annonse
annonse

Test af: Technics SL-1200G

Legenden gør comeback

Verdens måske bedst kendt pladespiller er tilbage, forklædt som DJ-turntable

Lyd & Billede mener

Dynamisk og jævn lyd med massiv basgengivelse og digert lydbillede.
Den er dyr, meget dyr, og kræver en dyr pickup.
annonse

Man tager nok ikke munden for fuld, hvis man hævder, at Technics’ berømte pladespiller både er den bedst kendte og den mest betydningsfulde grammofon gennem tiderne.

Alle har vrikket, vredet sig, hoppet og danset til lyden af en Technics SL-1210. Hvem ved, hvor mange børn der er undfanget efter lidt kissemisse til “Careless Whisper” snurrende på en Technics-grammofon en sen lørdag aften på det lokale værtshus?

Den uopslidelige pladespiller har også bogstavelig talt været instrumentel i skabelsen af en ny musikgenre. I 1970’erne blev hiphop undfanget på to Technics-pladespillere med en DJ, der miksede plader sammen til dansabel musik. Navne som Grandmaster Flash og Afrika Bambaataa lagde grunden til en helt ny musikgenre – og resten er, som man siger, historie.

Men Technics-pladespilleren blev også historie. Panasonic, som ejer varemærket, indstillede produktion af SL-1210, da DJ’s gik digitalt med cd-afspillere og senere MP3-filer. Så var der ikke længere plads til en DJ-grammofon.

Klassisk design.

Smed maskineriet væk

Panasonic var så færdige med analoge pladespillere, at de fleste af de maskiner, der blev brugt til at lave SL-1210, blev kasseret og destrueret. Efter mere end 3,5 millioner grammofoner var mange af dem så nedslidt, at de ikke kunne bruges længere. Desuden var efterspørgslen så lav, at jeg kan huske, at flere butikker satte prisen drastisk ned for at slippe af med pladespillere, som stod og fyldte på lageret. Ingen grund til at fortsætte produktionen altså.

I dag koster en brugt SL-1210 gerne mere, end den gjorde, da den gik ud af produktion i 2010. Men nu, over 40 år efter at den første direkte drevne SL så dagens lys, er pladespilleren tilbage i samme velkendte form. Eller rettere sagt: Den ser lige sådan ud, men alt bortset fra støvlåget er nyt på SL-1200. Der koster ubeskedne 26.000 kroner.

Tonarmen har faktiskt höjdjustering.

Relanceret

Nogle vil måske huske, at Technics lancerede SL-1200GAE på CES-messen i Las Vegas i januar. Den blev kun lavet i 1.200 eksemplarer, og bagefter blev maskinerne koblet fra og lysene slukket. Pladespillerne blev revet væk i løbet af minutter, efter at de blev sat til salg. Til trods for at prisen var fem gange så høj som på originalen fra 2010.

Senere bestemte Technics sig for at genoptage produktionen, og ingeniørerne har fortalt, at de måtte lave nye støbeforme og maskiner for at kunne producere de første 1.200. Så hvad var vel mere naturligt end at fortsætte produktionen, når nu efterspørgslen er så stor?

 

Nyt fra grunden

Den nye SL-1200G er praktisk talt identisk med GAE-modellen. Bortset fra armrøret, der ikke er lavet af en magnesiumlegering, men af aluminium, og fødderne, der bruger en anden gummiblanding.

Alt på grammofonen er udviklet forfra; det er kun designet, der er identisk med den legendariske forgænger. Chassiset er stivere og langt bedre dæmpet. Toppladen i aluminium er meget tykkere. En ny direkte drevet motor med to rotorer er udviklet til 1200G, og man har elimineret den gamles cogging, der lød som bittesmå, hurtige hastighedsvariationer.

Hastigheden styres digitalt og mere præcist end den gamles analoge hastighedskontrol, og pladetallerkenen er bedre dæmpet med gummi på undersiden og en kobberplade på toppen. Det har gjort tallerkenen helt død. Bank på den med en pen, og du hører en dæmpet klik. Bank på den gamle pladetallerken, og du kan høre lyden ringe længe efter.

Fakta & Rating:
    • Type: Direkte drevet pladespiller
    • Tonearm: Technics S-arm
    • Pickup: Valgfri
    • Andet: Støvhætte, 45 rpm adapter og kabler
    • Mål: 45,3 x 17 x 37,2 cm
    • Vægt: 18 kg
    • Pris: 26.000 kroner
    • Web: panasonic.dk
    Producent:

    Læs også:

    Billig i alle led

    Sjældent har det været så tydeligt, at prisen afspejler, hvad man får for sine penge.

    Letanvendelig allrounder

    Pladespilleren fra TEAC lyder, som den ser ud, og er et godt valg både æstetisk og lydmæssigt.

    Skinnet bedrager

    NAD giver konkurrenterne baghjul med en pladespiller, der har det lille ekstra.

    Den bedste på budget

    Rega viser, hvorfor de regnes for nr. et på markedet, når det gælder lyd for pengene.

    Plademesteren

    Gør noget ud af pladesamlingen med en grammofon, der også er et pænt møbel.

    Pladespillere for begyndere

    Har man et brændende ønske om at starte en pladesamling, så har man brug for en grammofon. Men hvilken?

    Kvalitet, helt enkelt

    McIntoshs billigste pladespiller skal ikke skues på hårene. I den bor der forbløffende meget kvalitet, også lydkvalitet.

    Djævelens lillebror

    Danske Gryphon nagler dig til væggen med en djævelsk god forstærker, måske den allerbedste i sin klasse.

    DAC med mange tricks

    PS Audios digitalkonverter er også en forforstærker med helt analoge kredsløb. Men det er først og fremmest digitalt, den stråler.

    Opfylder tre ønsker på én gang

    Rotel T14 er meget mere end en radio – den er også en avanceret netværksafspiller.

    Digital brobygger

    Hvis du vil beholde cd-samlingen, men er nysgerrig efter at prøve noget nyt, kan Marantz’ medieafspiller blive et “gateway drug” til streaming.

    Bundsolid vellyd

    Reloop fortjener opmærksomhed for deres pladespillere, simpelthen fordi man får meget for pengene.

    annonse
    annonse
    annonse
    annonse
    -

    Lyd & Billede

    Som læser har du kun ret til at benytte indholdet på lydogbillede.dk til personlige og ikke-kommercielle formål. Du kan downloade, linke til og udskrive indhold fra lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål, forudsat at du henviser til kilden og respekterer eventuelle rettighedsangivelser og/eller -forbehold. Du må ikke bruge indhold til andre formål eller på andre måder end dem, der udtrykkeligt er tilladt.