Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

De bedste musikoplevelser er ikke gratis, og sådan er det også med både hovedtelefoner og hørepropper. Krydser man 2.500 kroners grænsen, er der mange rigtig gode hovedtelefoner at få. F.eks. Beyerdynamic T 70 p til 3.200 kroner med deres perfekt afbalancerede lyd eller de spændende Sennheiser HD 630VB til 3.300 kroner, der har trinløs basforstærkning, som kan tilpasses perfekt til lytterens smag.

Fælles for dem er, at de er af over-ear typen. Og de sidder meget behageligt rundt om ørerne, men mange vil vægre sig mod at blive set på gaden med sådan nogle, da de ikke ligefrem er diskrete. Desuden fylder selv de mest foldbare ret meget, og de er derfor ikke noget, man kan tage med overalt. De kan ikke være i lommen.

Af den grund sværger mange til hørepropper. Eller in-ear høretelefoner, som de også kaldes. De er superdiskrete at have på, du kan bruge dem til løb og træning, og desuden er de ultra transportable. De kan bare vikles sammen og lægges i lommen. Og hvis du troede, at hørepropper nødvendigvis giver dårligere lyd end store hovedtelefoner, så tager du grundigt fejl!

I jagten på de ultimative musikoplevelser lige ind i øregangene ser vi her på hørepropper et godt stykke oppe ad prisstigen, nemlig i prisklassen over 2.500 kroner. I denne klasse er der råd til dyrere materialer, og producenterne har brugt mere tid på forskning og udvikling for at finpudse teknologien til at udnytte de små drivere (højttaler-enheder) maksimalt.

Her kan man forvente herlige musikalske oplevelser, og i denne prisklasse er der også meget at hente for musikere og lydteknikere, da producenterne af professionelle in-ear monitors også satser stærkt her. Man sidder næppe med hørepropper på i et studie, men til monitoring på en scene er de optimale. Musikere, der ikke bevæger sig alt for meget på scenen, kan fint klare sig med universalpropper frem for at betale i dyre domme for de specialstøbte.

Propper til alle
Her tester vi fem forskellige modeller, hvor hørepropperne fra Sony og AKG er til typisk hi-fi-brug, mens ACS, RHA og Audiofly alle stiller med modeller møntet på fagfolk. Man kan kende forskel på, at hi-fi-propperne har en mere fyldig bas og et generelt varmere lydbillede, mens de professionelle modeller lyder mere analytisk og sterilt, for at man kan høre alt, hvad der er på mikset.

Det er også noget, mange musikelskere vil sætte pris på, men den slags hørepropper er mere afhængige af, at musikken er godt produceret, så det ikke lyder alt for hårdt og brutalt. Hørepropperne fra RHA kræver desuden en ekstern hovedtelefonforstærker, da de er alt for tungtdrevne for en mobil eller standard musikafspiller.

Bedst lyd med forstærker
Som alle ordentlige hovedtelefoner vil et par high-end hørepropper afsløre svagheder i halvgode musikafspillere. Det gælder ikke mindst smartphones, der som regel ikke er specialiseret i at levere optimal lyd. Derfor findes der dedikerede musikafspillere som f.eks. den fremragende Pioneer XDP-100R.

(Foto: Producent)

Men endnu federe lyd får du med en ekstern hovedtelefonforstærker. I testperioden har jeg især brugt RHA Dacamp L1 – en heftig bærbar hovedtelefonforstærker med indbygget højopløst digitalkonvertering. Den har separat konvertering til venstre og højre kanal, understøtter signaler op til 32 bit/384 kHz og fungerer med både Apple- og Android-telefoner samt pc og Mac.

Desuden har den tonekontroller, hvis du skulle føle behov for at lægge til eller trække fra i bas og diskant, og den kan drive stort set alle hovedtelefoner – også ekstremt tungtdrevne. Prisen er ca. 4.000 kroner.

Scroll to Top