annonse
annonse

Yamaha CX-A5000 & Yamaha MX-A5000

Flytter bjerge

Todelt forstærkning giver en hjemmebio-oplevelse, der slår biografsalen. Musikgengivelsen bliver også en helt anden.

Lyd & Billede mener

Et todelt forstærkersæt giver langt større fleksibilitet, og i Yamahas tilfælde kombineres det med kanon lyd. Kraft, opløsning og sammenhæng går hånd i hånd. Streaming er cool, og ikke mindst brugervenligheden er rigtig god.
Selv om vi kan lide konceptet med højdekanaler, så falder alle DSP-indstillingerne, der er nødvendige for at aktivere dem, ikke i lige god smag. Jo, det er cool og gør indtryk, men sker på bekostning af opløsning og til dels dynamisk kontrast.

Yamaha MX-A5000  Yamaha CX-A5000

 

MX-A5000

Det er med hjemmebiografen som med alt andet i livet: Der er ingen genvej til himlen. Det har Yamaha taget konsekvensen af med deres todelte hjemmebio-flagskib. Separat processor og effektforstærker giver langt bedre arbejdsbetingelser for elektronikken under panseret, og dermed som regel bedre lyd. Og ikke mindst optimal fleksibilitet, når det gælder udbygning.

Forstærkersættet fra Yamaha består af en 11 kanals effektforstærker på størrelse med et tærskeværk og en næsten lige så stor surround-processor. Der sammen skal byde på film- og musikoplevelser, som de fleste af os kun kan drømme om at opleve hjemme i stuen.

Eller stue og stue … Et fuldblods-forstærkersæt som dette får ikke vist sig fra sin bedste side, før det står i et dedikeret rum, hvor der er taget hensyn til akustikken – gerne lydisoleret for at skåne naboerne. Først da kan man få fuld tryk på eksplosioner på skærmen, dommedagspauker og hele symfoniorkestre på lydsporet – og stadig opleve dødsens stilhed mellem udladningerne.

Det kræver selvfølgelig højttalere af rimelig god kvalitet. Hvis du har tænkt dig at brænde feriepengene af og slå hul på sparegrisen for at købe dette forstærkersæt, så jeg håber, at du også har afsat penge til både akustik og højttalere. Og gerne nogle ordentlige kabler.

Yamaha demonstrerede selv højdekanaler under lanceringen, men de var ikke specielt imponerende.
Yamaha demonstrerede selv højdekanaler under lanceringen, men de var ikke specielt imponerende.

Vi gik længe og lurede på, hvornår Yamaha ville lancere efterfølgeren til den gamle flagskibsforstærker DSP-Z11. I seks år har Yamahas ingeniører arbejdet med dette forstærkersæt, og de nåede lige at lancere det i tide til selskabets 125 års jubilæum. Da jeg var i Hamburg i slutningen af maj sidste år, fik jeg en lille prøvelytning, der mildt sagt gav lyst til mere.

Effektforstærkeren – MX-A5000
Effektforstærkeren MX-A5000 har altså hele 11 forstærkerkanaler, enten til at tilslutte lige så mange højttalere eller til at bi-ampe nogle af dem og få et mindre antal højttalere, men mere og renere kraft til dem. Det er en stor krabat på over 25 kg med et kabinet i tyk aluminium og et chassis i en H-formet ramme for ekstra stabilitet.

En forstærker er udsat for mekaniske vibrationer fra f.eks. strømforsyningen, der kan smitte af som elektromagnetisme i lydsignalet. Derfor har Yamahas ingeniører taget specielt hensyn til stabiliteten i MX-A5000’s chassis – og selvfølgelig afskærmet strømforsyningen.

Opbygningen indeni er helt symmetrisk for bedst mulig adskillelse af kanalerne. På den måde sikrer man også, at den positive og den negative del af det balancerede kredsløb er nøjagtig modsat hinanden og dermed annullerer støj samlet op på vejen, når fasen vendes igen ved udgangen. Brug gerne XLR-kabler, der giver et ekstremt lavt støjgulv.

Processoren har et meget symmetrisk kredsløbs-layout. En god forforstærker kræver bl.a. også en heftig trafo.
Processoren har et meget symmetrisk kredsløbs-layout. En god forforstærker kræver bl.a. også en heftig trafo.

Den mest moderate måling med to kanaler drevet samtidig i 8 ohm er opgivet til 150 watt pr. kanal. Med to 27.000 mikrofarad (enhed for elektrisk kapacitet) kondensatorer og massestrøm er det noget helt andet end den tilsvarende opgivne effekt for billige surround-receivere. Forvent derfor snarere, at Yamaha-forstærkeren i rå muskelstyrke kan måle sig med rene stereoforstærkere som Primare A34.2 og NAD C 275BEE, der begge er rimelig heftige.

Surround-processoren – CX-A5000
CX-A5000 har processering af op til 11 kanaler, så det er bare at fylde stuen med højttalere. I højden såvel som i bredden. Et PLL-kredsløb (Phase-Locked Loop) med ultra lav jitter skal give det digitale signal det bedst mulige udgangspunkt, og alle DAC’er til alle kanaler er af typen højopløst ESS SABRE 32 bit. Ud over højopløst PCM kan de også direkte afkode DSD (SACD-formatet), som er et 1 bit signal med tårnhøj sample-frekvens (2,8-5,6 MHz). Nogle audiofile foretrækker SACD frem for højopløste PCM-signaler.

Ud over alle HD film-lydformater kan processoren streame musik via netværket og understøtter de allerfleste musikformater, inklusive 24 bit/192 kHz FLAC og WAV. AirPlay er indbygget, og Spotify Connect ligeså. Hvis du synes, at det virker avanceret, så har du ret, men den er ikke svær at bruge. Især ikke hvis man downloader den gratis app AV-controller, som kan styre stort set alle funktioner fra smartphone eller tablet.

Ud over almindelige RCA ind- og udgange har CX-A5000 balancerede XLR-udgange til alle kanaler. Desuden er der en balanceret XLR stereoindgang til dem, der har en dyr cd-afspiller eller en stereo-DAC af endnu bedre kvalitet.

Andre funktioner
På videosiden har processoren opskalering til 4K-opløsning, også kaldet Ultra HD. Multizone er der også, ligesom der selvfølgelig er alle mulige DSP-lydindstillinger. Der er faktisk hele 33 DSP-funktioner at vælge imellem – f.eks. om man vil flyttes virtuelt ind i en “Hall in Amsterdam”, når man hører koncertoptagelser, eller vælge en særlig sci-fi-lyd, når man f.eks. ser Prometheus, osv.

På bagsiden sidder både balancerede og ubalancerede udgange. Desuden er der alt, hvad man har brug for af analoge og digitale ind- og udgange, til og med en pladespiller-indgang.
På bagsiden sidder både balancerede og ubalancerede udgange. Desuden er der alt, hvad man har brug for af analoge og digitale ind- og udgange, til og med en pladespiller-indgang.

Yamaha er meget glade for sådanne DSP-indstillinger og lægger vægt på dem i deres markedsføring. Måske fordi man er nødt til at benytte DSP for at få brugt alle de 11.2 kanaler. Hvis man har højttalere monteret i højden, skal man f.eks. bruge DSP for at få liv i dem, da der p.t. ikke findes kildemateriale med sådanne kanaler.

Skal kunne alt
Det er klart, at en så dyr forstærker må kunne forventes at lave samme magi med musik som med film. På den anden side er det lige så klart, at mange, der investerer i sådan et forstærkersæt, har et separat rum beregnet til hjemmebiograf og dermed kommer til at bruge forstærkerne mere til film end til musik. Med andre ord må et forstærkersæt kunne begge dele med den størst mulige overbevisning, selv om der ikke er noget galt i, at det er mere specialiseret til film – med ekstra effekt på bekostning af den mest ekstreme opløsning.

Hvorvidt det er tilfældet med Yamaha, får vi at se.

Opsætning
I vores nye hjemmebiograf bruger vi et 7.1 THX-system af svenske Procella som reference. Med satellitmodellen P6 hele vejen rundt og en P15 subwoofer med to 15 tommers bas-elementer og indbygget forstærkning på 2 x 350 watt. Både lodret og vandret montering er nøje opmålt. De fire bagerste højttalere sidder 2 meter oppe på væggen, hvilket svarer til THX-specifikationerne for vores rum.

Autokalibrering
I vores lytterum fungerer den automatiske højtaleropsætning med rumkorrektion rigtig godt. Det er især vigtigt, når man har flere højttalere, der skal tilsluttes – det er svært at holde tungen lige i munden, hvis man manuelt skal kalibrere f.eks. 11 højttalere. I dette tilfælde har vi syv plus en subwoofer, hvilket er mere end rigeligt. Jeg korrigerer for fem siddepladser i rummet, men det er muligt at korrigere for op til otte.

Effektforstærkeren MX-A5000 er symmetrisk opbygget. Konstruktionen sidder i et H-formet chassis for at få bedst mulig vibrationsdæmpning.
Effektforstærkeren MX-A5000 er symmetrisk opbygget. Konstruktionen sidder i et H-formet chassis for at få bedst mulig vibrationsdæmpning.

Efter autokalibrering kan man vælge, hvilken lydsignatur man ønsker: Enten flad frekvensrespons i alle højttalerne (Flat), alle højttalere justeret efter lyden fra de forreste (Front), ingen EQ-korrektion overhovedet (Through) eller en klangbalance, som Yamaha kalder Natural.

Jeg synes, Flat bliver lidt for aggressiv i toppen, mens Natural lyder fint, men måske med lidt overdrevet fylde i mellemtonen. Derfor foretrækker jeg Front eller Through, der bedst bevarer den oprindelige lyd. Diskantområdet er så en lille smule dæmpet, fordi højttalerne er monteret bag et akustisk transparent lærred, men ikke mere, end at det stadig er at foretrække. Nå, nok snak, start filmen!

Film i surround
En film, jeg har set meget på det sidste, mens jeg har testet projektorer med Gorm Sørensen, er Ridley Scotts Prometheus, som med sin herligt mørke scener er velegnet til billedtest. Så er det let at glemme, at filmen også har et kanon godt 7.1 dts HD Master Audio lydspor!

Det er ikke kun i de intense scener, at lydsporet er fængslende, men også når der ikke sker så meget. Da vi første gang kommer med om bord i Prometheus-rumskibet, hører man tydeligt – men ikke påtrængende – sensorer bagfra, der bipper, knapper fra siden, der trykkes på, og jetmotorerne uden for rumskibet, der giver en svag rumlen i bassen. Når vi så befinder os uden for rumskibet, hører vi de samme jetmotorer, der sammen med atmosfærisk friktion skaber en buldren, som får hele rummet til at ryste.

Forstærkersættet har ingen problemer med at genskabe lydbilledet i sin helhed. Selv når der tilsyneladende ikke sker noget særligt, tegner forstærkerne en stor, sammenhængende og holografiske boble af lyd op med både tryk og rumfølelse.

  • Yamaha CX-A5000
  • 11.2 kanaler
  • Balancerede og ubalancerede udgange
  • 8 x HDMI ind, 2 x HDMI ud
  • 3D og 4K-opskalering
  • YPAO højttalerkalibrering
  • Netværks-streaming, AirPlay og Spotify Connect
  • Fjernbetjenings-app til iOS og Android
  • Vægt: 13,6 kg
  • Pris: 18.999 kroner
  • Yamaha MX-A5000
  • 7 x 150 W (8 ohm)
  • 7 x 170 W (6 ohm)
  • Balancerede og ubalancerede indgange
  • Vægt: 25,4 kg
Pris: 41998,-