Når det er tid til en opgradering af pladespilleren, er danske Ortofon et selvskrevet valg. De er lettere tilgængelige og har et bredere udvalg end de fleste andre producenter af pickupper til pladespillere.
Der findes en Ortofon-pickup til alle pladespillere, i alle prisklasser og – interessant nok – næsten for enhver smag.
De har også gjort det relativt let at vælge. I budgetklassen er der 2M-serien, som vil være en lydmæssig opgradering af næsten enhver budgetpladespiller, mens Quintet-serien er rettet mod dyrere grammofoner og folk med mere kræsne ører.
Øverst blandt af dem troner Quintet Black S, en kostbar MC-pickup med normal 0,3 mV udgangsspænding, som passer til de fleste pladespillere. Den er let at montere og nem i brug. Nålearmen, som er i safir, er beskyttet under et heldækkende hus med gevind, der går direkte ned i aluminiumchassiset.
Den er ikke særlig krævende for RIAA-trin – eller pickup-forstærkere, som de også kaldes. Så længe man er omhyggelig med at få den vertikale og den horisontale vinkel korrekt (20 graders sporingsvinkel), så den skarpe Shibata-slibning kommer dybt nok i rillerne, er sporingsevnen formidabel.
Pickuppen havde overhovedet ingen problemer med vores testplader og glimrede med et velfokuseret og opløst lydbillede, som løftede musikoplevelsen betragteligt sammenlignet med Ortofon 2M Blue.
Åben og fokuseret
Quintet-pickuppen åbnede lydbilledet op som en dåseåbner på Trondheimsolisternes Mozart-indspilning med Marianne Thorsen på soloviolin. Orkesteret fik et langt mere overbevisende format med Quintet Black S og en velkommen detaljerigdom, der gav musikken langt mere atmosfære. Klangen er lidt køligt balanceret og kan give ekstra glans i lyden fra strygerne, men det bliver aldrig et problem.
Den kølige klangbalance forhindrer imidlertid ikke bassen i at komme frem. Trommerne på Dire Straits’ “Love Over Gold” lyder stramt kontrolleret, men mangler slet ikke dynamik. Man kan mærke bassen godt i mellemgulvet, omend den ikke er lige så dyb og mægtig som fra Dynavector Karat 17D2 II eller Ortofon Cadenza Bronze.
Klaverklangen på Radka Toneff og Steve Dobrogosz’ Fairytales er aldeles nydeligt gengivet med virkelig god dynamisk kontrast, samtidig med at vokalen er neutralt præsenteret – men med et strejf af varme, som gør, at klangbalancen ikke bliver alt for kølig.
Konklusion
Ortofon Quintet Black S er en stor opgradering i forhold til de pickupper, der følger med pladespillere til under 20.000 kroner. Den åbner lydbilledet op og løfter detaljer frem i musikken, som man ikke ville få hørt med den medfølgende pickup, og øger dermed glæden ved at lytte til musik enormt. Den er også nem at montere og have med at gøre, og vil være en ypperlig opgradering til langt de fleste pladespillere.
Der er ingen tvivl om påstanden i testen. En meget! Vellykket pickup som er en sand bestboy for prisklassen hvilket gør den svær at slå på performance. Man får her rigtig meget for pengene med dyre vellydende løsninger.