annonse
annonse

Test af: Sony VPL-VW760ES

Laserpræcision

Teknologi fra de bedste professionelle biografprojektorer i et produkt, der er kompakt nok til hjemmebrug. Mød verdens billigste 4K-laserprojektor!

Lyd & Billede mener

Fantastiske billeder med strålende kontrast og eksplosive farver. Lige ud af æsken! Og med laserlys behøver du aldrig at skifte lampe.
Man betaler meget for små forbedringer i forhold til Sonys billigere 4K-projektorer.
annonse

Når det gælder at servere ægte 4K-opløsning med fantastisk billedkvalitet, er Sony klart den mest aggressive projektorproducent. Med undtagelse af JVC DLA-Z1 til over en kvart million kroner er Sony faktisk alene på markedet, og sidste år nåede producenten en milepæl ved at tilbyde ægte 4K til under 50.000 kroner for første gang i form af projektoren VW260ES.

Da Ultra HD-opløsning for længst er blevet standard på tv-fronten, kan det virke underligt, at projektorproducenterne ikke har formået at følge med. Men det handler om fysik, for en projektor er meget mindre end et tv, og billedpanelet tilsvarende mindre. At lave et 4K-panel lille nok til at passe i en hjemmebioprojektor har vist sig at være en enorm udfordring, og indtil videre har Sony altså i praksis markedet alene (vi regner ikke ”pixelskiftere” for ægte 4K-projektorer).

Verdens billigste 4K med laser

Hvilket bringer os til en anden milepæl, VW760ES. Det er nemlig verdens billigste – og mest kompakte – 4K-projektor med laserlys! Den lampeteknologi, der sidder i verdens bedste biografprojektorer.

Selv om 117.000 kroner er svimlende mange penge for de allerfleste, så er det ingenting i forhold til den nævnte JVC DLA-Z1 og Sonys dobbelt så dyre flagskib, VW5000 til 500.000 kroner! Eller vil du have en 4K-laserprojektor med DLP? Det bliver 1,25 millioner, tak – og godt med plads!

(Foto: Sony)

Hvordan virker laser?

De fleste projektorer bruger i dag en kviksølvlampe (UHP) som lyskilde. Den gengiver hele det synlige farvespektrum (hvidt lys), hvorefter et farvefilter bryder det op i primærfarverne rød, grøn og blå. Laser fungerer anderledes: I VW760’s tilfælde har man en blå laser som lyskilde, der så sendes ind i et fosforfilter. Det skaber rødt og grønt lys, og sammen med den blå laser har man dermed primærfarverne. Snedigt!

En fordel ved laser kontra traditionelle UHP-lamper er en meget større farvedybde. En laserprojektor har mere energi i farverne og kan dermed gengive et langt større farverum, og er desuden den eneste type, der formår at gengive næsten hele farverummet i HDR-indhold (DCI-P3). Med andre ord: For at få de dybeste og mest spektakulære farver i hjemmebiografen er det laser, du skal have.

En anden vigtig fordel er, at laser bevarer lysstyrken over tid. Faktisk mange tusind lampetimer (ca. 20.000) mod en halvering af lysstyrken på 1.000-2.000 timer for almindelige lamper.

Rent økonomisk er det et dårligt argument for at bruge 117.000 på en projektor i stedet for 40.000-50.000 kroner, da en ny lampe trods alt kun koster nogle få tusind. Men i permanente installationer og amatør- og semiprofessionelle biografer, der er meget i brug, slipper man for besværet med konstante lampeskift og at skulle kalibrere projektoren undervejs, efterhånden som lampen nedbrydes – og igen, når man skifter lampen. En næsten vedligeholdelsesfri projektor er guld værd i mange situationer.

Laserlys har også potentiale for langt større lysstyrke, hvilket Sony ikke mindst har bevist med flagskibet VW5000 med hele 5000 lumen. Men det er energitungt at lave en kraftig laser, og det kræver voldsomt meget køling. For at få chassiset ned i en anvendelig størrelse med lav blæserstøj har VW760ES en lysstyrke på 2000 lumen. Det er stadig 500 mere end dens små brødre, hvilket især giver sig udslag, når man ser HDR-indhold, men det er også en fordel generelt, da det øger kontrasten mellem mørkt og lyst.

Alien: Covenant er en god testfilm med mange mørke scener, der stiller store krav til sortniveau og detaljer. (Foto: Fox Film)

Lige ud af æsken

Det er ikke mange projektorer, jeg har haft så store forventninger til, så der gik ikke mange minutter, fra den kom ind ad døren, til den havde indtaget pladsen i testrummet. Jeg tror, jeg med hånden på hjertet kan sige, at jeg aldrig har set bedre billede lige ud af æsken.

I billedindstillingen Cinema Film 1 er billedet i Alien: Covenant på 4K Blu-ray noget af det bedste, jeg har set. Mørke scener ude i skoven om aftenen og inde i rumskibet gengives med et flot sortniveau og samtidig godt med smæld i lyse objekter. Og der er ikke noget ved farverne, der virker fejlkalibreret.

Ansigter er naturligt gengivet, og i den mest ikoniske scene, hvor rumvæsnet kommer ud af ryggen på et af besætningsmedlemmerne, er der tre ansigter med forskellig hudfarve: Farvet, hvid – og ligbleg. Iblandet en god portion blod. Alle nuancerne kommer glimrende frem med Sonys projektor, som også gengiver den blinde passager, præcis som vi forestiller os, at den skal se ud (selv om der ikke er mange naturlige referencer at sammenlige med).

Projektoren virker simpelthen optimalt lige ud af æsken. Det står i modsætning til Sonys mere overkommelige 4K-projektorer, hvor skyggeområderne gror til med dårlig detaljering på grund af “black crush” (at de mørkeste gråtoner bliver sorte), som må kalibreres væk. Denne gang synes jeg næsten ikke, der er grund til at ringe efter vores kalibreringsekspert, Gorm Sørensen.

Kalibrering

Næsten, sagde jeg. For selvfølgelig vil vi gerne se, hvor meget mere vi kan få ud af denne krabat. Ind kommer Gorm, der ud over sine store kundskaber også har måleudstyr med, som koster langt mere end den testede projektor!

I modsætning til det umiddelbare indtryk måler vi faktisk lidt black crush lige ud af æsken. Vi vil kalibrere mod gamma 2,4, som er det, der ser mest naturligt ud i et mørkt rum. Her er projektoren for mørk (gamma 2,55), så vi må skrue lysstyrken (Brightness) på projektoren helt op til 53 for at se noget som helst i det sorte. Det er ikke nær så slemt som på de billigere VW260 og VW360, men nok til at gøre Gorm misfornøjet.

Seriøs kalibrering kræver seriøst måleudstyr. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Brænder ud i hvidt

En anden ting, vi bemærker, er at projektoren klipper i højlyset, hvis man ikke sætter Dynamic Range på Full. Det vil i så fald give en helt forkert gengivelse af sort, så det gør vi ikke. Hvilket igen betyder, at hvis der skulle være nogen lysdetaljer op mod det hvideste hvide, så vil de brænde ud. F.eks. i skyer. Det bør ikke være noget problem i praksis, for almindelig video skal ikke have noget information der, hvor projektoren klipper (trin 237 på gråskalaen). Men det er lidt mærkeligt.

Perfekt farverum

Bortset fra denne lille detalje er projektoren sygt korrekt lige ud af æsken. Delta-afvigelsen – dvs. hvor forkert farvegengivelsen er i forhold til farverummet – skal være under 3 for at være THX- og ISF-godkendt. I en perfekt verden sigter man mod 1. På Sony-projektoren er den maksimale afvigelse 0,75, mens den gennemsnitlige afvigelse på farverne er 0,38. Lige ud af æsken. Projektoren følger farverummet fra testbillederne perfekt hele vejen. Det må være det bedste, vi har set!

“Se lige den røde farve dér. Se, hvor ensartet den er!” udbryder Gorm. Han er den eneste, jeg kender, der kan blive begejstret over et farvetestbillede. Og igen, med et nyt testbillede: “Den kontrast og skarphed, vi ser i billedet her – det er himmelsk!”

Med andre ord er det unødvendigt at kalibrere farverummet. Derimod skal der justeres lidt på selve farvetemperaturen. Når alt er kalibreret, genstår det at aktivere dynamisk kontrast. Som i dette tilfælde ikke er en iris, men en direkte dæmpning af styrken på laserlyset i mørke scener. Med andre ord: Ingen mekanik, der kan give lysforurening.

Desuden vælger vi såkaldt Reality Creation, som er Sonys måde at fremhæve detaljer på, og som i øvrigt forsøger at opskalere lavere HD-opløsning til 4K bedst muligt. Effekten sættes til et moderat niveau, 20, for at holde skarphedsartefakter på et minimum.

Når vi måler farverummet på VPL-VW760ES, er det næsten korrekt lige ud af æsken. (Foto: Skærmskud, CalMAN)

Billedkvalitet efter kalibrering

Et nyt kig på Alien: Covenant, og vi kan se, at vi har fået endnu mere kvalitet ud af billedet efter kalibrering. Især udendørsscener i mørke afslører flere detaljer i skyggeområderne. Kontrasten mellem mørkt og lyst – f.eks. hvor rumskibet eksploderer mod en mørk baggrund – er øget. Der er endnu mere realisme over billedet nu.

Fakta & Rating:
  • Teknologi: SXRD (LCOS) / laser
    Opløsning: 4096 x 2160
    Panelkontrast: (ikke opgivet)
    Dynamisk kontrast: ∞:1
    Lysstyrke: 2000 lumen
    Levetid, lampe: 20.000 timer
    HDR: Ja (HDR10)
    Optisk linsejustering: Ja
    Afstand til 100" (16:9): 3,05-6,28 m
    Web: sony.dk

    Pris: 114999

    Læs også:

    Alt tv på ét sted

    Canal Digitals alt-i-en tv-boks sigter mod at give os den komplette tv-oplevelse.

    Monster med vinger

    Denons nye flagskib er et sandt monster i hjemmebiografen, og med hele 13 kanaler giver den Rumfølelse med stort R.

    Det fedeste billede i hjemmebioen

    Den ene har markedets mørkeste sortniveau. Den anden har den højeste opløsning, der findes. Der er linet op til projektorduel i mesterklassen.

    Knivskarp og superopløst

    Med ægte 4K-opløsning og blændende billeder er der
    ingen tvivl om, hvilken projektor vi ville vælge.

    Sortere end natten

    JVC er kendt for markedets bedste sortniveau og skuffer heller ikke denne gang.

    Biografbillede til foræringspris

    Skal det være på et virkelig skrabet budget, så er der intet tv i verden, der kan give dig den samme oplevelse.

    Perfekt til hjemmebiografen

    Hvis du vil se dine yndlingsfilm i den absolut bedste kvalitet, kommer du ikke uden om en 4K Blu-ray-afspiller som UBP-X800 fra Sony.

    Super opløsning til spiselig pris

    Endelig får vi ægte 4K til under 50.000 kroner! Sony disker op med knivskarpe billeder, flot kontrast og fantastisk dybdefølelse.

    Den heftigste hjemmebio

    Disse flagskibs-receivere har kraft og finesse nok til at overgå alt, hvad du har hørt i en biografsal.

    Solide sager

    Klokkeklar lyd kombineret med kraft og dynamik i spandevis. Men brugervenligheden trækker ned.

    Kraftcenter

    Yamaha står på sikker grund med et flagskib, der har kræfter nok til at ruske godt i buksebenene.

    Ballerina med bazooka

    Marantz’ første 11 kanals receiver er så god, at alt andet blegner i sammenligning.

    annonse
    annonse
    annonse
    annonse
    -

    Lyd & Billede

    Som læser har du kun ret til at benytte indholdet på lydogbillede.dk til personlige og ikke-kommercielle formål. Du kan downloade, linke til og udskrive indhold fra lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål, forudsat at du henviser til kilden og respekterer eventuelle rettighedsangivelser og/eller -forbehold. Du må ikke bruge indhold til andre formål eller på andre måder end dem, der udtrykkeligt er tilladt.