annonce
annonce

test: McIntosh MA9000

November 2017McIntosh MA9000

Lyd i verdensklasse

Denne integrerede McIntosh-forstærker kan være den sidste forstærker, du nogensinde får brug for at købe.

Sublim lydkvalitet, ubesværet dynamik og et klippefast lydbillede sprængfuldt af detaljer og klangfarver. Mange indgange og udskifteligt DAC-modul.
Størrelsen, vægten og prisen.

De store McIntosh-forstærkere er blandt vores absolutte favoritter. Massive, blytunge, gennemarbejdede og svært vellydende. De er blandt det bedste, vi får til test, og kan drive næsten alt, hvad vi slutter til af højttalere. Den varme lyd og det store, åbne lydbillede føles helt rigtigt, hver gang vi synker ned i sofaen og skruer op for volumen.

Der er noget over den uanstrengte dynamik og den varme klang. Musikken lyder mere naturligt, hvilket får hårene på armene til at rejse sig. Derfor har vi altid store forventninger til nye forstærkere fra Binghamton, New York.

Især de store forstærkere. Såsom MA9000, McIntoshs nye integrerede flagskib. Et bæst af en effektforstærker med 300 watt i hver kanal koblet til McIntoshs store transformatorer, såkaldte autoformers. Som gør forstærkeren næsten immun over for skiftende højttalerbelastninger.

Den næsten 50 kilo tunge McIntosh-forstærker er den tredje i rækken af store integrerede forstærkere, der begyndte med MA7000 i 2008. Denne udgave har dog mere tilfælles med MA8000, som vi testede i 2014, og som straks blev en favorit – både hos os og hos mange high-end-entusiaster.

Den har – ligesom MA8000 – hele 300 watt udgangseffekt samt mange indgange, bl.a. pladespillerindgang, og indbygget digitalkonverter. Med andre ord en forstærker, der passer til forskellige behov og til de allerfleste højttalere. Den stiller op i samme klasse som Mark Levinson No.585 og vores favorit, Gryphon Diablo 300. To af de absolut bedste integrerede forstærkere, vi har testet. Nogensinde.

Indgange nok til de fleste og udskifteligt DAC-modul, som gør McIntosh MA9000 ekstra anvendelig. (Foto: McIntosh)

DAC-modul

Den nye MA9000 er baseret på forgængeren med nogle få, men ikke uvæsentlige opdateringer. Den allervigtigste lægger man ikke mærke til, før man kigger bag på forstærkeren. Her ser man analoge indgange på rad og række, ti par faktisk, indgang til pladespiller med MC- eller MM-pickup samt en udskiftelig digitalkonverter.

Det udskiftelige DAC-modul gør forstærkeren ret fremtidssikret. Modulet kan skiftes ud med bedre DAC-moduler eller andet, hvis udviklingen skulle give os det, så man ikke behøver at skifte forstærkeren ud for at få en bedre DAC.

MA9000 kommer med DA1, som den hedder, færdigmonteret. Den har en 8-kanals 32 bit DAC, som understøtter 24 bit/192 kHz højopløste lydfiler, DSD- og DXD-filer samt 32 bit/384 kHz PCM-lyd via USB-indgangen. Det burde dække de fleste tilgængelige (og nogle lettere utilgængelige) lydformater for musik.

Ud over USB-indgangen – der understøtter afspilning op til DSD256 og DXD 384 kHz filer – er der to optiske og to koaksiale digitalindgange, men ikke noget 110 ohm AES/EBU-stik. Men modulet har en indgang mærket MCT. Det er et DIN-multistik, som man kan bruge, hvis man har et af McIntoshs SACD/cd-drev tilsluttet. Såsom MCT450 eller MCT80. De kan afspille DSD-filerne på SACD’er gennem MA9000’s DAC, så man kan opnå (endnu) bedre lyd.

Som på de fleste nyere McIntosh-forstærkere er der også en hovedtelefonudgang, som kan drive ganske tungtdrevne hovedtelefoner. Den har HXD (Headphone Crossfeed Director) indbygget for at skabe en følelse af at lytte til højttalere i et rum, selv om man har hovedtelefoner på.

Forstærkeren har også udgang til andre lydkilder og separate effektforstærkere, og kan også sluttes til et hjemmebio-setup. Vinyl-entusiaster kan glæde sig over to pladespillerindgange, hvor man kan tilpasse belastning og impedans til den pickup, man benytter.

Den er stor, tung som bly og fantastisk! (Foto: McIntosh)

Referencelyd

Den store McIntosh-forstærker har gennemgået nogle indvendige opgraderinger med nyere og bedre komponenter for bedre lyd plus en kosmetisk opgradering med bogstaverne Mc elegant formet i køleribberne på siderne.

De fire kabelterminaler på bagsiden er markeret med minus, 2, 4 og 8 ohm, og meningen er, at højttalerne sluttes til de kontakter, der har samme ohmværdi som dem selv. Dermed kommer autoformerne til deres ret, og vores erfaring er, at så lyder forstærkeren optimalt.

Men det kræver flere ord end ‘optimalt’ at beskrive, hvordan forstærkeren lyder. Det første, jeg lagde mærke til, var at digitale lydkilder lyder mere åbent, frisk og dynamisk, men også at lyden fra analoge lydkilder opleves som mere fokuseret og med større detaljerigdom end på MA8000.

Med et bredt udvalg af signalkilder og højttalere til rådighed var det skønt at lytte til den store McIntosh-forstærker. Den tog alle udfordringer i strakt arm og fik endda små højttalere som Dynaudio Special Forty til at vokse i rummet.

En af udfordringerne var Herbie Hancocks Dis Is da Drum fra 1994. Albummet er en magtfuld demonstration af, hvordan man kan krydse stilarter, med akustiske, elektroniske og samplede instrumenter iblandet scratching, masser af percussion og træ- og messingblæsere. Det kan tvinge de mest selvsikre forstærkere i knæ, hvis man spiller højt nok, men med MA9000 blinkede det ikke engang i de lys, der indikerer, at Power Guard aktiveres for at beskytte forstærkeren.

Forstærkeren har jernhård kontrol over trommerne, bassen på “Call It 95” dundrer løs som et maskingevær, og de turkisblå VU-metre ser ud som vinduesviskere under et skybrud. Vanvittig underholdende og ekstra lækkert, at lyden er krystalklar og bidende høj på samme tid.

Her er ikke det ikke bare muskler uden finesse. Forstærkeren folder et stort og dybt lydbillede ud på Mozarts klarinetkoncert i A-dur, KV 622, med The Academy of St. Martin in the Fields under ledelse af Neville Marriner. Strygernes klang er varm og fokuseret, Jack Brymers klarinet lyder som balsam i ørerne, og der er en frapperende detaljerigdom i den gamle optagelse fra 1971.

Det samme kan siges om Chet Bakers Chet Baker Sings, som er en endnu ældre udgivelse. Her lyder det utrolig frisk og moderne med masser af luft og en god rumfølelse. Jeg oplever også, at forstærkeren er i stand til at holde masken i diskanten, når man spiller højt. Lyden er lige så blød, men fokuseret, og det virker, som om nuancerne og klangen i diskanten ikke ændrer sig, når man skruer op for volumen.

Robert Plants nye album, Carry Fire, lyder pragtfuldt her, fordi forstærkeren præsenterer musikken med en glødende fyldighed, der gør både vokaler og instrumenter større og mere menneskelige at forholde sig til. Man hører mere end bare guitarstrenge, mere end bare trommer; der kommer masser af klange med ud i rummet, hvilket skaber mere realisme, end man kan forvente at finde andre steder. Det kræver ægte high-end.

Mc-logo i køleribberne. (Foto: McIntosh)

Verdensklasse

McIntosh MA9000 er en af de tre bedste integrerede forstærkere, vi har testet. Det virker, som om den har uendelige kræfter, den har (næsten) uendelige tilslutningsmuligheder, og den kan drive selv store, kraftige højttalere uden at anstrenge sig.

Det er også en af de fineste musikformidlere, vi har hørt, og fordelene ved en udskiftelig DAC gør den meget mere anvendelig end mange andre i samme klasse. Det er kort sagt en forstærker, man kan have i mange år uden at få trang til at skifte den ud.

Vanvittig underholdende og ekstra lækkert, at lyden er krystalklar og bidende høj på samme tid.

picture2
<
>
Højttalerterminaler til 2, 4 og 8 ohm højttalere optimerer udgangstrinet til højttalerbelastningen. (Foto: McIntosh)
De store McIntosh-forstærkere er blandt vores absolutte favoritter. Massive, blytunge, gennemarbejdede og svært vellydende. De er blandt det bedste, vi får til test, og kan drive næsten alt, hvad vi slutter til af højttalere. Den varme lyd og det store, åbne lydbillede føles helt rigtigt, hver gang vi synker ned i sofaen og skruer op for volumen. Der er noget over den uanstrengte dynamik og den varme klang. Musikken lyder mere naturligt, hvilket får hårene på armene til at rejse sig. Derfor har vi altid store forventninger til nye forstærkere fra Binghamton, New York. Især de store forstærkere. Såsom MA9000, McIntoshs nye integrerede flagskib. Et bæst af en effektforstærker med 300 watt i hver kanal koblet til McIntoshs store transformatorer, såkaldte autoformers. Som gør forstærkeren næsten immun over for skiftende højttalerbelastninger. Den næsten 50 kilo tunge McIntosh-forstærker er den tredje i rækken af store integrerede forstærkere, der begyndte med MA7000 i 2008. Denne udgave har dog mere tilfælles med MA8000, som vi testede i 2014, og som straks blev en favorit – både hos os og hos mange high-end-entusiaster. Den har – ligesom MA8000 – hele 300 watt udgangseffekt samt mange indgange, bl.a. pladespillerindgang, og indbygget digitalkonverter. Med andre ord en forstærker, der passer til forskellige behov og til de allerfleste højttalere. Den stiller op i samme klasse som Mark Levinson No.585 og vores favorit, Gryphon Diablo 300. To af de absolut bedste integrerede forstærkere, vi har testet. Nogensinde. [caption id="attachment_71123" align="alignnone" width="930"] Indgange nok til de fleste og udskifteligt DAC-modul, som gør McIntosh MA9000 ekstra anvendelig. (Foto: McIntosh)[/caption]

DAC-modul

Den nye MA9000 er baseret på forgængeren med nogle få, men ikke uvæsentlige opdateringer. Den allervigtigste lægger man ikke mærke til, før man kigger bag på forstærkeren. Her ser man analoge indgange på rad og række, ti par faktisk, indgang til pladespiller med MC- eller MM-pickup samt en udskiftelig digitalkonverter. Det udskiftelige DAC-modul gør forstærkeren ret fremtidssikret. Modulet kan skiftes ud med bedre DAC-moduler eller andet, hvis udviklingen skulle give os det, så man ikke behøver at skifte forstærkeren ud for at få en bedre DAC. MA9000 kommer med DA1, som den hedder, færdigmonteret. Den har en 8-kanals 32 bit DAC, som understøtter 24 bit/192 kHz højopløste lydfiler, DSD- og DXD-filer samt 32 bit/384 kHz PCM-lyd via USB-indgangen. Det burde dække de fleste tilgængelige (og nogle lettere utilgængelige) lydformater for musik. Ud over USB-indgangen – der understøtter afspilning op til DSD256 og DXD 384 kHz filer – er der to optiske og to koaksiale digitalindgange, men ikke noget 110 ohm AES/EBU-stik. Men modulet har en indgang mærket MCT. Det er et DIN-multistik, som man kan bruge, hvis man har et af McIntoshs SACD/cd-drev tilsluttet. Såsom MCT450 eller MCT80. De kan afspille DSD-filerne på SACD’er gennem MA9000’s DAC, så man kan opnå (endnu) bedre lyd. Som på de fleste nyere McIntosh-forstærkere er der også en hovedtelefonudgang, som kan drive ganske tungtdrevne hovedtelefoner. Den har HXD (Headphone Crossfeed Director) indbygget for at skabe en følelse af at lytte til højttalere i et rum, selv om man har hovedtelefoner på. Forstærkeren har også udgang til andre lydkilder og separate effektforstærkere, og kan også sluttes til et hjemmebio-setup. Vinyl-entusiaster kan glæde sig over to pladespillerindgange, hvor man kan tilpasse belastning og impedans til den pickup, man benytter. [caption id="attachment_71120" align="alignnone" width="930"] Den er stor, tung som bly og fantastisk! (Foto: McIntosh)[/caption]

Referencelyd

Den store McIntosh-forstærker har gennemgået nogle indvendige opgraderinger med nyere og bedre komponenter for bedre lyd plus en kosmetisk opgradering med bogstaverne Mc elegant formet i køleribberne på siderne. De fire kabelterminaler på bagsiden er markeret med minus, 2, 4 og 8 ohm, og meningen er, at højttalerne sluttes til de kontakter, der har samme ohmværdi som dem selv. Dermed kommer autoformerne til deres ret, og vores erfaring er, at så lyder forstærkeren optimalt. Men det kræver flere ord end ‘optimalt’ at beskrive, hvordan forstærkeren lyder. Det første, jeg lagde mærke til, var at digitale lydkilder lyder mere åbent, frisk og dynamisk, men også at lyden fra analoge lydkilder opleves som mere fokuseret og med større detaljerigdom end på MA8000. Med et bredt udvalg af signalkilder og højttalere til rådighed var det skønt at lytte til den store McIntosh-forstærker. Den tog alle udfordringer i strakt arm og fik endda små højttalere som Dynaudio Special Forty til at vokse i rummet. En af udfordringerne var Herbie Hancocks Dis Is da Drum fra 1994. Albummet er en magtfuld demonstration af, hvordan man kan krydse stilarter, med akustiske, elektroniske og samplede instrumenter iblandet scratching, masser af percussion og træ- og messingblæsere. Det kan tvinge de mest selvsikre forstærkere i knæ, hvis man spiller højt nok, men med MA9000 blinkede det ikke engang i de lys, der indikerer, at Power Guard aktiveres for at beskytte forstærkeren. Forstærkeren har jernhård kontrol over trommerne, bassen på “Call It 95” dundrer løs som et maskingevær, og de turkisblå VU-metre ser ud som vinduesviskere under et skybrud. Vanvittig underholdende og ekstra lækkert, at lyden er krystalklar og bidende høj på samme tid. Her er ikke det ikke bare muskler uden finesse. Forstærkeren folder et stort og dybt lydbillede ud på Mozarts klarinetkoncert i A-dur, KV 622, med The Academy of St. Martin in the Fields under ledelse af Neville Marriner. Strygernes klang er varm og fokuseret, Jack Brymers klarinet lyder som balsam i ørerne, og der er en frapperende detaljerigdom i den gamle optagelse fra 1971. Det samme kan siges om Chet Bakers Chet Baker Sings, som er en endnu ældre udgivelse. Her lyder det utrolig frisk og moderne med masser af luft og en god rumfølelse. Jeg oplever også, at forstærkeren er i stand til at holde masken i diskanten, når man spiller højt. Lyden er lige så blød, men fokuseret, og det virker, som om nuancerne og klangen i diskanten ikke ændrer sig, når man skruer op for volumen. Robert Plants nye album, Carry Fire, lyder pragtfuldt her, fordi forstærkeren præsenterer musikken med en glødende fyldighed, der gør både vokaler og instrumenter større og mere menneskelige at forholde sig til. Man hører mere end bare guitarstrenge, mere end bare trommer; der kommer masser af klange med ud i rummet, hvilket skaber mere realisme, end man kan forvente at finde andre steder. Det kræver ægte high-end. [caption id="attachment_71122" align="alignnone" width="930"] Mc-logo i køleribberne. (Foto: McIntosh)[/caption]

Verdensklasse

McIntosh MA9000 er en af de tre bedste integrerede forstærkere, vi har testet. Det virker, som om den har uendelige kræfter, den har (næsten) uendelige tilslutningsmuligheder, og den kan drive selv store, kraftige højttalere uden at anstrenge sig. Det er også en af de fineste musikformidlere, vi har hørt, og fordelene ved en udskiftelig DAC gør den meget mere anvendelig end mange andre i samme klasse. Det er kort sagt en forstærker, man kan have i mange år uden at få trang til at skifte den ud.

Vanvittig underholdende og ekstra lækkert, at lyden er krystalklar og bidende høj på samme tid.

[gallery ids="71119"]
Vi tester mere end 450 produkter om året. Læs denne test, og få fuld adgang til Lyd & Billede.
Allerede abonnent? Log ind.
Prøveabonnement
0,-
Fri adgang til lydogbillede.dk
Bronzeabonnement
369,-pr/halvår
1/2 år (6 numre) Digitaludgaven Fri adgang til lydogbillede.dk
Sølvabonnement
660,-pr/år
1 år (11 numre) Velkomstgave Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven
Guldabonnement
1.049,-pr/år
1 år (11 numre) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: 39 kr om måneden.

Med et abonnement på Lyd & Billede får du:

Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven (iPad/Android) hver måned Betydelig rabat Vælg selv længden af dit abonnement - og med eller uden film Stor velkomstgave
Bedste pris på McIntosh MA9000
Pricerunner.dk er en kommerciel partner til lydogbillede.dk. De leverer opdaterede priser, prisvarsling og produktinformation.

Integreret forstærker
2 x 300 W
Balanceret Dual Mono-kredsløb
2 balancerede og 6 ubalancerede indgange, MC og MM pladespillerindgang
Hovedtelefonudgang med HXD 8-bånds equalizer
DA-1 DAC-modul: 32 bit/384 kHz USB-indgang
DSD64, DSD128, DSD256, DXD 352,8 kHz og DXD 384 kHz
32 bit/192 kHz, 2 x optisk, 2 x koaksial, McIntosh MCT digitalindgange
22,5 x 24 x 55,88 cm / 45,8 kg
Web: psaudio.dk

Pris: 110000,-

Har du noget at tilføje?

Velkommen til Lyd & Billedes diskussionsforum. Vi vil gerne vide, hvad du mener. Hold dig til emnet og vær saglig, så slipper vi for at slette eller moderere indlæg. Andre spørgsmål eller synspunkter rettes til redaktion@lydogbillede.dk.

Vær altid opdateret!

Fri adgang til Lyd & Billede digitalt i en måned

0,-