annonce
annonce

test: Panasonic Lumix DC-GH5S

Toptrimmet videokamera

Panasonic Lumix GH5S er et unikt systemkamera med rendyrkede egenskaber til professionel video.

Meget høj videokvalitet, avancerede videoindstillinger, solidt bygget med vejrbeskyttelse og fremragende ergonomi.
Begrænset opløsning på stillbilleder, ingen billedstabilisering.

Klask et ekstra tal eller bogstav på, og vips har man en ny kameramodel. Sådan kan det ofte virke, for kameraproducenterne har ladet der gå inflation i Mark II, Mark III osv. Alt sammen for at klemme lidt mere ud af den samme opskrift.

Ofte har ændringerne i den nye udgave ikke den store betydning for fotograferne, men der er undtagelser.

Ligesom Sony har gjort med a7S, har Panasonic sat fingeren midt i alfabetet og smækket et S på Lumix GH5. Men det enlige røde bogstav markerer langt mere end en marginal opgradering af et i øvrigt fremragende kamera. Lumix GH5S er faktisk et helt andet kamera, rendyrket til video-optagelse.

Af udseende er det praktisk talt identisk med GH5, men under den vejrbeskyttede skal bor der et professionelt videokamera med 4K-video og funktioner, som efterspørges af professionelle.

Det mangler GH5’s indbyggede billedstabilisering og har en helt anden billedsensor. Her er den 10 megapixel på stillbilleder, i alt ca. 12 megapixel, og tilpasset forskellige formater.

Billedsensoren – eller billedchippen, som den upræcist kaldes – er nyudviklet til kameraet, med to aflæsere. Den ene læser data under ISO 640, den anden alt op til ISO 204.800. Panasonic mener, at det giver bedre dynamik og støjkontrol, og kalder det Dual Native ISO.

Sensorens understøttelse af flere formater betyder, at brændvidderne stort set bevares (med minimale afvigelser), hvad enten man skyder serieoptagelser i 4:3-format eller UHD-video i 16:9 – eller i 17:9, som det hedder i DCI-format.

Den røde optageknap skal vise, at GH5S er et rendyrket videokamera. (Foto: Panasonic)

Avancerede videoegenskaber

Det er ikke muligt at hente stillbilleder fra 6K-opløsning, som på GH5, men 4K-stills i 8 megapixel understøttes. Der er også video i UHD og DCI eller 4K/50p op til 150 Mbit/s og helt op til 400 Mbit/s i 4K/25p.

Kameraet understøtter 4K-video i 8 bit og 4:2:0 samt 10 bit/4:2:2, All-Intra og Long GOP-komprimering af de videofiler, der gemmes. De kan lagres på en ekstern optager via et HDMI-stik – i fuld størrelse, i øvrigt – eller på en af eller begge kortpladserne. Vlog-L er standard i GH5S og en betalbar opgradering for ejere af GH5.

Der er også understøttelse af tidskode og synkronisering af flere kameraer via sync-stikket foran, og kameraet har selvfølgelig hovedtelefon- og mikrofonstik. Sidstnævnte understøtter også Phantom Power, så man kan bruge kondensatormikrofoner med GH5S.

Stillbilleder

Det kan virke, som om stillbilleder er noget sekundært på GH5S, men kameraet er glimrende til fotos. Så længe man ikke har brug for voldsomt høj opløsning. Studiefotografer vil nok vælge noget andet, men til natfotografering eller billeder i svagt lys er det fremragende. Panasonic hævder, at GH5S formår at fokusere ned til -5 trin, hvilket svarer til aftenmørke.

Den høje følsomhed og understøttelse af 14 bit raw-filer giver meget at arbejde med i efterbehandlingen af billederne og potentielt bedre billeddynamik end med GH5.

Kameraet har også Panasonics DFD (Depth From Defocus) med 225 fokuspunkter samt en skudtakt på op til 9 fps (billeder i sekundet). Eller 7 fps med kontinuerlig autofokus.

Samme næsten fejlfri ergonomi, som vi er vant til fra GH5. (Foto: Panasonic)

Få andre forbedringer

Ligesom S’et er optageknappen rød på GH5S. Der er også en rød ring rundt om hjulet til venstre for OLED-søgeren, som desuden har fået øget opdateringsfrekvensen til 120 fps. Ellers er kameraets ergonomi meget lig GH5’s, og det kan selvfølgelig bruge samme tilbehør.

Den vridbare touch-skærm er også den samme. Som vi kender det, kan man både bladre i menuerne, flytte fokuspunkter og tage billeder med en finger på skærmen.

Det solide og vejrbeskyttede kamerahus ligger ikke uventet godt i hånden. Jeg ville dog ønske, at indstillingshjulene foran og bagpå var trykfølsomme. Så kunne man bekræfte valgene i menuerne uden at skulle forbi Menu/Set-knappen.

Billed- og videokvalitet

Fordi Panasonic har droppet den fine 20 megapixel billedsensor og erstattet den med en med det halve pixeltal, er det naturlige spørgsmål, om man mister noget billedkvalitet.

Svaret er både ja og nej. Detaljeopløsningen er ikke lige så god som på GH5 eller Lumix G9, der anvender samme 20 megapixel billedchip uden lavpasfilter. Men videofotografer behøver ikke mere end 8,3 megapixel for at optage UHD- eller 4K-video.

De kan plukke 8 megapixel stills fra video-feedet og får større sensorer fordelt over billedfladen, når antallet halveres. Læg hertil 14 mod 12 bit raw-filoptagelser, og vejen er banet for bedre billeddynamik. Og mindre billedstøj.

Billeddynamikken ser faktisk ud til at være på linje med GH5, altså nærmest ikke bedre, men billedstøjen op til ISO 6400 er bedre under kontrol. Det er muligt at se svag kornstøj allerede ved ISO 3200, men den er virkelig marginal. Fra ISO 12.800 øges støjomfanget markant. Jeg vil sige, at det er grænsen for, hvor højt man kan gå, hvis man ikke vil bruge en masse tid på efterbehandling af billederne.

Ydelsen afspejler sig også i video-optagelserne. Som i øvrigt er mindre plaget af rullende lukker end på GH5. Den høje bit-stream og frekvensen på 4K-optagelser giver faktisk bedre kvalitet, end GH5 formår. Det siger ikke så lidt, for GH5 var det bedste kamera, vi havde testet indtil da, på video.

Men GH5S mangler billedstabilisering, og for mange er det et stort minus. Har man først prøvet kombinationen af optisk og indbygget (i kameraet) billedstabilisering, er det svært at se, hvordan man skal kunne klare sig uden. Olympus OM-D E-M1 II og GH5 er eksempler på, hvor godt dobbelt billedstabilisering fungerer.

Panasonic mener, at målgruppen for kameraet alligevel bruger steadycam eller gimbal som stabilisering, og desuden er det teknisk svært at kombinere effektiv intern stabilisering med en ekstern, tredjeparts gimbal.

(Foto: Panasonic)

Konklusion

Panasonic Lumix GH5S er ikke et kamera for hvem som helst. Mange vil komme længere med et Lumix G9 eller GH5, hvis de har brug for et kamera til både stillbilleder og avanceret video. Men til rendyrket video er GH5S et bedre valg. Det har nogle egenskaber, som kun efterspørges af professionelle, og for dem er GH5S det bedste valg af de tre.

Sammen med Panasonics – og Olympus’ – store udvalg af kvalitetsoptik er Lumix GH5S et kraftcenter af et videokamera.

Bedste pris på Panasonic Lumix DC-GH5S
Pricerunner.dk er en kommerciel partner til lydogbillede.dk. De leverer opdaterede priser, prisvarsling og produktinformation.
Type: 10 MP systemkamera med MFT-billedsensor Optik: Micro Four Thirds Skærm: 8 cm LCD, 1,6 mio. billedpunkter Søger: Elektronisk, 3,68 MP, 0,76x forstørrelse Serieoptagelse: 12 fps Video: 4K/50p, 150 Mbit/s Batteritid: 440 skud/opladning Mål og vægt: 139 x 98 x 87 mm / 660 g Højdepunkter: Wi-Fi, Bluetooth, 4K-stills, DFD-fokus, vridbar touch-skærm, 2 SD-kortpladser, vejrbeskyttet, 4:2:2 10 bit HDMI ud, mic ind/hovedtelefoner ud Web: panasonic.dk
Pris: 21995,-

Har du noget at tilføje?

Velkommen til Lyd & Billedes diskussionsforum. Vi vil gerne vide, hvad du mener. Hold dig til emnet og vær saglig, så slipper vi for at slette eller moderere indlæg. Andre spørgsmål eller synspunkter rettes til redaktion@lydogbillede.dk.

Vær altid opdateret!

Fri adgang til Lyd & Billede digitalt i en måned

0,-