annonce
annonce

Marantz SA-10

Marts 2017Marantz SA-10

Din sidste cd-afspiller

Marantz’ reference SACD-afspiller kan afspille alle de digitale lydmedier, du kan finde. Den koster en herregård – og lyder som et slot.

SA-10 finder ting på dine cd-skiver, som du ikke anede var der. Og den klarer alle dine lydfiler.
Ingen trådløs lyd eller netadgang. Kun få SACD-skiver. Nøj, hvor koster den mange penge!

Ligesom de fleste producenter af underholdningselektronik skifter Marantz deres konsumserier ud på årlig basis. Sådan hastigt går det ikke i den øverste ende af programmet. Her venter man med at smide nye modeller på markedet, indtil der reelt er nyskabelser. Og det er der nu.

Marantz’ referenceserie havde efterhånden nogle år på bagen. Forstærkeren PM-11S3 og SACD-afspilleren SA-11S3 stammer begge fra 2013. Hvad Marantz-folkene i mellemtiden har gået og brygget sammen, fik vi at se i november, hvor de i Eindhoven i Holland afslørede virksomhedens nye topmodeller. Marantz’ legendariske lydtroldmand, Ken Ishiwata, fremviste her forstærkeren PM-10 og SACD-afspilleren SA-10. Begge blev bestilt til test med det samme.

 

Nicheformat

SA-10 kan afspille ikke alene cd’er, men også de højopløste SACD’er (Super Audio CD). SACD-formatet har aldrig fået den store udbredelse – der er udgivet ca. 6.200 titler siden lanceringen i 1999 – men skivernes lydformat, DSD, vinder stadig større udbredelse i audiofile kredse som udvekslingsformat for højopløst lyd.

Ud over cd og SACD kan SA-10 afspille dvd-skiver med lydfiler i alle de gængse formater. Endnu vigtigere i en tid, hvor fysiske medier taber terræn dag for dag, er det dog, at den indbyggede DAC (hvis den da skal kaldes det – se boks) kan bruges til konvertering af lyd fra alle dine digitale signalkilder. Så den dag, hvor du har købt din sidste cd, vil SA-10 stadig kunne bruges.

Som man kan forvente af et superluksusprodukt som dette, er finishen gennemført upåklagelig. Kabinettet er udført i tykt, vibrationsdæmpet aluminium. Eller rettere i en sandwichkonstruktion af aluminium og kobber, som skal sikre fuldkommen afskærmning fra forstyrrende indstråling.

Knapperne og cd-lågen har en lækker og præcis gang, og fra de fordybninger, hvor den smukt buede aluminiumfront møder det centrale display, strømmer blåt lys ud. Det er så lækkert og gennemført, at man får lyst til at spise den i store bidder med øjnene!

 

Spiller alt undtagen net

Selv om fronten er enkel og stilren, er der blevet plads til en hovedtelefonudgang med 6,3 mm jack-stik. Bagsiden, der er i kobber, rummer stort set alle de typer ind- og udgange, man kan forestille sig. Der er koaksial og optisk ind- og udgang, USB A (til USB-lagermedier) og USB B (til computer). De analoge udgange er med rhodiumbelagte guldstik i højeste kvalitet. Og der er selvfølgelig både RCA- og balanceret udgang. Selvfølgelig, eftersom både SA-10 og den tilhørende forstærker PM-10 har balanceret signalvej hele vejen igennem.

Hvis man ser bort fra balancerede AES/EBU-digitalindgange – og det kan man godt tillade sig at gøre – er der et komplet udvalg af direkte digitalindgange i SA-10. Der er til gengæld ikke trådløs netadgang eller Ethernet-stik. Så hvis du skal nyde musik-streaming-tjenester eller netradio, må det ske ved hjælp af en computer eller en streaming-modtager med digitaludgang.

Bagsiden, der er i kobber, rummer stort set alle de typer ind- og udgange, man kan forestille sig. Foto: Marantz

Fjernbetjeningen er en sober, nydelig og overraskende tung sag i plast. Så tung, at man spekulerer på, om der er puttet lodder i den for at få den til at virke solid. Selv om den ikke står mål med afspilleren i lækker byggekvalitet, udfører den opgaven, også når SA-10 bruges som konverter for andre lydkilder.

 

Lige et album mere!

Testen af Marantz SA-10 har taget længere tid end normalt. Ikke fordi det tager lang tid at opdage dens åbenbare kvaliteter, men fordi det er så pokkers svært at slukke for musikken igen og sætte sig til tasterne, når man lige kunne høre bare et enkelt album mere …

Hvad enten det handler om at sætte en cd på, afspille en lydfil fra NAS’en eller lade musikken strømme ind via Tidal, er vi vant til, at der er store eller små oplevelser. At der er nogle albums og numre, der bare lyder lækkert, mens andre hi-fi-mæssigt er småkedelige.

Når man lytter via SA-10, er det som at få opdateret sin musiksamling med bedre producerede udgaver af de samme albums. Ikke helt ulig dengang jeg købte de første “half-speed mastered” specialudgivelser af Crime of the Century og The Dark Side of the Moon. Bare bedre – og vanvittig meget dyrere.

Der findes selvfølgelig fortsat gode og dårlige optagelser, men hegnspælene er rykket langt ud på den anden side af, hvad jeg troede, der fandtes på optagelserne.

Det handler først og fremmest om stilhed. Det lyder bizart, men stilheden og luften omkring instrumenterne på optagelserne er noget af det bedste ved Marantz’ nye referenceafspiller. Den småmumlende “tåge” på den akustiske scene er som blæst væk, og instrumenter og stemmer står frit bagved og rundt omkring højttalerne.

Det gælder både virkelige akustiske miljøer, som når Gidon Kremer og Berliner Filharmonikerne fortolker Tjajkovskijs violinkoncert, så harpiksstøvet nærmest sitrer i rummet. Eller når småsnakken ved bordene i jazzværtshuset Stampen i Stockholm endnu en gang danner kulisse til vibrafonspillet på albummet Jazz at the Pawnshop.

Men det gælder i lige så høj grad Roger Waters’ manipulerede virkelighed på “Three Wishes” fra albummet Amused to Death. Stemmer og lyde dukker op langt borte i perspektivet, omkring os og til tider helt fremme i ansigtet. Men hele tiden præcist, rent og nøgent.

 

Den er det værd – hvis du vil

Men er 65.000 kroner ikke absurd mange penge? Jo! Jo, det er det! For den pris kan man få en luksusferie for hele familien til et eksotisk rejsemål, en pæn, brugt bil – eller endda et bryllup. Men high-end er et prioriteringsspørgsmål, og nogle vil altså hellere have en signalkilde i topklasse.

Jeg har bestemt hørt gode DAC’er, f.eks. SOtM sDP-1000 og Metrum Acoustics Pavanne, der begge er i samme prisklasse som SA-10, hvis man tager højde for, at de kun er DAC’er, mens man hos Marantz får både afspiller og konverter. Men ingen af dem åbner et tilnærmelsesvis lige så renvasket vindue til koncertsalen eller giver dig den samme “alle mine plader er som nye”-oplevelse.

 

Konklusion

Udsigten til, at Marantz SA-10 går hen og bliver en regulær salgssucces, er næppe stor. Ikke med en femcifret pris for en afspiller til et døende musikmedie. Og her taler vi vel at mærke om cd’erne, da SACD aldrig rigtig har været i live.

Men SA-10 kan heldigvis andet og mere end at spille fysiske skiver, og hvis du er på udkig efter en digitalkonverter i den absolutte topklasse, er der god grund til at tage Marantz med i overvejelserne. Den besidder i sjælden grad evnen til at få det bedste ud af digitale medier – og lyslevende ud i lytterummet. Dermed kan den præcis det, som Marantz har haft til hensigt: At skabe en ny reference. Ud fra det fortjener den topkarakter og de bedste anbefalinger.

Foto: Marantz

Ligesom de fleste producenter af underholdningselektronik skifter Marantz deres konsumserier ud på årlig basis. Sådan hastigt går det ikke i den øverste ende af programmet. Her venter man med at smide nye modeller på markedet, indtil der reelt er nyskabelser. Og det er der nu. Marantz’ referenceserie havde efterhånden nogle år på bagen. Forstærkeren PM-11S3 og SACD-afspilleren SA-11S3 stammer begge fra 2013. Hvad Marantz-folkene i mellemtiden har gået og brygget sammen, fik vi at se i november, hvor de i Eindhoven i Holland afslørede virksomhedens nye topmodeller. Marantz’ legendariske lydtroldmand, Ken Ishiwata, fremviste her forstærkeren PM-10 og SACD-afspilleren SA-10. Begge blev bestilt til test med det samme.  

Nicheformat

SA-10 kan afspille ikke alene cd’er, men også de højopløste SACD’er (Super Audio CD). SACD-formatet har aldrig fået den store udbredelse – der er udgivet ca. 6.200 titler siden lanceringen i 1999 – men skivernes lydformat, DSD, vinder stadig større udbredelse i audiofile kredse som udvekslingsformat for højopløst lyd. Ud over cd og SACD kan SA-10 afspille dvd-skiver med lydfiler i alle de gængse formater. Endnu vigtigere i en tid, hvor fysiske medier taber terræn dag for dag, er det dog, at den indbyggede DAC (hvis den da skal kaldes det – se boks) kan bruges til konvertering af lyd fra alle dine digitale signalkilder. Så den dag, hvor du har købt din sidste cd, vil SA-10 stadig kunne bruges. Som man kan forvente af et superluksusprodukt som dette, er finishen gennemført upåklagelig. Kabinettet er udført i tykt, vibrationsdæmpet aluminium. Eller rettere i en sandwichkonstruktion af aluminium og kobber, som skal sikre fuldkommen afskærmning fra forstyrrende indstråling. Knapperne og cd-lågen har en lækker og præcis gang, og fra de fordybninger, hvor den smukt buede aluminiumfront møder det centrale display, strømmer blåt lys ud. Det er så lækkert og gennemført, at man får lyst til at spise den i store bidder med øjnene!  

Spiller alt undtagen net

Selv om fronten er enkel og stilren, er der blevet plads til en hovedtelefonudgang med 6,3 mm jack-stik. Bagsiden, der er i kobber, rummer stort set alle de typer ind- og udgange, man kan forestille sig. Der er koaksial og optisk ind- og udgang, USB A (til USB-lagermedier) og USB B (til computer). De analoge udgange er med rhodiumbelagte guldstik i højeste kvalitet. Og der er selvfølgelig både RCA- og balanceret udgang. Selvfølgelig, eftersom både SA-10 og den tilhørende forstærker PM-10 har balanceret signalvej hele vejen igennem. Hvis man ser bort fra balancerede AES/EBU-digitalindgange – og det kan man godt tillade sig at gøre – er der et komplet udvalg af direkte digitalindgange i SA-10. Der er til gengæld ikke trådløs netadgang eller Ethernet-stik. Så hvis du skal nyde musik-streaming-tjenester eller netradio, må det ske ved hjælp af en computer eller en streaming-modtager med digitaludgang. [caption id="attachment_68329" align="alignnone" width="1024"] Bagsiden, der er i kobber, rummer stort set alle de typer ind- og udgange, man kan forestille sig. Foto: Marantz[/caption] Fjernbetjeningen er en sober, nydelig og overraskende tung sag i plast. Så tung, at man spekulerer på, om der er puttet lodder i den for at få den til at virke solid. Selv om den ikke står mål med afspilleren i lækker byggekvalitet, udfører den opgaven, også når SA-10 bruges som konverter for andre lydkilder.  

Lige et album mere!

Testen af Marantz SA-10 har taget længere tid end normalt. Ikke fordi det tager lang tid at opdage dens åbenbare kvaliteter, men fordi det er så pokkers svært at slukke for musikken igen og sætte sig til tasterne, når man lige kunne høre bare et enkelt album mere … Hvad enten det handler om at sætte en cd på, afspille en lydfil fra NAS’en eller lade musikken strømme ind via Tidal, er vi vant til, at der er store eller små oplevelser. At der er nogle albums og numre, der bare lyder lækkert, mens andre hi-fi-mæssigt er småkedelige. Når man lytter via SA-10, er det som at få opdateret sin musiksamling med bedre producerede udgaver af de samme albums. Ikke helt ulig dengang jeg købte de første “half-speed mastered” specialudgivelser af Crime of the Century og The Dark Side of the Moon. Bare bedre – og vanvittig meget dyrere. Der findes selvfølgelig fortsat gode og dårlige optagelser, men hegnspælene er rykket langt ud på den anden side af, hvad jeg troede, der fandtes på optagelserne. Det handler først og fremmest om stilhed. Det lyder bizart, men stilheden og luften omkring instrumenterne på optagelserne er noget af det bedste ved Marantz’ nye referenceafspiller. Den småmumlende “tåge” på den akustiske scene er som blæst væk, og instrumenter og stemmer står frit bagved og rundt omkring højttalerne. Det gælder både virkelige akustiske miljøer, som når Gidon Kremer og Berliner Filharmonikerne fortolker Tjajkovskijs violinkoncert, så harpiksstøvet nærmest sitrer i rummet. Eller når småsnakken ved bordene i jazzværtshuset Stampen i Stockholm endnu en gang danner kulisse til vibrafonspillet på albummet Jazz at the Pawnshop. Men det gælder i lige så høj grad Roger Waters’ manipulerede virkelighed på “Three Wishes” fra albummet Amused to Death. Stemmer og lyde dukker op langt borte i perspektivet, omkring os og til tider helt fremme i ansigtet. Men hele tiden præcist, rent og nøgent.  

Den er det værd – hvis du vil

Men er 65.000 kroner ikke absurd mange penge? Jo! Jo, det er det! For den pris kan man få en luksusferie for hele familien til et eksotisk rejsemål, en pæn, brugt bil – eller endda et bryllup. Men high-end er et prioriteringsspørgsmål, og nogle vil altså hellere have en signalkilde i topklasse. Jeg har bestemt hørt gode DAC’er, f.eks. SOtM sDP-1000 og Metrum Acoustics Pavanne, der begge er i samme prisklasse som SA-10, hvis man tager højde for, at de kun er DAC’er, mens man hos Marantz får både afspiller og konverter. Men ingen af dem åbner et tilnærmelsesvis lige så renvasket vindue til koncertsalen eller giver dig den samme “alle mine plader er som nye”-oplevelse.  

Konklusion

Udsigten til, at Marantz SA-10 går hen og bliver en regulær salgssucces, er næppe stor. Ikke med en femcifret pris for en afspiller til et døende musikmedie. Og her taler vi vel at mærke om cd’erne, da SACD aldrig rigtig har været i live. Men SA-10 kan heldigvis andet og mere end at spille fysiske skiver, og hvis du er på udkig efter en digitalkonverter i den absolutte topklasse, er der god grund til at tage Marantz med i overvejelserne. Den besidder i sjælden grad evnen til at få det bedste ud af digitale medier – og lyslevende ud i lytterummet. Dermed kan den præcis det, som Marantz har haft til hensigt: At skabe en ny reference. Ud fra det fortjener den topkarakter og de bedste anbefalinger. [caption id="attachment_68330" align="alignnone" width="1024"] Foto: Marantz[/caption]
Vi tester mere end 450 produkter om året. Læs denne test, og få fuld adgang til Lyd & Billede.
Allerede abonnent? Log ind.
Prøveabonnement
0,-
Fri adgang til lydogbillede.dk
Bronzeabonnement
369,-pr/halvår
1/2 år (6 numre) Digitaludgaven Fri adgang til lydogbillede.dk
Sølvabonnement
660,-pr/år
1 år (11 numre) Velkomstgave Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven
Guldabonnement
1.049,-pr/år
1 år (11 numre) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: 39 kr om måneden.

Med et abonnement på Lyd & Billede får du:

Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven (iPad/Android) hver måned Betydelig rabat Vælg selv længden af dit abonnement - og med eller uden film Stor velkomstgave
Pricerunner.dk er en kommerciel partner til lydogbillede.dk. De leverer opdaterede priser, prisvarsling og produktinformation.

Indgange: Digital USB A og B, coaksial (RCA), optisk, fjernstyring (RCA)
Udgange: Analog RCA stereo, analog balanceret (XLR), digtial optisk og coaksial (RCA), fjernstyring (RCA)

Opløsning: 32-bit/384 kHz (USB), DSD64, DSD128 og DSD256 (11,2 MHz)

Filformater: MP3, WMA, AAC, ALAC, FLAC, WAV, AIFF, DSD

Størrelse (BxHxD): 44,0 x 12,7 x 41,9 cm

Vægt: 18,4 kg

Farver: Sort, gylden

Pris: 64999,-

Har du noget at tilføje?

Velkommen til Lyd & Billedes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaktion@lydogbillede.dk.

Vær altid opdateret!

Fri adgang til Lyd & Billede digitalt i en måned

0,-