TEST AF Ayre QX-5 Twenty

Superb digitalcentral

Dyre digitalkonvertere kan virke som spild af penge, men vi er ikke længere så sikre.

Lyd & Billede mener:
Krystalklar og organisk lyd i referenceklasse, masser af digitalindgange samt fremragende hovedtelefon- og forforstærkerudgang.
Den koster en del og understøtter foreløbig ikke alle højopløste lydformater.

De fleste tænker på digital signalbehandling som en strøm af ettaller og nuller, og det har de helt ret i. Derfor skulle man tro, at det eneste, der kan gøre digital lyd bedre, er en endnu mere avanceret analogdel i apparater som cd-afspillere og digitalkonvertere. Altså den del af apparatet, der sender det analoge signal videre til en forstærker.

Men det menneskelige øre er et følsomt instrument. Det opfatter – måske vha. underbevidstheden – bittesmå nuancer, forskelle i timing eller tonehøjde, og små ændringer i forvrængningen. Som der også er en del af i det digitale domæne. I en cd-afspiller eller, som her, en DAC.

Hos Ayre har de arbejdet længe med den problemstilling, og deres cd-afspillere anvender en del proprietær teknologi for at gøre den digitale signalbehandling så fejlfri som muligt. Det samme gør QX-5 Twenty. Som er Ayres første digitalkonverter i fuld størrelse, beregnet på at matche deres high-end-forstærkere, som ikke har indbygget DAC.

Den anvender en avanceret ESS-DAC (ES9038PRO) og en masse Ayre-teknologi for at skabe et så rent signal som nødvendigt, for at øret ikke skal opfatte nogen negative variabler. Udgangstrinet – der fungerer som en forforstærker med volumenkontrol – er det eneste analoge ved DAC’en.

På bagsiden har den afbalancerede og ubalancerede digitalindgange – ti i alt, inklusive USB med understøttelse af 32 bit/384 kHz signalbehandling, men også Ethernet, så du kan koble musik fra en server i dit netværk til. Hvis du f.eks. kører din musik via Roon på en Mac eller pc, kan du betjene den med en app og behøver stort set ikke at røre ved DAC’en overhovedet.

Den har i øvrigt også en optisk udgang, som giver DAC’en kontrol over clock-frekvensen, når man har andre digitale enheder i systemet.

Hvordan lyder QX-5 Twenty så? Helt fantastisk. Det vil sige, den har nærmest ikke nogen hørbar signatur. Med musikken via 110 ohm indgangen eller USB oplever jeg, at den skræller alt overflødigt væk og præsenterer musikkens klangnuancer på den mest afbalancerede og sammenhængende måde, man kan tænke sig. Jeg kan ikke komme i tanke på nogen anden DAC, som ikke er vanvittig meget dyrere, der præsenterer musikken lige så utilsløret ærligt og nøgent.

Der er ingen hørbare farvninger, timing-fejl eller pludselige ændringer i tonehøjden, og den digitale støj – hvis den overhovedet er der – er så godt under kontrol, at den ikke kan høres.

Meget bedre bliver det ikke i denne klasse.

Konklusion

Der er ingen tvivl om, at Ayres svinedyre DAC kan løfte lyden i næsten ethvert anlæg. Den kan også bruges som forforstærker, hvis man kun har digitale lydkilder, og så kan man godt forberede sig på at tabe kæben. For den åbner op på en måde, som vi sjældent hører fra en DAC. Hvor andre lyder klinisk og korrekt, sætter Ayre QX-5 Twenty musikken fri. I den grad.

Fakta & Rating:
  • Digitalkonverter
    32 bit/384 kHz USB-indgang
    DSD64, DSD128
    24 bit/192 kHz, 2 x AES/EBU, 3 x optisk, 3 x koaksial og Ethernet-indgang
    Hovedtelefonudgang, balancerede/ubalancerede udgange
    44 x 10 x 33 cm / 7,25 kg
    Web: interceptor.dk

    Pris: fra 90,000,-
    Læs også
    TEST: Yamaha TSX-B235D

    Prisgunstigt kompaktanlæg

    Yamaha TSX-B235D kan være et glimrende anlæg nummer to.

    TEST: Hama DIR3500MCBT

    Veludstyret men uengagerende

    Ud over digitalradio og cd-afspiller har Hama indbygget Spotify og kan bygges ud til mange rum. Det hjælper lidt.

    TEST: Pure Evoke C-F6

    NĂĄr funktioner er det vigtigste

    Pure-anlægget kan lige så meget som Hama. Desuden tager det sig bedre ud med sit flotte trækabinet.

    TEST: Technics Ottava f SC-C70

    Mere komplet bliver det ikke

    Ud over at have næsten alt, hvad man behøver af funktioner, tryller Technics-anlægget virkelig god lyd ud af reolen.

    TEST: Como Audio Musica

    Kompetent kompaktanlæg

    Det kompakte Como-anlæg er et fuldgyldigt trådløst stereoanlæg med multirumsunderstøttelse.

    TEST: Ruark R4 Mk III

    Engelsk elegance

    Ruark-anlægget overbeviser på det vigtigste, men fejler på enkelte områder.

    TEST: Seks kompakte anlæg

    Stereoanlæg i bogreolen

    Man behøver ikke at give afkald på
    hverken lydkvalitet eller muligheder
    med et moderne stereoanlæg.

    TEST: Denon DL-103R

    Et kæmpeløft til lyden

    Denon DL-103R er en “dark horse” blandt pickupper og kan få dine ører til at gløde af begejstring.

    TEST: Audio-Technica AT-OC9/III

    Betydelig opgradering

    Skift en aldrende pickup ud med Audio-Technicas nye AT-OC9/III, hvis du vil høre mere af musikken på dine lp’er.

    TEST: McIntosh MA252

    Forførende charmør

    Med hybridteknologi og charmerende design er denne McIntosh-forstærker en fryd for både øjne og ører.

    TEST: Auralic Polaris

    Et Kinder-æg​​

    Kanongod lyd, streaming og alle tilslutninger samlet i én boks – det lyder næsten for godt til at være sandt.

    TEST: Pure Pop Maxi Marius

    Farverig radio med grĂĄ lyd

    Klassisk strikkemode kan ikke redde Pures bordradio, der ser bedre ud, end den lyder.
    Support Abonnement

    Vores kundecenter hjælper dig, hvis du har spørgsmål vedrørende dit abonnement. Du kan ringe til os eller sende en mail.

    Support Tlf: 89 88 28 33 

     

    Support email: abo@lydogbilde.no 
    ×