annonse
annonse

Marantz PM-11S3

Himmelsk forstærker

Marantz PM-11S3 kombinerer opløsning, luft og en dejlig varm klang med kraft nok til heftige rytmer og kontrolleret dybbas. Endelig en Marantz-forstærker med det bedste fra begge verdener!

Lyd & Billede mener

Fantastisk opløsning Dybbaskontrol Byggekvalitet
Ingen digitale indgange Kun én XLR-indgang

PM-11 har længe været Marantz’ stolthed blandt integrerede forstærkere. Nu er den kommet i tredje version, med suffikset S3. Jeg ved på forhånd ikke meget om forstærkeren, andet end at udførelsen er meget velgjort. En heftig tank af en konstruktion uden nogen samlinger. Hvert eneste af dens 27 kilo er gennemtænkt ned til de enkelte skruer, som alle er af kobber for ikke at påvirke magnetismen inde i forstærkeren.

Direkte indgang
Foruden sine forgyldte line-indgange har den nye forstærker fået en indgang på bagsiden, som går direkte ind til effektforstærkertrinnet, forbi alle komponenterne i forforstærkerdelen. Denne kommer godt med, hvis du vil tilslutte den sammen med en hjemmebiograf-forstærker for at udnytte kvaliteterne fra Marantz-modellen til frontkanalerne. Eller køb to Marantz-forstærkere og tilslut dem sammen for at drive hver sin højttaler og få et endnu mere præcist og kontrolleret lydbillede.

Forventninger
Lydmæssigt har Marantz altid stået for opløsning og detaljer før kraft. Før jeg i det hele taget har pakket Marantz PM-11S3 ud af æsken, ved jeg, at den kommer til at lyde fantastisk opløst, med en varm og dejlig tonestruktur. Til 30.000 kroner vil jeg få serveret et lydbillede så nuanceret og mikrodetaljeret, at jeg næsten kan vandre ind i det og se alle tonerne, som danser ud af instrumenterne, for mig. Der, hvor sangstemmer står omringet af et tonalt landskab med en uendelighed af strukturer og detaljer.

Det eneste, jeg kommer til at savne, er kraft nok til at holde højttaler-elementerne i et jerngreb; at følge hver transient med lynhurtige vendinger helt ned til de heftigste bastrommeslag. Marantz-forstærkeren er snarere den søde dreng i klassen.

Det er i hvert fald, hvad jeg tror, jeg ved. Det skal vise sig, at jeg ikke ved en døjt …

Prøvekørsel
Selv tilsluttet et par tilfældige højttalere placeret sådan nogenlunde i forhold til væggene er kvaliteterne åbenbare. Det er nemlig ikke bare opløsning, der kommer ud af Dynaudio Focus 260, som for tiden optager gulvpladsen i testrummet. For bastrommen er fed, den slår hårdt, og basguitaren breder sig saftigt i bunden. Det er tilfældet, når heftig rock spilles gennem den matchende netværksafspiller, Marantz NA-11S1.

Marantz_PM-11S3_svart

Forstærkeren hænger godt på i svingene og holder kontrollen over højttalerne. Mens rytmerne slår, forvrænger guitarerne fra Nine Inch Nails’ “The Fragile” heftigt og dejligt i omkvædet. Og mens Marantz imponerer med kraft nok til at gøre mine fordomme til skamme, havde jeg ret på et andet punkt: Opløsning. Lydbilledet er stort og luftigt, med Trent Reznors stemme placeret tydeligt i midten og med synth-landskabet omkring den. Det her er virkelig godt.

Højttalerbytte
Men Marantz og Dynaudio er dog ikke den mest oplagte duo. For selv om højttalerne absolut er gode, føler jeg, at forstærkeren trænger til noget med lidt mere aggression i mellemtonen. Højttalerne har heller ikke den dybeste bas i klassen, og forstærkerens kraftige indtryk må testes nærmere med højttalere, som er skabt til mere tryk.

Ind ruller derfor de nye gulvstående Artcoustic Stealth Envi. Mens Dynaudio Focus 260 har en pris på 25.000 kroner, koster Artcoustic næsten det dobbelte, 56.000 kroner. Denne D’Appolito-konstruktion – med to 3 tommers mellemtoner over og under radiatordiskanten (du ved, “brystvorte”-typen) samt et sidemonteret 10 tommers bas-element hus i et stort kabinet – gør disse højttalere mere direkte i lyden end Dynaudio’erne.

Og Marantz holder grebet. Bastrommen hos Nine Inch Nails slår hårdere og går dybere. Basguitaren går endnu længere ned i frekvensområdet og får fat i buksebenene, da jeg sidder i sofaen. Hvem skulle tro, at denne forstærker var opgivet til beskedne 100 watt pr. kanal i 8 ohm?

Dynamisk akustisk musik
I mange tilfælde er det ikke let at høre forskel på cd-kvalitet og højere opløsning. Men Tori Amos’ Night of Hunters understreger forskellene. Klaverintroduktionen på den melodiøse “Job’s Coffin” lyder mere livlig og med større rum i højopløst 24 bit/88,2 kHz version, end når nøjagtig samme fil er konverteret ned til 16 bit/44,1 kHz.

  • 2 x 100 W (8 ohm)
  • 2 x 200 W (4 ohm)
  • Balanceret ind: 1 x XLR
  • Ubalanceret ind: 3 x RCA + pladespiller + Pure Direct
  • Forforstærker ud
  • Hovedtelefon ud
  • Finish: Champagne eller sort
Pris: 29995,-