Pass Labs er en af de mere kendte og interessante high-end firmaer for alle, som følger lidt med i, hvad der sker ude i verden. På vore breddegrader er det derimod ikke særlig udbredt af forskellige årsager. I de forløbne år er Pass imidlertid kommet mere frem i Skandinavien, efter at Vassago HIFI i Odense har taget hånd om distributionen i Sverige, Tyskland og herhjemme.
Lyd & Billede har haft to produkter fra de seneste serier på besøg, forforstærkeren XP-10 og monosluttrinnet XA60.5.
Nelson Pass
Historien om Pass Labs er mere eller mindre også historien om en mand, Nelson Pass. Hans navn er de fleste, som bare har en lille smule interesse for bedre hi-fi, på et tidspunkt stødt på.
Allerede under studietiden dannede han et lille højttalerfirma ved navn PMA. Og i løbet af hans sidste studieår, arbejdede han også hos ESS som højttalerdesigner. 1974, hvor han blev færdig med fysikstudierne, startede han Treshold Elctronics, et nu nærmest ikonisk forstærkerfirma. Tresholds navn er for altid forbundet med Pass´ Stasiskonstruktion, som senere også Nakamichi producerede på licens. Han stod også bag andre konstruktioner, for eksempel Adcom. 1997 solgte han Threshold, som fortsatte under navnet Threshold-Audio.
Sideløbende med Threshold startede han Pass Labs i 1991. Her blev Single ended klasse-A konstruktionen Aleph hurtigt kendt. Han har for øvrigt altid fremhævet enkelthed i konstruktionerne, for at få et bedre forvrængsningsmønster. Senere startede han sin X-serie, som benyttede sig af noget, han kaldte ”supersymmetri”, en patenteret løsning, som skal føre til ekstrem lav forvrængning.
Ordet supersymmetri leder tankerne direkte hen på partikelfysik, bosoner og fermioner samt streng- og kvanteteori, hvilket sikkert er helt bevidst, og noget som straks gør denne recensent mistænksom. Men der ligger som sagt et patent på løsningen, som sikkert hellere burde hedde noget andet.
Senest er han kommet med XA-serien, hvor han fik den smågeniale idé at kombinere Aleph-konstruktionen med supersymmetrien (ironi kan forekomme). Forstærkerne arbejder i klasse-A ved lav volumen og går over til klasse AB, når man skruer op. I de senere år er der også kommet nogle ret heftige og kompetente højttalerkonstruktioner i programmet.
Interessant er, at han altid helhjertet har støttet hjemmebyggeri og endda har et DIY-firma ved navn First Watt. Han har også publiceret både byggeartikler og tegninger på tidligere konstruktioner for potentielle hjemmebyggere.
XP-10
– er en forforstærker, som i Pass´ ånd er bygget med relativt få, men gode komponenter og en enkel grundkonstruktion. Især for forforstærkeren burde det være en god idé, det handler i det store hele egentlig om, at et apparat skal forvalte input og volumen, og sørge for at sluttrinnet får et så uforstyrret signal som muligt at arbejde med. Her er komponentvalget af meget stor betydning.
Ifølge Pass Labs er XP-10 en videreudvikling af deres tidligere forforstærker konstruktioner, hvor man arbejder med at reducere støjniveauet så meget som muligt, hvilket blandt andet skal give bedre præstationer ved lav volumen. På storebror XP-20 er man gået et skridt videre, og flyttet strømforsyningen ud i en separat boks, for at få endnu mindre potentiel forstyrrelser i kabinettet. Ellers er alt enkeltheden selv. En stor volumenknap med volumenkontrol i 64 trin, fire trykknapper og et display med en række matrixtekst. Enkelt og pænt. På bagsiden finder vi to par balancerede og tre par ubalancerede indgange, en balanceret og en ubalanceret udgang samt strømstrik. Det er det hele.
Trykknappen mærket Mode styrer kun to intensitetsniveauer og slukker for displayet, men der findes en Home Theatre pass through via den ubalancerede indgang nr. 5. HT pass throug vælges dog ikke på apparatet, men med den i øvrigt ret velfungerende fjernbetjening, som styrer alt, til og med kanalbalance, hvis man ønsker at gå i gang med det.
Apparatet er enkelt og naturligt at bruge, og man behøver egentligt ikke at tænke på noget, det er bare at spille.
XA60.5
– er en monoblok, som siges at være konstrueret til også at kunne klare de mest krævende lavimpedante belastninger. På almindelig dansk betyder det, at du i princippet bør kunne tilslutte en hvilken som helst højttaler. Det er en klasse-A forstærker på 60 opgivne watt udgangseffekt, hvilket er ret meget af at være klasse-A.
X i typebetegnelsen står for SuperSymmetric, Nelson Pass´ patenterede topologi, som bygger på at få høj effekt og lav forvrængning fra enkle kredsløsninger med minimal feedback. Det handler (kort fortalt) om to identiske og matchende kredse, der ligger anlagt som sommerfuglevinger og arbejder balanceret frem til højttaleren, det er meningen, at de fejl, som (altid) opstår, bliver de samme i begge kredsene og dermed elimineres, når de ligger i fase over højttalerterminalerne.
Bagsiden indeholder både balancerede og ubalancerede indgange, anvender man ubalancerede, skal man have en speciel medfølgende bøjle sluttet til den balancerede indgang. Desuden finder vi, usædvanligt nok, to par højttalerudgange, som sidder i parallel, hvis du ønsker at køre bi-wiring med to separate højttalerkabler.
Udseendet kan man have forskellige meninger om. Jeg synes fronten virker noget overbearbejdet med en frontplade, som ikke kan andet end at koste penge og et viserinstrument i blåt lys, som i princippet ikke opfylder nogen anden funktion end at sige, at forstærkeren er tændt. Nogle kan lide det, jeg personligt kan ikke.
Succesfuldt par
Med lidt musik på anlægget er det ikke svært at høre, at det er topklasseforstærkere, vi har at gøre med. Jeg ville ønske, at mange af jer læsere, som ikke tror, i kan høre nogen større forskel eller generelt er mistænkelige overfor high-end, da det koster så mange penge, skulle have lov til at opleve de her øjeblikke, hvor man med det samme ved, at man spiller i den øverste liga. Jeg har i årenes løb haft mange besøgende, som er gået hjem som ny-frelste, efter at have fået lov til at høre musik på et andet plan, end de troede man kunne.
Okay, det koster også. Drøje 130.000 kroner tilsammen, ifølge den skandinaviske importørs hjemmeside. Hertil kommer passende højttalere, kabler og signalkilder for at kunne høre den sande vellyd forstærkerne kan frembringe…
Men, når man spiller, føles det som om sluttrinnet godt kan matche konkurrerende forstærkere i samme og også højere prisklasser. Nøglen her er, som sædvanligt for at få god lyd, at graden af renhed i signalet er på et højt plan. Og det jo ligesom det, hele Nelsons konstruktion handler om. Her findes både kraft – nærmest ubegrænset føles det, på trods af den beskedne opgivne udgangseffekt – og en strøm af detaljer, hvor ikke de fineste værker maskeres i nogen nævneværdig grad. Det betyder, at baggrunden er dyb og natsort, og at rummet er stort, og der findes godt med luft mellem musikkerne eller instrumentlyden. Anslag har den rette dynamik – hverken for meget eller for lidt – og forstærkerne har generelt fin og hurtigt reagerende dynamisk evne, hvilket giver liv og nerve til det, du hører. Sluttrinnet holder en virkelig høj klasse.
Med hensyn til forforstærkeren XP-10, så er det betjeningsmæssigt en virkelig enkel og sympatisk partner. Den lader til at gøre det, den skal, uden at det lader til at påvirke lyden i nævneværdig grad. Sådan er det jo for forforstærkere, de skal arbejde, men ikke mærkes. Således sidder man ikke og lider eller savner noget, når man spiller med Pass-apparaterne sammen, snarere får man en virkelig god musikoplevelse, som totalt set hører hjemme i eliteklassen af det, jeg har prøvet i mit lytterum. ..
Men lidt påvirker forforstærkeren alligevel. Tilslutter jeg kilden direkte til sluttrinnet, får jeg en yderligere grad af raffinement og et slør til – hvordan det end er muligt – er forsvundet mellem mig og musikken. På den anden side, det er jo netop derfor, Pass Labs har yderligere en forforstærkermodel med endnu højere præstationer.
For at sætte det hele i sammenhæng, så koster XP-10 42.000 kroner. Jeg har hørt få så vellykkede forforstærkere til den pris, som kunne følge så godt med op i high-end sfæren som XP-10. Alt er relativt, og forforstærkere er en vigtigere komponent for den totale oplevelse, end mange går og tror.
Med selvfølgelighed
Parret spiller med en selvfølgelighed, som gør, at man ikke sætter spørgsmålstegn ved forskellige parametre, ved det man hører, der er ligesom ikke nogen idé i, at sidde og fedte med om nedre mellemregister er sprødt eller øvre bas for tør. Det handler mere om, at du går direkte på, hvad musikmaterialet giver dig. Oplevelsen, følelsen, engagementet. Det får du mere og mere af jo renere, mere detaljerigt og mere kropsligt gengivelsen er. Og her tager Pass-apparaterne point efter point.
Med Pass-apparaterne får vi altså en musikoplevelse af højeste karat. Et meget vellykket par.
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer