Revel opstod som et high-end højttalermærke inden for Harman-gruppen. Den kendte højttalerkonstruktør Kevin Voecks, der allerede havde slået sit navn fast hos Snell Acoustics, fik til opgave at skabe et high-end højttalermærke til koncernen; et mærke, der kunne passe til deres high-end Mark Levinson elektronik. Det har resulteret i en række meget vellydende konstruktioner, og Revel er et højttalermærke, der nyder stor respekt. Firmaet indgår nu i det, der kaldes Harman Luxury Audio Group, sammen med Mark Levinson, Lexicon og JBL Synthesis.
Performa3-serien er den seneste fra Revel. Det er mellemserien i deres program, men det betyder ikke, at den på nogen måde hverken er eller virker billig. En del tidligere modeller fra Revel har måske virket en smule firkantede og kedelige i designet – i hvert fald efter min målestok – men de næststørste gulvhøjttalere i serien, Revel F206, er virkelig lækre med afrundede former og et meget tiltalende udseende. Det er tydeligt, at Revel har skelet til, hvad markedet vil have af udseende.
Testeksemplarerne var i hvid pianolak med indslag af sort. Byggekvaliteten på højttalerne føles mildt sagt overbevisende; de emmer af topklasse. En meget lille tekst på papkassen angiver, at de er fremstillet i Indonesien, men hvis der er nogen, der har fordomme om produktion i Fjernøsten, kan de godt begrave dem med det samme. Meget bedre bliver det nemlig ikke.
Sådan
Det er trevejs højttalere med basrefleksporten foran, hvilket gør dem lidt lettere at placere tæt på bagvæggen, hvis det er det, man vil. Den integrerede fod har gevind til de medfølgende spikes, som jo følger med alle højttalere, selv om det efter min mening ikke er den bedste løsning. Især ikke hvis man har trægulv.
Bestykningen er en 1 tommes diskant med waveguide – Kevin Voecks har arbejdet hårdt på at styre den samlede udstråling fra Revels højttalere med noget, der kaldes Power Response Performance. Waveguiden skulle være udregnet efter, hvad Revel kalder et matematisk gennembrud.
Både 5,25 tommers mellemtonen og de to 6,5 tommers bas-elementer har en membran med pressede folder og en formstøbt ramme af aluminium. Hele element/port-rækken er designmæssigt samlet i en sort enhed; det ser pænt ud, men kan dækkes med en stoffront med magnetfæste. Lydmæssigt er det dog – som så ofte – en fordel at spille uden fronterne på.
Trenden for højttalere går i retning af, at man bruger single-wiring terminaler, og Revel F206 er ingen undtagelse. Her sidder et par af terminaler af fremragende kvalitet og i en vinkel, der gør det let at koble en hvilken som helst type kabler til. Sådan skal dét gøres.
Liv og balance
Revels mellemmodeller har i mine øjne tidligere fremstået som meget “amerikanske” – de gjorde en masse rigtigt, men blev let lidt tunge i lyden. Amerikanske stuer ser traditionelt anderledes ud end vores med andre vægkonstruktioner og gulve, og det var højttalerne lavet til. Det betød, at man her hos os ofte måtte arbejde en del med placeringen, for at de kunne yde deres bedste.
Men tiderne skifter, og F206 sidder klokkerent med det samme. Her får vi en afbalanceret og overraskende neutral gengivelse med både liv og dynamik i rigeligt mål. De spiller hurtigt og – ja, smittende er måske et rammende ord. Men ikke alt for smittende; de passer på ikke at give helt los. Det adskiller dem fra f.eks. Bowers & Wilkins CM10, som er mere gang i den hele tiden. To gode måder at løse gengivelsen på, men til to forskellige konsumenttyper.
Desuden er de ikke særlig svære at sætte op til at præstere ordentligt; jeg forventede meget mere besvær. Dog bør man passe på ikke at vinkle højttalerne helt mod lyttepositionen, da der i så fald kan blive for meget monitor over det. Jeg endte med en meget lille toe-in, som jeg synes gav det bedste kompromis mellem lydbillede og detaljer, selv om højttalernes fine spredning betyder, at de ikke er så kritiske som mange konkurrenter.
Trevejs højttalere kan ofte have en sektion i frekvensområdet, der stikker en smule ud; det er altid et problem at få alle elementer til at spille sammen som en helhed. Delefilteret er nøglen til at få sammenhæng i lydbilledet, og her er det faktisk lykkedes få en helhed i gengivelsen – en balance, der gør, at overgangene mellem de forskellige elementer føles glat.
Bassen er ren, slank og hurtig. Det lyder aldrig overdrevet og bliver ikke sløret eller blødt, medmindre materialet siger, at det skal være sådan. Indspilningen bestemmer lyden, ikke højttalerne. Højttalerne angives at gå ned til 42 Hz, og det er pænt langt. Du får ikke den dybeste bas, men hvis man prøver at få det med i denne prisklasse, bliver det sjældent særlig vellykket, men føles snarere påklistret.
Mellemtonen har ligesom resten fin dynamik og gør det rigtig godt på vokaler og instrumenter; der er godt med detaljer, men ikke overdrevet mange. F206 forsøger ikke at indsmigre sig med at forsøde lyden, og i denne prisklasse er det fremragende; de forsøger ikke at gøre sig større eller bedre, end de er. I det hele taget er det en rigtig god gengivelse uden udskejelser.
Konklusion
Det er lidt, som om Revel tidligere lavede højttalere til Amerika, men nu laver højttalere til hele verden. F206 opfører sig godt hele tiden og byder på en gengivelse, der er nem at leve med, og som kan kombineres med meget af den elektronik, der er på markedet.
Og det er lidt det, denne prisklasse går ud på, synes jeg. Højttalerne bliver hurtigt et par gode venner i lytterummet; de har en lyd, som man kan sætte pris på, og de er fleksible med hensyn til, hvordan man placerer dem i rummet. Fremragende!
Læs videre med LB+
Årets bedste tilbud
Fuld adgang til alt indhold i 4 uger for 4 kr
LB+ Total måned
Fuld adgang til alt indhold i 1 måned
LB+ Total 12 måneder
Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder
- Adgang til mere end 7.500 produkttests!
- Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
- Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
- L&B TechCast – en podcast fra L&B
- Deaktivering af annoncer