TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

: Bose QC20i

Musikalske støjdæmpere

Få tudet ørerne tomme med de støjreducerende in-ear høretelefoner Bose QC20i.

Af / 28/10/2013 - 15:41
Bose QC20i

Lyd & Billede mener

  • Super effektiv støjdæmpning Fantastisk bas Ren og åben lyd Sidder stabilt
  • Høj pris Mindre detaljeret top Egenstøj fra forstærker Klodset elektronikboks

Bose er kendt for deres støjreducerende hovedtelefoner, men QC20/QC20i er producentens første bud på at bygge støjreduktionen ind i et sæt hørepropper. Og det er ganske vellykket.

QC20 består af et par temmelig store hørepropper, som er forsynet med “horn” af silikonegummi. På den kraftige gummiledning sidder en “klump” med kontroller og mikrofon. Da der ikke er plads i selve hørepropperne, er forstærkeren samt elektronikken til støjreduktion anbragt i anden, noget større flad boks på høretelefonkablet.

Hovedtelefoner med aktiv støjreduktion fungerer ved, at et sæt mikrofoner optager lyden fra omgivelserne, som derefter tilsættes i modfase til det signal, der spilles i hovedtelefonerne. Hvis modfaselyden er identisk med omgivelsernes støjpåvirkning, burde al uvedkommende lyd blive udslukt. Ideen er indlysende, men det kræver en hel del elektronik, som uundgåeligt vil påvirke signalet.

Jeg indrømmer at have haft en vis skepsis over for elektronisk støjreduktion i høretelefoner. Men jeg indrømmer også at have taget fejl. For Bose QC20 lyder imponerende, selv om de er proppet med elektronik.

Hovedrystende bas
Uden elektronisk trylleri lyder QC20 udmærket, og bassen er rigtig pæn for et par hørepropper. Men et tryk på omskifteren, og resultatet er magisk. For der bliver stille! Virkelig stille. Suset fra pc-blæseren forstummer, og det samme gør lyden af mit alt andet end lydløse pc-tastatur. For at prøve havde jeg QC20 på, mens jeg støvsugede hele huset. Ikke alene blev hørepropperne siddende, hvilket er en præstation i sig selv. Støvsugerens larm blev også dæmpet til en ganske svag vindstøj.

Annonce

Men det handler jo først og fremmest om musik, og her hjælper elektronikken tydeligvis også på gengivelsen.

Der er masser af luft og rum i lydbilledet. Mellemtonen virker ren og åben, og den klemthed, som er typisk for hørepropper (og også for QC20 uden elektronikken slået til), mangler helt. Sårbarheden i Sinéad O’Connors “Scarlet Ribbons” står sitrende i rummet.

Også når det går hedt til, bevarer QC20 fatningen. Judas Priests “Pestilence and Plague” foldes ud med heavy-trommer, væg-til-væg elspade og italiensk korsang uden mudren i lydbilledet.

Og så er der bassen. Det er med flere vognlængder den bedste bas, jeg har oplevet fra et par hørepropper. Nero-remixet af Deadmau5’s “Ghosts ’n’ Stuff” ryster hele kraniet. Hvis nakkehvirvlerne skal masseres yderligere, må man op i et par bastunge DJ-høretelefoner.

I diskanten mangler der dog den sidste luftighed, når man sammenligner med f.eks. Ultimate Ears-serien. Udklingningen af bækkener virker lidt forkortet, og rumklangen får et kunstigt præg over sig. Der er tale om små forskelle, men med en pris på næsten 2.400 kroner kan man tillade sig at stille krav.

QC20’s evne til at skabe stilhed i støjende omgivelser er imponerende. Men elektronikken er ikke selv helt lydefri. I et stille lokale mærkes en svag, men tydelig susen fra forstærkeren!

Det indbyggede batteri holder angiveligt til 16 timers afspilning, men er det ikke nok, og er du ikke i nærheden af et USB-stik til opladning, så kan QC20 også spille som almindelige passive høretelefoner.

Konklusion
Boses støjdæmpende hovedtelefoner er populære hos forretningsrejsende, som dermed signalerer, at de har råd til at købe stilhed på flyveturen. Men QC20 kan godt tåle at blive brugt med lyd på. Det er imponerende, at det er lykkedes at pakke så megen lyd ind i en så lille emballage.

Prisen er i den pebrede ende sammenlignet med passive in-ear høretelefoner. Men man får både støjreduktion uden sidestykke, bas i sværvægtsklassen og en ren og åben lyd for pengene. Det er faktisk imponerende.

John Alex Hvidlykke
(f. 1964): Journalist og tester. John har arbejdet for Lyd & Billede siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, højttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskæftiget sig med tech-journalistik siden 1982 (!) og har arbejdet for talrige magasiner i forskellige roller, bl.a. GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har desuden skrevet en lang række bøger og undervisningsprogrammer om IT.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

Årets bedste tilbud

Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr

LB+ Total måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

4,- / for 4 uger
130,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

AirPods har aldrig været bedre

Google kan godt lave hi-fi

De smarteste hørepropper fra JBL

Vi har testet de vildeste hovedtelefoner fra B&O

Her får du meget for pengene

Åbne er bare bedre – men også dyrere

Lukket design møder åben lyd

Dåseåbneren

Skarpt skyts i premiumklassen

Seks førsteklasses hovedtelefoner: Hvem snupper tronen?

ANC-hovedtelefoner med et ekstra trick

Ungdommelige hovedtelefoner gør rent bord