annonse
annonse

Panasonic TX-65DX900E

Tættere på virkeligheden

Panasonic begynder tv-året med en strålende topmodel. LCD-skærme bliver ikke meget bedre end det her!

Lyd & Billede mener

TX-65DX900E byder på banebrydende kontrast og en lysstyrke, som man før kun kunne drømme om. Det udmønter sig i mere naturtro billeder, der passer perfekt til visning af det nye HDR-videoformat.
Der er stadig tale om en LCD-skærm, som har sine svagheder, hvad angår sortniveau og betragtningsvinkel.

Vi indrømmer det blankt: Nogle testprodukter er forbundet med mere spænding end andre, og pulsen slår lidt hurtigere, hver gang vi får et nyt Panasonic-flagskib på testbænken. Årets topmodel 65DX900E er ekstra spændende, både fordi det er en videreudvikling af AX900, som er en af de bedste LCD-skærme, vi har testet, og især fordi det er propfuld af spændende ny teknologi, som ingen tidligere har set!

Hvert år kommer der nye tv-modeller, som lover bedre billedkvalitet. Men ofte er der i realiteten snarere tale om gammel vin på nye flasker end reelle forbedringer. I år er det anderledes: Tv-industrien er blevet enige om et nyt Ultra HD Blu-ray-format samt nye videostandarder, der giver kvaliteten et betydeligt løft. Det betyder, at tv’erne skal opgraderes for at følge trop!

Panasonics nye topmodel er netop det – et af de første tv’er, der er lavet specielt med fremtiden for øje. Panasonic har arbejdet tæt sammen med Hollywood for at fremstille et tv, der er skræddersyet til at gengive alle de detaljer, som de nye formater har at byde på. Målet har som sædvanlig været at opnå den mest virkelighedstro billedkvalitet!

 

Fremtidsorienteret high-end tv

Som det sømmer sig for et flagskib, er DX900 pakket med udstyr og funktioner. Det er en af de allerførste tv-modeller, der er prydet med det nye Ultra HD Premium-logo. Det fortæller os, at Panasonic-skærmen understøtter High Dynamic Range, dvs. video med øget dynamisk område.

Hvad er HDR, spørger læseren måske. Kort fortalt drejer det sig om en ny, tidssvarende videostandard, der kombinerer højere opløsning, øget kontrast og et bredere farvespektrum. Den er allerede en vigtig del af det nye Ultra HD Blu-ray-format, men streaming-giganten Netflix har også annonceret, at nogle af deres egne produktioner snart vil understøtte HDR. Derimod kommer vi nok til at vente nogle år, før almindelige tv-udsendelser broadcastes i HDR-kvalitet.

Panasonic er som ventet gået grundigt til værks for at opfylde de nye krav. Både billedpanelet, bagbelysningsteknikken og videoprocesseringen er kraftigt opgraderet, og specifikationerne er lige at savle over. Der loves bl.a. en formidabel lysstyrke (1100 nit) og et ekstra bredt farvespektrum (96 procent af DCI P3). Begge dele er langt ud over, hvad et almindeligt tv kan klare, og kan forhåbentlig oversættes til mere dynamiske og virkelighedstro billeder.

(Foto: Producent)
(Foto: Producent)

 

Panasonic TX-65DX900E

Panasonic DX900E fås i 58 og 65 tommers skærmstørrelse, og af disse to var det sidstnævnte, der ankom til testlokalet i en meget tung kasse! En stor del af vægten skyldes foden i metal. Både foden og selve tv’et giver et solidt kvalitetsindtryk.

Det er værd at bemærke, at foden er næsten lige så bred som selve skærmen, og at den tilter skærmen lidt bagud. Et lavt, bredt tv-bord vil derfor være at foretrække, medmindre man har planer om vægmontering. Panasonic har i øvrigt lagt an til diskret kabelføring med stikkene skjult bag et dæksel på bagsiden.

 

Brugervenlighed og funktioner

Panasonic-skærmen er selvfølgelig et smart-tv og er ligesom de seneste generationer baseret på styresystemet Firefox. Det har en enkel og overskuelig brugerflade med store, tydelige ikoner, og startmenuen kan skræddersys med genveje til det indhold, som man plejer at se mest.

Panasonic har lagt stor vægt på, at tingene skal være forudsigelige at bruge, snarere end meget fancy finesser. Her er det tv-oplevelsen, der er i fokus, og det kan vi lide. Udvalget af apps er relativt tyndt sammenlignet med f.eks. Samsungs brede portefølje, men det vigtigste er der. Den indbyggede quad-core processor har godt med regnekraft og sørger for, at menuerne er hurtige og problemfri at navigere i.

Der følger to fjernbetjeninger med i kassen, en traditionel variant med mange knapper og en mere moderne variant med touch-panel. En tredje mulighed er at styre tv’et med Panasonics egen Remote-app til mobil og tablet.

 

(Foto: Producent)
(Foto: Producent)

Billedkvalitet

Som sædvanlig, når vi tester tv’er i denne klasse, er det billedkvaliteten, der er i fokus. Vi startede sammenligningen med Samsung-topmodellen JS9505 fra 2015 med almindelig Blu-ray som kilde, og det er tydeligt, at Panasonic formår at presse endnu flere detaljer ud, hele vejen fra de mørkeste skygger op til det allerlyseste. Sortniveauet er også betydelig bedre, med større dybde i mørke scener.

Panasonic er ganske vist den første 2016-model, vi tester, men vi kan i hvert fald slå fast med det samme, at ydelsen ligger en tand over nogle af sidste års bedste skærme.

Men det er imidlertid først, når vi skifter til et nyt videoformat, at vi for alvor bliver imponeret: Panasonic havde til lejligheden lånt os deres nye Ultra HD Blu-ray-afspiller DMP-UB900, og hvis man virkelig vil udnytte den ekstra billeddynamik, som denne skærm har at byde på, så er det den type kilder, der skal til!

UHD-versionen af filmen The Martian har ægte 3840 x 2160 pixel opløsning og er desuden mastret med større farverum (Rec 2020) og øget kontrast. Resultatet er et betydelig mere virkelighedstro billede.

Uden at have besøgt Mars selv er vores referencegrundlag ganske vist lidt tyndt, men det er tydeligt, hvordan filmens rød- og orangetonede landskab får et rigere og mere nuanceret farvespektrum i UHD-versionen. Hver lille sandkorn bliver tydeligere, og man kan lettere se, hvordan vinden hvirvler i baggrunden.

Det allersejeste er imidlertid, hvordan skærmen håndterer lyse dele af billedet: Lysrefleksioner fra rumstationens solcellepaneler bliver blændende stærke, eksplosioner slår imod os, så vi næsten kan mærke strålevarmen i ansigtet, og spejlbillederne på Matt Damons rumhjelm bliver skarpere og får en næsten 3D-agtig dybde.

Mange af disse forbedringer skyldes selvfølgelig det nye UHD Blu-ray-format, men uden en HDR-skærm af Panasonics kaliber ville vi ikke få set de ekstra detaljer. Det er, fordi den har et langt større spillerum, når det gælder lysintensitet og farve, end vi er vant til fra “almindelige” LCD-skærme.

(Foto: Producent)
(Foto: Producent)

 

Kontrast og sortniveau

Panasonic har gjort et stort nummer ud af den nye Honeycomb-bagbelysning på DX900, som skulle være ekstra nøjagtig og finmasket. Alligevel er det muligt at se, hvordan baglyset arbejder. Især med en film som The Martian kan man se, at de mørke striber på 2,35:1 formatet varierer i lysstyrke, afhængigt af hvad der vises inden for billedrammen. Når lysstyrken øges i nærheden, vil det også flyde over i de sorte striber. Det står i kontrast til OLED, hvor striberne forbliver helt sorte.

I betragtning af hvor mange film der er optaget i 2,35:1 format, kunne man godt ønske, at Panasonic havde taget højde for dette, da de designede bagbelysningssystemet.

Her er det altså tid til et lille “reality check”. Panasonic DX900E er baseret på LCD-teknologien, og selv en toptrimmet version heraf har sine begrænsninger. Fordi en LCD-skærm er afhængig af gennemlysning bagfra, vil den altid have udfordringer, hvad angår kontrast, og især når det drejer sig om at gengive ægte sort.

I DX900E’s tilfælde er der tale om en avanceret, finmasket LED-bagbelysning med i alt 512 individuelt inddelte zoner, som tillader meget præcis local dimming. Men der er stadig langt op til kontrasten på et OLED-tv, som i praksis har en lysdiode for hver pixel. Betydningen af dette skal ikke undervurderes, og det er værd at nævne, at sidste års topmodel fra Panasonic, TX-CZ950, byggede på netop OLED-teknologien.

Når Panasonic er gået tilbage til LCD på dette års topmodel, er det nok, fordi de vil holde prisen i skak samt udnytte nogle af fordelene. Højere lysstyrke er nemlig en vigtig del af HDR-standarden, og det er foreløbig langt nemmere og billigere at opnå med LCD. Et tilsvarende tv i OLED-udgave kunne nemt have kostet det dobbelte.

 

(Foto: Producent)
(Foto: Producent)

Kalibrering af Panasonic TX-65DX900E

Kalibreringen af DX900 bød på en del udfordringer: Flere af specifikationerne ligger nemlig uden for vores testudstyrs kapacitet! Da DX900 er i stand til at gengive et bredere farverum (DCI P3/Rec 2020) end den traditionelle Rec 709-standard, vi normalt opererer med, kræver det nye farveprofiler og testbilledgeneratorer.

I vores tilfælde var den software, vi bruger – CalMAN 5 – ikke opdateret med de korrekte filer for DX900 endnu. Vi valgte derfor at lave en manuel kalibrering efter gammel standard, mest for at få en indikation af, hvor ydelsen ligger.

Måleresultaterne viser, at DX900E opfører sig eksemplarisk. Det er tydeligt, at der er sket noget, især når det gælder lysintensiteten. Hvor næsten alle “almindelige” tv’er bøjer af og klipper ved det øverste punkt for hvid (100 IRE), har DX900 stadig meget at give af ved 110 procent lysstyrke. Det giver en fænomenal billeddynamik!

Farvegengivelsen er også meget korrekt med en målt delta-afvigelse på 3,3 før og 1,1 efter kalibrering (med Professional 1-indstillingen som udgangspunkt). Alt i alt er vi meget tilfredse med testresultaterne, selv om de ikke giver os et fuldstændigt billede af ydelsen. Vi håber at kunne præsentere en fuldværdig kalibrering af DX900E, når vi får flere data og mere erfaring med kalibrering af HDR-skærme.

(Foto: Producent)
(Foto: Producent)

 

Lydkvalitet

Mange af dem, der er på udkig efter et tv i denne klasse, har sandsynligvis også en separat lydsystem. Alligevel er det værd at nævne, at lydkvaliteten fra DX900E’s indbyggede højttalere er klart over gennemsnittet. Lyden er upåklagelig med god klarhed i stemmer og et rigeligt basfundament.

 

Konklusion

Panasonic 65DX900E er det første tv på markedet, der tager de nyeste innovationer på billedfronten i brug. Med udvidet farverum og spektakulær lysstyrke har det alt, hvad skal til for at vise det nye 4K Blu-ray-format i al sin pragt.

Vi må ganske vist erkende, at der er tydelig forskel i dybde og kontrast mellem DX900E og en OLED-skærm, som har bedre forudsætninger, hvad angår at vise fuldstændig kulsort. Men ud over det er der ingen grund til at spare på lovordene. Panasonic TX-65DX900E er soleklart den bedste LCD-skærm, vi har testet!

  • 65" 4K LED LCD, 3840 x 2160
  • High Dynamic Range
  • Studio Master Panel
  • DVB-T/T2/DVB-S2/DVB-C
  • 4 x HDMI 2.0, 3 x USB
  • HDCP 2.2/HEVC
Pris: 44999,-
Error: View f1cf4efu6y may not exist

Vær altid opdateret!

Fri adgang til Lyd & Billede digitalt i en måned

0,-