annonse
annonse
annonse

Audiovector QR1

April 2017Audiovector QR1
April 2017Audiovector QR1

Forfriskende dynamik

Kompaktmodellen QR1 er noget af det bedste, vi har hørt i prisklassen.

QR1 er en særdeles velspillende, spændstig og opløst højttaler, der er relativt let at drive. Lyder topgodt med det meste musik!
Der findes andre standerhøjttalere med dybere bas.

Når man krydser den magiske 5.000-kronersgrænse, er der mange, der vender blikket mod gulvstående højttalere frem for de kompakte varianter. Større er bedre, er det let at tænke.

Og mens det er rigtigt, at større kabinetvolumen og flere højttaler-enheder som regel giver fyldigere lyd og mere bas, glemmer man noget, der ellers er indlysende, når man påpeger det: Mindre kabinetter, færre enheder og enklere delefiltre betyder mindre og færre materialer at fordele budgettet på. Hvilket igen betyder dyrere og bedre materialer inden for samme budget. Derfor skal man ikke undervurdere de kompakte alternativer.

(Foto: Producent)

I Audiovector QR1’s tilfælde må du af med 7.500 kroner for et par standerhøjttalere. Med det budget vil en dygtig producent kunne trylle detaljer frem i musikken, som man godt kan glemme fra en tilsvarende prissat gulvmodel.

Tag f.eks. Monitor Audio Silver 6 til 10.000 kroner, som vandt vores gruppetest af gulvhøjttalere i januarnummeret, og som er blandt den allerbedste af sin slags. Men selv om den lød både afbalanceret og åbent med stram bas, så bør en tilsvarende kompaktmodel åbne sig endnu mere i mellemtonen og oppe i det højtsvævende diskantområde.

Vi testede den gulvstående storebror QR3 tidligere på året, og til 13.500 kroner parret er den bedre end Silver 6 på alle måder. Det skulle da også bare mangle, når den koster næsten det dobbelte. Vi forventer, at QR1 har de samme kvaliteter som QR3 fra det øvre basområde og hele vejen op, hvilket betyder, at stemmer og instrumenter har lige så meget af nuancer, luft og bredde, og samme transparente fremførelse af musikken som storebror.

Det eneste, den egentlig bør mangle, er den sidste oktav i basområdet. Den er ikke uvæsentlig, og QR3 vil kunne fylde en stor stue med mere fyldig lyd på en sortere baggrund (bas kan godt sammenlignes med sortniveauet på et tv). Men selve tonekvaliteten bør QR1 også have.

Konstruktion

Ligesom på storebror QR3 er kabinetterne gennemførte med afrundede kanter og ser lækre ud i sort, som vi fik til test, men også i hvid. Bånddiskanten på toppen har en større membranoverflade, men er stadig lettere end en dome-diskant og har fordelen af mindre forvrængning i de lyseste overtoner. En bånddiskant lyder derfor ofte mere luftigt.

Placering

Mange højttalere lyder rigtig godt langt ude fra væggen, men mere udefineret og svulstigt i bassen, når de placeres tæt på en væg. Men fordi de fleste placerer deres højttalere på standere op ad væggen eller endda i en bogreol, har Audiovector konstrueret deres højttalere til også lyde godt med denne placering. Det betyder til gengæld, at de kan lyde lidt tyndere i bassen længere ude på gulvet end tilsvarende konkurrenter.

Konkurrenter

Og der er ikke mangel på kompetente konkurrenter. KEF LS50 (10.000 kroner) er en mester i stereoperspektiv, mens Focal Aria 906 (7.400 kroner) har optimal klangbalance og er altædende, hvad musik angår. Ingen af dem har samme herlige tyngde i bassen som Dynaudio Excite X18 (8.000 kroner), der også bevarer tonekvaliteten opad. Så der er nok at prøve kræfter med.

<
>
(Foto: Producent)

Lyden hænger i luften

Det første, der slår mig, da QR1 er koblet til den integrerede forstærker Hegel H160 (22.000 kroner), er hvor åbent og gennemsigtigt de lyder. Overgangen mellem de to enheder er tilsyneladende sømløs, hvilket gør stereoperspektivet meget tydeligt og giver en fabelagtig evne til at placere instrumenterne præcist i det todimensionelle plan. Her både dybde og bredde. LeAnn Rimes’ stemme på country-nummeret “Love Line” står tydeligt i centrum, mens højttalerne overbevisende gengiver rummet fra studiet.

Her er tonekvaliteten desuden mere end på plads. Nummerets percussion lyder usædvanlig rytmisk, og stop- og startegenskaberne er upåklagelige.

Der er mere luft i overtonerne end på KEF LS50, og der er mere snert og dynamik i mellemtoneområdet end på Dynaudio Excite X18. Sidstnævnte går dybere og lyder større i bassen end QR1, men QR1 er ikke nogen lilleput. Bassen går lige så dybt som på Dynaudio X14 (7.000 kroner), men ellers slår QR1 denne på alle andre punkter – både hvad angår dynamik, fart og stereoperspektiv. Og opløsning, ikke mindst!

Min egen favorit i prisklassen er Focal Aria 906. De har en mere fyldig bas og lyder ellers meget stramt og korrekt opad. Men spørgsmålet er, om ikke Focal må se sig vippet af tronen.

Bånddiskanter har den fordel, at de nærmest er vægtløse, så de reagerer lynhurtigt på svingninger. QR1 har fået et lille filter, der dæmper hårde s’er og andre sibilanter.

Hør f.eks. Mercedes Sosas version af “Kyrie” fra Ariel Ramírez’ Misa Criolla. En fantastisk indspilning, som med de rigtige højttalere gengives med masser af rum, nerve og alt, hvad der ellers kræves for at få musikken ind under huden. Og QR1 skuffer ikke, men løfter den store stemme op og frem, mens det store kor svæver bagved. Lydbilledet hænger mellem de to højttalere snarere end hørbart at komme fra de to højttalere separat. Et sikkert kvalitetstegn.

QR1 har ikke den tungeste og dybeste bas, men det er der ikke mange standerhøjttalere, der har. Det er her, kompromiset ligger, når man fravælger gulvhøjttalere.

Dynaudio Excite X18 har en mere fyldig og vital basgengivelse og formår at tegne en mørkere baggrund op. Men QR1 stråler mere i toppen og har brug for mindre effekt fra forstærkeren for at lyde medrivende. Med en lille streaming-forstærker som Yamaha WXA-50 (test på vej) er der overraskende meget tilbage af lydbilledet på QR1, mens Dynaudio bliver mere fladrumpet.

Konklusion

Audiovector QR1 er en kompakt standerhøjttaler, der har det musikalske i orden. Den er let at drive og har en spændende og energisk spillestil hele vejen op til de lyseste overtoner. Sangstemmer og instrumenter hænger vægtløst i luften og fylder rummet med nerve, og dynamikken er meget fin.

Den dybeste bas får du ikke her, og der findes også andre standerhøjttalere, der har dybere bas. Men vi synes heller ikke, at den er tynd, og tonekvaliteten i basområdet er der ikke meget at udsætte på.

QR1 er simpelthen en af de bedste højttalere, vi har hørt i denne prisklasse.

Når man krydser den magiske 5.000-kronersgrænse, er der mange, der vender blikket mod gulvstående højttalere frem for de kompakte varianter. Større er bedre, er det let at tænke. Og mens det er rigtigt, at større kabinetvolumen og flere højttaler-enheder som regel giver fyldigere lyd og mere bas, glemmer man noget, der ellers er indlysende, når man påpeger det: Mindre kabinetter, færre enheder og enklere delefiltre betyder mindre og færre materialer at fordele budgettet på. Hvilket igen betyder dyrere og bedre materialer inden for samme budget. Derfor skal man ikke undervurdere de kompakte alternativer. [caption id="attachment_68955" align="alignleft" width="275"] (Foto: Producent)[/caption] I Audiovector QR1’s tilfælde må du af med 7.500 kroner for et par standerhøjttalere. Med det budget vil en dygtig producent kunne trylle detaljer frem i musikken, som man godt kan glemme fra en tilsvarende prissat gulvmodel. Tag f.eks. Monitor Audio Silver 6 til 10.000 kroner, som vandt vores gruppetest af gulvhøjttalere i januarnummeret, og som er blandt den allerbedste af sin slags. Men selv om den lød både afbalanceret og åbent med stram bas, så bør en tilsvarende kompaktmodel åbne sig endnu mere i mellemtonen og oppe i det højtsvævende diskantområde. Vi testede den gulvstående storebror QR3 tidligere på året, og til 13.500 kroner parret er den bedre end Silver 6 på alle måder. Det skulle da også bare mangle, når den koster næsten det dobbelte. Vi forventer, at QR1 har de samme kvaliteter som QR3 fra det øvre basområde og hele vejen op, hvilket betyder, at stemmer og instrumenter har lige så meget af nuancer, luft og bredde, og samme transparente fremførelse af musikken som storebror. Det eneste, den egentlig bør mangle, er den sidste oktav i basområdet. Den er ikke uvæsentlig, og QR3 vil kunne fylde en stor stue med mere fyldig lyd på en sortere baggrund (bas kan godt sammenlignes med sortniveauet på et tv). Men selve tonekvaliteten bør QR1 også have.

Konstruktion

Ligesom på storebror QR3 er kabinetterne gennemførte med afrundede kanter og ser lækre ud i sort, som vi fik til test, men også i hvid. Bånddiskanten på toppen har en større membranoverflade, men er stadig lettere end en dome-diskant og har fordelen af mindre forvrængning i de lyseste overtoner. En bånddiskant lyder derfor ofte mere luftigt.

Placering

Mange højttalere lyder rigtig godt langt ude fra væggen, men mere udefineret og svulstigt i bassen, når de placeres tæt på en væg. Men fordi de fleste placerer deres højttalere på standere op ad væggen eller endda i en bogreol, har Audiovector konstrueret deres højttalere til også lyde godt med denne placering. Det betyder til gengæld, at de kan lyde lidt tyndere i bassen længere ude på gulvet end tilsvarende konkurrenter.

Konkurrenter

Og der er ikke mangel på kompetente konkurrenter. KEF LS50 (10.000 kroner) er en mester i stereoperspektiv, mens Focal Aria 906 (7.400 kroner) har optimal klangbalance og er altædende, hvad musik angår. Ingen af dem har samme herlige tyngde i bassen som Dynaudio Excite X18 (8.000 kroner), der også bevarer tonekvaliteten opad. Så der er nok at prøve kræfter med. [gallery ids="68952,68953"]

Lyden hænger i luften

Det første, der slår mig, da QR1 er koblet til den integrerede forstærker Hegel H160 (22.000 kroner), er hvor åbent og gennemsigtigt de lyder. Overgangen mellem de to enheder er tilsyneladende sømløs, hvilket gør stereoperspektivet meget tydeligt og giver en fabelagtig evne til at placere instrumenterne præcist i det todimensionelle plan. Her både dybde og bredde. LeAnn Rimes’ stemme på country-nummeret “Love Line” står tydeligt i centrum, mens højttalerne overbevisende gengiver rummet fra studiet. Her er tonekvaliteten desuden mere end på plads. Nummerets percussion lyder usædvanlig rytmisk, og stop- og startegenskaberne er upåklagelige. Der er mere luft i overtonerne end på KEF LS50, og der er mere snert og dynamik i mellemtoneområdet end på Dynaudio Excite X18. Sidstnævnte går dybere og lyder større i bassen end QR1, men QR1 er ikke nogen lilleput. Bassen går lige så dybt som på Dynaudio X14 (7.000 kroner), men ellers slår QR1 denne på alle andre punkter – både hvad angår dynamik, fart og stereoperspektiv. Og opløsning, ikke mindst! Min egen favorit i prisklassen er Focal Aria 906. De har en mere fyldig bas og lyder ellers meget stramt og korrekt opad. Men spørgsmålet er, om ikke Focal må se sig vippet af tronen. [caption id="attachment_68954" align="alignnone" width="460"] Bånddiskanter har den fordel, at de nærmest er vægtløse, så de reagerer lynhurtigt på svingninger. QR1 har fået et lille filter, der dæmper hårde s’er og andre sibilanter.[/caption] Hør f.eks. Mercedes Sosas version af “Kyrie” fra Ariel Ramírez’ Misa Criolla. En fantastisk indspilning, som med de rigtige højttalere gengives med masser af rum, nerve og alt, hvad der ellers kræves for at få musikken ind under huden. Og QR1 skuffer ikke, men løfter den store stemme op og frem, mens det store kor svæver bagved. Lydbilledet hænger mellem de to højttalere snarere end hørbart at komme fra de to højttalere separat. Et sikkert kvalitetstegn. QR1 har ikke den tungeste og dybeste bas, men det er der ikke mange standerhøjttalere, der har. Det er her, kompromiset ligger, når man fravælger gulvhøjttalere. Dynaudio Excite X18 har en mere fyldig og vital basgengivelse og formår at tegne en mørkere baggrund op. Men QR1 stråler mere i toppen og har brug for mindre effekt fra forstærkeren for at lyde medrivende. Med en lille streaming-forstærker som Yamaha WXA-50 (test på vej) er der overraskende meget tilbage af lydbilledet på QR1, mens Dynaudio bliver mere fladrumpet.

Konklusion

Audiovector QR1 er en kompakt standerhøjttaler, der har det musikalske i orden. Den er let at drive og har en spændende og energisk spillestil hele vejen op til de lyseste overtoner. Sangstemmer og instrumenter hænger vægtløst i luften og fylder rummet med nerve, og dynamikken er meget fin. Den dybeste bas får du ikke her, og der findes også andre standerhøjttalere, der har dybere bas. Men vi synes heller ikke, at den er tynd, og tonekvaliteten i basområdet er der ikke meget at udsætte på. QR1 er simpelthen en af de bedste højttalere, vi har hørt i denne prisklasse.
Vi tester mere end 450 produkter om året. Læs denne test, og få fuld adgang til Lyd & Billede.
Allerede abonnent? Log ind.
Prøveabonnement
0,-
Fri adgang til lydogbillede.dk
Bronzeabonnement
369,-pr/halvår
1/2 år (6 numre) Digitaludgaven Fri adgang til lydogbillede.dk
Sølvabonnement
660,-pr/år
1 år (11 numre) Velkomstgave Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven
Guldabonnement
1.049,-pr/år
1 år (11 numre) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: 49 kr om måneden.

Med et abonnement på Lyd & Billede f&aringr du:

Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven (iPad/Android) hver måned Betydelig rabat Vælg selv længden af dit abonnement - og med eller uden film Stor velkomstgave
Bedste pris på Audiovector QR1
Pricerunner.dk er en kommerciel partner for lydogbillede.dk. De leverer opdaterede priser, prisvarsling og produktinformation.

Type: 2-vejs kompakthøjttaler
Frekvensområde: 45 Hz – 45 kHz (-6 dB)
Følsomhed og impedans: 87 dB / 4-8 ohm
Mål: 32,5 x 19 x 23,2 cm
Finish: Sort højglans eller mat hvid
Pris: 7.499 kroner
Web: audiovector.com

Pris: 7499,-

Har du noget at tilføje?

Velkommen til Lyd & Billedes diskussionsforum. Vi vil gerne vide, hvad du mener. Hold dig til emnet og vær saglig, så slipper vi for at slette eller moderere indlæg. Andre spørgsmål eller synspunkter rettes til redaktion@lydogbillede.dk.

Panasonics 2019-TV-modeller får Dolby Vision og HDR10+

Det er kun den allerbilligste TV-model, der må stå uden for det gode selskab, når Panasonic ruller forbedrede HDR-formater ud. Og Dolby Atmos.

Handsker til touch-skærme

Brug mobilen uden at fryse om fingrene.

Lukket topmodel og forstærker fra Focal

De fantastiske Utopia har fået et lukket alternativ i form af Stellia. Focal giver os også lige hovedtelefonforstærkeren Arche, nu de er i gang.

Gruppetest
Seks 4K-TV’er i budgetklassen

Et godt TV nummer 2

På udkig efter et billigt ekstra-TV? Nu hvor butikkernes lagre skal tømmes for sidste års modeller, kan du gøre et decideret kup!

Canon gravlægger spejlrefleks

Med det nye spejlløse EOS RP ser vi enden på spejlreflekskameraerne.

Trådløs soundbar fra McIntosh

Se soundbaren, der tror, at den er et anlæg.

Topsejt rejsekamera fra Fujifilm

Fujifilm X-T30 får lav pris og vilde egenskaber.

anmeldelse
The Truth Matters

Løgnene bag Irak-krigen

Bush-regeringen løj om årsagerne til den anden Irak-krig – og pressen undlod at stille dem til ansvar.

anmeldelse
The Predator (2018)

Et pust fra ­fortiden

Ikke et remake, men en mislykket fortsættelse af og en trist homage til originalfilmen fra 1987.

16x zoom fra Olympus

Kompakt 12-200 mm zoom.

Tre nye Leica specialobjektiver

Sådan ser de ud, de tre specialobjektiver, som Leica for nylig udsendte til M-systemet.

anmeldelse
Peppermint

Fuldstændig ­uengagerende

Blodtørstig Jennifer Garner i blodfattig actionkliché.

Test
Nikon Z6

Fuldtræffer med fuldformat

Det billigste er det bedste i Nikons nye Z-serie af systemkameraer.

Audiovector slipper musikken fri

Med jording af højttalerne er det lykkedes Audiovector at forbedre lyden.

anmeldelse
BlacKkKlansman

En politisk ­knytnæve

Spike Lee leverer en af sine bedste film – om racehad før og nu.

Bedre skærmkalibrering

Datacolor har forbedret kalibreringen.

Test
Nokia 5.1 Plus

Billig Nokia ­overrasker en smule

Nokia 5.1 Plus er på flere punkter bedre, end man med rette kan forvente til prisen. Men man kommer ikke uden om et par kompromiser.

Test
Audeze Mobius

Ud af hovedet-oplevelse

Audezes luksus-headset laver om på hovedtelefonernes grundregler. Og så lyder det godt!

anmeldelse
Velvet Buzzsaw

Kunstnerisk mord

Et relativt mislykket genremiks mellem ironisk satire og slasher-film.

Gruppetest
6 trådløse hovedtelefoner

Seriøs trådløs lyd

Hovedtelefoner til dig, der tager lydkvalitet alvorligt, men ikke har lyst til at blive totalt ruineret.

Udendørs og indbyggede højttalere fra Sonos

Serien, der er produceret sammen med Sonance, er især egnet til den nye Amp.

Gruppetest
5 budget-pickupper

Den vigtigste del

En ny og bedre pickup er den enkleste og bedste løsning til bedre lyd.

De første billeder fra Lumix S1R

Vi har fotograferet med Panasonics nye flagskib, som kan tage billeder på op til 187 megapixel!

Hovedtelefoner til skydespil

Logitech har udviklet en helt ny lydteknologi specielt til skydespil.

Test
Denon CEOL N10

Bonsai-stereo

Denons dværganlæg udfordrer Sonos-højttalere og soundbars på deres hjemmebane.

Flere Pentax-objektiver

Mens vi venter på nye kameraer, kan vi glæde os over to nye vidvinkelobjektiver.

Gruppetest
5 premium gaming laptops

Fem af de seje

Der skal godt grej til, når der skal games. Vi har haft fem laptops, der ikke stikker op for bollemælk, med på slagmarken.

Test
Marantz NA6006

Fin afspiller med en vigtig mangel

Denne netværksafspiller er nem i brug, kan spille det meste og lyder fantastisk. Men de, der streamer højopløst, vil blive skuffet.