annonse
annonse

Find vej til fods

Find vej til fods

Ferietiden nærmer sig, og tilhører du ligesom jeg den forvirrede flok, der ikke er ret skarp med hverken kort eller gadenavne, så er en håndholdt GPS vejen frem. Vi giver et overblik over mulighederne og finder en favorit-hjælper.

Skal det være en applikation til din telefon?

Skal den kunne fungere som navigator i bilen på vej på ferie, eller er det nok, at den kan hjælpe dig tilbage på hotellet? Skal den være hårdfør og kunne klare en tur ud i regnvejret, eller er det fint, at det koster lidt datatrafik, når bare du er fri for at have for meget med i lommerne?

Der er mange ting, man skal tage stilling til, når man vil have hjælp til at finde vej rundt i de store turistbyer.

Vi giver dig overblikket over mulighederne, og vi har derfor hentet følgende GPS-enheder og -applikationer ind på redaktionen:

Til iPhone: TomTom Nordic, Navigon MobileNavigator Europe, Copilot Live Europe

Til Android: Navigon MobileNavigator Europe, Copilot Live Europe, Google Maps Navigation

Til Nokia: Ovi Maps (testet på Nokia N8)

Fysiske GPS-enheder: Garmin Oregon 550t, Garmin GPSMAP 62st, Navigon 20 Plus

Sådan har vi gjort: 
Vi har haft enhederne og applikationerne med en gåtur i de københavnske gader for at se, hvor deres styrker og svagheder er.

Det er med andre ord ikke en komplet test af alle egenskaber i GPS’erne, men mere en guide til, hvad du bør overveje at kigge efter, hvis du regner med at trave sommerferie-byerne tynde og godt kunne bruge lidt kort-assistance på den front.

Brugerflade
Hvis vi starter udefra, så er der meget stor forskel på, hvordan de forskellige enheder præsenterer sig. Alle applikationerne ligger selvfølgelig i deres respektive telefoner, mens de tre dedikerede GPS’er i testen mere ligner mobiltelefoner fra årtusindskiftet eller helt almindelige navigations-enheder, som vi kender dem fra bilernes forrude.

Tænder vi for enhederne, ligner mobil-applikationerne meget hinanden. Navigons app mimer telefonens udseende, men indholdsmæssigt virker den lidt skrabet. Jeg skal ret langt ind i menuerne for at foretage nemme søgninger, og for at finde udvidelser og enkle tilpasninger. Det irriterer.

Ovi Maps på Nokia-telefonen gør sig modsat fint, når den fra start spørger, hvad jeg søger, og hvordan den kan hjælpe. Er jeg faret vild, og vil jeg vide, hvor jeg befinder mig, eller vil jeg bare gerne have hjælp til at komme hjem i bil eller til fods? Nemt og ligetil, om end det også lugter lidt meget af Symbian og de tilvænninger, som det styresystem kræver.

I Copilot Live er det hele bygget lidt anderledes op, så jeg hamrer ikke rundt i menuerne med samme sikkerhed som i de øvrige applikationer. Det ser lidt billigt og fladt ud, men når først der kommer gang i live-søgningerne, så fungerer det ok.

TomTom har klart den flotteste brugerflade, og den er på mange måder bygget op, som man kunne forvente det af en GPS på en mobiltelefon. Mobiltankerne skinner simpelthen igennem, og jeg skal ikke tænke markant anderledes for at manøvrere rundt. Der er god adgang til en masse spændende ting, uden at det på nogen måde bliver indviklet. Det er lidt tilfældet i Navigons applikationer, hvor man eksempelvis arbejder med søgeord i kategorien ”Overregionalt” – hvad det så end dækker over.

Garmins to dedikerede enheder GPSmap 62st og Oregon 550t er bygget op som gode gammeldags GPS-enheder. Mens Oregon 550t tilbyder en mere moderne trykfølsom skærm, så må man på GPSmap 62st klare sig med ni fysiske knapper. Det fungerer ok, men jeg bliver allerede ved opstart lidt irriteret over, at det ikke er så overskueligt som i telefonerne. Her er menuerne sat op, som telefonmenuer var før smartphone-æraens indtræden.

Navigon 20 Plus er med sine 3,5 tommer lille skærm mindre end mange telefoner, men indholdet ligner meget Navigons applikationer – dog oplevede jeg en smule mere hakken og i det hele taget en del ventetid på vej rundt i menuerne og inde i navigations-delen.

Point of Interest
Langt de fleste GPS-enheder rummer en kategorisering af en masse mere eller mindre kendte steder, så man i stedet for at lede efter en eller anden adresse kan søge på det nærmeste hotel, museum eller tivoli – det kaldes points of interest eller POI.

På telefonerne er der med adgangen til SIM-kort og data meget nem kontakt til omverdenen og dermed alle de interessepunkter, som man kan forestille sig. Her er det yderst oplagt at nævne Google Maps Navigation, som både leder i kontakter, mails og selvfølgelig i Google, når man starter en søgning på et givent emne. Det fungerer på alle måder, når man er herhjemme i Danmark, men man kan komme lidt i problemer, hvis man Googler intenst i udlandet.

Anderledes mangelfuld kan oplevelsen af de øvrige enheder være, hvis ikke man hele tiden sørger for at have et opdateret kort i maskineriet, og især på Garmin Oregon 550t og GPSmap 62st var oplevelsen ret træg med en række POIs, som ikke eksisterede i enheden, eller var for irriterende indviklede at bladre sig frem til.

Navigation fra A til B
Der er ret stor forskel på, hvordan de enkelte producenter har valgt at kaste sig over den nok vigtigste del, som handler om at finde vej fra A til B.

Oregon 550t og GPSmap 62st kan give overblik over, hvor man befinder sig, og det klarer de særdeles præcist, ligesom de er rigtig gode til at tracke den rute, som man har gået. Oregon 550t’s 3D-visning fungerer fremragende og trumfer resten, når det kommer til hastighed på kort-opdateringen. Til planlægning af en rute er de to for teknisk bygget op, og de lugter meget langt væk af bjergbestigning, SIRIUS-patrulje og livet i det fri. De egner sig bestemt ikke til guide rundt i små italienske storbysmøger, når man SKAL mærke alle hushjørner ind som gammeldags waypoints for at komme frem. Her skal det dog nævnes, at det er muligt at tilkøbe forskellige ekstrakort til disse specialiserede enheder. For 899 kroner kan man købe City Navigator, vejnavigation, der gælder for hele Europa, og så ligner det lige pludselig mange af de øvrige tilbud.

Telefon-applikationerne klarer i udgangspunktet denne del ganske godt, kvindestemmen i TomTom-applikationen er høflig, når hun skal hjælpe mig til at huske, at jeg skal gå til venstre i næste kryds, og det samme kan siges om stemmerne i de øvrige applikationer.
Navigon 20 Plus udmærker sig ved at være en bil-navigator, der også fungerer særdeles fint, når den forlader forruden til fordel for forlommen. En fed feature er ”Navigon – De sidste meter”, som gør GPS’en i stand til at huske, hvor jeg hev enheden ud af bilstikket, og dermed er jeg altid i stand til at finde tilbage til bilen. Det er smart!

Nøjagtigheden er yderst vigtig, når man skal begive sig rundt til fods i byerne.

Mens telefonerne er lette at forstyrre i forhold til at holde konstant GPS-signal, så er de dedikerede enheder konstant opdateret. Stiller man sig i et kryds og zoomer helt ind, er unøjagtigheden størst i Copilot Live, mens Google Maps Navigation og i særdeleshed GPSmap 62st og Oregon 550t reagerer på den mindste bevægelse. Sidstnævnte er modsat telefonerne i stand til at bestemme, hvilken vej du peger enheden, uden at du går ud af stedet.

Ekstra features
De vildeste ekstra-features finder man helt sikkert i de dedikerede GPS’er. Alt lige fra logning af rute i uvejsomt terræn til nøjagtige hastighedsmålinger og geocaching. Jeg savner et indbygget SIM-kort, så jeg kan søge direkte på nettet og dermed undgå de mange mangler, som et mere eller mindre opdateret kort altid vil indeholde.

Der er mulighed for at aktivere en stemme i de fleste testobjekter, og det kan være særdeles anvendeligt, hvis man går rundt på egen hånd og har høretelefoner i ørerne. I Google Maps Navigation er stemmen dog alt for høj, og kvindestemmen irriterer på alle måder, mens der i TomTom er mulighed for at vælge blandt forskellige stemmer. Det er tilmed muligt at tilkøbe engelske stemmer fra Starwars-figurer som Yoda og Darth Vader. Meget sjov feature, der især vinder på bagsædet i bilen.

Det er i flere af GPS’erne muligt at tilkalde hjælp. Modsat Copilot Live, hvor hjælpen har karakter af at være i nødstilfælde, og nummeret til FDM er den eneste hjælp, så er TomTom-app’en bygget op, så man kan ringe efter hjælp hos den nærmeste læge, men også hurtigt finde den nærmeste mulighed for offentlig transport. Det er godt tænkt!
TomTom-app’en indeholder også en anden fin feature, hvor man kan finde frem til steder, hvor man har taget geotaggede billeder, der ligger i ens iPhone.

I iPhone-udgaven af Navigon-app’en er det muligt at benytte sig af augmented reality i Reality Scan-featuren, og det fungerer med lidt tålmodighed faktisk ganske udmærket.

Smæk for skillingen
Mens forskellene på navigations-elementerne i testobjekterne over en bred kam ligger i detaljen, så er der anderledes stor forskel på GPS-priserne.

Om telefon-applikationerne kan man sige, at det er billigere at have en iPhone, end det er at opgradere Android-telefonen med en GPS-applikation. Både Navigon og Copilot Live er markant billigere til iPhone, uden at det på nogen måde kan ses i programmerne.
Google Maps Navigation er særdeles smart og næsten gratis, hvis man blot skal navigere rundt i danske byer. Kommer man til udlandet, skal man dog være opmærksom på, at Google-kortet konstant opdateres. En rettesnor kan være, at det koster ca. 1 megabyte data pr. 100 kilometer motorvej, så det bliver ikke voldsomt dyrt at gå rundt, men man bør dog alligevel være opmærksom. Har man en af de nyere HTC-telefoner (Desire HD, Z, S eller Incredible S), er det muligt at præ-loade Google-kort fra htc.com og dermed skære det øverste af udgifterne.

Næsten alle nyere Nokia-telefoner har Ovi Maps installeret fra start, men derudover er det også muligt at downloade kort, hvis man vil bruge programmet udenlands. Kort, der ikke er i mobilen, hentes automatisk via mobilnettet, men programmet advarer om omkostningerne, når man befinder sig uden for eget net. Alle kort til mobiltelefonerne kræver omkring 3-5 gigabyte hukommelse.

Navigon 20 Plus er klart det billigste alternativ blandt de dedikerede GPS’er, og med medfølgende bilholder, lader og stik er det en god ledsager på vejen, men også når man kommer frem til feriemålet. Det er klart dyrest at kaste sig over Garmins to dedikerede GPS’er. De kan rigtig meget, når man er uden for lands lov og ret, men skal man have dem med ind i byen, må man berede sig på at smide mindst 4.000 kroner.

Prisoversigt
iPhone:
TomTom Europe: 669 kroner
Copilot Live Europa: 149 kroner
Navigon MobileNavigator Europe: 439 kroner

Android:
Copilot Live Europa: 414 kroner
Navigon MobileNavigator Europe: 670 kroner
Google Maps: Gratis
Nokia Ovi Maps: Gratis (ligger i alle nyere Symbian-telefoner)

Fysiske enheder:
Garmin Oregon 550t: Set til 3.800 kroner + CityNavigator Europe: 849 kroner
Garmin GPSmap 62st: Set til 3.100 kroner + CityNavigator Europe: 849 kroner
Navigon 20 Plus: Set til 1.099 kroner

Konklusion
Hvad bør man så vælge? Med undtagelse af Nokias Ovi Maps, så er batteri-levetiden usandsynlig medtaget, når man bruger GPS-applikationerne. Jeg formåede at tvinge al energi ud af en en varm iPhone 3GS ved at have Navigon-applikationen kørende i godt et par timer. Med andre ord kan det være en god idé at holde igen med brugen af GPS, hvis man skal holde telefonen åben for indkommende opkald i løbet af en feriedag i storbyen.

Det er her, de specialiserede enheder kommer ind i billedet, for de kan i langt højere grad holde juice på batterierne, og med udskiftelige AA-batterier er det ingen sag at have ekstra power med på farten.

Ønsker man ikke at springe på smartphone-vognen endnu, kan der være god mening i at købe den billige løsning under navnet Navigon 20 Plus, hvor man for godt 1.000 kroner får alt, hvad man skal bruge til storbyferien i Europa. Vil man derimod finde vej til fods på en tur i Alperne, så skal man for en sikkerheds skyld ikke nøjes med mindre end en af de to Garmin-modeller.

Blandt de resterende iPhone- og Android-applikationer kan det være svært at udtrække en super-app, der dækker alle behov bedre end de øvrige, men fra A til B klarer den gratis Google Maps Navigator til Android sig fuldt på højde med Navigon-app’en til 670 kroner og TomTom-app’en til 669 kroner. Det samme kan man sige om Ovi Maps, der ud over at være gratis til Nokia-smartphones heller ikke koster mange håndører, når man kun skal bruge lidt data på at bestemme positioner ved hjælp af Assisted GPS-delen i telefonen.
Men er der så overhovedet grund til at købe for over 600 kroner applikation til smartphonen?

Ja, har man ikke en Nokia-smartphone, så får man med TomTom en helt igennem gennemarbejdet applikation, der selv klarer de seneste kortopdateringer, når man åbner app’en på et Wi-Fi-netværk. Der er et utal af features, som ikke er pakket langt væk, og modsat Navigon-alternativet, så skal jeg manøvrere rundt, som jeg plejer at gøre i telefonen.
GEAR anbefaler – app’en TomTom Europe til iPhone.
Bedste køb – Navigon 20 Plus, hvis man skal på storbyferie, og skal man på vandretur, så anbefaler vi Garmin GPSmap 62st.

Karakterer: 
iPhone:
TomTom Europe: 5 af 6 TESTVINDER
Copilot Live Europa: 3 af 6
Navigon MobileNavigator Europe: 4 af 6

Android:
Copilot Live Europa: 3 af 6
Navigon MobileNavigator Europe: 4 af 6
Google Maps: 4 af 6
Nokia Ovi Maps: 5 af 6

Fysiske enheder:
Garmin Oregon 550t: 3 af 6
Garmin GPSmap 62st: 4 af 6
Navigon 20 Plus: 5 af 6 (GEAR ANBEFALER)

Specs
Fysiske enheder:

Garmin Oregon 550t 
Type: Håndholdt GPS
Pris: Set til 3.800 kroner
Størrelse: 58 x 114 x 36 mm
Vægt: 191 g
Skærm: 3” bagbelyst TFT touch-display med 65.000 farver (240 x 400 pixel)
Batteri: 2 AA-batterier, der kan køre i op til 16 timer
Præcision: Under 10 meter
Andet: Vandtæt, mulighed for microSD-kort

Garmin GPSmap 62st
Type: Håndholdt GPS
Pris: Set til 3.100 kroner
Størrelse: 61 x 160 x 36 mm (inkl. antenne)
Vægt: 260 g
Skærm: 2,7” bagbelyst TFT touch-display med 65.000 farver (160 x 240 pixel)
Batteri: 2 AA-batterier, der kan køre i op til 20 timer
Præcision: Under 10 meter
Andet: Vandtæt, mulighed for microSD-kort

Navigon 20 Plus
Type: Håndholdt GPS
Pris: Set til 1.099 kroner
Størrelse: 72 x 137 x 18 mm
Vægt: 115 g
Skærm: 3,5” resistiv LCD touch-display (320 x 240 pixels)
Batteri: 800 mAh batteri, der kan køre i op til 4 timer ved fuld kraft og lades via USB eller bilstik
Andet: 64 MB ram og 2 GB Flash-hukommelse

(Alternativer)
GPS: Garmin nüvi 3790T
Apps: WisePilot, NDrive, Route 66