annonce
annonce

Pioneer VSX-1131

Tryk på

Pioneer har fin funktionalitet og giver klar og kraftfuld lyd.

Her er godt med tilslutningsmuligheder, og receiveren fungerer til dels fremragende til filmlyd og også fint til musik.
Rumkorrektionen giver lidt spids lyd på musik i stereo. Skift mellem 5.1.2 Atmos og 7.1 med ekstra baghøjttalere skal gøres manuelt i opsætningsmenuen.

Pioneer VSX-1131 er en 7.1-receiver. Alligevel er der ni højttalerudgange, som er konfigureret således, at de bagerste surround-baghøjttalere og evt. Atmos-højttalerne kobles til hver sin udgang. Hvilket betyder, at du kan tilslutte både 7.1 og Atmos.

Har filmen Atmos-lydspor, kan du vælge 5.1.2 i opsætningsmenuen, mens du kan gå ind og sætte til 7.1, når du skal se film eller lytte til en musik-Blu-ray med 7.1-lyd. En bedre løsning, end hvad den ellers meget lignende Onkyo TX-NR656 har at byde på, men ikke lige så automatiseret som hos Yamaha.

Synes du, at selve tilslutningen er vanskelig, så er der en assistent i smartphone-app’en. Som er avanceret og har mange funktioner. Der findes også en separat iPad-app, som er mere overskuelig, da den udnytter den store overflade – den er kun et lille skridt efter Yamahas iPad-app.

Multirumsfunktion med FireConnect var ikke tilgængelig i testperioden sidst i august.

 

Lydkvalitet

Det er tryk på lyden, når Deadpool skydes op på lærredet i Ultra HD-opløsning. Med rumkalibreringen aktiveret er dialogerne klare og sprøde, og det brager løs, når der fyres krudt af. Atmos-lydbilledet breder sig sømløst over og omkring os. Rigtig godt.

Rumkalibreringen er blevet lidt enklere siden sidst. Nu kan man ikke længere vælge, hvilken slags EQ man ønsker – om man vil kalibrere alle højttalerne til at lyde helt neutralt, eller at de øvrige højttalere skal efterligne fronthøjttalerne. Nu er det helautomatisk EQ eller ingenting.

Til film fungerer det fint med automatisk kalibrering. Men til musik – især pop og rock eller anden musik med et meget mættet lydbillede – bliver det alt for spidst og sterilt. Så bør man slå EQ fra efter kalibrering, hvorefter musikken gengives fyldigt og kraftfuldt, og dialogerne på film bliver også mere fyldige i vores testrum.

Her er alt, hvad man behøver, inklusive pladespillerindgang. Men ingen multikanal forforstærkerudgang. Foto: Pioneer
Her er alt, hvad man behøver, inklusive pladespillerindgang. Men ingen multikanal forforstærkerudgang. Foto: Pioneer

Man bevarer ellers de andre parametre, som den automatiske opsætning har indstillet, såsom afstandskorrektion, volumen og delefrekvens. I den nyeste version er det desværre kun muligt at fastsætte en fælles delefrekvens for alle højttalerne. Vi ville gerne have sat den til 80 Hz på samtlige højttalere undtagen loftshøjttalerne, som kun går til 110 Hz.

 

Konklusion

Pioneer leverer lyden, som vi kender det: Klart, distinkt og med et godt attack. VSX-1131 blæser rigtig liv i hjemmebiografen og fungerer også fint med musik i både to og flere kanaler.

Den har ikke helt samme opløsning i overtonerne som Yamaha og Denon. Og vi er ikke så glade for den retning, de har valgt for autokalibreringen, hvor man ikke længere kan vælge imellem forskellige klangbalancer. Den EQ-balance, der bliver sat af kalibreringen, fungerer ikke specielt godt til musik i stereo, hvilket er lidt ærgerligt.

Pioneer VSX-1131 er en 7.1-receiver. Alligevel er der ni højttalerudgange, som er konfigureret således, at de bagerste surround-baghøjttalere og evt. Atmos-højttalerne kobles til hver sin udgang. Hvilket betyder, at du kan tilslutte både 7.1 og Atmos. Har filmen Atmos-lydspor, kan du vælge 5.1.2 i opsætningsmenuen, mens du kan gå ind og sætte til 7.1, når du skal se film eller lytte til en musik-Blu-ray med 7.1-lyd. En bedre løsning, end hvad den ellers meget lignende Onkyo TX-NR656 har at byde på, men ikke lige så automatiseret som hos Yamaha. Synes du, at selve tilslutningen er vanskelig, så er der en assistent i smartphone-app’en. Som er avanceret og har mange funktioner. Der findes også en separat iPad-app, som er mere overskuelig, da den udnytter den store overflade – den er kun et lille skridt efter Yamahas iPad-app. Multirumsfunktion med FireConnect var ikke tilgængelig i testperioden sidst i august.  

Lydkvalitet

Det er tryk på lyden, når Deadpool skydes op på lærredet i Ultra HD-opløsning. Med rumkalibreringen aktiveret er dialogerne klare og sprøde, og det brager løs, når der fyres krudt af. Atmos-lydbilledet breder sig sømløst over og omkring os. Rigtig godt. Rumkalibreringen er blevet lidt enklere siden sidst. Nu kan man ikke længere vælge, hvilken slags EQ man ønsker – om man vil kalibrere alle højttalerne til at lyde helt neutralt, eller at de øvrige højttalere skal efterligne fronthøjttalerne. Nu er det helautomatisk EQ eller ingenting. Til film fungerer det fint med automatisk kalibrering. Men til musik – især pop og rock eller anden musik med et meget mættet lydbillede – bliver det alt for spidst og sterilt. Så bør man slå EQ fra efter kalibrering, hvorefter musikken gengives fyldigt og kraftfuldt, og dialogerne på film bliver også mere fyldige i vores testrum. [caption id="attachment_66601" align="alignnone" width="460"]Her er alt, hvad man behøver, inklusive pladespillerindgang. Men ingen multikanal forforstærkerudgang. Foto: Pioneer Her er alt, hvad man behøver, inklusive pladespillerindgang. Men ingen multikanal forforstærkerudgang. Foto: Pioneer[/caption] Man bevarer ellers de andre parametre, som den automatiske opsætning har indstillet, såsom afstandskorrektion, volumen og delefrekvens. I den nyeste version er det desværre kun muligt at fastsætte en fælles delefrekvens for alle højttalerne. Vi ville gerne have sat den til 80 Hz på samtlige højttalere undtagen loftshøjttalerne, som kun går til 110 Hz.  

Konklusion

Pioneer leverer lyden, som vi kender det: Klart, distinkt og med et godt attack. VSX-1131 blæser rigtig liv i hjemmebiografen og fungerer også fint med musik i både to og flere kanaler. Den har ikke helt samme opløsning i overtonerne som Yamaha og Denon. Og vi er ikke så glade for den retning, de har valgt for autokalibreringen, hvor man ikke længere kan vælge imellem forskellige klangbalancer. Den EQ-balance, der bliver sat af kalibreringen, fungerer ikke specielt godt til musik i stereo, hvilket er lidt ærgerligt.
Vi tester mere end 450 produkter om året. Læs denne test, og få fuld adgang til Lyd & Billede.
Allerede abonnent? Log ind.
Prøveabonnement
0,-
Fri adgang til lydogbillede.dk
Bronzeabonnement
369,-pr/halvår
1/2 år (6 numre) Digitaludgaven Fri adgang til lydogbillede.dk
Sølvabonnement
660,-pr/år
1 år (11 numre) Velkomstgave Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven
Guldabonnement
1.049,-pr/år
1 år (11 numre) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: 39 kr om måneden.

Med et abonnement på Lyd & Billede får du:

Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven (iPad/Android) hver måned Betydelig rabat Vælg selv længden af dit abonnement - og med eller uden film Stor velkomstgave
Pricerunner.dk er en kommerciel partner til lydogbillede.dk. De leverer opdaterede priser, prisvarsling og produktinformation.
  • Video: 3D og 4K-opskalering (HDMI 2.0/HDCP 2.2)
  • HDMI: 7 x ind, 2 x ud
  • Lydformater: Dolby TrueHD, DTS-HD MA, Dolby Atmos (5.1.2), Dolby DTS:X (til opdatering)
  • Højopløst lyd: Ja (32 bit/384 kHz, DSD)
  • Effekt: 7 x 100 watt (8 ohm, 2 kanaler, 20 Hz – 20 kHz)
  • Rumkorrektion: MCACC
  • Netværk: Wi-Fi og Ethernet
  • Streaming: FireConnect (til opdatering), AirPlay, Google Cast, Spotify Connect, DLNA, Bluetooth
  • App-styring: iControlAV5
  • Phono-indgang: Ja
  • Multikanal pre-out: Nej
Pris: 5999,-

Har du noget at tilføje?

Velkommen til Lyd & Billedes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaktion@lydogbillede.dk.

Vær altid opdateret!

Fri adgang til Lyd & Billede digitalt i en måned

0,-