TESTS Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

Annoncørindhold: Dyk ned i Lyd & Billedes test-arkiv

Her testes ti dimser om ugen - og vi glemmer aldrig et testet produkt

Hos Lyd & Billede testes og anmeldes op imod 500 produkter hvert år, og abonnenter kan altid tilgå hele testarkivet.

Skrevet af - Publiceret 29/06/2020 - 13:01
Dyk ned i Lyd & Billedes test-arkiv

Dyk ned i Lyd & Billedes test-arkiv – for abonnenter

Skal man købe et sæt kompakthøjttalere til 1.999,- eller bruge 300 kroner mere på en anden model? Det er sådan et spørgsmål, man får 350 forskellige svar på, hvis man lige spørger ud i netværket. For det kommer jo naturligvis helt an på, om man lægger mest vægt på lydkvalitet (og herunder, hvad den enkelte synes lyder godt), formgivning, størrelse, pris eller noget helt femte. Det kommer også i høj grad an på, hvem man spørger. Og så er det jo godt, at man kan slå det op på lydogbillede.dk. Lyd & Billede er Skandinaviens største medie, når det kommer til tests, anmeldelser og omtale af forbrugerelektronik. Svaret, med hensyn til højttalerne, vender vi tilbage til.

Mellem 475 og 500 produkter bliver vendt, drejet og udsat for kritikerens hårde men retfærdige dom her på sitet – hvert år. Der uddeles stjerner og emblemer og der anbefales og advares. Og som vi alle sammen ved, så glemmer internettet aldrig, og testresultater helt tilbage fra lanceringen af lydogbillede.dk i 2012 kan stadig søges frem på siden, hvis man har abonnement.

3.900,- for et gammelt Canon?

Så hvis du bliver tilbudt et Canon EOS 650D til 3.900,- så kan du slå op her og se, at apparatet kostede små 6.999,- i 2013, og at det nok var lige dyrt nok dengang. Men at kameraet til gengæld er ”et trygt og godt valg for glade fotoamatører”. Altså et helt godt kamera, der var prissat lige højt nok. Så 2.500,- ville nok være en mere rimelig pris for det brugte.

Det var Lyd & Billedes chefredaktør, Lasse Svendsen, der i september 2012 gav Canon OES 650D de ord med på vejen og opsummerer: ”Med 650D får nybegyndere og viderekomne et gennemført fotoværktøj, som ikke tager lang tid at beherske, og som leverer varen hver gang. Det eneste, det behøver, er endnu bedre optisk kvalitet, som står mål med kamerahusets ydelse og autofokus på niveau med de allerbedste.”

Råd, oplysning og underholdning

– En god test (i Lyd & Billede, red.) skal først og fremmest være informativ og oplysende. Læseren skal føle, at han eller hun lærer noget. Samtidig så skal man kunne få et godt råd som en købsanbefaling – eller en ikke-købs anbefaling. På de eksklusive ting, så skal testen også kunne videreformidle den passion, som producenten har lagt i produktet. Journalistens oplevelse skal også kunne mærkes. Kort fortalt, så skal læseren få et godt råd, blive oplyst og samtidig også blive underholdt, fortæller Lasse Svendsen.

Anmeldelser kan mærkes i HiFi Klubben

Niels Moesgaard er butikschef i HiFi Klubben på Gammel Kongevej på Frederiksberg. Her kan man direkte mærke, hvilken forskel en anmeldelse eller en test gør:

– Vi kan klart mærke, om der har været en god anmeldelse eller en dårlig anmeldelse. For nylig har vi haft en forstærker i 25.000 – 30.000 kroners klassen, som vi ikke har solgt så meget af før i tiden, og i den prisklasse sælger man ikke så meget. Men så kom der er en helt fantastisk anmeldelse, og så tidoblede vi salget. Folk, der køber produkter i den prisklasse, undersøger også markedet rigtig meget. Det er jo ikke sælgeren, der siger at kunden skal købe en eller anden forstærker. Det er kunden, der kommer og siger ”jeg vil have den forstærker.”, fortæller Niels Moesgaard.

”De er alt for dyre”

I HiFi Klubben mærker man også tydeligt, når et produkt har fået en dårlig anmeldelse – hvad enten man så synes, den er rimelig eller ej:

– Vi har lige haft et par hovedtelefoner, som blev anmeldt til at være alt for dyre. Og så er der overhovedet ingen, der efterspørger dem. Der var ellers mange, der havde spurgt til dem, inden lanceringen. Hypen var der, og kunderne spurgte ”hvornår kommer de dér hovedtelefoner?” Og nu her efter anmeldelsen er kommet, så er det døet fuldstændig ud, fortæller Niels Moesgaard.

– Det meste af det, du kan finde i HiFi Klubben, Elgiganten eller telebutikken, det er jo ting, vi har testet. Jeg tror at vores (Lyd & Billedes, red.) størrelse gør, at de fleste i Skandinavien bare skriver Lyd & Billede og så det produkt, de gerne vil vide noget om, i Google, siger Chefredaktør Lasse Svendsen fra Lyd & Billede.

4.824 test og anmeldelser i arkivet

Der ligger i skrivende stund 4.824 forskellige produkter testet og anmeldt på lydogbillede.dk. Fælles for dem er, at de enten har eller kan tilsluttes en skærm, en højttaler eller en mikrofon. I morgen er der flere. Hele testarkivet, artikelarkivet og nyhedsbrevet, har man fuld adgang til som abonnent på Lyd & Billede. 

Og med hensyn til kompakthøjttalerne: Brug 300 kroner ekstra, og få ”en charmerende lille højttaler, der ikke gør meget væsen af sig, men som giver lyst til at høre mere musik. Gengivelsen er ikke overdetaljeret, men sammenhængen er fin. Og til en pris, der er en tredjedel lavere end de dyreste deltagere i testen, fortjener den de bedste anbefalinger,” som John Alex Hvidlykke skriver i sin test på lydogbillede.dk.

Lyd & Billede Marketing
Scroll to Top