test: McIntosh MC1.25KW

Maj 2018
McIntosh MC1.25KW
Maj 2018
McIntosh MC1.25KW

Pansernæve i silkehandske

McIntosh-forstærkerne styrer de fleste højttalere med guddommelig magt og kontrol.

Plus
Flere kræfter end det meste andet giver en dynamisk kontrast, som vi ikke har hørt magen til. Silkeglatte nuancer og fornem naturlig klang i skøn forening.
Minus
Den er enorm – og blytung.

Der er ikke meget, der kan sammenlignes med den mægtige dynamiske kontrol og den bundløse bas, som en virkelig kraftig forstærker kan besidde. Selv om det grænser til overkill for de fleste af os – for ikke at nævne de fleste højttalere – er der noget specielt ved lyden af en 1200 watt kraftig forstærker.

Ligesom med en superbil er man ikke forberedt på bundtrækket, når speederen trædes i bund. Skru to takker ekstra op for lyden, og du bliver presset tilbage i lænestolen på en måde, som selv de dyreste forstærkere næppe formår. Medmindre de har lige så mange kræfter som McIntosh MC1.25KW.

Med 1,2 kilowatt til rådighed, uanset hvilken slags højttalere man har, er der så meget at tage af, at dine ører – og højttalerne – giver op, længe før forstærkeren bliver ordentlig varm.

Det skal prøves, før man forstår det.

McIntoshs ny 1200-watter efterfølger den allerede legendariske MC1.2KW, og det meste er tilsyneladende ens. Men kun udenpå og knap nok dér.

Den grundlæggende opskrift er den samme. To vanvittig store transformatorer er hjertet i en massiv strømforsyning, som via et omfattende kondensatorbatteri forsyner kraftige udgangstransistorer med endeløse kræfter. Som sædvanlig bruges der autoformere – transformatorer – på udgangene, hvilket gør forstærkeren immun over for forskellige højttalerbelastninger.

Annonce: Artiklen fortsætter nedenfor

Men alt, hvad der hedder kredsløb, komponenter og strømforsyning – selv køleribberne – er nyt på MC1.25KW.

Det hele styres af en mikroprocessor, der anvender Power Guard for at dæmpe klipning af signalet plus Sentry Monitor, som passer på udgangskredsløbene. Og kobler forstærkeren ud for at undgå kortslutning, hvis belastningen bliver for stor.

Det sker nu næppe her.

(Foto: McIntosh)

Konstruktion

Med en kampvægt på over 70 kg stykket og et rumfang som en mindre fryser kræver de godt med plads (man bruger to monoforstærkere til stereo). Men de bliver ikke særlig varme, og med et kabel kan man koble dem til en McIntosh forforstærker, så man ikke behøver at rode med forstærkerne for at tænde og slukke for dem. Alt styres med forforstærkerens fjernbetjening.

På bagsiden er der ind- og udgange til tilslutning af forforstærker og udgang til en ekstra effektforstærker, hvis man vil koble flere MC1.25KW sammen i en bi-amp-løsning.

Hos mig blev McIntosh-forstærkerne sluttet til et 16 ampere kredsløb, der kun bruges til anlægget. Men hver gang jeg tændte anlægget med fjernbetjeningen til en MC2600, gik sikringen. Løsningen var at koble fjernbetjeningen fra forforstærkeren og tænde dem individuelt.

Kabelterminaler til højttalere med 2, 4 eller 8 ohm belastning. (Foto: McIntosh)

Raffineret og brutal

På vores referencemonitors Dynaudio Contour 20 stod det hurtigt klart, at forstærkerne repræsenterer en ny generation af McIntosh-forstærkere. Den samme klædelige varme, den fyldige klang i mellemtonen og den bundløse bas er præcis som på MC1.2KW. Men den nye udgave lyder friskere, bedre opløst, strammere og mere luftigt. Der er flere klangfarver og nuancer i musikken med MC1.25KW i anlægget.

De meget større gulvstående Burmester B18 (test på vej) åbnede lydbilledet yderligere op i forhold til Contour 20 og har større rækkevidde i bassen. Med B18 tilsluttet voksede musikkens format selvfølgelig også. Paul Bleys album In the Evenings Out There med Gary Peacock, Tony Oxley og John Surman fik en forbløffende realisme med de to McIntosh’er og B18.

Der er noget ved den måde, forstærkerne præsenterer de dybeste toner i kontrabasser, trommer og flygler på, som giver musikken et langt mere troværdigt fundament. Det er for så vidt noget, større McIntosh-forstærkere er gode til, men ingen af dem lykkes på samme måde som disse.

“Portrait of a Silence” starter med en lang kontrabassolo, som ryster indvoldene, når man spiller højt. Selv på de små C20 kan man mærke bassen i mellemgulvet, men det, der virkelig imponerer, er hvor utrolig nuanceret det hele lyder. Samtidig er kontrollen og den dynamiske kontrast enestående. Måske det bedste, jeg har hørt.

“Goodnight Rose” fra Ryan Adams’ Easy Tiger har jeg aldrig hørt så krystalklart gengivet, helt uden forvrængning og samtidig så kontrolleret også på høj volumen. Trommerne gengives langt mere fysisk, end jeg er vant til, og jeg kan ikke komme på en forstærker, der i den grad kan spille kompleks musik så uanstrengt.

Samtidig er den ikke blottet for finesse og raffinement. Tryllefløjten og Cosi fan tutte gav mig fornyet interesse for Mozarts operaer. Simpelthen fordi der er et enestående organisk og ultraopløst lydbillede her, som slipper så meget mere af de underliggende nuancer fri, at musikken kommer meget tættere på lytteren.

Jeg har ganske enkelt ikke hørt magen.

Over 70 kilo, 1200 watt pr. kanal og dynamik herfra til evigheden. (Foto: McIntosh)

Konklusion

Det er de færreste højttalere, der kræver 1200 watt fra forstærkeren, og det handler heller ikke om tophastighed her. Men om kontrol. Det har McIntosh MC1.25KW i læssevis. Samtidig er den både brutal og raffineret med en enestående evne til at skovle endnu mere dynamik ud, selv når man troede, at loftet var nået. Den mister aldrig grebet, måske lige bortset fra hvis man kombinerer meget krævende højttalere med et alt for stort rum.

Hvis du vil have dynamisk kontrol og de fineste nuancer, og er bange for at løbe tør for kræfter, er det denne forstærker, du skal have.

Der er ikke meget, der kan sammenlignes med den mægtige dynamiske kontrol og den bundløse bas, som en virkelig kraftig forstærker kan besidde. Selv om det grænser til overkill for de fleste af os – for ikke at nævne de fleste højttalere – er der noget specielt ved lyden af en 1200 watt kraftig forstærker.Ligesom med en superbil er man ikke forberedt på bundtrækket, når speederen trædes i bund. Skru to takker ekstra op for lyden, og du bliver presset tilbage i lænestolen på en måde, som selv de dyreste forstærkere næppe formår. Medmindre de har lige så mange kræfter som McIntosh MC1.25KW.Med 1,2 kilowatt til rådighed, uanset hvilken slags højttalere man har, er der så meget at tage af, at dine ører – og højttalerne – giver op, længe før forstærkeren bliver ordentlig varm.Det skal prøves, før man forstår det.McIntoshs ny 1200-watter efterfølger den allerede legendariske MC1.2KW, og det meste er tilsyneladende ens. Men kun udenpå og knap nok dér.Den grundlæggende opskrift er den samme. To vanvittig store transformatorer er hjertet i en massiv strømforsyning, som via et omfattende kondensatorbatteri forsyner kraftige udgangstransistorer med endeløse kræfter. Som sædvanlig bruges der autoformere – transformatorer – på udgangene, hvilket gør forstærkeren immun over for forskellige højttalerbelastninger.Men alt, hvad der hedder kredsløb, komponenter og strømforsyning – selv køleribberne – er nyt på MC1.25KW.Det hele styres af en mikroprocessor, der anvender Power Guard for at dæmpe klipning af signalet plus Sentry Monitor, som passer på udgangskredsløbene. Og kobler forstærkeren ud for at undgå kortslutning, hvis belastningen bliver for stor.Det sker nu næppe her.[caption id="attachment_79889" align="alignnone" width="930"] (Foto: McIntosh)[/caption]

Konstruktion

Med en kampvægt på over 70 kg stykket og et rumfang som en mindre fryser kræver de godt med plads (man bruger to monoforstærkere til stereo). Men de bliver ikke særlig varme, og med et kabel kan man koble dem til en McIntosh forforstærker, så man ikke behøver at rode med forstærkerne for at tænde og slukke for dem. Alt styres med forforstærkerens fjernbetjening.På bagsiden er der ind- og udgange til tilslutning af forforstærker og udgang til en ekstra effektforstærker, hvis man vil koble flere MC1.25KW sammen i en bi-amp-løsning.Hos mig blev McIntosh-forstærkerne sluttet til et 16 ampere kredsløb, der kun bruges til anlægget. Men hver gang jeg tændte anlægget med fjernbetjeningen til en MC2600, gik sikringen. Løsningen var at koble fjernbetjeningen fra forforstærkeren og tænde dem individuelt.[caption id="attachment_79884" align="alignnone" width="930"] Kabelterminaler til højttalere med 2, 4 eller 8 ohm belastning. (Foto: McIntosh)[/caption]

Raffineret og brutal

På vores referencemonitors Dynaudio Contour 20 stod det hurtigt klart, at forstærkerne repræsenterer en ny generation af McIntosh-forstærkere. Den samme klædelige varme, den fyldige klang i mellemtonen og den bundløse bas er præcis som på MC1.2KW. Men den nye udgave lyder friskere, bedre opløst, strammere og mere luftigt. Der er flere klangfarver og nuancer i musikken med MC1.25KW i anlægget.De meget større gulvstående Burmester B18 (test på vej) åbnede lydbilledet yderligere op i forhold til Contour 20 og har større rækkevidde i bassen. Med B18 tilsluttet voksede musikkens format selvfølgelig også. Paul Bleys album In the Evenings Out There med Gary Peacock, Tony Oxley og John Surman fik en forbløffende realisme med de to McIntosh’er og B18.Der er noget ved den måde, forstærkerne præsenterer de dybeste toner i kontrabasser, trommer og flygler på, som giver musikken et langt mere troværdigt fundament. Det er for så vidt noget, større McIntosh-forstærkere er gode til, men ingen af dem lykkes på samme måde som disse.“Portrait of a Silence” starter med en lang kontrabassolo, som ryster indvoldene, når man spiller højt. Selv på de små C20 kan man mærke bassen i mellemgulvet, men det, der virkelig imponerer, er hvor utrolig nuanceret det hele lyder. Samtidig er kontrollen og den dynamiske kontrast enestående. Måske det bedste, jeg har hørt.“Goodnight Rose” fra Ryan Adams’ Easy Tiger har jeg aldrig hørt så krystalklart gengivet, helt uden forvrængning og samtidig så kontrolleret også på høj volumen. Trommerne gengives langt mere fysisk, end jeg er vant til, og jeg kan ikke komme på en forstærker, der i den grad kan spille kompleks musik så uanstrengt.Samtidig er den ikke blottet for finesse og raffinement. Tryllefløjten og Cosi fan tutte gav mig fornyet interesse for Mozarts operaer. Simpelthen fordi der er et enestående organisk og ultraopløst lydbillede her, som slipper så meget mere af de underliggende nuancer fri, at musikken kommer meget tættere på lytteren.Jeg har ganske enkelt ikke hørt magen.[caption id="attachment_79885" align="alignnone" width="930"] Over 70 kilo, 1200 watt pr. kanal og dynamik herfra til evigheden. (Foto: McIntosh)[/caption]

Konklusion

Det er de færreste højttalere, der kræver 1200 watt fra forstærkeren, og det handler heller ikke om tophastighed her. Men om kontrol. Det har McIntosh MC1.25KW i læssevis. Samtidig er den både brutal og raffineret med en enestående evne til at skovle endnu mere dynamik ud, selv når man troede, at loftet var nået. Den mister aldrig grebet, måske lige bortset fra hvis man kombinerer meget krævende højttalere med et alt for stort rum.Hvis du vil have dynamisk kontrol og de fineste nuancer, og er bange for at løbe tør for kræfter, er det denne forstærker, du skal have.
Vi tester mere end 450 produkter om året. Læs denne test, og få fuld adgang til Lyd & Billede.
Allerede abonnent? Log ind.
Prøveabonnement
0,-
Fri adgang til lydogbillede.dk
Bronzeabonnement
369,-pr/halvår
1/2 år (6 numre) Digitaludgaven Fri adgang til lydogbillede.dk
Sølvabonnement
660,-pr/år
1 år (11 numre) Velkomstgave Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven
Guldabonnement
1.049,-pr/år
1 år (11 numre) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: 49 kr om måneden.

Med et abonnement på Lyd & Billede får du:

Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven (iPad/Android) hver måned Betydelig rabat Vælg selv længden af dit abonnement - og med eller uden film Stor velkomstgave
Bedste pris på McIntosh MC1.25KW
Pricerunner.dk er en kommerciel partner for lydogbillede.dk. De leverer opdaterede priser, prisvarsling og produktinformation.

Type: Mono effektforstærker
Effekt: 1 x 1200 W 2/4/8 ohm
Frekvensområde: 10 Hz – 100 kHz (+0, -3 dB)
Dynamik: 22 dB headroom
Tilslutninger: Ubalancerede, balanceret indgang
THD: 0,005 %
Signal/støj: 124/120 dB, balanceret/ubalanceret
Andet: Belyst VU-meter, kablet fjernstyring
Mål og vægt: 45 x 31 x 56 cm / 71,7 kg
Web: psaudio.dk

Pris: 120.000 kr.,-

Har du noget at tilføje?

Velkommen til Lyd & Billedes diskussionsforum. Vi vil gerne vide, hvad du mener. Hold dig til emnet og vær saglig, så slipper vi for at slette eller moderere indlæg. Andre spørgsmål eller synspunkter rettes til redaktion@lydogbillede.dk.
Duel
Gaming laptops

Ny sherif i byen

De første maskiner med Nvidias hidtil hurtigste PC-grafikprocessor er ankommet. Hvem kommer først over målstregen?

Det er nu du skal købe iPad

Hvis du går med planer om at købe en ny tablet, så er tiden inde.

Lysstærkt portrætobjektiv til Sony Alpha

Stille, hurtigt og med nydelig bokeh er blandt egenskaberne på 85 mm f/1.4 fra Samyang.

Test
Canon EOS RP

Røverkøb fra Canon

Canon EOS RP er ikke uden kompromiser, men er aggressivt prissat og meget tilfredsstillende at bruge.

Alt om Samsungs 2019 QLED-TV’er

Samsungs kommende 2019-modeller får et markant løft i billedkvalitet, og denne gang gælder det ikke kun for topmodellerne.

Messebilleder fra Sound Society 2019

Fuldt hus, da Hotel Royal for anden gang var rammen om den aarhusianske high-end-messe.

Test
Line Magnetic Audio LM-805iA

Glødende klangmester

Fordomme står for fald med en af de bedste rørforstærkere, vi har testet.

Vores yndlingskamera er blevet bedre

Leica Q2 er måske det perfekte rejsekamera.

Sonos One får ny indmad

Brugeroplevelsen med Sonos One Gen 2 er den samme som før. Så hvad er egentlig nyt og anderledes?

Test
Acer Swift 5 SF515-51T-58UX

Acer på slankekur

Acer Swift 5 er den letteste ultrabærbare i sin kategori. Men derfor er den alligevel ikke nogen letvægter!

anmeldelse
Triple Frontier

Greed is good…

Tidligere amerikanske elitesoldater beslutter sig for at røve en sydamerikansk narkobaron. Det går helt ikke helt efter planen.

Test
Audiovector QR5

Den mest komplette ­højttaler

QR5 leverer rytmerne uden tøven, giver musikken luft – og slår næsten benene væk under deres egne topmodeller.

Test
ikko OH1

Biller i ørerne

Kinesiske ikko debuterer med høje ambitioner til hverdagspris.

Test
RME ADI-2 DAC

Den bedste lyd vi har hørt

Du finder næppe en bedre DAC til prisen end RME ADI-2 DAC.

Test
Stax SR-009s

Det her er ikke lyd – det er magi

Nu ved jeg, hvordan det er at have et helt univers presset ind mellem ørerne.

Test
IKEA TRÅDFRI Gateway

IKEAs port til det smarte hjem

Skal man have mest muligt ud af sine TRÅDFRI Smart Home-produkter, kommer man ikke uden om TRÅDFRI Gateway.

Test
IKEA TRÅDFRI Lysdæmpersæt

Smart pære for nybegyndere

IKEA TRÅDFRI Lysdæmpersæt er nemt at komme i gang med. Men er ikke særlig smart på egen hånd.

Test
Klipsch Cornwall III

Sprælsk 60-årig

De store Klipsch-højttalere spiller overraskende friskt og levende af 60-årige at være.

MWC 2019: Nye PC’er fra Lenovo

MWC er ikke kun en mobilmesse. Lenovo havde pc'er til både sjov og alvor.

Gruppetest
5 gaming-tastaturer

Fingeren på fyr-knappen

Luftfartsmaterialer og toptunet finmekanik er, hvad der skal til, hvis du vil komme sejrende ud af kampen på skærmen. Vi har lagt hånd på fem af de bedste mekaniske tastaturer til spil.