Marantz PM-10

Maj 2017Marantz PM-10
Maj 2017Marantz PM-10

Musikalsk målestok

Marantz’ nye referenceforstærker koster meget, men giver mere.

Plus
En opløsning, der afslører alt, parret med en musikalitet, der stadig gør lytningen til en fornøjelse. Og så ovenikøbet stort set ubegrænsede kræfter. What’s not to like?
Minus
Du får rigtig meget for pengene, men prisen gør stadig PM-10 til en fornøjelse for de få. Og da PM-10 er helt igennem analog, skal du skal lægge prisen på en god DAC oveni.

Det er godt at have noget at glæde sig til. Og det har vi haft, siden vi i november besøgte Marantz’ hovedkvarter i Eindhoven i Holland og fik demonstreret firmaets nye referenceserie. Serien består af SACD-afspilleren SA-10 og den integrerede forstærker PM-10. Vi bestilte selvfølgelig straks begge til test.

Testen af SA-10 kan du læse her, men forstærkeren lod vente på sig. Lige indtil nu, hvor produktionseksemplarerne kunne frigives med lydtroldmand Ken Ishiwatas velsignelse, og et testeksemplar lod sig bugsere hjem fra postekspeditionen.

Med en vægt på mere end 20 kg er Marantz PM-10 en solid sag at få bakset på plads i lytterummet. Selv om ejere af f.eks. Gryphon-forstærkere vil betragte den som en nipsgenstand. Af ydre er slægtskabet med SA-10 tydeligt. Og den ligner til forveksling andre Marantz-forstærkere, f.eks. PM-11S3: En stor blok med let buet front og et centralt panel med et “koøje-display” i midten samt blåt LED-lys langs kanterne. Hvis man foretrækker et mere afdæmpet udseende, kan blålyset selvfølgelig slås fra.

På bagsiden, der er dækket af rent kobber, finder man et udvalg af ind- og udgange i lækker kvalitet. Højttalerterminalerne er i ekstrarent kobber, og der er alt, hvad man kan ønske sig af tilslutninger. Hvis man altså er indstillet på at køre analogt hele vejen, for PM-10 har ingen digitale indgange overhovedet.

På bagsiden, der er dækket af rent kobber, finder man et udvalg af ind- og udgange i lækker kvalitet. Højttalerterminalerne er i ekstrarent kobber, og der er alt, hvad man kan ønske sig af tilslutninger. Hvis man altså er indstillet på at køre analogt hele vejen, for PM-10 har ingen digitale indgange overhovedet.

 

Den opgave klares til topkarakter af SA-10, der ud over SACD-afspiller rummer en fremragende DAC. Men det betyder også, at man skal indregne prisen på en digitalkonverter i den i forvejen anselige udskrivning, hvis man investerer i en PM-10.

Annonce: Artiklen fortsætter nedenfor

En ny klasse
Mens det ydre er velkendt, er indmaden under det fem millimeter tykke kobberlåg et brud på Marantz’ hidtidige traditioner. PM-10 er Marantz’ første high-end klasse D-forstærker.

Klasse D-forstærkere er betydelig mere effektive end traditionelle klasse AB-forstærkere. Det gør det muligt at bygge kraftigere forstærkere med højere effekt på mindre plads. PM-10 er opgivet til 2 x 200 watt i 8 ohm og det dobbelte i 4 ohm. Og der er ikke to, men hele fire effekttrin gemt i det proppede kabinet. PM-10 er nemlig balanceret opbygget fra indgang til udgang. Derfor sidder der to udgangstrin i hver kanal, som arbejder spejlvendt i forhold til hinanden.

Ud over at give dobbelt så meget effekt og koste dobbelt så mange komponenter skal den balancerede opbygning også udligne støj og andre forstyrrelser i kredsløbet. Klasse D-forstærkermodulerne er Ncore-moduler fra hollandske Hypex.

En Marantz-tradition, som man dog genfinder i PM-10, er de specielle HDAM-forstærkermoduler, der bruges i stedet for integrerede operationsforstærkere. De bruges i rigt mål overalt i forstærkeren. Selvfølgelig i en high-end-version, kaldet HDAM SA3. De findes bl.a. i RIAA-delen, der også understøtter moving coil-pickupper.

Lyden af Marantz PM-10
Noget hi-fi-udstyr imponerer ved første bekendtskab, men viser sig at pynte på tingene. Andre gange viser en “kedelig” forstærker sig at vinde ved nærmere bekendtskab.

Med Marantz PM-10 får man en af de sjældne “det var ligegodt pokkers”-oplevelser, når den fra første strofe præsenterer et lydbillede, der er endnu større, renere og klarere, end den høje pris har bygget forventningen op til. Og som fortsætter med at imponere, jo bedre man lærer den at kende.

Af ydre er slægtskabet med SA-10 tydeligt: En stor blok med let buet front og et centralt panel med et “koøje-display” i midten samt blåt LED-lys langs kanterne.

 

En elskelig kæmpe
De fleste klasse D-forstærkere er kendetegnet ved et neutralt og ufarvet lydbillede. Men de kan samtidig ofte blive kedelige og uengagerende at lytte til. Sådan er det ikke med PM-10. Den er neutral, men på en venlig måde. Billedligt talt er der ingen toneområder, der favoriseres – men alle bliver elsket.

Testere ynder at tale om, at instrumenterne fremstår på et mere eller mindre sort bagtæppe. Den slags lyder snobbet, men der er en ro og renhed i PM-10, som er sjælden. Det gør det let at placere instrumenter på den akustiske scene, ligesom man nemt kan høre forskel på, hvilke rumklangsenheder og andre effekter der er brugt i optagelsen.

Fuldkommen stilhed
Stilheden i forstærkeren kan også opleves i den måde, man tydeligt kan adskille støj og sus på optagelser fra forstærkerens egen grundstøj. Sidstnævnte er der nemlig slet ikke. Eller rettere: Den ligger så lavt, at den ikke på noget tidspunkt opdages. Heller ikke som en ubevidst bund af uro.

Det er nemt at høre hidtil uopdagede pudsigheder ved yndlingsoptagelserne. Men fejlene til trods bliver det ikke distraherende eller ubehageligt at lytte til. Marantz PM-10 kan som ægte referenceforstærker afsløre fejl i optage- og afspilningskæden, men det handler først og sidst om at gengive musik.

Dynamisk overskud
Jeg har sjældent hørt en forstærker med så stor dynamisk spændvidde. Vibrafonen på “I’m Confessin’” fra Jazz at the Pawnshop virker bare lidt friere end hidtil, og der bliver slået lidt hårdere med køllerne. På samme måde er trommerne på “Time Be Time” fra Middle Passage lidt mere spændstige og basstrengene lidt sprødere.

Med mindst 200 watt til rådighed er der overskud til at drive langt de fleste, hvis ikke alle højttalere til rigelige lydtryk. Hvad der er vigtigere, er det overskud og den kontrol, den har. Også når der ikke spilles øredøvende højt.

Med en så heftig pris mangler der ikke alternativer. Men faktisk er der kun få forstærkere, som det giver mening at sammenligne direkte med. Skal der mange watt under motorhjelmen, er der f.eks. danske Gato DIA-400S, som har den dobbelte effekt og indbygget DAC, og endda er en tredjedel billigere. Begge er spændende, og begge repræsenterer et godt køb. Men man får en endnu mere åben og levende gengivelse for de ekstra kroner, som PM-10 koster.

Skal det være endnu vildere, er der kæmper som McIntosh MA8000 og Gryphon Diablo 300, der vil få din sjæl til at forlade kroppen. Men den kan få svært ved at finde hjem igen, da du skal sælge mere end én nyre for at få råd!

Konklusion
At kalde en forstærker til tres tusind kroner billig, er jublende vanvid. Og når den så tilmed mangler en digitalsektion, virker det endnu mere absurd. Det er ikke desto mindre tilfældet med Marantz PM-10.

Hvis man er på jagt efter en forstærker, der kan skille klinten fra hveden på en legende let og musikalsk måde, selv når der spilles højt på tungtdrevne højttalere i store rum, er Marantz PM-10 alle pengene værd.

Marantz er teknologisk hoppet med begge ben ind i fremtiden, men har beholdt den klassiske lyd. At skabe en referenceforstærker fra bunden med ny teknik er grænsende til hybris. Undtagen når det lykkes. Og det gør det her.

Det er godt at have noget at glæde sig til. Og det har vi haft, siden vi i november besøgte Marantz’ hovedkvarter i Eindhoven i Holland og fik demonstreret firmaets nye referenceserie. Serien består af SACD-afspilleren SA-10 og den integrerede forstærker PM-10. Vi bestilte selvfølgelig straks begge til test.Testen af SA-10 kan du læse her, men forstærkeren lod vente på sig. Lige indtil nu, hvor produktionseksemplarerne kunne frigives med lydtroldmand Ken Ishiwatas velsignelse, og et testeksemplar lod sig bugsere hjem fra postekspeditionen.Med en vægt på mere end 20 kg er Marantz PM-10 en solid sag at få bakset på plads i lytterummet. Selv om ejere af f.eks. Gryphon-forstærkere vil betragte den som en nipsgenstand. Af ydre er slægtskabet med SA-10 tydeligt. Og den ligner til forveksling andre Marantz-forstærkere, f.eks. PM-11S3: En stor blok med let buet front og et centralt panel med et “koøje-display” i midten samt blåt LED-lys langs kanterne. Hvis man foretrækker et mere afdæmpet udseende, kan blålyset selvfølgelig slås fra.På bagsiden, der er dækket af rent kobber, finder man et udvalg af ind- og udgange i lækker kvalitet. Højttalerterminalerne er i ekstrarent kobber, og der er alt, hvad man kan ønske sig af tilslutninger. Hvis man altså er indstillet på at køre analogt hele vejen, for PM-10 har ingen digitale indgange overhovedet.[caption id="attachment_68919" align="alignnone" width="1024"] På bagsiden, der er dækket af rent kobber, finder man et udvalg af ind- og udgange i lækker kvalitet. Højttalerterminalerne er i ekstrarent kobber, og der er alt, hvad man kan ønske sig af tilslutninger. Hvis man altså er indstillet på at køre analogt hele vejen, for PM-10 har ingen digitale indgange overhovedet.[/caption] Den opgave klares til topkarakter af SA-10, der ud over SACD-afspiller rummer en fremragende DAC. Men det betyder også, at man skal indregne prisen på en digitalkonverter i den i forvejen anselige udskrivning, hvis man investerer i en PM-10.En ny klasse Mens det ydre er velkendt, er indmaden under det fem millimeter tykke kobberlåg et brud på Marantz’ hidtidige traditioner. PM-10 er Marantz’ første high-end klasse D-forstærker.Klasse D-forstærkere er betydelig mere effektive end traditionelle klasse AB-forstærkere. Det gør det muligt at bygge kraftigere forstærkere med højere effekt på mindre plads. PM-10 er opgivet til 2 x 200 watt i 8 ohm og det dobbelte i 4 ohm. Og der er ikke to, men hele fire effekttrin gemt i det proppede kabinet. PM-10 er nemlig balanceret opbygget fra indgang til udgang. Derfor sidder der to udgangstrin i hver kanal, som arbejder spejlvendt i forhold til hinanden.Ud over at give dobbelt så meget effekt og koste dobbelt så mange komponenter skal den balancerede opbygning også udligne støj og andre forstyrrelser i kredsløbet. Klasse D-forstærkermodulerne er Ncore-moduler fra hollandske Hypex.En Marantz-tradition, som man dog genfinder i PM-10, er de specielle HDAM-forstærkermoduler, der bruges i stedet for integrerede operationsforstærkere. De bruges i rigt mål overalt i forstærkeren. Selvfølgelig i en high-end-version, kaldet HDAM SA3. De findes bl.a. i RIAA-delen, der også understøtter moving coil-pickupper.Lyden af Marantz PM-10 Noget hi-fi-udstyr imponerer ved første bekendtskab, men viser sig at pynte på tingene. Andre gange viser en “kedelig” forstærker sig at vinde ved nærmere bekendtskab.Med Marantz PM-10 får man en af de sjældne “det var ligegodt pokkers”-oplevelser, når den fra første strofe præsenterer et lydbillede, der er endnu større, renere og klarere, end den høje pris har bygget forventningen op til. Og som fortsætter med at imponere, jo bedre man lærer den at kende.[caption id="attachment_68920" align="alignnone" width="1024"] Af ydre er slægtskabet med SA-10 tydeligt: En stor blok med let buet front og et centralt panel med et “koøje-display” i midten samt blåt LED-lys langs kanterne.[/caption] En elskelig kæmpe De fleste klasse D-forstærkere er kendetegnet ved et neutralt og ufarvet lydbillede. Men de kan samtidig ofte blive kedelige og uengagerende at lytte til. Sådan er det ikke med PM-10. Den er neutral, men på en venlig måde. Billedligt talt er der ingen toneområder, der favoriseres – men alle bliver elsket.Testere ynder at tale om, at instrumenterne fremstår på et mere eller mindre sort bagtæppe. Den slags lyder snobbet, men der er en ro og renhed i PM-10, som er sjælden. Det gør det let at placere instrumenter på den akustiske scene, ligesom man nemt kan høre forskel på, hvilke rumklangsenheder og andre effekter der er brugt i optagelsen.Fuldkommen stilhed Stilheden i forstærkeren kan også opleves i den måde, man tydeligt kan adskille støj og sus på optagelser fra forstærkerens egen grundstøj. Sidstnævnte er der nemlig slet ikke. Eller rettere: Den ligger så lavt, at den ikke på noget tidspunkt opdages. Heller ikke som en ubevidst bund af uro.Det er nemt at høre hidtil uopdagede pudsigheder ved yndlingsoptagelserne. Men fejlene til trods bliver det ikke distraherende eller ubehageligt at lytte til. Marantz PM-10 kan som ægte referenceforstærker afsløre fejl i optage- og afspilningskæden, men det handler først og sidst om at gengive musik.Dynamisk overskud Jeg har sjældent hørt en forstærker med så stor dynamisk spændvidde. Vibrafonen på “I’m Confessin’” fra Jazz at the Pawnshop virker bare lidt friere end hidtil, og der bliver slået lidt hårdere med køllerne. På samme måde er trommerne på “Time Be Time” fra Middle Passage lidt mere spændstige og basstrengene lidt sprødere.Med mindst 200 watt til rådighed er der overskud til at drive langt de fleste, hvis ikke alle højttalere til rigelige lydtryk. Hvad der er vigtigere, er det overskud og den kontrol, den har. Også når der ikke spilles øredøvende højt.Med en så heftig pris mangler der ikke alternativer. Men faktisk er der kun få forstærkere, som det giver mening at sammenligne direkte med. Skal der mange watt under motorhjelmen, er der f.eks. danske Gato DIA-400S, som har den dobbelte effekt og indbygget DAC, og endda er en tredjedel billigere. Begge er spændende, og begge repræsenterer et godt køb. Men man får en endnu mere åben og levende gengivelse for de ekstra kroner, som PM-10 koster.Skal det være endnu vildere, er der kæmper som McIntosh MA8000 og Gryphon Diablo 300, der vil få din sjæl til at forlade kroppen. Men den kan få svært ved at finde hjem igen, da du skal sælge mere end én nyre for at få råd!Konklusion At kalde en forstærker til tres tusind kroner billig, er jublende vanvid. Og når den så tilmed mangler en digitalsektion, virker det endnu mere absurd. Det er ikke desto mindre tilfældet med Marantz PM-10.Hvis man er på jagt efter en forstærker, der kan skille klinten fra hveden på en legende let og musikalsk måde, selv når der spilles højt på tungtdrevne højttalere i store rum, er Marantz PM-10 alle pengene værd.Marantz er teknologisk hoppet med begge ben ind i fremtiden, men har beholdt den klassiske lyd. At skabe en referenceforstærker fra bunden med ny teknik er grænsende til hybris. Undtagen når det lykkes. Og det gør det her.
Vi tester mere end 450 produkter om året. Læs denne test, og få fuld adgang til Lyd & Billede.
Allerede abonnent? Log ind.
Prøveabonnement
0,-
Fri adgang til lydogbillede.dk
Bronzeabonnement
369,-pr/halvår
1/2 år (6 numre) Digitaludgaven Fri adgang til lydogbillede.dk
Sølvabonnement
660,-pr/år
1 år (11 numre) Velkomstgave Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven
Guldabonnement
1.049,-pr/år
1 år (11 numre) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: 49 kr om måneden.

Med et abonnement på Lyd & Billede får du:

Fri adgang til lydogbillede.dk Digitaludgaven (iPad/Android) hver måned Betydelig rabat Vælg selv længden af dit abonnement - og med eller uden film Stor velkomstgave
Bedste pris på Marantz PM-10
Pricerunner.dk er en kommerciel partner for lydogbillede.dk. De leverer opdaterede priser, prisvarsling og produktinformation.

Udgangseffekt: 2 x 200 W i 8 ohm, 2 x 400 W i 4 ohm

Indgange: Pickup (MM/MC), 4 x analog ind (stereo RCA), 2 x balanceret analog ind (stereo XLR), power amp direct (stereo RCA)

Udgange: Recorder (stereo RCA), 2 sæt højttalere (banan/skrueterminaler), fjernstyring (minijack, RCA)

Mål og vægt: 44 x 16,8 x 40 cm / 21,3 kg

Finish: Sort, gylden

Pris: 59999,-

Har du noget at tilføje?

Velkommen til Lyd & Billedes diskussionsforum. Vi vil gerne vide, hvad du mener. Hold dig til emnet og vær saglig, så slipper vi for at slette eller moderere indlæg. Andre spørgsmål eller synspunkter rettes til redaktion@lydogbillede.dk.

Apple turbo-trimmer iMac

De nye iMacs bliver dobbelt så hurtige til krævende opgaver.

Stranger Things 3. sæson – den første trailer!

4. juli vender Netflix tilbage til Hawkins og Stranger Things.

Test
Panasonic Lumix S 24-105 mm F4 Macro OIS

Super allround-zoom

Panasonics første full-frame standardzoom lever op til forventningerne.

Test
Panasonic Lumix DC-S1R

Det sejeste kamera

Panasonic Lumix S1R er et overflødighedshorn af et kamera og blandt de allersejeste, vi har testet.

Gruppetest
Seks kompakthøjttalere

Vanvittig lyd på lidt plads

Det er utroligt, så god lyd man kan få fra en kompakthøjttaler, hvis man er villig til at gå op i pris.

Test
Canon EOS RP

Røverkøb fra Canon

Canon EOS RP er ikke uden kompromiser, men er aggressivt prissat og meget tilfredsstillende at bruge.

Alt om Samsungs 2019 QLED-TV’er

Samsungs kommende 2019-modeller får et markant løft i billedkvalitet, og denne gang gælder det ikke kun for topmodellerne.

Test
Samsung QE65Q900R

8K mod 4K-TV: ­Teknisk knockout

Er Samsungs mindste og billigste 8K-skærm bedre end et almindeligt godt 4K-TV? Vi tester!

Tidal giver studielyd på iPhone

Tidal-brugere kan glæde sig over, at iPhone har fået MQA-understøttelse og dermed kommer tættere på lyden på studieoptagelsen.

Gruppetest
5 trådløse hovedtelefoner med støjreduktion

Dejlig stille på flyet

Støjreducerende hovedtelefoner modvirker træthed og beskytter din hørelse på lange flyrejser.

Messebilleder fra Sound Society 2019

Fuldt hus, da Hotel Royal for anden gang var rammen om den aarhusianske high-end-messe.

Test
Line Magnetic Audio LM-805iA

Glødende klangmester

Fordomme står for fald med en af de bedste rørforstærkere, vi har testet.

Vores yndlingskamera er blevet bedre

Leica Q2 er måske det perfekte rejsekamera.

Sonos One får ny indmad

Brugeroplevelsen med Sonos One Gen 2 er den samme som før. Så hvad er egentlig nyt og anderledes?

Test
Acer Swift 5 SF515-51T-58UX

Acer på slankekur

Acer Swift 5 er den letteste ultrabærbare i sin kategori. Men derfor er den alligevel ikke nogen letvægter!

Test
RME ADI-2 DAC

Den bedste lyd vi har hørt

Du finder næppe en bedre DAC til prisen end RME ADI-2 DAC.

Test
Stax SR-009s

Det her er ikke lyd – det er magi

Nu ved jeg, hvordan det er at have et helt univers presset ind mellem ørerne.

anmeldelse
A star is Born

Kemien slår gnister

Cooper og Gaga synger sig ind i filmhistorien med et medrivende remake af “modgang gør stærk”-klassiker.

Lysstærk Leica 35 mm

Her er den første vidvinkel til Leicas SL full-frame-kameraer.

Test
IKEA TRÅDFRI Sæt med udtag

Tænd og sluk med mere

Gør dum elektronik lidt smartere. Især sammen med TRÅDFRI Gateway.