annonse
annonse
annonse

Test: Burmester B18

Burmester B18

Kompromisets kunst

Burmester B18 er en af den slags højttalere, der tilfredsstiller både øjne og ører.

Fornem kabinetkvalitet, meget velafbalanceret og fyldig lyd rig på detaljer og dynamik. Let at placere og leve med.
Ingen egentlig dybbas, og diskanten er ikke så luftig som hos nogle af konkurrenterne.

Da det ikke er almindeligt at få i både pose og sæk, må man ofte bide tænderne sammen og acceptere, at man ikke kan få alt.

Kompromiser er indimellem svære at sluge. Især når man har lagt en anseelig sum. Det perfekte eksisterer ikke, men det perfekte kompromis kan være en god erstatning. Se bare her.

De slanke gulvstående højttalere fra tyske Burmester ser ud, som om de er designet til et moderne, minimalistisk indrettet hjem, hvor nips og brugskunst ikke findes. Et stramt, slankt design, der vidner om, at man har anstrengt sig for at lave en højttaler, der appellerer til folk med en veludviklet æstetisk sans.

Det har ikke bare givet Burmester B18 et tiltalende udseende, men også et lille fodaftryk og placeringsvenlige proportioner. De kan stå ind til væggen, uden at man får overdrevet meget bas, og dermed opnås en relativt diskret højttalerplacering. Især hvis man vælger dem i hvid. Så går de næsten i ét med den hvide bagvæg.

De to øverste enheder opfører sig som i en tovejshøjttaler. (Foto: Burmester)

Højttalerne måler 105 cm i højden, men er kun 20 cm brede. De er mere kompakte, men koster næsten det samme som Audiovector SR6 Signature, Sonus faber Olympica III og Dynaudio Contour 60. For nu at nævne tre rigtig gode gulvhøjttaler i samme klasse.

Træværket på Sonus faber er nydeligt udført, men det er højttalere, der trives bedst i en omhyggeligt opmålt opsætning. Gerne lidt ude på gulvet for at yde sit bedste. De høje Audiovector giver ikke samme luksusfølelse, men kan placeres tæt på bagvæggen uden problemer. Det kan Dynaudio ikke; de er krævende både at drive og placere.

Dermed kan B18 virke som et interessant alternativ for dem, der ønsker sig et par placeringsvenlige high-end-højttalere, der ikke går for meget på kompromis med lydkvaliteten.

Den nederste bas-enhed sidder i et separat basreflekskammer. (Foto: Burmester)

Massiv konstruktion

Kabinettet kan leveres i poleret træfinér, macassar, lys eller mørk valnød og i hvid. Højttalerne er håndlavede, og udførelsen er fremragende i alle led. Den 5 mm tykke aluminiumfront – kan leveres i sort – der dækker den øverste del af den 43 mm tykke front, er perfekt integreret i den nedre del af frontpladen, som er 48 mm tyk.

Alle skruer er forsænket, og dækpladen til delefilteret er parallel med bagpladen. Hvor der ud over et par kraftige kabelterminaler sidder en lille omskifter til at dæmpe eller hæve basniveauet, afhængigt af om højttalerne står ind mod væggen eller længere ude på gulvet.

Aluminiumsoklen er koblet til kabinettet med dæmpningsmateriale imellem og en solid stålplade over for at dæmpe vibrationer til gulvet.

Det kan se ud, som om B18 er trevejs eller i det mindste tovejs, da der sidder tre enheder på fronten. Sandheden er, at højttaleren er konstrueret som en toenhalvvejsmodel med en 17 cm mellemtone forsynet med glasfibermembran og en 28 mm stor ringdiskant i et lukket kabinet, mens den tredje enhed – også 17 cm med glasfiber – fungerer som bas-enhed i et basreflekskabinet. Hvis basporte faktisk kan dæmpes med skum-plugs, hvis man får for meget bas.

De to 17 cm enheder overlapper hinanden lidt og deles omkring 400 Hz, mens diskanten tager over for den midterste enhed ved 3200 Hz. Med 4 ohm belastningsimpedans og 88 dB følsomhed er de moderat letdrevne for en strømstærk forstærker.

Vip omskifteren til venstre for at dæmpe bassen. (Foto: Burmester)

Dynamisk kontrast og varm klang

Jeg vil anbefale at vælge en forstærker, der ikke får åndenød ved lav modstand, for impedansen kan synke en del i bassen (under 4 ohm), når man flytter basomskifteren, og suger mere strøm fra forstærkeren.

Højttalerne fungerer over al forventning, når de er placeret nær bagvæggen. Formatet skrumper lidt ind, men man skal ikke trække dem mere end 30 cm ud fra væggen, før det vokser mærkbart.

Burmester opgiver 42 Hz som den nedre effektive basfrekvens, men i praksis virker det, som om de faktisk går dybere. Misforstå mig ret: De går ikke specielt dybt i bassen – ægte dybbas må man få med en subwoofer – men jeg føler mig sikker på, at de fleste vil finde basgengivelsen fra B18 mere end tilstrækkelig dyb.

Den er i hvert fald stram og generøs på samme tid. Bassporet på “Portrait of a Silence” fra Paul Bleys album In the Evenings Out There lyder seriøst fedt med en næsten kvalmefremkaldende bas, når man skruer op for volumen. Sæt basomskifteren til minus, og bassen dæmpes lidt, men samtidig bliver den endnu strammere uden at miste nogen af definitionsevnen.

Højttalerne spiller gerne højt, og heldigvis er balancen fyldig nok og diskanten kontrolleret nok til, at lyden aldrig bliver høj eller skinger.

Klangbalancen er behageligt varm, uden at den opleves som ulden. For detaljerigdommen på Radioheads album Hail to the Thief er enormt til stede i rummet via højttalerne. På “Sit Down, Stand Up” vælter detaljerne i kaskader ud af højttalerne. Som præsenterer musikken med enestående god dybde, hvor musikken gengives i flere lag.

Det næste spor, “Sail to the Moon”, har en meget dybere klangbund, og her mærkes det, hvor godt dæmpet det solide kabinet er. Den dybe klang fra klaveret og bassen og den generelt mørke stemning på sporet fylder rummet og skaber en helt anden atmosfære end på det foregående nummer.

Klassisk musik er lige så krævende. Hector Berlioz’ Symphonie Fantastique er et bogstavelig talt strålende eksempel. Her formår højttalerne med lethed at turnere de komplekse dynamiske kontraster og den efterhånden ganske massive strøm af dynamiske passager, der er krævende selv for tunge højttalere.

Den dynamiske kontrast i de lavere oktaver er lidt bedre på Contour 60, og diskanten er mere luftig på et par Audiovector med bånddiskant, men kombinationen af klangbalance, basrækkevidde, gennemsigtighed og placeringsvenlighed er uovertruffen i Burmester B18.

(Foto: Burmester)

Konklusion

I denne klasse er Burmester B18 et strålende kompromis. Den kombinerer et tiltalende design og placeringsvenlige ydermål med fremragende afbalanceret lyd. For en high-end-højttaler under den magiske 100.000-kronersgrænse findes der mange alternativer, men få af dem er så vellykkede på så mange parametre som disse.

Da det ikke er almindeligt at få i både pose og sæk, må man ofte bide tænderne sammen og acceptere, at man ikke kan få alt.Kompromiser er indimellem svære at sluge. Især når man har lagt en anseelig sum. Det perfekte eksisterer ikke, men det perfekte kompromis kan være en god erstatning. Se bare her.De slanke gulvstående højttalere fra tyske Burmester ser ud, som om de er designet til et moderne, minimalistisk indrettet hjem, hvor nips og brugskunst ikke findes. Et stramt, slankt design, der vidner om, at man har anstrengt sig for at lave en højttaler, der appellerer til folk med en veludviklet æstetisk sans.Det har ikke bare givet Burmester B18 et tiltalende udseende, men også et lille fodaftryk og placeringsvenlige proportioner. De kan stå ind til væggen, uden at man får overdrevet meget bas, og dermed opnås en relativt diskret højttalerplacering. Især hvis man vælger dem i hvid. Så går de næsten i ét med den hvide bagvæg.[caption id="attachment_81773" align="alignnone" width="678"] De to øverste enheder opfører sig som i en tovejshøjttaler. (Foto: Burmester)[/caption]Højttalerne måler 105 cm i højden, men er kun 20 cm brede. De er mere kompakte, men koster næsten det samme som Audiovector SR6 Signature, Sonus faber Olympica III og Dynaudio Contour 60. For nu at nævne tre rigtig gode gulvhøjttaler i samme klasse.Træværket på Sonus faber er nydeligt udført, men det er højttalere, der trives bedst i en omhyggeligt opmålt opsætning. Gerne lidt ude på gulvet for at yde sit bedste. De høje Audiovector giver ikke samme luksusfølelse, men kan placeres tæt på bagvæggen uden problemer. Det kan Dynaudio ikke; de er krævende både at drive og placere.Dermed kan B18 virke som et interessant alternativ for dem, der ønsker sig et par placeringsvenlige high-end-højttalere, der ikke går for meget på kompromis med lydkvaliteten.[caption id="attachment_81775" align="alignnone" width="678"] Den nederste bas-enhed sidder i et separat basreflekskammer. (Foto: Burmester)[/caption]

Massiv konstruktion

Kabinettet kan leveres i poleret træfinér, macassar, lys eller mørk valnød og i hvid. Højttalerne er håndlavede, og udførelsen er fremragende i alle led. Den 5 mm tykke aluminiumfront – kan leveres i sort – der dækker den øverste del af den 43 mm tykke front, er perfekt integreret i den nedre del af frontpladen, som er 48 mm tyk.Alle skruer er forsænket, og dækpladen til delefilteret er parallel med bagpladen. Hvor der ud over et par kraftige kabelterminaler sidder en lille omskifter til at dæmpe eller hæve basniveauet, afhængigt af om højttalerne står ind mod væggen eller længere ude på gulvet.Aluminiumsoklen er koblet til kabinettet med dæmpningsmateriale imellem og en solid stålplade over for at dæmpe vibrationer til gulvet.Det kan se ud, som om B18 er trevejs eller i det mindste tovejs, da der sidder tre enheder på fronten. Sandheden er, at højttaleren er konstrueret som en toenhalvvejsmodel med en 17 cm mellemtone forsynet med glasfibermembran og en 28 mm stor ringdiskant i et lukket kabinet, mens den tredje enhed – også 17 cm med glasfiber – fungerer som bas-enhed i et basreflekskabinet. Hvis basporte faktisk kan dæmpes med skum-plugs, hvis man får for meget bas.De to 17 cm enheder overlapper hinanden lidt og deles omkring 400 Hz, mens diskanten tager over for den midterste enhed ved 3200 Hz. Med 4 ohm belastningsimpedans og 88 dB følsomhed er de moderat letdrevne for en strømstærk forstærker.[caption id="attachment_81774" align="alignnone" width="678"] Vip omskifteren til venstre for at dæmpe bassen. (Foto: Burmester)[/caption]

Dynamisk kontrast og varm klang

Jeg vil anbefale at vælge en forstærker, der ikke får åndenød ved lav modstand, for impedansen kan synke en del i bassen (under 4 ohm), når man flytter basomskifteren, og suger mere strøm fra forstærkeren.Højttalerne fungerer over al forventning, når de er placeret nær bagvæggen. Formatet skrumper lidt ind, men man skal ikke trække dem mere end 30 cm ud fra væggen, før det vokser mærkbart.Burmester opgiver 42 Hz som den nedre effektive basfrekvens, men i praksis virker det, som om de faktisk går dybere. Misforstå mig ret: De går ikke specielt dybt i bassen – ægte dybbas må man få med en subwoofer – men jeg føler mig sikker på, at de fleste vil finde basgengivelsen fra B18 mere end tilstrækkelig dyb.Den er i hvert fald stram og generøs på samme tid. Bassporet på “Portrait of a Silence” fra Paul Bleys album In the Evenings Out There lyder seriøst fedt med en næsten kvalmefremkaldende bas, når man skruer op for volumen. Sæt basomskifteren til minus, og bassen dæmpes lidt, men samtidig bliver den endnu strammere uden at miste nogen af definitionsevnen.Højttalerne spiller gerne højt, og heldigvis er balancen fyldig nok og diskanten kontrolleret nok til, at lyden aldrig bliver høj eller skinger.Klangbalancen er behageligt varm, uden at den opleves som ulden. For detaljerigdommen på Radioheads album Hail to the Thief er enormt til stede i rummet via højttalerne. På “Sit Down, Stand Up” vælter detaljerne i kaskader ud af højttalerne. Som præsenterer musikken med enestående god dybde, hvor musikken gengives i flere lag.Det næste spor, “Sail to the Moon”, har en meget dybere klangbund, og her mærkes det, hvor godt dæmpet det solide kabinet er. Den dybe klang fra klaveret og bassen og den generelt mørke stemning på sporet fylder rummet og skaber en helt anden atmosfære end på det foregående nummer.Klassisk musik er lige så krævende. Hector Berlioz’ Symphonie Fantastique er et bogstavelig talt strålende eksempel. Her formår højttalerne med lethed at turnere de komplekse dynamiske kontraster og den efterhånden ganske massive strøm af dynamiske passager, der er krævende selv for tunge højttalere.Den dynamiske kontrast i de lavere oktaver er lidt bedre på Contour 60, og diskanten er mere luftig på et par Audiovector med bånddiskant, men kombinationen af klangbalance, basrækkevidde, gennemsigtighed og placeringsvenlighed er uovertruffen i Burmester B18.[caption id="attachment_81772" align="alignnone" width="460"] (Foto: Burmester)[/caption]

Konklusion

I denne klasse er Burmester B18 et strålende kompromis. Den kombinerer et tiltalende design og placeringsvenlige ydermål med fremragende afbalanceret lyd. For en high-end-højttaler under den magiske 100.000-kronersgrænse findes der mange alternativer, men få af dem er så vellykkede på så mange parametre som disse.
Vi tester mere end 450 produkter om året. Læs denne test, og få fuld adgang til Lyd & Billede.
Allerede abonnent? Log ind.
Prøveabonnement
0,-
Fri adgang til lydogbillede.dk
Bronzeabonnement
369,-pr/halvår
1/2 år (6 numre) Digitaludgaven Fri adgang til lydogbillede.dk
Sølvabonnement
660,-pr/år
1 år (11 numre) Velkomstgave Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven
Guldabonnement
1.049,-pr/år
1 år (11 numre) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: 49 kr om måneden.

Med et abonnement på Lyd & Billede får du:

Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven (iPad/Android) hver måned Betydelig rabat Vælg selv længden af dit abonnement med eller uden SF Anytime Stor velkomstgave
Bedste pris på Burmester B18
Pricerunner.dk er en kommerciel partner for lydogbillede.dk. De leverer opdaterede priser, prisvarsling og produktinformation.

Type: 2½-vejs gulvstående basrefleks

Følsomhed og ohm: 88 dB / 4 ohm

Frekvensområde: 42 Hz – 30 kHz (+/-3 dB)

Bas: 17 cm glasfibermembran

Mellemtone: 17 cm glasfibermembran

Diskant: Ringdiskant

Mål og vægt: 105,6 x 20,4 x 39,5 cm / 34,8 kg

Andet: Flere farver på bestilling

Web: timelessaudio.dk

Pris: 79.900,-

Har du noget at tilføje?

Velkommen til Lyd & Billedes diskussionsforum. Vi vil gerne vide, hvad du mener. Hold dig til emnet og vær saglig, så slipper vi for at slette eller moderere indlæg. Andre spørgsmål eller synspunkter rettes til redaktion@lydogbillede.dk.

Panasonics 2019-TV-modeller får Dolby Vision og HDR10+

Det er kun den allerbilligste TV-model, der må stå uden for det gode selskab, når Panasonic ruller forbedrede HDR-formater ud. Og Dolby Atmos.

Handsker til touch-skærme

Brug mobilen uden at fryse om fingrene.

Lukket topmodel og forstærker fra Focal

De fantastiske Utopia har fået et lukket alternativ i form af Stellia. Focal giver os også lige hovedtelefonforstærkeren Arche, nu de er i gang.

Gruppetest
Seks 4K-TV’er i budgetklassen

Et godt TV nummer 2

På udkig efter et billigt ekstra-TV? Nu hvor butikkernes lagre skal tømmes for sidste års modeller, kan du gøre et decideret kup!

Canon gravlægger spejlrefleks

Med det nye spejlløse EOS RP ser vi enden på spejlreflekskameraerne.

Trådløs soundbar fra McIntosh

Se soundbaren, der tror, at den er et anlæg.

Topsejt rejsekamera fra Fujifilm

Fujifilm X-T30 får lav pris og vilde egenskaber.

anmeldelse
The Truth Matters

Løgnene bag Irak-krigen

Bush-regeringen løj om årsagerne til den anden Irak-krig – og pressen undlod at stille dem til ansvar.

anmeldelse
The Predator (2018)

Et pust fra ­fortiden

Ikke et remake, men en mislykket fortsættelse af og en trist homage til originalfilmen fra 1987.

16x zoom fra Olympus

Kompakt 12-200 mm zoom.

Tre nye Leica specialobjektiver

Sådan ser de ud, de tre specialobjektiver, som Leica for nylig udsendte til M-systemet.

anmeldelse
Peppermint

Fuldstændig ­uengagerende

Blodtørstig Jennifer Garner i blodfattig actionkliché.

Test
Nikon Z6

Fuldtræffer med fuldformat

Det billigste er det bedste i Nikons nye Z-serie af systemkameraer.

Audiovector slipper musikken fri

Med jording af højttalerne er det lykkedes Audiovector at forbedre lyden.

anmeldelse
BlacKkKlansman

En politisk ­knytnæve

Spike Lee leverer en af sine bedste film – om racehad før og nu.

Bedre skærmkalibrering

Datacolor har forbedret kalibreringen.

Test
Nokia 5.1 Plus

Billig Nokia ­overrasker en smule

Nokia 5.1 Plus er på flere punkter bedre, end man med rette kan forvente til prisen. Men man kommer ikke uden om et par kompromiser.

Test
Audeze Mobius

Ud af hovedet-oplevelse

Audezes luksus-headset laver om på hovedtelefonernes grundregler. Og så lyder det godt!

anmeldelse
Velvet Buzzsaw

Kunstnerisk mord

Et relativt mislykket genremiks mellem ironisk satire og slasher-film.

Gruppetest
6 trådløse hovedtelefoner

Seriøs trådløs lyd

Hovedtelefoner til dig, der tager lydkvalitet alvorligt, men ikke har lyst til at blive totalt ruineret.

Udendørs og indbyggede højttalere fra Sonos

Serien, der er produceret sammen med Sonance, er især egnet til den nye Amp.

Gruppetest
5 budget-pickupper

Den vigtigste del

En ny og bedre pickup er den enkleste og bedste løsning til bedre lyd.

De første billeder fra Lumix S1R

Vi har fotograferet med Panasonics nye flagskib, som kan tage billeder på op til 187 megapixel!

Hovedtelefoner til skydespil

Logitech har udviklet en helt ny lydteknologi specielt til skydespil.

Test
Denon CEOL N10

Bonsai-stereo

Denons dværganlæg udfordrer Sonos-højttalere og soundbars på deres hjemmebane.

Flere Pentax-objektiver

Mens vi venter på nye kameraer, kan vi glæde os over to nye vidvinkelobjektiver.

Gruppetest
5 premium gaming laptops

Fem af de seje

Der skal godt grej til, når der skal games. Vi har haft fem laptops, der ikke stikker op for bollemælk, med på slagmarken.

Test
Marantz NA6006

Fin afspiller med en vigtig mangel

Denne netværksafspiller er nem i brug, kan spille det meste og lyder fantastisk. Men de, der streamer højopløst, vil blive skuffet.