annonse
annonse

test: Klipsch Forte III SE

Kanonseje Klipsch-højttalere

Det kan godt være, at de er old school, men Forte III SE bliver aldrig så pæne og korrekte, at de er kedelige at lytte til.

Lyd & Billede mener

En ren fest fra ende til anden. Levende lydbillede med fed bas og letbenet dynamik.
Mangler dybbas og lidt raffinement for at være et rent pletskud.

Man ved, hvad man får, når man spænder en forstærker foran et par Klipsch-højttalere. Med skyhøj underholdningsfaktor og masser af charme formår Klipsch som få andre højttalerproducenter at rive os med igen og igen.

Det betyder ikke, at et par Klipsch passer til alle. I den klassiske Heritage-serie er der højttalere med en anden appel end de sædvanlige hightech high-end-højttalere, vi normalt skriver om. Såsom disse – Klipsch Forte III Special Edition, som ligner noget, der er arvet fra en gammel onkel, men som teknisk set er ganske moderne. Selv om de grundlæggende er baseret på Paul Klipschs filosofi.

Her betyder det hornladede enheder i mellemtone og diskant kombineret med en stor bas-enhed og en passiv bas på bagsiden. Alt sammen i et pænt håndlavet kabinet med generøs indvendig volumen.

Et stort kabinet, hornladning, et enkelt delefilter og store bas-enheder er en fantastisk kombination, hvis man vil have en letdrevet og effektiv højttaler. Noget, der stammer fra den tid, da Paul Wilbur Klipsch begyndte med højttalerproduktion. Dengang var en forstærker som regel kun på nogle få watt. I dag er forstærkereffekt lettilgængeligt og koster ikke særlig meget. Men det betyder ikke, at opskriften ikke længere er relevant.

En letdrevet højttaler er normalt lettere at kontrollere, og den giver højere lydtryk med mindre effekt. Det betyder, at en 200 watt forstærker kan levere mindre effekt for at opnå et givet lydtryk. Det giver større stabilitet, bedre kontrol, mindre forvrængning og støj – og den resterende effekt kan bruges til de mest dynamiske toppe i musikken.

Læg hertil, at en letdrevet højttaler ofte lyder mere dynamisk, fordi det ikke kræver så mange kræfter at sparke livet i noget, der ikke sluger så meget effekt. Alt dette er godt integreret i Klipsch Forte III SE – en højttaler, som jeg tror, at Paul Klipsch ville være stolt af.

To hornladede enheder med en 12 tommers bas … (Foto: Klipsch)

 

Passiv bas

Det er – som navnet antyder – en specialudgave af Forte, som nu er i sin tredje udgave siden debuten i 1985. SE-udgaven, som vi tester her, har et håndlavet kabinet, enten i sort eller valnød, og har ligesom den almindelige Forte III nye og forbedrede højttaler-enheder. Klipsch producerer kun 70 par af denne udgave i sort og 70 par i valnød.

De to horn huser hver sin enhed med titaniumbelagt membran. Den ene er et diskanthorn, den anden en mellemtone, og under dem sidder en 12 tommers bas-enhed med en membran i fiberkomposit.

En anden fordel ved hornladede enheder er, at man får bedre kontrol over spredningen. Ved at rette lydbølgerne mod lytteren undgår man refleksioner fra væggene. Som kan reducere stereobilledet.

I Forte III har Klipsch valgt at beholde rosinen i pølseenden. De kunne have valgt en basrefleksport i stedet, men har holdt sig til den passive bas-enhed monteret på bagsiden.

Den 15 tommer store enhed er ikke forbundet med delefilteret på nogen måde, men er lavet for at lægge ekstra vægt til bassen. Den gør f.eks. ikke noget ved rækkevidden i frekvens, og højttalerne ruller relativt tidligt af i bassen. 38 Hz ved -3 decibel er ikke alverden, i hvert fald ikke i forhold til højttalernes størrelse.

… og en passiv 15 tommers bas på bagsiden. (Foto: Klipsch)

 

Let at leve med

Man kan, hvis man vil, stille højttalerne tættere på bagvæggen, end man normalt gør. Giv dem 10-15 cm til bagvæggen, og du får et seriøst bastryk inden for højttalernes grænser.

Jeg valgte dog at trække dem længere ud fra væggen og vinkle dem en anelse indad. Det gav den bedste balance i mit rum og strammere basgengivelse. De bør helst ikke vinkles for skråt, for så kan horndiskanten antage en mere spids karakter, og det vil man for enhver pris undgå.

Som nævnt er Forte III SE meget effektive med en følsomhed på 99 dB og en behagelig impedans på normale 8 ohm. En lille Quad VA-One forstærker med beskedne 15 watt effekt havde ingen problemer med at drive højttalerne til generøse lydtryk.

Endnu bedre blev det med Audio Research VT80 med 75 watt effekt fra fire KT120-rør. Det var et match, der passede Klipsch-højttalerne som hånd i handske. Det er længe siden, jeg har haft det så sjovt på arbejdet!

En fest

De vellavede højttalere er ikke mere end 92 cm høje, og forsynet med stoffronter og pænt placeret dominerer de heller ikke rummet. Men for pokker, hvor de kan spille!

Klipsch siger, at højttalerne kan levere lydtryk på op til 116 dB. Det har jeg ingen grund til at betvivle. Men endnu vigtigere er, hvordan de spiller. Man kan opsummere Forte III’s kvaliteter med tre ord: Dynamisk, sejt og åbent.

Forsigtige indspilninger med klaver – såsom Benny Anderssons (ja, ham) soloindspilning kaldet Piano for nemheds skyld – lyder åbent og fokuseret. Klarheden er til at tage og føle på, men klaveret lyder lidt tyndt sammenlignet med f.eks. Sonus faber Olympica III og Dynaudio Contour 20.

Klipsch-højttalerne mangler også det basfundament, der giver klaveret dybde i den laveste oktav, og de to hornladede enheder lyder ikke så raffineret som f.eks. stofdiskanten i et par Dynaudio Contour eller en bånddiskant fra Piega eller Audiovector.

Men stopper kritikken også, for Forte III SE er nogle charmerende glædesspredere resten af tiden. Smid f.eks. Sudan Archives fra Tidal på og læn dig tilbage. Skru gerne volumen en tand højere op, end du plejer. Den eklektiske blanding af nordafrikansk folkemusik, R&B, electronica og lidt hiphop passer perfekt til Forte III.

De komplekse rytmer neden under vokalen og violinen har brug for højttalere, der ikke blander kortene. Det gør Klipsch-højttalerne bestemt ikke. De har superb kontrol i bassen, som er af den generøse og fyldige slags, og små trommer og bækkener er skarpt fokuseret i det store lydbillede.

Håndlavet i USA. Det kan ses på byggekvaliteten. (Foto: Klipsch)

 

For højttalerne giver en sjælden live-følelse, der får selv studieproduktioner som Jason Isbells seneste album, The Nashville Sound, til at lyde som en koncert. Isbells vokal er varmt og mægtigt gengivet af de to horn i hver højttaler, guitartonerne funkler i rummet, og man bliver slået af, hvor uanstrengt og dynamisk det hele lyder.

Højttalernes dynamiske evner bidrager i høj grad til at skabe lyden, som trækker dig ind i musikken på en helt anden måde, end mange mere “hi-fi-korrekte” højttalere formår. De lyder ikke 100 procent neutralt, men fordi de er så medrivende, er det let at tilgive.

Hvis hi-fi-politiet skulle banke på døren, er det bare at sætte Katharine McPhees “Sooner or Later” på, så er jeg sikker på, at de også vil blive revet med.

Hvem har brug for perfektion?

Klipsch Forte III SE er en fest at lytte til. Smid dit yndlingsalbum på og prøv selv. Det er næsten umuligt ikke at blive charmeret. Det kan godt være, at de ikke lyder helt korrekt ud fra et ønske om absolut neutralitet, men den slags må andre producenter tage sig af. Hos Klipsch handler det mere om, at musik er sjovt, og det bliver ikke meget mere festligt i denne prisklasse.

Hvis du har plads og budget til det, er Forte III SE et par højttalere, der absolut er værd at overveje. Lidt mere dybbas, og jeg havde ikke tøvet med at give dem seks stjerner

Det er længe siden, jeg har haft det så sjovt på arbejdet!

Man ved, hvad man får, når man spænder en forstærker foran et par Klipsch-højttalere. Med skyhøj underholdningsfaktor og masser af charme formår Klipsch som få andre højttalerproducenter at rive os med igen og igen. Det betyder ikke, at et par Klipsch passer til alle. I den klassiske Heritage-serie er der højttalere med en anden appel end de sædvanlige hightech high-end-højttalere, vi normalt skriver om. Såsom disse – Klipsch Forte III Special Edition, som ligner noget, der er arvet fra en gammel onkel, men som teknisk set er ganske moderne. Selv om de grundlæggende er baseret på Paul Klipschs filosofi. Her betyder det hornladede enheder i mellemtone og diskant kombineret med en stor bas-enhed og en passiv bas på bagsiden. Alt sammen i et pænt håndlavet kabinet med generøs indvendig volumen. Et stort kabinet, hornladning, et enkelt delefilter og store bas-enheder er en fantastisk kombination, hvis man vil have en letdrevet og effektiv højttaler. Noget, der stammer fra den tid, da Paul Wilbur Klipsch begyndte med højttalerproduktion. Dengang var en forstærker som regel kun på nogle få watt. I dag er forstærkereffekt lettilgængeligt og koster ikke særlig meget. Men det betyder ikke, at opskriften ikke længere er relevant. En letdrevet højttaler er normalt lettere at kontrollere, og den giver højere lydtryk med mindre effekt. Det betyder, at en 200 watt forstærker kan levere mindre effekt for at opnå et givet lydtryk. Det giver større stabilitet, bedre kontrol, mindre forvrængning og støj – og den resterende effekt kan bruges til de mest dynamiske toppe i musikken. Læg hertil, at en letdrevet højttaler ofte lyder mere dynamisk, fordi det ikke kræver så mange kræfter at sparke livet i noget, der ikke sluger så meget effekt. Alt dette er godt integreret i Klipsch Forte III SE – en højttaler, som jeg tror, at Paul Klipsch ville være stolt af. [caption id="attachment_71238" align="alignnone" width="930"] To hornladede enheder med en 12 tommers bas … (Foto: Klipsch)[/caption]  

Passiv bas

Det er – som navnet antyder – en specialudgave af Forte, som nu er i sin tredje udgave siden debuten i 1985. SE-udgaven, som vi tester her, har et håndlavet kabinet, enten i sort eller valnød, og har ligesom den almindelige Forte III nye og forbedrede højttaler-enheder. Klipsch producerer kun 70 par af denne udgave i sort og 70 par i valnød. De to horn huser hver sin enhed med titaniumbelagt membran. Den ene er et diskanthorn, den anden en mellemtone, og under dem sidder en 12 tommers bas-enhed med en membran i fiberkomposit. En anden fordel ved hornladede enheder er, at man får bedre kontrol over spredningen. Ved at rette lydbølgerne mod lytteren undgår man refleksioner fra væggene. Som kan reducere stereobilledet. I Forte III har Klipsch valgt at beholde rosinen i pølseenden. De kunne have valgt en basrefleksport i stedet, men har holdt sig til den passive bas-enhed monteret på bagsiden. Den 15 tommer store enhed er ikke forbundet med delefilteret på nogen måde, men er lavet for at lægge ekstra vægt til bassen. Den gør f.eks. ikke noget ved rækkevidden i frekvens, og højttalerne ruller relativt tidligt af i bassen. 38 Hz ved -3 decibel er ikke alverden, i hvert fald ikke i forhold til højttalernes størrelse. [caption id="attachment_71235" align="alignnone" width="930"] … og en passiv 15 tommers bas på bagsiden. (Foto: Klipsch)[/caption]  

Let at leve med

Man kan, hvis man vil, stille højttalerne tættere på bagvæggen, end man normalt gør. Giv dem 10-15 cm til bagvæggen, og du får et seriøst bastryk inden for højttalernes grænser. Jeg valgte dog at trække dem længere ud fra væggen og vinkle dem en anelse indad. Det gav den bedste balance i mit rum og strammere basgengivelse. De bør helst ikke vinkles for skråt, for så kan horndiskanten antage en mere spids karakter, og det vil man for enhver pris undgå. Som nævnt er Forte III SE meget effektive med en følsomhed på 99 dB og en behagelig impedans på normale 8 ohm. En lille Quad VA-One forstærker med beskedne 15 watt effekt havde ingen problemer med at drive højttalerne til generøse lydtryk. Endnu bedre blev det med Audio Research VT80 med 75 watt effekt fra fire KT120-rør. Det var et match, der passede Klipsch-højttalerne som hånd i handske. Det er længe siden, jeg har haft det så sjovt på arbejdet!

En fest

De vellavede højttalere er ikke mere end 92 cm høje, og forsynet med stoffronter og pænt placeret dominerer de heller ikke rummet. Men for pokker, hvor de kan spille! Klipsch siger, at højttalerne kan levere lydtryk på op til 116 dB. Det har jeg ingen grund til at betvivle. Men endnu vigtigere er, hvordan de spiller. Man kan opsummere Forte III’s kvaliteter med tre ord: Dynamisk, sejt og åbent. Forsigtige indspilninger med klaver – såsom Benny Anderssons (ja, ham) soloindspilning kaldet Piano for nemheds skyld – lyder åbent og fokuseret. Klarheden er til at tage og føle på, men klaveret lyder lidt tyndt sammenlignet med f.eks. Sonus faber Olympica III og Dynaudio Contour 20. Klipsch-højttalerne mangler også det basfundament, der giver klaveret dybde i den laveste oktav, og de to hornladede enheder lyder ikke så raffineret som f.eks. stofdiskanten i et par Dynaudio Contour eller en bånddiskant fra Piega eller Audiovector. Men stopper kritikken også, for Forte III SE er nogle charmerende glædesspredere resten af tiden. Smid f.eks. Sudan Archives fra Tidal på og læn dig tilbage. Skru gerne volumen en tand højere op, end du plejer. Den eklektiske blanding af nordafrikansk folkemusik, R&B, electronica og lidt hiphop passer perfekt til Forte III. De komplekse rytmer neden under vokalen og violinen har brug for højttalere, der ikke blander kortene. Det gør Klipsch-højttalerne bestemt ikke. De har superb kontrol i bassen, som er af den generøse og fyldige slags, og små trommer og bækkener er skarpt fokuseret i det store lydbillede. [caption id="attachment_71236" align="alignnone" width="930"] Håndlavet i USA. Det kan ses på byggekvaliteten. (Foto: Klipsch)[/caption]   For højttalerne giver en sjælden live-følelse, der får selv studieproduktioner som Jason Isbells seneste album, The Nashville Sound, til at lyde som en koncert. Isbells vokal er varmt og mægtigt gengivet af de to horn i hver højttaler, guitartonerne funkler i rummet, og man bliver slået af, hvor uanstrengt og dynamisk det hele lyder. Højttalernes dynamiske evner bidrager i høj grad til at skabe lyden, som trækker dig ind i musikken på en helt anden måde, end mange mere “hi-fi-korrekte” højttalere formår. De lyder ikke 100 procent neutralt, men fordi de er så medrivende, er det let at tilgive. Hvis hi-fi-politiet skulle banke på døren, er det bare at sætte Katharine McPhees “Sooner or Later” på, så er jeg sikker på, at de også vil blive revet med.

Hvem har brug for perfektion?

Klipsch Forte III SE er en fest at lytte til. Smid dit yndlingsalbum på og prøv selv. Det er næsten umuligt ikke at blive charmeret. Det kan godt være, at de ikke lyder helt korrekt ud fra et ønske om absolut neutralitet, men den slags må andre producenter tage sig af. Hos Klipsch handler det mere om, at musik er sjovt, og det bliver ikke meget mere festligt i denne prisklasse. Hvis du har plads og budget til det, er Forte III SE et par højttalere, der absolut er værd at overveje. Lidt mere dybbas, og jeg havde ikke tøvet med at give dem seks stjerner
Det er længe siden, jeg har haft det så sjovt på arbejdet!
Vi tester mere end 450 produkter om året. Læs denne test, og få fuld adgang til Lyd & Billede.
Allerede abonnent? Log ind.
Prøveabonnement
0,-
Fri adgang til lydogbillede.dk
Bronzeabonnement
369,-pr/halvår
1/2 år (6 numre) Digitaludgaven Fri adgang til lydogbillede.dk
Sølvabonnement
660,-pr/år
1 år (11 numre) Velkomstgave Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven
Guldabonnement
1.049,-pr/år
1 år (11 numre) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: 39 kr om måneden.

Med et abonnement på Lyd & Billede får du:

Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven (iPad/Android) hver måned Betydelig rabat Vælg selv længden af dit abonnement - og med eller uden film Stor velkomstgave

99 dB følsomhed
38 Hz – 20 kHz (+/-3 dB)
38 cm passiv basmembran
30 cm bas-enhed
Mellemtonehorn med 4,45 cm titanium-membran
Horndiskant med 2,54 cm titanium-membran
Valnød, sort
91,4 x 41,9 x 33 cm
Web: av-industry.dk

Pris: 44000,-
Error: View f1cf4efu6y may not exist

Vær altid opdateret!

Fri adgang til Lyd & Billede digitalt i en måned

0,-