, som er blevet familiefar og lærer. Da banken truer med at tage deres hus, bliver han tvunget til at melde sig til den samme turnering for at skaffe penge. Nu bliver der ufrivillig konfrontation mellem far og to sønner, der er vokset fra hinanden, i en kamp, som ingen vil tabe.

Filmen kom aldrig i biograferne i Danmark, og det er måske lidt overraskende. Det er ikke specielt voldeligt, og den er heller ikke dårlig. Blandt publikum er den særdeles populær, og det er forståeligt, da Warrior er et emotionelt drama, som spiller meget på følelser.

Skuespillerne Tom Hardy og Joel Edgerton gør en god indsats som de to rivaliserende brødre, mens Nick Nolte er fabelagtig og fik en Oscar-nominering for rollen som den alkoholiserede far. Selv om filmen indeholder meget kvalitet, både skuespillermæssigt og på produktionssiden, så skranter den lidt på manussiden. Der mangler vigtige elementer i opbygningen af historien, og man savner mere baggrundsinformation for at forstå karakterernes motivation. Alligevel en fin og underholdende film, som sikkert bliver populær på leje- og købemarkedet. Fire stjerner.

Præsentationen af filmen på Blu-ray varierer i kvalitet. Den får stryg for nul ekstramateriale, men den har et varierende billede og får fuld point for det fantastiske lydspor i DTS-HD 7.1!

Warrior

• Release: 6. marts 2012