Google har gennem det seneste år talt meget om sit projekt med at udvikle Augmented Reality, hvor de fysiske omgivelser blandes med computerskabte informationer. På Lenovos Tech World-konference i San Francisco kunne den kinesiske elektronikgigant, som ejer Motorola og også producerer de kendte ThinkPad bærbare computere, afsløre, at de bliver de første til at lancere en mobil, som bruger teknikken. Men hvad indebærer egentlig Project Tangos teknik? Her er en demonstration fra Google I/O-konference i maj:
Sensorerne i mobiltelefonen kan spore, hvordan du bevæger dig i tre dimensioner. Den kan konstant måle afstanden til objekter og gennem dette lære, hvordan miljøet omkring dig ser ud, og oprette en virtuel repræsentation af det.


Dette blev demonstreret live på scenen for at illustrere, hvordan man kan se, om en genstand ville passe i hjemmet.

Boligvarehuset Lowe viste på pressekonferencen, hvordan man arbejder på en app, der kan vise kunderne i realtid, hvordan møbler ville se i deres hjem.

Noget man også demonstrerede ved først at lægge et trægulv, og derefter møblere det.

Teknologien kan også anvendes til indlæring.
Et eksempel på dette er en app, som er udviklet af American Museum of Natural History, der viser tredimensionale dinosaurer i naturlig størrelse, som du kan placere i dine omgivelser.

Selvfølgelig kan teknologien også bruges til spil. Her demonstrerede Google, hvordan man placere dominobrikker i sit hjem og få dem til at falde. Hurtigere end i virkeligheden og uden behov for oprydning bagefter.

Læs mere på Googles sider om Tango.
Her kan læse mere om Motorolas mobil PHAB2 Pro med Tango.