annonse
annonse

Focal Utopia

God, bedre, dyrest

Februar 2017Focal Utopia

Ligesom Formel 1 udvider grænserne for, hvad man kan med biler, har Focal med Utopia taget hovedtelefoner et skridt videre.

Lyd & Billede mener

De bedste hovedtelefoner, vi har hørt. Lyder så opløst, vægtløst og sammenhængende, at det er svært at sætte ord på.
Man kan ikke flytte grænserne for, hvad der er muligt, uden at sætte en vanvittig høj prisseddel på. En seriøs forstærker er nødvendig.

På hi-fi-messen i Horten i oktober måtte jeg til min store overraskelse konstatere, at den bedste lydoplevelse kom fra et par hovedtelefoner. Nærmere bestemt Focal Utopia, det suverænt dyreste par, jeg har haft om hovedet. Den måde, de blotlagde Jeff Buckleys sjæl på, på hans cover-version af James Sheltons “Lilac Wine”, har jeg aldrig hørt magen til.

Jeg vidste med det samme, at jeg blev nødt til at teste disse hovedtelefoner grundigt, koblet til velkendt elektronik og med mit eget sangudvalg.

Konstruktion
Når højttalerproducenten Focal vil demonstrere deres ekspertise i personlig lyd, bliver der ikke sparet på noget. Utopia er præcisionshåndværk fra ende til anden.

Andre åbne hovedtelefoner udligner trykket i ørekopperne ved hjælp af ventiler. Lyden kan så indstilles, som producenten vil, ved at ændre form og størrelse på ventilerne. Focal mener derimod, at sådanne ventiler giver for meget forvrængning, og har lavet Utopia helt åbne i stedet.

Ulempen er, at man er låst lydmæssigt. Den eneste måde at få den ønskede lyd på er, at driveren og strukturen omkring den giver en perfekt frekvensgang som udgangspunkt. Og den eneste måde at finjustere lyden på er i selve konstruktionen af komponenter som magnet, svingspole, membranophæng og dome. Enhver justering bliver ekstremt dyr.

Focal har i øvrigt bestræbt sig på at gøre den bevægelige del af hovedtelefonerne den letteste på markedet for at kunne gengive renere overtoner end andre hovedtelefoner.

Suspensionen omkring membranen er den tyndeste, der nogensinde er lavet til en driver, kun 80 mikrometer. Eller omtrent lige så tyk som otte hudceller! Hvorfor? For at sikre den absolut hurtigste respons, drivere kan få. Membranmaterialet er heller ikke metervare, men intet mindre end beryllium. Et supereksklusivt materiale, der er svært at arbejde med, for hvis det revner og afgiver støv, risikerer den, der indånder det, at bøde med livet.

Fordelene er derimod indlysende: Det er dobbelt så let som aluminium, seks gange så stærkt som rustfrit stål, og det reagerer hurtigere på transienter og med meget lavere forvrængning end aluminium, titanium og alt det andet, der anvendes. Flere måneder er gået med at få den ekstremt lave masse og den ekstra lange slaglængde til at opføre sig lineært nok til at gengive musikken med ekstrem præcision.

Komfort og brugervenlighed
Ørekopperne er monteret i en ramme af kulfiber – bare én af mange detaljer, der får Utopia til at se yderst eksklusive ud. Ørepuderne og foret rundt om hovedbøjlen er af lammeskind, og hovedtelefoner sidder perfekt omkring ørerne. De er mindre end de gigantiske Sony MDR-Z1R, men vægten er alligevel hele 490 gram. Man kan også mærke tyngden, men den yderst behagelige pasform mere end kompenserer for den.

Utopia er ikke beregnet til brug med bærbart udstyr. De kræver en ordentlig hovedtelefonforstærker, og af samme grund er kablet 4 meter langt med et stort 6,3 mm jack-stik i enden.

Utopisk lyd
Det siger sig selv, at den bedste lyd på en hi-fi messe er god. Mere end god. Lyden af Utopia er noget af det bedste, jeg har hørt. Drevet af forforstærkeren og netværksafspilleren Naim NAC-N 272 er det, som om Jeff Buckley er levende igen. Det er svært at beskrive. Overtoneområdet er på ingen måde adskilt fra grundtonerne, så det virker forkert at tale om diskantgengivelse. Det er bare en naturlig forlængelse af det hele. Luft, som aldrig bliver pågående og skarp.

  • Type: Åbne, over-ear
  • Foldbare: Nej
  • Kontrol/mikrofon: Nej
  • Drivere: 40 mm beryllium
  • Impedans og følsomhed: 80 ohm / 104 dB (1 mW)
  • Vægt: 490 g
Pris: 33000,-