TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

: Yamaha A-S1100

Musik på første klasse

Denne forstærker fra Yamaha er en mester i at grave musikalske detaljer frem, men kræver sit af det tilhørende udstyr.

Af / 29/01/2016 - 05:00
Yamaha A-S1100

Lyd & Billede mener

  • Yamaha tegner et mægtigt lydbillede op fuld af dybde og detaljer, og med større nærvær og engagement end konkurrenterne i prisklassen.
  • Manglen på digitale indgange gør, at man skal have en førsteklasses signalkilde og/eller DAC for at udnytte forstærkerens potentiale, hvilket forøger prisen.

A-S1100 er den seneste i rækken af stereoforstærkere fra Yamaha, der virker klart inspireret af topmodellen A-S3000. Alt ved A-S1100 oser af kvalitet. Den har et tydeligt retro-præg over sig med klassiske VU-metre og tidsrigtige knapper. Fronten er i børstet metal med højglanslakkerede sideprofiler i ægte træ, og den fås i både sort og sølv.

Forstærkeren vejer hele 23 kg, godt hjulpet af en kraftig ringkernetransformator og symmetrisk opbyggede kredsløb med MOSFET-transistorer. Yamaha opgiver effekten til 95 watt pr. kanal i 8 ohm og 160 watt i 4 ohm.

 

Musikalsk og raffineret

“Wow! Her er der mere klang i klaveret på ‘Hello’,” udbryder Geir. Og de andre er enige: Yamaha-forstærkeren har et helt andet format over præsentationen end resten af feltet. Lyden er varm og forførende, og mere engagerende end med de andre forstærkere. Adele kommer tættere på og stråler ud fra højttalerne med et glasklart omkvæd, uden at det lyder hårdt eller spidst. Man kan også lettere høre, hvad Hozier synger om i “Take Me to Church”.

Det samme gælder Daft Punk: Bassen er mægtig og virker nærmest, som om den går en oktav dybere end de andre forstærkere! A-S1100 har en imponerende kontrol over de kræsne Focal-højttalere, og der er i det hele taget ikke meget, som kan afsløre, at vi har med en relativt fornuftig prissat forstærker at gøre.

Annonce
Bagsiden domineres af kraftige skrueterminaler og et væld af analoge indgange. Yamaha-forstærkeren har både rec in/out og pre-out/main-in tilslutninger samt phono-indgang til MM- og MC-pickup. Foto: Yamaha
Bagsiden domineres af kraftige skrueterminaler og et væld af analoge indgange. Yamaha-forstærkeren har både rec in/out og pre-out/main-in tilslutninger samt phono-indgang til MM- og MC-pickup. Foto: Yamaha

Leif Ove Andsnes’ orkester lyder langt mere raffineret og detaljeret med Yamaha-forstærkeren. Instrumenterne står klarere ud fra hinanden, og tonehøjderne er lettere at følge. Den berømte stilhed mellem tonerne er mere fremtrædende, og lydbilledet virker mere præcist. Der er flere følelser og farver i lydbilledet på Yamaha end på Cambridge, som måske lyder nok så korrekt, men også lidt fladere.

Al denne højkvalitetslyd kommer dog med et forbehold, nemlig at man skal have en separat musikafspiller eller DAC på niveau med Marantz NA-6005 eller bedre for at kunne værdsætte forskellene.

 

Konklusion

“Jeg er ikke i tvivl. Hvis jeg skulle bruge mine egne penge på en af de her forstærkere, skulle det være Yamahas,” siger Lasse. Men Pioneer A-70 er en stærk udfordrer. Efter gentagne lytteprøver nåede vi frem til, at Yamaha A-S1100 har det største lydmæssige potentiale, men kun når den fodres med et førsteklasses analogt signal fra en rigtig god DAC eller musikafspiller.

Derfor er Yamaha A-S1100 bedst i test, mens Pioneer A-70 vil fremstå som det bedste køb for mange musik- og lyd-entusiaster.

Også i denne test:

Arcam A29

Behersket elegance

Fra Arcam kommer A29 – en lovende effektleverandør, som desværre har lidt for meget “stiff upperlip” til vores smag.

Rigeligt med kræfter og en velkontrolleret, neutral klangbalance karakteriserer denne “snusfornuftige” forstærker, som også har godt med indgange.
Dynamisk set er det ikke den mest sprudlende og engagerende forstærker, vi har hørt, og den blegner lidt i forhold til konkurrenterne.
Læs hele testen

Naim Nait 5Si

Fyrværkeriforstærker

Den lille Naim-forstærker kan spille bukserne af dig. Og gøre dig til en danseløve.

Fantastisk medrivende forstærker med masser af power. Sprudler af liv og dynamik som et konstant festfyrværkeri.
Mangler lidt raffinement. Og flere tilslutningsmuligheder.
Læs hele testen

Pioneer A-70DA

Veludstyret superlyd

Fremragende lyd kombineret med avanceret digitalkonvertering i et både elegant og robust chassis.

Pioneer har taget en allerede fremragende forstærker og forbedret den med ekstra digitalindgange og balancerede kredsløb. Den lyder aldeles glimrende på alle lydniveauer.
Nogle vil savne mere varme og fylde i lydbilledet. Lidt mere kraft kunne også have været godt.
Læs hele testen

Onkyo A-9070

En godmodig kæmpe

Onkyos forstærker er en rigtig sværvægter, men vi kunne godt tænke os, at den slog lidt hårdere en gang imellem.

Masser af kræfter og en behagelig varm klang gør Onkyo-forstærkeren velegnet i mange stereo-opsætninger og med mange forskellige højttalere.
Lyden kan indimellem virke lidt for pæn og poleret, og A-9070 har ikke så meget dynamisk slagkraft som de mest energiske konkurrenter.
Læs hele testen

Audiolab 8300A

Klassikeren

Få forstærkere har så meget historie som Audiolab-forstærkeren. Engang var den et ikon, nu er den her i en helt ny version.

Nydelig klang og lækker vokalgengivelse med et afbalanceret lydbillede.
Lidt bleg dynamisk kontrast. Mangler gnist og liv.
Læs hele testen

Cambridge Azur 851A

Klokkeklar lyd

For Cambridge Audio drejer det sig om at gengive lyden så rent som muligt. Det er 851A et glimrende eksempel på.

Når det gælder om at genskabe musikken så rent som muligt – og med god kontrol over dynamikken – er Azur 851A en af de bedste forstærkere i klassen.
Vi savner lidt temperament, og en digitalindgang eller to havde ikke været at foragte.
Læs hele testen

Technics SU-C700

Det korteste strå

Det virker, som om Technics har fokuseret for meget på teknologien og for lidt på musikken.

Flot finish og udseende. Vi kan lide det kompakte format og VU-metrene, som vinker i takt med musikken. Her er rigeligt med digitalindgange, og på lydsiden har sangstemmer god diktion.
Forstærkeren mangler kontrol. Det går hulter til bulter, bortset fra de allermest simple passager.
Læs hele testen
Lasse Svendsen
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs videre med LB+

50%

Juletilbud - 50% Rabat!

50% På LB+ Total i 1 år!

Prøv LB+ Total i 1 måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned for 49 kr

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

650,-
49,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Kan man lære gamle noder nye tricks?

Yderst vellydende

Weiss DAC501: Ingeniørkunst og musikglæde

Her får du meget for pengene

Bluesound tager kampen op med WiiM

Technics frier til de audiofile

Ligner et laboratorieapparat

Slet og ret et knaldgodt køb

Bringer musikken til live

Gløder af spilleglæde

Stylet minimalisme

Hi-Fi streaming på budget