annonce
annonce

SXSW 2016 viser vej

Hvert år i Austin kigger man i krystalkuglen for at sige noget klogt om vores digitale fremtid.

Lige før påske blev South by Southwest – også kaldet SXSW – afholdt for 30. gang i Austin, Texas. SXSW er blevet det ultimative mødested for branchefolk fra hele verden og en yngleplads for nye aktører inden for musik, film og digitale medier. Her bliver dagsordenen sat for den rivende digitale udvikling, vi er midt i.

South by Southwest 2016 lokkede hele 360.000 besøgende og deltagere til delstatshovedstaden i Texas. Festivalens unikke position blev i år bekræftet af, at man for første gang havde en siddende præsident som en af hovedtalerne: USA’s 44. præsident, Barack Obama, var årets hovedtaler på SXSW Interactive. Og senere åbnede Michelle Obama SXSW Music.

Mens CES i Las Vegas mest af alt er en produktmesse, handler SXSW mere om at kigge i krystalkuglen for at tage temperaturen på og spå om den digitale medieudvikling. I år var Virtual Reality et af hovedtemaerne, og der var bred enighed om, at 2016 bliver gennembrudsåret for VR.

 

AIRFORCE ONE ER LANDET

På vej ind til byen fra lufthavnen stoppede Obama for at spise tacos, og det var en afslappet præsident, der senere åbnede med ordene: “Jeg elsker Austin, Texas!”

Foto: Tor Aavatsmark
Foto: Tor Aavatsmark

Obama blev interviewet af chefredaktøren på Texas Tribune, Evan Smith, og sagde bl.a., at vi står ved en skillevej i historien, hvor den teknologiske udvikling og den økonomiske globalisering sker ekstremt hurtigt, og at SXSW prøver at være på forkant med disse begivenheder.

En teknologisk udvikling, der også kan misbruges, men hans regering har stræbt efter, at vi skal drage fordel af den teknologiske og digitale udvikling. Bl.a. ved at gøre det lettere for borgerne at søge studiepladser, lettere at stemme (Texas er den delstat med den laveste valgdeltagelse!), komme i kontakt med myndighederne, deltage aktivt i samfundsdebatten og give alle adgang til bredbånd i hjemmet.

Obama nævnte også den uheldige lancering af den store sundhedsreform (“Obamacare”), som startede med, at de relevante hjemmesider var nede. Han lod heller ikke muligheden passere for at komme med et spark til Det Republikanske Parti for at have banet vejen for Donald Trump.

 

2016: GENNEMBRUD FOR VR

SXSW er som en gigantisk ti dages tænketank med bidragydere fra bl.a. de største virksomheder inden for branchen. Der arrangeres hundredvis af paneldiskussioner, interviews samt musik- og filmarrangementer. Alt sammen med fokus på nyskabelse og med ledende fagfolk på forskellige områder til at sige noget fornuftigt om, hvilke tendenser der rører sig, og hvad vi kan forvente i fremtiden.

Her debatteres alt fra sociale medier over kvinders rolle i erhvervslivet, til hvad der rører sig inden for filmverdenen – både hvilken slags film vi kan se fremover, og ikke mindst hvordan de vil blive distribueret.

Med VR-briller som Samsung Gear VR og Oculus Rift kan man se video i 360 grader og dermed opleve, at man er en del af filmen eller spillet. På den måde er det f.eks. dig, der sniger dig gennem ruinerne af en by i et skydespil og plaffer alt omkring dig, mens du kan dreje hovedet helt vejen rundt og kigge op og ned.

Foto: Tor Aavatsmark
Foto: Tor Aavatsmark

Samsung er i øjeblikket en af de vigtigste aktører inden for VR, ikke mindst fordi de har koblet deres headset Samsung Gear VR med deres nye flagskibs-smartphone Samsung Galaxy S7. Med Gear VR bruger du mobilen som skærm til at afspille 360 graders videoer. Dermed skal du kun af med under 1.000 kroner (ud over premium-telefonen, selvfølgelig).

Også Facebooks Oculus Rift er ude på forbrugermarkedet nu, men som The Wall Street Journal skrev i sin anmeldelse: “God hardware, men lige nu er softwaren for dårlig.” Desuden koster det en bondegård – godt 5.000 kroner skal du af med for et Oculus-sæt.

Der hersker bred enighed om, at den primære formidler af VR-film bliver mobilskærmen, og Sony er selvfølgelig også hoppet på VR-bølgen og lancerer Sony PlayStation VR i nær fremtid. HTC vil ligeledes snart komme på markedet med HTC Vive.

Dermed er VR-briller stadig et premium-produkt og relativt dyre. Det har bl.a. The New York Times forsøgt at gøre noget ved, idet de har solgt VR-briller af pap for 9 dollars (Google Cardboard). Avisen bruger dem f.eks. til at promovere deres unikke 360 graders dokumentarfilm.

Det primære fokus for VR-film i dag er typisk korte reklamer, eller at man f.eks. ræser ned ad en snedækket bjergside eller kastes spektakulært rundt i en heftig rutsjebane. Men det er kun en kortvarig “coolness factor” – det er begrænset, hvor mange gange man gider køre ned ad den samme bjergside. Uden godt og relevant indhold har VR ingen fremtid på forbrugermarkedet.

Foto: Tor Aavatsmark
Foto: Tor Aavatsmark

Men som en eksperter på SXSW sagde: “Om 30 år vil vores børn grine af os, når vi siger, at vi så film og tv på en flad, statisk skærm.”

Sådan som software-markedet ser ud lige nu, lader det til, at spil vil være i førersædet, i hvert fald i år. Ud over spil er der også mange animationsfilm, som produceres til VR. F.eks. har filmen Invasion, hvor man kan være en kanin, premiere på filmfestivalen Tribeca.

Som en af paneldeltagerne på SXSW sagde: “Forestil dig, at du kan være prinsesse Jasmin i Aladdin – hvor meget merchandise vil du så ikke købe!” For det er netop her, “hemmeligheden” ved VR ligger: Vi skal følelsesmæssigt trækkes mere ind i historien og opleve, at vi er en del af filmen.

Det er ikke mindst en effekt, som pornobranchen vil udnytte. Et af verdens største produktionsselskaber for pornofilm, Naughty America, er allerede i fuld gang med produktion af VR-pornofilm og betragter VR som branchens redning. Som de siger: “Tættere på sex kommer du ikke – uden at have det.”

Samtidig annoncerede websitet PornHub for nylig, at de vil lancere en separat sektion med (gratis) VR-porno. Og en forskningsrapport fra investeringsbanken Piper Jaffray anslår, at pornobranchen bliver den tredjestørste aktør inden for VR efter spil og sport.

Andre, der vil benytte sig af den følelsesmæssige dimension, er organisationer, som arbejder for et konkret politisk budskab. Det var noget, vi fik lov til at opleve på egen krop, da vi gik ind i det forkerte rum under SXSW. Vi ledte egentlig efter Virtual Reality i 8K, men da vi satte VR-brillerne på, var vi pludselig midt i en film, hvor vi skulle træffe det svære valg om abort eller ej. Da vi ankom til abortklinikken, blev vi verbalt angrebet af en menneskemængde, der råbte alverdens ukvemsord efter os. Stærkt!

Foto: Tor Aavatsmark
Foto: Tor Aavatsmark

 

NÅR HOVEDET IKKE KAN FØLGE MED KROPPEN

En typisk VR-film handler om, at man kører ned ad en fjeldside på snowboard. Men hvis du tager VR-briller på og sidder stille i en stol imens, er der stor sandsynlighed for, at du skal kaste op! Hvis man vil undgå kvalme og svimmelhed, skal kroppen nemlig følge med, så at sige. Når du f.eks. “kører” i rutsjebane, skal stolen også bevæge sig.

Det var noget, vi selv fik lov til at opleve i Samsungs VR-lounge. Her havde elektronikgiganten allieret sig med forlystelsesparkgiganten Six Flags og produceret en heftig rutsjebanefilm. Da vi så den med Samsungs VR-briller, blev vi samtidig spændt fast i en stol, som bevægede sig i takt med filmen. En utrolig realistisk oplevelse!

Desuden var eksperterne på SXSW klar over, at man ikke skal begå den samme fejl som ved lanceringen af 3D, hvor pop-ud-af-skærmen effekten var i fokus i begyndelsen – det skal være det gode indhold, der er i førersædet!

Vil VR så blive socialt eller være noget, man konsumerer alene? Både og. Mange vil fortsat sidde og se alene (f.eks. porno), men også i sociale sammenhænge. Sådan som det er i dag, hvor mange i et rum kigger på én person med briller på, er det i hvert fald ikke holdbart. Det skal være globalt og socialt. Vi er sociale væsner, og hvis man kan være fælles om det, vil det styrke VR-markedet gevaldigt. Ikke mindst inden for spil vil interaktion være afgørende.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Men vi ved ikke i dag, i hvilket omfang folk vil interagere med hinanden på VR – ingen kunne f.eks. forudse, hvordan mobiltelefoner har knyttet folk sammen socialt.

Da vi under en debat spurgte en paneldeltager (der bl.a. har arbejdet på animationsfilmene Antz og Madagascar) om, hvad der er de bedste VR-film på markedet lige nu, fik vi følgende svar: Strangers (med Patrick Watson), Shark Cage (hajer, der river et bur i stykker) og demoen til Toybox (Oculus Touch).

 

KAN VR “HACKE” HJERNEN?

For dem, der har set Inception med Leonardo DiCaprio, så får man her en idé om, hvad de negative følger af VR kan være. F.eks. at den virtuelle verden virker langt mere spændende og tillokkende end den virkelige verden, så nogle vil tilbringe det meste af deres liv virtuelt. Fremtidsskrækscenarie eller det pure opspind?

Ifølge Walter Greenleaf, der er professor ved Stanford University, er det noget, vi i høj grad skal være opmærksomme på. Som han sagde, er VR “som at bruge en muskel, man aldrig har brugt før”. VR giver meget til kroppens belønningssystemer og kan åbne helt nye sociale arenaer, hvor man vil blive langt mere engageret end traditionel film og tv.

Foto: Tor Aavatsmark
Foto: Tor Aavatsmark

Vi har vel alle prøvet blive så oprevet af en film, at vi har haft behov for straks at koble af med noget andet. Forestil dig så, at du så den samme film i VR – hvilket ville have givet en langt stærkere følelsesmæssig reaktion. Afgørende for, hvor godt hjernen bliver “narret”, er samspillet mellem lyd og billede, så alle sanser stimuleres samtidig.

En af paneldeltagerne – Miles Perkins, der har arbejdet for Lucasfilm i 20 år – var til en koncert, hvor han stod helt bagerst i salen, men bagefter så han en VR-film af den samme koncert, hvor han stod helt forrest. Og efter at han har set filmen flere gange, er VR-“erindringen” ved at overtage de virkelige minder.

Virtual Reality er stadig på kravlestadiet, og det er svært at forudsige alle anvendelsesområderne. Men ud over underholdning kan VR også bruges inden for medicin (og har siden længe været anvendt til behandling af posttraumatisk stress), til undervisning (f.eks. at lære at spille guitar) og til udvikling af empati – jævnfør pro choice-filmen.

Foto: Tor Aavatsmark
Foto: Tor Aavatsmark

Man kan også bruge VR til at kurere angst for at tale i store forsamlinger, ved at man gentagne gange befinder sig i den virtuelle verden, hvor man fremstår som en mestertaler. Greenleaf hævder, at VR påvirker impulser og sanser så kraftigt, at det kan ændre folks adfærd.

Samtidig var panelet enige om, at VR-briller og -teknologi lige nu ikke er gode nok til at narre folk ordentligt. I den virkelige verden bevæger man hovedet meget hurtigere end, hvad brillerne i dag kan genskabe.

Hvordan vil VR se ud i fremtiden? Det er svært at spå om, men kontaktlinser direkte på øjnene (uden headset) og hologrammer er blandt mulighederne. Måske forbliver vi inde i vores VR-headsets, mens robotter eller avatars gør alt arbejdet for os …

 

LIVE-STREAMING OG SOCIALE MEDIER

Live-streaming er noget, der p.t. oplever en voldsom vækst. Her er især gaming-industrien i front, men også streaming af events (f.eks. paneldiskussioner på SXSW) og koncerter er noget, vi kommer til at se mere af.

En anden form for streaming, der er i vækst, er podcasts. Her delte bl.a. Ira Glass sine erfaringer og kunne fortælle, hvordan hans radioshow brugte fire år på at nå en million lyttere. Men efter at de er begyndt med podcasts, når de nu 11 millioner over hele verden. Glass understregede, at podcast-teknologien bare er et andet medie til at nå lytterne med; det er stadig indholdet, der afgør, om man får succes.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Under en paneldiskussion med fokus på sociale medier mødte vi en af USA’s største profiler på Instagram, Julianna Goddard, bedre kendt som @YesJulz. Med ca. 400.000 følgere har hun en vis erfaring med, hvad der virker (og ikke virker) på sociale medier. Julz spiller også med i tv-serien Survivor’s Remorse. Helt kort kan succes på sociale medier opsummeres med flosklen “Content is everything”. Desuden vil man opnå langt flere likes, hvis man skiller sig ud, er autentisk og tør bruge sig selv.

Ikke mindst musikindustrien har taget medier som Instagram og Twitter til sig og opdaget, at det er en billig måde at markedsføre artister på. I panelet sad Aubrey Flynn også, der er digital markedsfører for Sean Combs (Puff Daddy, P. Diddy osv.). Han fremhævede, at kvalitet er vigtigere end kvantitet; dine followers er ikke dumme og lader sig ikke narre af mængder af uvæsentlige tweets og billeder – som han sagde: Det er vigtigt at vide “when to shut up!”.

 

J.J. ABRAMS OM “MENNESKELIGE” SPECIAL EFFECTS

Før vi vendte næsen hjem mod det kolde Skandinavien, overværede vi et interview med instruktøren af Star Trek: Into Darkness og Star Wars: The Force Awakens, J.J. Abrams, der sammen med sin ven dokumentarfilmsinstruktøren Andrew Jarecki talte om vigtigheden af den menneskelige faktor i den digitale medieverden.

Kort opsummeret: En film sprængfyldt med spektakulære special effects, men uden en god menneskelig historie, som vi kan relatere til, vil ikke have nogen fremtid. Den tid, hvor vi købte biografbilletter (og streamede) bare for at se heftige special effects, er definitivt forbi. Heldigvis!

Det handlede også om, hvordan den teknologiske udvikling har påvirket deres måde at lave film på, både positivt og negativt. Som Abrams sagde:

“Når man laver en Star Wars-film, er der ingen vej uden om, at en utrolig stor del bliver gjort med CGI. Vi brugte også CGI til at fjerne f.eks. en dukkefører, en køreanordning eller benene på en skuespiller, der stak ud under et væsen. Ideen var både at skabe en følelse af analogt, når det ikke var det, og – vigtigst af alt – at sikre, at figurernes menneskelighed ikke gik tabt. Udfordringen i det, vi alle laver, med den teknologi, vi bruger nu, er at skjule det.”

Foto: Tor Aavatsmark
Foto: Tor Aavatsmark

Han tilføjede, at de ikke havde optaget mere end ca. ti minutter af Star Wars: The Force Awakens, før han følte, at de var nødt til at tilføre mere “menneskelighed”.

Abrams fortalte også om den nye HBO-serie Westworld, som han er executive producer på, og som fat på tematikken omkring kunstig intelligens. Serien har bl.a. Ben Barnes, Ed Harris, Anthony Hopkins, danske Sidse Babett Knudsen og norske Ingrid Bolsø Berdal i hovedrollerne.

Vi fik også et klip at se fra serien, der ser meget lovende ud. Abrams sagde om Westworld: “Det er et af de mest spændende projekter, jeg har været så heldig at være involveret i. En serie med robotter, som seerne virkelig vil føle noget for.”

Abrams og Jarecki sagde, at de laver film til det store lærred og virkelig ikke håber, at deres arbejde bliver set på mobiltelefoner, selv om de udmærket er klar over, at det er noget, mange gør. “Jeg bruger også min telefon til at se ting på, men jeg ved, at det er enhver historiefortællers mareridt, at folk vil bruge sådan en til at se det, man har lavet,” siger Abrams.

På den anden side fremhævede de også fordelen ved, at alle nu har en smartphone – og dermed i praksis deres eget lille filmstudie i lommen til enhver tid.

Foto: Tor Aavatsmark
Foto: Tor Aavatsmark

LAV BEDRE VIDEOER PÅ MOBILEN

Jarecki tog sig derefter god tid til at introducere den nye film-app KnowMe, som kan spare folk for en masse penge – det er nemlig en app, der gør det nemt for alle at instruere deres egne film.

Men manden med de mange visioner stoppede ikke dér: Hvorfor ikke skabe et internetfællesskab omkring disse egenproducerede film? Han vidste ikke, præcis hvor han ville hen med ideen, men han havde en god mavefornemmelse – den samme mavefornemmelse, sagde han, som førte til serien The Jinx på HBO.

KnowMe er allerede ved at blive et hit i USA, især fordi den giver brugerne adgang til videoredigeringsteknologi, som er mindre kompliceret end de eksisterende alternativer.

Foto: Tor Aavatsmark
Foto: Tor Aavatsmark

Man kan lave videoer ved at kombinere live-optagelser, lagrede billeder og lydoptagelser til noget, der ligner en krydsning mellem et diasshow og en vlog (videoblog). På den måde kan man producere film, reportager, musikvideoer og dokumentarer uden dyre programmer og værktøjer. Filmene kan så deles på KnowMe’s hjemmeside og på sociale medier som Facebook, Twitter og Instagram.

Gennemsnitlig er filmene på ca. 40 sekunder, og de er afgjort mere spændende end en Instagram-video, men mere uformelle end ting på YouTube.

“Blandt storbrugere af YouTube og dem, der ikke tør lave film, er der utallige mennesker, som vi gerne vil nå. De kan fortælle deres historier med KnowMe,” sagde Jarecki.

Foreløbig er det kun iPhone-brugere, der kan prøve app’en, da App Store er alene om rettighederne, men der arbejdes på at få en Android-version op at stå.

Se mere om KnowMe her:

 

SXSW SÆTTER DAGSORDEN

I Austin mødes branchefolk inden for musik, film, digitale medier og teknologi på messegulvet, i paneldiskussioner og – lidt mere uformelt – ude på de mange barer med live-musik på 6th Street om aftenen

Det er her, støbeformen for vores digitale fremtid i praksis bliver skabt. Det er her, meningsdannere mødes, nye ideer slå rod og nye firmaer kan få et afsæt. At det er lykkedes at integrere forbrugermarkedet så sømløst med musik og film, er noget af en bedrift, der gør SXSW til et spændende miks.

Under SXSW syder hovedstaden i Texas af liv, med gademusikanter på ethvert hjørne og live-musik på stort set alle barer og klubber langs den legendariske 6th Street, og byen er et orgie af mennesker, mad, drikke og musik – som i år blev toppet med fantastisk sommervejr og 34 behagelige sydstatsgrader. Det er ikke uden grund, at byens officielle motto er “Live Music Capital of the World” (selv om alle ved, at det i virkeligheden er New Orleans).

En tur til SXSW giver ikke kun et indblik i, hvordan fremtiden kan blive, men også en mulighed for at være med til at formulere den.

Vær altid opdateret!

Fri adgang til Lyd & Billede digitalt i en måned

0,-