annonse
annonse

JVC DLA-X5000

Det allerbedste billede

Her er den bedste projektor til under 100.000 kroner. Uden diskussion!

Lyd & Billede mener

Klasseledende sortniveau og flot lysstyrke giver ekstremt smæld i billederne. Kalibreringen er automatisk og bedre end nogensinde.
Opløsningen er ikke ægte 4K.

Selv om DLA-X5000 kan vise 4K-indhold, er det ikke den opløsning, du rent faktisk får. JVC bruger såkaldt e-shift, som simulerer 4K-opløsning fra en 1080p HD-billedchip, der vha. en optisk motor fordobles og forskydes en halv pixel diagonalt. Så har man to sammenlagte halvbilleder med 1920 x 1080 pixel hver, hvorpå originalbilledet gengives af det ene, mens processoren regner sig frem til, hvilke pixels der mangler, og sender dem til det andet.

Det sammenlagte billede opleves subjektivt som “næsten 4K”. Men ægte 4K-materiale vil ikke blive lige så skarpt, som hvis projektoren havde en rigtig 4K-billedchip.

JVC har faktisk lanceret deres første ægte 4K-projektor, nemlig laserprojektoren DLA-Z1 – et monster til over 250.000 kroner. Det siger noget om det kvalitetsniveau, som de mener man må lægge sig på for at gøre 4K rigtigt. Og med påstået uendelig kontrast kan den måske også få noget fornuftigt ud af HDR. Men tilbage til X5000 …

Brugervenlighed
JVC’s kalibreringssystem er blevet markedets mest brugervenlige. Alt, hvad man har brug for, er en Spyder5PRO lysprobe til under 2.000 kroner. Den placeres foran linsen, og så kører man bare projektorens indbyggede autokalibrering. “Det er noget af en game-changer,” siger Gorm.

Autokalibreringen kører 33 punkts måling over hele gråskalaen, på hver af farverne rød, grøn og blå, og den sætter farvekoordinaterne på de tre grundfarver plus cyan, magenta og gul. Resultatet en projektor, der er helt lineær over gråtoneskalaen.

I modsætning til Sony kan kalibreringen gemmes, og det samme kan linseindstillingerne, hvor man kan have to forskellige zooms til henholdsvis 16:9- og 21:9-indhold.

Billedkvalitet
Hvordan er billedet så efter en perfekt kalibrering? Med ét ord: Fantastisk! Skygger er sorte som kul, så der er ikke noget at bekymre sig om. Vi bruger her dynamisk iris i den moderate Auto 2-indstilling i stedet for Auto 1, der knuser de mørkeste gråtoner og gør dem helt sorte.

Billedet er så skarpt, og der er så meget smæld i det, at vi aldrig har set bedre fra en projektor – inklusive Sonys dobbelt så dyre VPL-VW550ES. Årsagen er kort og godt, at sortniveauet er mere sort, og lysstyrken tilsvarende helt i top, så billeddynamikken er fuldstændig overlegen på JVC. Det gælder ikke alene almindelig 1080p Blu-ray, men faktisk også de fleste scener fra Ultra HD Blu-ray. De mørkeste scener i Deadpool får en fantastisk realisme.

Der er to ting, der påvirker det, vi oplever som skarphed: Opløsning og kontrast. I scener med dagslys er Sony bedst, men i halvmørke og mørke scener er JVC’s skarphed betydelig højere end Sonys. Her er det kontrasten, der tæller, og billedet fra JVC ser mere tredimensionelt ud end fra Sony.

Med andre ord er det ikke Ultra HD, det gælder om for enhver pris. Det meste andet ser nemlig blegt ud sammenlignet med JVC X5000.

Selv om DLA-X5000 kan vise 4K-indhold, er det ikke den opløsning, du rent faktisk får. JVC bruger såkaldt e-shift, som simulerer 4K-opløsning fra en 1080p HD-billedchip, der vha. en optisk motor fordobles og forskydes en halv pixel diagonalt. Så har man to sammenlagte halvbilleder med 1920 x 1080 pixel hver, hvorpå originalbilledet gengives af det ene, mens processoren regner sig frem til, hvilke pixels der mangler, og sender dem til det andet. Det sammenlagte billede opleves subjektivt som “næsten 4K”. Men ægte 4K-materiale vil ikke blive lige så skarpt, som hvis projektoren havde en rigtig 4K-billedchip. JVC har faktisk lanceret deres første ægte 4K-projektor, nemlig laserprojektoren DLA-Z1 – et monster til over 250.000 kroner. Det siger noget om det kvalitetsniveau, som de mener man må lægge sig på for at gøre 4K rigtigt. Og med påstået uendelig kontrast kan den måske også få noget fornuftigt ud af HDR. Men tilbage til X5000 … Brugervenlighed JVC’s kalibreringssystem er blevet markedets mest brugervenlige. Alt, hvad man har brug for, er en Spyder5PRO lysprobe til under 2.000 kroner. Den placeres foran linsen, og så kører man bare projektorens indbyggede autokalibrering. “Det er noget af en game-changer,” siger Gorm. Autokalibreringen kører 33 punkts måling over hele gråskalaen, på hver af farverne rød, grøn og blå, og den sætter farvekoordinaterne på de tre grundfarver plus cyan, magenta og gul. Resultatet en projektor, der er helt lineær over gråtoneskalaen. I modsætning til Sony kan kalibreringen gemmes, og det samme kan linseindstillingerne, hvor man kan have to forskellige zooms til henholdsvis 16:9- og 21:9-indhold. Billedkvalitet Hvordan er billedet så efter en perfekt kalibrering? Med ét ord: Fantastisk! Skygger er sorte som kul, så der er ikke noget at bekymre sig om. Vi bruger her dynamisk iris i den moderate Auto 2-indstilling i stedet for Auto 1, der knuser de mørkeste gråtoner og gør dem helt sorte. Billedet er så skarpt, og der er så meget smæld i det, at vi aldrig har set bedre fra en projektor – inklusive Sonys dobbelt så dyre VPL-VW550ES. Årsagen er kort og godt, at sortniveauet er mere sort, og lysstyrken tilsvarende helt i top, så billeddynamikken er fuldstændig overlegen på JVC. Det gælder ikke alene almindelig 1080p Blu-ray, men faktisk også de fleste scener fra Ultra HD Blu-ray. De mørkeste scener i Deadpool får en fantastisk realisme. Der er to ting, der påvirker det, vi oplever som skarphed: Opløsning og kontrast. I scener med dagslys er Sony bedst, men i halvmørke og mørke scener er JVC’s skarphed betydelig højere end Sonys. Her er det kontrasten, der tæller, og billedet fra JVC ser mere tredimensionelt ud end fra Sony. Med andre ord er det ikke Ultra HD, det gælder om for enhver pris. Det meste andet ser nemlig blegt ud sammenlignet med JVC X5000.
Vi tester mere end 450 produkter om året. Læs denne test, og få fuld adgang til Lyd & Billede.
Allerede abonnent? Log ind.
Prøveabonnement
0,-
Fri adgang til lydogbillede.dk
Bronzeabonnement
369,-pr/halvår
1/2 år (6 numre) Digitaludgaven Fri adgang til lydogbillede.dk
Sølvabonnement
660,-pr/år
1 år (11 numre) Velkomstgave Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven
Guldabonnement
1.049,-pr/år
1 år (11 numre) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: 39 kr om måneden.

Med et abonnement på Lyd & Billede får du:

Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven (iPad/Android) hver måned Betydelig rabat Vælg selv længden af dit abonnement - og med eller uden film Stor velkomstgave
  • Teknologi: D-ILA
  • Opløsning: 4096 x 2160
  • Panelkontrast: (ikke opgivet)
  • Dynamisk kontrast: 350.000:1
  • Lysstyrke: 1800 lumen
  • Afstand til 100": 3,06 – 6,26 m
Pris: 34999,-
Error: View f1cf4efu6y may not exist

Vær altid opdateret!

Fri adgang til Lyd & Billede digitalt i en måned

0,-