annonce
annonce

Martin Logan Electromotion

Musikalsk hjemmebiograf

Med elektrostathøjttalere i hjemmebiografen får du både musik og filmlyd, så det synger.

ElectroMotion-opsætningen gengiver musik og dermed koncertfilm på et ypperligt niveau i forhold til prisen. Med en subwoofer kan filmelskere også få deres lyster styret, bl.a. takket være den kanongode mellemtone, der gør underværker for dialoger.
Dybbas får vi ikke med grundopsætningen af ElectroMotion-højttalerne, og den bør suppleres med en subwoofer for at få det allersidste med. Indretningsmæssigt er det et par store fronthøjttalere, der skal have en god placering.

Da Lasse Svendsen testede de hidtil billigste “rigtige” elektrostathøjttalere fra MartinLogan, ElectroMotion, blev han fuldstændig bjergtaget og kaldte dem “et af de mest opsigtsvækkende røverkøb i lang tid”. Og det var ikke nogen underdrivelse; jeg havde dem også hjemme og lyttede gerne og længe til dem. De var – og er – et fund til prisen og fik også meget fortjent Lyd & Billedes eftertragtede pris som årets topklasse-højttalere.

Dengang var det musik i stereo, det handlede om. Men når det nu er så gode højttalere til musik, hvordan mon de så ville klare sig i et surround-system? Der er trods alt tale om to helt forskellige slags gengivelse. MartinLogan har sørget for at afstemme både center- og baghøjttalere, og har skabt en opsætning beregnet til netop dét. Vi har testet systemet, som består af to ElectroMotion ESL som fronthøjttalere, en C2 som centerkanal og to FX2 som surround-højttalere.

Elektrostat og Folded Motion
ElectroMotion ESL er hybride elektrostathøjttalere, dvs. de har en elektrostatmembran kombineret med et dynamisk bas-element. Det er dog ikke muligt at lave center- og baghøjttalere efter samme princip, så det er bare nogenlunde økonomisk holdbart. I stedet har MartinLogan valgt at bruge en anden af deres kæpheste, nemlig de højttalere, de har i deres lidt billigere serier. Det betyder Folded Motion diskanter – som heller ikke er nogen specielt billig eller nem løsning – og bas/mellemtone-højttalere med papirmembran.

Kan det så hænge sammen rent lydmæssigt med disse forskellige systemer? Ja, det er faktisk lykkedes MartinLogan at afstemme dem rigtig godt, så sættet er helt på niveau med rent dynamiske systemer i tilsvarende prisklasser. Husk også på, at det, du hører, afhænger af både højttalernes placering og form. Ikke engang hvis du havde fem identiske højttalere, ville du få præcis samme lyd fra hver enkelt af dem på din lytteposition.

Elektrostatmembranen er meget tynd og svagt buet – en teknik, som MartinLogan har finpudset for at få så stor spredning fra membranen som muligt.
Elektrostatmembranen er meget tynd og svagt buet – en teknik, som MartinLogan har finpudset for at få så stor spredning fra membranen som muligt.

Centerhøjttaleren har en Folded Motion diskantmembran og to bas/mellemtone-elementer. De to baghøjttalere har et noget større, dedikeret bas-element, og diskanterne er vinklet, så de så at sige spiller til begge sider. Disse baghøjttalere bør monteres på sidevæggene omtrent ved eller lidt bag lyttepositionen for at give den bedste effekt.

Musik
Vi ved allerede, at MartinLogan ElectroMotion ESL, altså fronthøjttalerne, spiller musik på allerbedste vis. Derfor er det en stor glæde at konstatere, at sammen med center- og bagkanaler bliver koncertfilm og endda musik i multikanal også virkelig godt.

Normalt hedder det sig, at hvis et system er rigtig godt til film, er det ikke helt så godt til musik. Og omvendt. Men det lykkes ElectroMotion-systemet at bibeholde sin musikalitet, også i flere kanaler, og med en kvalitet, der gør, at det bliver rigtig interessant.

Jeg prøvede med klassisk musik i SACD multikanal, og det fungerede glimrende. Det var f.eks. Palestrinas Messa di Santa Cecilia, musik fra 1500-tallet tilegnet musikkens skytshelgen. Den byder på mange forskellige stemmer, hvilket lige er noget for MartinLogan. Det blev også en særdeles god oplevelse med ElectroMotion-systemet, der formåede at skabe den klangmæssige sammenhæng i lydbilledet, som er nødvendig, for at det hele ikke bare falder sammen og bliver trist. Klassisk vokalmusik kræver en fin, fin gengivelse!

En af mine favoritter blandt koncertfilm er guitaristen Jeff Becks koncert fra jazzklubben Ronnie Scott’s. Her kommer Eric Clapton og Imogen Heap på besøg, og bassisten er vidunderbarnet Tal Wilkenfeld, som kun havde spillet bas i fire år, da koncerten blev optaget. Utroligt!

Baghøjttalerne FX2 har to Folded Motion diskanter, der spiller hver sin vej sammen med basportene. Det dynamiske bas/mellemtone-element peger fremad.
Baghøjttalerne FX2 har to Folded Motion diskanter, der spiller hver sin vej sammen med basportene. Det dynamiske bas/mellemtone-element peger fremad.

Her er alting elektrisk, og MartinLogan-systemet evner at skabe den live-klubfølelse, som man ellers oplever med væsentlig dyrere systemer. Her kan mit lille Paradigm surround-højttalersystem f.eks. ikke følge med og mangler noget af den nerve, der er der, og som MartinLogan får frem. Der skal dog en subwoofer til, for at det hele løsner sig, og man får det sidste med. Jeg brugte min Paradigm Seismic sub, som kompletterede overraskende godt, selv om den i grunden mere er til film end musik.

Lige siden jeg besøgte Thomas i Stockholm og skrev om hans MBL surround-system, vidste jeg, at jeg var nødt til at udforske det dér med multikanal. De oplevelser, jeg fik ved dette besøg, var simpelthen fantastiske. På den anden side havde han også lagt flere millioner i det. Men MartinLogans ElectroMotion surround-system kan være den økonomisk ladsiggørlige løsning til et multikanalsystem, som jeg har ledt efter. Det er meget vellykket til musik i mange kanaler!

Film
Det, der efter min mening skiller fårene fra bukkene, når det gælder højttalersystemer til surround-sound, er hvordan dialoger på film præsenteres. Hvis ikke dialogerne kommer ordentligt frem, kan det være lige meget, hvor seje effekterne er, og hvor dundrende bassen kan blive. Mange surround-systemer satser desværre det hele på effekter. Det gælder især discount-systemer, der – hvis jeg skal generalisere – overhovedet ikke er sjove at lege med.

De fleste købere ville have fået bedre oplevelser med et 2.1 system med et par ordentlige fronthøjttalere. Så havde de i det mindste kunnet høre, hvad der bliver sagt i filmene. Man er nødt til at gå lidt op i pris, for at der skal ske noget positivt.

Når vi så ser på et system af denne kaliber, som trods alt koster op mod 50.000 kroner, har vi ret til at kræve noget ganske andet. Men der er også stor forskel mellem de forskellige systemer på markedet. Nu ved vi, at mellemtonen – hvor gengivelsen af stemmer påvirkes mest – er en af MartinLogan-elektrostaternes stærkeste sider. Slår det igennem på dialoger?

Ja, det gør det unægtelig. Fordi højttalernes opløsning er så god, er det let at følge dialogerne, selv når det sker meget rundt omkring.

Centerkanalen C2 fungerer fint sammen med fronthøjttalerne, men hvis man kobler MartinLogans hybrid-centerhøjttaler Motiv X til, som har både en mindre elektrostatmembran og en Folded Motion diskant, bliver det simpelthen vanvittig godt – et nyt niveau af gengivelse, som jeg ikke har hørt meget bedre i hverken mere eller mindre overkommelige systemer. På den anden side er denne centerhøjttaler næsten tre gange så dyr som C2, så det skulle da bare mangle.

Men rosinen i pølseenden er faktisk de overraskende baghøjttalere. Da jeg testede JBL’s Synthesis surround-system, var det måske de bedste baghøjttalere, jeg havde hørt, i hvert fald de mest velfungerende med deres fremragende spredning i rummet. MartinLogan FX2 går i samme retning og giver en overbevisende rumfølelse, samtidig med at de holder sig inden for systemets samlede klangbalance.

Centerkanalen C2 har to dynamiske bas/mellemtone-elementer og en Folded Motion diskant. De ovale basporte er fremadrettede.
Centerkanalen C2 har to dynamiske bas/mellemtone-elementer og en Folded Motion diskant. De ovale basporte er fremadrettede.

Ligesom subwooferen skal baghøjttalerne efter min mening egentlig ikke mærkes, før man kobler dem ud, men så skal man til gengæld mangle dem. Sådan er det her; det er illusionsskabende højttalere, der gør deres job på bedste vis. Det kan jeg lide. Det er sådan, det skal være!

Hvad så med effekter? Jo, effekter kræver dynamik, og dynamik er der faktisk ret meget af. Det bliver måske ikke altid helt så spektakulært som med et dynamisk system, der er lavet til at være netop spektakulært, men til gengæld er der kvalitet i effekterne. Der kan dog også være det lille aber dabei, at opløsningen betyder, at man kan høre fejlene, når effekterne er overproduceret for at lyde så sejt som muligt. Man misser ikke nogen detaljer med MartinLogan.

Det, der er svagheden i ElectroMotion-systemet, er at fronthøjttalerne ikke er konstrueret til at give den størst mulige bredde i lydbilledet. Det betyder, at det er lidt sværere at få placeringen af højttalerne rigtig i forhold til lyttepositionen. Man får god lyd, næsten uanset hvordan man stiller dem, bare de vinkles lidt ind mod lyttepositionen. Men man kan tage lyden et trin højere, hvis man arbejder lidt med placeringen. Derfor er det ikke det ideelle system, hvis man har et biografrum, hvor højttalerne er nødt til at stå et bestemt sted.

Konklusion
Hvis du vil have et surround-højttalersystem, der gengiver musik fremragende og film på et virkelig højt niveau i forhold til prisen, så bør du se nærmere på MartinLogans ElectroMotion-system. Det er en meget vellykket kombination af elektrostat-elementer, Folded Motion diskanter og dynamiske elementer. Komplementér med en subwoofer, og du har et kanon system. Anbefales!

Da Lasse Svendsen testede de hidtil billigste “rigtige” elektrostathøjttalere fra MartinLogan, ElectroMotion, blev han fuldstændig bjergtaget og kaldte dem “et af de mest opsigtsvækkende røverkøb i lang tid”. Og det var ikke nogen underdrivelse; jeg havde dem også hjemme og lyttede gerne og længe til dem. De var – og er – et fund til prisen og fik også meget fortjent Lyd & Billedes eftertragtede pris som årets topklasse-højttalere. Dengang var det musik i stereo, det handlede om. Men når det nu er så gode højttalere til musik, hvordan mon de så ville klare sig i et surround-system? Der er trods alt tale om to helt forskellige slags gengivelse. MartinLogan har sørget for at afstemme både center- og baghøjttalere, og har skabt en opsætning beregnet til netop dét. Vi har testet systemet, som består af to ElectroMotion ESL som fronthøjttalere, en C2 som centerkanal og to FX2 som surround-højttalere. Elektrostat og Folded Motion ElectroMotion ESL er hybride elektrostathøjttalere, dvs. de har en elektrostatmembran kombineret med et dynamisk bas-element. Det er dog ikke muligt at lave center- og baghøjttalere efter samme princip, så det er bare nogenlunde økonomisk holdbart. I stedet har MartinLogan valgt at bruge en anden af deres kæpheste, nemlig de højttalere, de har i deres lidt billigere serier. Det betyder Folded Motion diskanter – som heller ikke er nogen specielt billig eller nem løsning – og bas/mellemtone-højttalere med papirmembran. Kan det så hænge sammen rent lydmæssigt med disse forskellige systemer? Ja, det er faktisk lykkedes MartinLogan at afstemme dem rigtig godt, så sættet er helt på niveau med rent dynamiske systemer i tilsvarende prisklasser. Husk også på, at det, du hører, afhænger af både højttalernes placering og form. Ikke engang hvis du havde fem identiske højttalere, ville du få præcis samme lyd fra hver enkelt af dem på din lytteposition. [caption id="attachment_47232" align="alignnone" width="460"]Elektrostatmembranen er meget tynd og svagt buet – en teknik, som MartinLogan har finpudset for at få så stor spredning fra membranen som muligt. Elektrostatmembranen er meget tynd og svagt buet – en teknik, som MartinLogan har finpudset for at få så stor spredning fra membranen som muligt.[/caption] Centerhøjttaleren har en Folded Motion diskantmembran og to bas/mellemtone-elementer. De to baghøjttalere har et noget større, dedikeret bas-element, og diskanterne er vinklet, så de så at sige spiller til begge sider. Disse baghøjttalere bør monteres på sidevæggene omtrent ved eller lidt bag lyttepositionen for at give den bedste effekt. Musik Vi ved allerede, at MartinLogan ElectroMotion ESL, altså fronthøjttalerne, spiller musik på allerbedste vis. Derfor er det en stor glæde at konstatere, at sammen med center- og bagkanaler bliver koncertfilm og endda musik i multikanal også virkelig godt. Normalt hedder det sig, at hvis et system er rigtig godt til film, er det ikke helt så godt til musik. Og omvendt. Men det lykkes ElectroMotion-systemet at bibeholde sin musikalitet, også i flere kanaler, og med en kvalitet, der gør, at det bliver rigtig interessant. Jeg prøvede med klassisk musik i SACD multikanal, og det fungerede glimrende. Det var f.eks. Palestrinas Messa di Santa Cecilia, musik fra 1500-tallet tilegnet musikkens skytshelgen. Den byder på mange forskellige stemmer, hvilket lige er noget for MartinLogan. Det blev også en særdeles god oplevelse med ElectroMotion-systemet, der formåede at skabe den klangmæssige sammenhæng i lydbilledet, som er nødvendig, for at det hele ikke bare falder sammen og bliver trist. Klassisk vokalmusik kræver en fin, fin gengivelse! En af mine favoritter blandt koncertfilm er guitaristen Jeff Becks koncert fra jazzklubben Ronnie Scott’s. Her kommer Eric Clapton og Imogen Heap på besøg, og bassisten er vidunderbarnet Tal Wilkenfeld, som kun havde spillet bas i fire år, da koncerten blev optaget. Utroligt! [caption id="attachment_47233" align="alignnone" width="460"]Baghøjttalerne FX2 har to Folded Motion diskanter, der spiller hver sin vej sammen med basportene. Det dynamiske bas/mellemtone-element peger fremad. Baghøjttalerne FX2 har to Folded Motion diskanter, der spiller hver sin vej sammen med basportene. Det dynamiske bas/mellemtone-element peger fremad.[/caption] Her er alting elektrisk, og MartinLogan-systemet evner at skabe den live-klubfølelse, som man ellers oplever med væsentlig dyrere systemer. Her kan mit lille Paradigm surround-højttalersystem f.eks. ikke følge med og mangler noget af den nerve, der er der, og som MartinLogan får frem. Der skal dog en subwoofer til, for at det hele løsner sig, og man får det sidste med. Jeg brugte min Paradigm Seismic sub, som kompletterede overraskende godt, selv om den i grunden mere er til film end musik. Lige siden jeg besøgte Thomas i Stockholm og skrev om hans MBL surround-system, vidste jeg, at jeg var nødt til at udforske det dér med multikanal. De oplevelser, jeg fik ved dette besøg, var simpelthen fantastiske. På den anden side havde han også lagt flere millioner i det. Men MartinLogans ElectroMotion surround-system kan være den økonomisk ladsiggørlige løsning til et multikanalsystem, som jeg har ledt efter. Det er meget vellykket til musik i mange kanaler! Film Det, der efter min mening skiller fårene fra bukkene, når det gælder højttalersystemer til surround-sound, er hvordan dialoger på film præsenteres. Hvis ikke dialogerne kommer ordentligt frem, kan det være lige meget, hvor seje effekterne er, og hvor dundrende bassen kan blive. Mange surround-systemer satser desværre det hele på effekter. Det gælder især discount-systemer, der – hvis jeg skal generalisere – overhovedet ikke er sjove at lege med. De fleste købere ville have fået bedre oplevelser med et 2.1 system med et par ordentlige fronthøjttalere. Så havde de i det mindste kunnet høre, hvad der bliver sagt i filmene. Man er nødt til at gå lidt op i pris, for at der skal ske noget positivt. Når vi så ser på et system af denne kaliber, som trods alt koster op mod 50.000 kroner, har vi ret til at kræve noget ganske andet. Men der er også stor forskel mellem de forskellige systemer på markedet. Nu ved vi, at mellemtonen – hvor gengivelsen af stemmer påvirkes mest – er en af MartinLogan-elektrostaternes stærkeste sider. Slår det igennem på dialoger? Ja, det gør det unægtelig. Fordi højttalernes opløsning er så god, er det let at følge dialogerne, selv når det sker meget rundt omkring. Centerkanalen C2 fungerer fint sammen med fronthøjttalerne, men hvis man kobler MartinLogans hybrid-centerhøjttaler Motiv X til, som har både en mindre elektrostatmembran og en Folded Motion diskant, bliver det simpelthen vanvittig godt – et nyt niveau af gengivelse, som jeg ikke har hørt meget bedre i hverken mere eller mindre overkommelige systemer. På den anden side er denne centerhøjttaler næsten tre gange så dyr som C2, så det skulle da bare mangle. Men rosinen i pølseenden er faktisk de overraskende baghøjttalere. Da jeg testede JBL’s Synthesis surround-system, var det måske de bedste baghøjttalere, jeg havde hørt, i hvert fald de mest velfungerende med deres fremragende spredning i rummet. MartinLogan FX2 går i samme retning og giver en overbevisende rumfølelse, samtidig med at de holder sig inden for systemets samlede klangbalance. [caption id="attachment_47234" align="alignnone" width="460"]Centerkanalen C2 har to dynamiske bas/mellemtone-elementer og en Folded Motion diskant. De ovale basporte er fremadrettede. Centerkanalen C2 har to dynamiske bas/mellemtone-elementer og en Folded Motion diskant. De ovale basporte er fremadrettede.[/caption] Ligesom subwooferen skal baghøjttalerne efter min mening egentlig ikke mærkes, før man kobler dem ud, men så skal man til gengæld mangle dem. Sådan er det her; det er illusionsskabende højttalere, der gør deres job på bedste vis. Det kan jeg lide. Det er sådan, det skal være! Hvad så med effekter? Jo, effekter kræver dynamik, og dynamik er der faktisk ret meget af. Det bliver måske ikke altid helt så spektakulært som med et dynamisk system, der er lavet til at være netop spektakulært, men til gengæld er der kvalitet i effekterne. Der kan dog også være det lille aber dabei, at opløsningen betyder, at man kan høre fejlene, når effekterne er overproduceret for at lyde så sejt som muligt. Man misser ikke nogen detaljer med MartinLogan. Det, der er svagheden i ElectroMotion-systemet, er at fronthøjttalerne ikke er konstrueret til at give den størst mulige bredde i lydbilledet. Det betyder, at det er lidt sværere at få placeringen af højttalerne rigtig i forhold til lyttepositionen. Man får god lyd, næsten uanset hvordan man stiller dem, bare de vinkles lidt ind mod lyttepositionen. Men man kan tage lyden et trin højere, hvis man arbejder lidt med placeringen. Derfor er det ikke det ideelle system, hvis man har et biografrum, hvor højttalerne er nødt til at stå et bestemt sted. Konklusion Hvis du vil have et surround-højttalersystem, der gengiver musik fremragende og film på et virkelig højt niveau i forhold til prisen, så bør du se nærmere på MartinLogans ElectroMotion-system. Det er en meget vellykket kombination af elektrostat-elementer, Folded Motion diskanter og dynamiske elementer. Komplementér med en subwoofer, og du har et kanon system. Anbefales!
Vi tester mere end 450 produkter om året. Læs denne test, og få fuld adgang til Lyd & Billede.
Allerede abonnent? Log ind.
Prøveabonnement
0,-
Fri adgang til lydogbillede.dk
Bronzeabonnement
369,-pr/halvår
1/2 år (6 numre) Digitaludgaven Fri adgang til lydogbillede.dk
Sølvabonnement
660,-pr/år
1 år (11 numre) Velkomstgave Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven
Guldabonnement
1.049,-pr/år
1 år (11 numre) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: 39 kr om måneden.

Med et abonnement på Lyd & Billede får du:

Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven (iPad/Android) hver måned Betydelig rabat Vælg selv længden af dit abonnement - og med eller uden film Stor velkomstgave
Bedste pris på Martin Logan Electromotion
Pricerunner.dk er en kommerciel partner til lydogbillede.dk. De leverer opdaterede priser, prisvarsling og produktinformation.
  • ElectroMotion ESL:
  • 22 x 71 cm elektrostatmembran
  • 8" bas-element
  • Frekvensområde 42 Hz – 22 kHz
  • Mål 132 x 23 x 41 cm
  • ElectroMotion C2:
  • 1,25" Folded Motion diskant
  • 2 x 5,25" bas/mellemtone m. papirmembran
  • Frekvensområde 55 Hz – 25 kHz
  • Mål 17 x 48 x 37 cm
  • ElectroMotion FX2:
  • 2 x 1,25" Folded Motion diskant
  • 6,5" bas/mellemtone m. papirmembran
  • Frekvensområde 55 Hz – 25 kHz
  • Mål 38 x 36 x 17 cm
Pris: 24000,-

Har du noget at tilføje?

Velkommen til Lyd & Billedes diskussionsforum. Vi vil gerne vide, hvad du mener. Hold dig til emnet og vær saglig, så slipper vi for at slette eller moderere indlæg. Andre spørgsmål eller synspunkter rettes til redaktion@lydogbillede.dk.

Vær altid opdateret!

Fri adgang til Lyd & Billede digitalt i en måned

0,-