annonse
annonse

Sonus faber Olympica I

Kompakt high-end lyd

De er små, men kan let hamle op med langt større højttalere. Her får man italiensk håndværk og smuk lyd i skøn forening.

Lyd & Billede mener

Fornemt håndværk og tiltalende design overskygger ikke det faktum, at Olympica-højttalerne spiller så smukt og varmt, at man bliver glad helt ind i sjælen.
Som alle kompakthøjttalere skal de ikke stå for langt fra bagvæggen, og de kræver lidt arbejde med placeringen for at lyde optimalt.

Mens de fleste små højttalere er firkantede kasser, findes der nogle, der går deres egne veje. Nogle, der skiller sig ud fra den gemene hob og ikke er tilfredse med bare at lyde godt – de vil også se godt ud. Det er der en lang tradition for i Italien, hvor design gennemsyrer alt fra skrivemaskiner til tøj, lamper, biler og huse.

Det gælder også Sonus fabers højttalere. Det er ikke mange af dem, der kan kaldes firkantede kasser, heller ikke den nye Olympica-serie. De tre modeller i højttalerserien er inspireret af Andrea Palladios Teatro Olimpico fra 1585, et rigt dekoreret renæssanceteater i Vicenza med overdækket amfiscene.

Olimpico-teatret har også givet navn til serien, hvor Sonus faber Olympica I er de mindste. De største – Olympica III – testede vi tidligt i 2014, og de var så gode, at vi fandt det passende at kåre dem til Årets high-end højttalere 2014. Derfor er vi spændt på, hvor langt under den gulvstående models referencekvaliteter vi kommer med de noget mere kompakte Olympica I.

 

OI-rear
Dobbelte terminaler til dem, der vil dele op med to sæt kabler eller to forstærkere til højttalerne.

 

Halv pris
Som også er betydelig billigere, til omkring halvdelen af prisen inklusive Sonus fabers originale gulvstativer. Højttalerne er skabt af Paolo Tezzon og Livio Cucuzza hos Sonus faber, som har udviklet nye elementer og delefiltre, og designet nye kabinetter.

De findes i to versioner. Enten i naturfarvet valnøddetræ med ægte læder foran, bagpå og på toppen af højttalerne eller i en grafitgrå finish. De kommer med en særlig front, der fastgøres foroven og forneden, så tykke, spundne tråde spændes ud foran elementerne.

I Olympica I består bestykningen dels af et 15 cm bas-element, der arbejder under 2500 Hz. Dette element har en træfibermembran siddende i en specialdesignet kurv for at sikre bedre luftgennemstrømning. Og dels anvender højttalerne den samme 29 mm diskant, som vi testede i Olympica III, med det samme Damped Apex Dome-design, hvor en lille spids skal dæmpe diffraktioner fra membranoverfladen og give en mere ensartet spredning af de høje frekvenser.

Ligesom på de andre modeller i Olympica-serien er kabinetterne asymmetriske for at mindske interne resonanser og stående bølger, og basrefleksporten er ikke et hul på bagsiden, men en dekoreret spalte på siden af bagpladen.

Byggekvaliteten er helt i top. Detaljearbejdet er fremragende, og højttalerne er påfaldende smukke, når de står på Sonus fabers tilpassede stativer.

 

Sonus_faber_Olympica_I med stativer
Stativer er et must og helst de meget solide fra Sonus faber selv.

 

Ikke for langt fra bagvæggen, tak
Det første indtryk af de små højttalere er meget tæt på de store Olympica III’s klangsignatur. Men heller ikke her kan man bare placere højttalerne tilfældigt i rummet.

De må ikke stå for langt fra bagvæggen. Fra en halv til en hel meter er et godt udgangspunkt. Da er balancen optimal, og bassen kommer bedre frem. Stereoperspektivet falder bedre på plads, når de står lidt længere fra hinanden end afstanden fra højttalerne til sofaen. F.eks. bør 4 meters afstand imellem dem ikke give mere end 3,5 meter imellem dig og hver højttaler.

  • Sonus faber Olympica I
  • 2-vejs basrefleks-højttalere
  • 50 Hz – 30 kHz frekvensområde
  • 4 ohm/87 dB
  • 22,2 x 35,4 x 36,8 cm
Pris: 39000,-