Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

Når vi taler projektorer i sværvægtsklassen, har JVC længe været kongen. Flere konkurrenter har hævdet sig, men ingen har kunnet matche D-ILA-projektorernes kontrast og sortniveau. Læg hertil høj kvalitet og driftssikkerhed (ældre JVC-projektorer måler lige så god kontrast, som da de var nye), og det er ikke underligt, at modeller som X500 og X5000 har været favoritter blandt kræsne hjemmebio-fans.

Med testvinderen X5000 i frisk erindring er det egentlig svært at forestille sig noget meget bedre. Alligevel er lige netop det, hvad JVC har sigtet efter med deres seneste generation: Tre nye modeller er lanceret, og af dem er den mellemste – X7500 – måske den allermest spændende. JVC’s projektor er spækket med lækkerier og avancerede funktioner, som kan give billedmæssigt nirvana i de rette omgivelser. Spørgsmålet er, om den er de ekstra kroner værd.

JVC DLA-X7500

Kontrast er alfa og omega i hjemmebioverdenen. Det handler om at få tilstrækkelig lysstyrke ud og samtidig sikre, at sort forbliver sort! Netop det er en stor udfordring med projektorer, for jo stærkere lyskilden er, jo lettere er det for lyset at smitte af og gøre sort til koksgrå, som det hedder, når det skal være smart.

Det er netop her, JVC er i sit es med sine D-ILA silicium-billedsensorer og sit patenterede Wire Grid-filter. Som tilsammen er det bedste på markedet til at holde det sorte helt sort.

Nykommeren X7500 anvender en kraftig lampe på 265 watt, som øger den maksimale lysstyrke til hele 1900 lumen. For at forhindre den øgede lysstyrke i at gå ud over sortniveauet er projektoren også udstyret med to irislinser, som giver fuld kontrol over lysudslippet.

Irislinsen fungerer på samme måde som blændeåbningen på et kamera og bruges til at regulere lysudslippet fra projektoren. Den justérbare lysåbning “kvæler” lyset og hjælper med at bevare sortniveau og kontrast i mørke scener.

Ulempen ved den slags linser er, at de også reflekterer lys tilbage i projektoren, hvilket kan give nogle uheldige bivirkninger. X7500 er derfor forsynet med en ekstra irislinse indvendig, som hindrer lyset i at nå de indre billedkomponenter. Det er en af de vigtigste forskelle i forhold til lillebror X5500.

X7500 er, ligesom sine forgængere, en såkaldt 4K e-shift-projektor. Denne løsning består af et linseelement, som forskyder hele billedet diagonalt en halv pixels bredde. Linseelementet vibrerer hurtigt og skifter mellem det originale og det forskudte billede. Det kombinerede billede opleves subjektivt som “næsten 4K”, men bliver ikke lige så skarpt og detaljeret, som hvis projektoren havde haft en ægte 4K-billedsensor.

Mange havde nok gerne set, at JVC bød på en ægte 4K-model i D-ILA-serien. Det gør de faktisk også – en laserprojektor til små 300.000 kroner, men her handler det om fornuftige kompromiser.

Tilslutninger og funktioner

Til gengæld har JVC sørget for en længe ventet opgradering på tilslutningsfronten. X7500 har fået to HDMI 2.0/HDCP 2.2 indgange med fuld båndbredde, ud over understøttelse af HDR-formaterne HDR10 og HLG. Det giver problemfri afspilning af 4K/60p videosignaler fra UHD Blu-ray og andre kilder.

Som det sømmer sig for en high-end-projektor, har X7500 fuldt motoriseret optik med præcis justering af linseposition, zoom og fokus via fjernbetjeningen. Den lader dig også gemme indstillinger til forskellige billedformater (f.eks. 16:9 og 2,35:1) og skifte mellem dem efter behov. Kombineret med et stort lærred og ordentlig sort maskering omkring billedet kan man opnå optimal gengivelse af alle typer videoindhold.

Sidst, men ikke mindst har JVC inkluderet en særlig “low lag mode” til spilfanatikere. Hvilket er passende, for tidligere årgange har været præget af meget forsinkelse på indgangen.

Billedkvalitet

Trofaste læsere af Lyd & Billede vil vide, at vi har testet mange tv’er med imponerende ydelse den senere tid. Den nyeste generation af OLED- og LCD-skærme kommer i stadig større formater, og med øget kontrast (High Dynamic Range) kan de løfte billedkvaliteten til et nyt niveau.

Alligevel er der noget særligt ved billedet fra en rigtig high-end-projektor som X7500. For at få tilsvarende billedoplevelse fra et tv må du spendere flere hundrede tusind kroner på en 100 tommers mastodont – og få den leveret med kran!

Når lyset slukkes, og billedet blæses op på vores 140 tommers DreamScreen-lærred, sker der noget magisk. Vi trækkes ind i handlingen og glemmer verden udenfor. Så er det bare at læne sig tilbage og absorbere indtrykkene, mens billedet fylder hele synsvidden, ligesom i biografen.

Lige ud af æsken – med nogle enkle linsejusteringer og billedindstillingerne i den passende Cinema-tilstand – giver X7500 et rystende realistisk billede. Farverne er meget naturlige, og skarpheden klar som få, men det er kontrasten, der gør den største forskel.

JVC-projektoren har en utrolig stor spændvidde fra mørkt til lyst, og det kommer godt frem med en hæsblæsende actionfilm som X-Men: Days of Future Past på UHD Blu-ray. Det er en såkaldt HDR-film, og derfor skifter JVC-projektoren automatisk til HDR-tilstand med fuld lampestyrke, når vi sætter filmen på.

Problemet er bare, at HDR-versionen er alt for mørk! Det er en generel udfordring med HDR på projektorer og ikke noget unikt for JVC. Vi foretrækker klart at se filmen i almindelig SDR-version.

Store dele af handlingen foregår i mørke omgivelser under jorden, indimellem afbrudt af dagslys, eksplosioner eller laserstråler fra den ene eller den anden mutant. Denne film kan virker lidt bleg på visse projektorer, men med JVC er den et festfyrværkeri! Vi kan se detaljer i mørke områder, som ellers ofte viskes ud, for derefter nærmest at blive blændet, når billedet skifter til lyst. Det næsten lyner fra stålet – eller rettere adamantiummet – når Wolverine (alias Hugh Jackman) gør kål på fjenderne.

Med kontrast på dette niveau opleves fraværet af “ægte” 4K-opløsning ikke som noget stort tab. Isoleret set kan X7500 ikke helt måle sig med skarpheden fra en ægte 4K-projektor som Sony VW550ES, men i praksis opleves billedet lige så – for ikke at sige endnu mere – detaljerigt, takket være den øgede kontrast og det næsten bundløse sortniveau.

Men hvordan klarer X7500 sig mod de mere rimelige modeller X5000 og X5500? Forskellen i kontrast og lysstyrke er afgjort mærkbar (og målbar), men det afhænger meget af, hvilke omgivelser man placerer dem i.

Vil man have det fulde udbytte, må man også gå seriøst til værks i sit hjemmebiorum. Her taler vi om mere end et par mørklægningsgardiner – allerhelst skal man have en mørk kælder med matte overflader, der reflekterer så lidt lys som muligt tilbage på lærredet. Ellers vil meget af kontrastforskellen blive ædt op af lyset i rummet.

Kalibrering af JVC DLA-X7500

Lyd & Billedes kalibreringsekspert, Gorm Sørensen, har mange års erfaring med JVC-projektorer.

Det er især kombinationen af høj kontrast og kalibreringsvenlige indstillinger, der gør D-ILA-projektorerne overlegne i forhold til næsten alt andet på markedet, siger Gorm, der ikke lægger skjul på, at de er blandt hans personlige favoritter.

X7500 måler meget lineært direkte fra fabrikken, men indledningsvis lagde vi mærke til nogle svagt rødlige farvestik i gråtoneskalaen. Derfor var vi nødt til at bruge JVC’s egen kalibrerings-software plus en Spyder5-målesonde til at lave en ny grundindstilling og rette op på afvigelserne i gammakurven. Projektoren genererer så selv testbillederne og justerer sig automatisk. Efter dette stemte gammakurven på en prik – uden farvestik – hvilket gjorde det lettere at kalibrere videre.

Yderligere målinger med kalibreringsprogrammet CalMAN viser, at X7500 måler godt ved 100 procent lysintensitet (100 IRE) og kun har små farveafvigelser ved lavere intensiteter, som er nemme at justere. Den gennemsnitlige delta-afvigelse var kun 0,5 før kalibrering!

Derefter var det nok med nogle små justeringer af primærfarverne samt et hak op på lysstyrken og et ned på kontrasten, før farvebalancen var snorlige. Vi brugte som sædvanlig irisindstillingen Auto 2 for optimalt resultat.

Svagheder

I betragtning af al den spidsteknologi, JVC har lagt i billedsensor, optik og mekanik, ville vi ønske, at de havde brugt mere energi på brugerflade og tilslutninger. JVC-projektoren virker sløv i optrækket, skifter langsomt mellem indgangene og bruger lang tid på det såkaldte HDMI handshake med tilsluttede kilder som Blu-ray-afspiller og surround-receiver. Skærmen er sort så længe, at man indimellem spekulerer på, om projektoren er gået på standby.

JVC er normalt kendt for lav blæserstøj, og ved almindelig brug er den knap nok mærkbar. Men i HDR-tilstand opleves blæserstøjen som temmelig påtrængende.

Ikke noget stort problem i en højlydt hjemmebiograf, vil nogle måske mene. Men noget af ideen med et hjemmebiorum er at nedbringe støjgulvet så meget som muligt, og seriøse biografbyggere bør overveje at bygge projektoren ind i en separat “hush box” eller – endnu bedre – et separat teknikrum med optisk glas imellem.

Konklusion

JVC har endnu en gang formået at hæve barren for high-end-projektorer. DLA-X7500 har fantastisk kontrast og sortniveau, og man skal lede længe efter en projektor med mere overbevisende billedkvalitet, selv med ægte 4K. Så må man finde sig i, at brugerfladen virker lidt træg, især når man sammenligner med moderne smart-tv’er. Samtidig stilles der krav til omgivelserne for at udnytte JVC-projektorens fulde kontrastpotentiale.

Dermed bliver X7500 et alternativ for de ekstra kræsne hjemmebiograf-ejere, der er villige til at gå lidt længere for den gode billedkvalitet.

X7500 har fantastisk kontrast og sortniveau, og man skal lede længe efter en projektor med mere overbevisende billedkvalitet, selv med ægte 4K.

picture1 picture2 picture3
<
>
(Foto: JVC)
Scroll to Top