Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Vi kårer

Årets bedste elbiler 2023-2024

Udvalget af elbiler og elcykler har aldrig været større, og det gør det vanskeligt at vælge.

Af / 03/11/2023 - 11:58
Årets bedste elbiler 2023-2024

Stadig flere vælger en elbil, når de skal købe ny bil. Måske med lidt skrækblandet fryd. For hvem har ikke hørt om rækkeviddeangst, eller at man er nødt til at slå alle komfortfunktioner fra, såsom varme eller A/C, for at nå frem til en ladestation, før batteriet løber tør?

Erfarne elbilister smiler lidt af den slags bekymringer. For der var de også engang, ny elbilejer, ængstelig for at løbe tør for strøm. Men de omstillede sig hurtigt, og rækkeviddeangst er ikke længere et tema for de fleste elbilejere.

En af grundene til det er, at nyere elbiler går længere på en opladning. De fleste elbiler i dag har store nok batterier, til at man klarer sig fint i hverdagen, og skal man på længere ture, kan man lægge destinationen ind i bilens navigation. Så finder den ladestationer på ruten og guider dig sikkert frem til nærmeste ledige lader.

Samtidig opvarmes batteriet, så du får maksimal ladehastighed, når du tilslutter ladekablet.

Vælg elbil efter behov

Før man kommer så langt, bør man definere behovet for elbil. Børnefamilier har brug for plads til alt det, de skal have med, så de har andre behov end dem, der bare har brug for et transportmiddel til at komme rundt i byen.

De mindste elbiler har ikke særlig lang rækkevidde, simpelthen fordi de ikke har plads til store batterier. Små biler er derfor bedst egnet til dem, der kan oplade hjemme eller på arbejdet, og som sjældent eller aldrig kører langt. De mindste elbiler har ofte en rækkevidde på mellem 200 og 300 kilometer, men små biler som Kia Niro EV kan køre over 400 kilometer på en enkelt opladning.

400 km og mere er reglen snarere end undtagelsen, når det gælder mellemstore biler som de fleste crossovers og SUV’er, som Tesla Model Y. Man får også mere indvendig plads, mulighed for anhængertræk, firehjulstræk og mere nyttelast. Med andre ord, den typiske familiebil.

Nyere elbiler har ofte en mere effektiv drivlinje, der bruger mindre strøm, hvilket gør afstanden mellem ladestationer mindre vigtig end tidligere. De største har også plads til større batterier, og elbiler som Mercedes EQE 350 SUV er både leveringsdygtige i god plads og lang rækkevidde. Som altid, når man skal vælge en ny bil, anbefaler vi, at man sætter sine vigtigste behov først.

De bedste elbiler

Her finder du de bedste elbiler, vi har testet det seneste år, i alle størrelser og prisklasser. Finder du ikke en elbil her, som dækker dine behov, anbefaler vi vort testarkiv, hvor man nemt kan søge tests frem på de biler, man er mest interesseret i.

Elcykler og løbehjul

Mange foretrækker at cykle til arbejde, og det går som en leg med en elcykel. Så kommer man hurtigere frem uden at være udaset allerede inden arbejdsdagen begynder. Men også elcykler er forskellige, og de bedste har længere rækkevidde, flere kræfter og bedre køreegenskaber. Sidstnævnte er især vigtigt, eftersom vi taler tungere cykler på to hjul, som både skal kunne svinge og bremse sikkert.

De små løbehjul er ofte mere praktiske i bymiljøer end elcykler. De optager mindre plads og er hurtige nok over små afstande. Perfekte til den korte tur til butikken eller jobbet, og så kan de klappes sammen og lægges i bagagerummet på elbilen.

5 tips om opladning og forbrug:

Hvor lang rækkevidde har du brug for?

Med stadig større batterier og mere effektive drivlinjer behøver man ikke at sidde og fryse bag rattet for at spare strøm. Vælger man en elbil med over 400 km rækkevidde efter WLTP-standarden, skal man vide, at det tal er vejledende, og det er stort set kun muligt at opnå, når man kører pænt i godt vejr og tørt føre. Falder temperaturen, falder også rækkevidden, og høj fart øger forbruget mærkbart. Derfor bør man vælge en elbil ud fra den reelle rækkevidde, og som dækker det behov, man har. Her er tests guld værd, for de viser, hvad rækkevidden kan være i det virkelige liv.

Dette skal du vide om opladning

Når man har fundet ud af, hvilken rækkevidde, man kan klare sig med, bør man tjekke ladehastigheden for bilen. Den varierer lige så meget som rækkevidde og forbrug, og den fortæller noget om, hvor lang tid det tager at oplade batteriet. Ved opladning hjemme vil man normalt kun få 7,4 kW fra en væglader – i nogle tilfælde 12,7 kW. Eller op til 22 kW, hvis man er tilsluttet trefaset TN-net og har en 22 kW indbygget lader i bilen. Det er langt under den hastighed, man kan opnå fra en lynlader på en ladestation – den kan levere op til 350 kW, men det er meningsløst at koble til en 350 kW lader for de mange, som har en elbil med f.eks. 50 kW opladning.

Ladekapacitet og ladekurve

Hvor hurtigt man kan oplade batteriet afhænger både af, hvor mange kilowatt bilen kan tage imod, men også hvordan ladekurven opfører sig, når man har tilsluttet ladekablet. Selv med 20 kW ladekapacitet vil man ofte opleve, at opladningen peaker omkring 180-200 kW i nogle minutter, før den begynder at falde til under 50 kW og mere, når batteriet er tæt på fuldt opladet. Tjek ladekapaciteten på elbilen. Den bør være godt over 100 kW på et lille batteri, og mindst 150 kW på et større batteri.

Sådan sparer du strøm

En rolig kørestil er afgørende for forbruget. Akkurat som med en benzinbil. Men elbiler er mere følsomme overfor kuldegrader og vinterføre. Hvis man skal køre langt, kan man sænke forbruget ved at sænke kabinetemperaturen fra 22 til 20 grader. Tænd hellere for sædevarmen for at holde varmen i bilen. Hvis bilen har et økonomiprogram – ECO – kan det også spare dig for strøm. Så reduceres effekten, klimaanlægget dæmpes, og enkelte funktioner slås fra for at spare strøm. Men det smarteste, man kan gøre, er at køre jævnt og defensivt. Hård acceleration er sjovt, men strømslugende. Det samme gælder høj hastighed.

Få styr på ladeindstillingerne

En elbil er en computer på hjul. Den kører mange af sine funktioner ved hjælp af et avanceret styresystem, som betjenes fra touchskærmen på instrumentbrættet. Tesla er det mest ekstreme eksempel, hvor selv det at sætte bilen i gear sker med en berøring på skærmen. Som de fleste computere har også elbiler en række funktioner gemt i menuer, som man skal navigere rundt på skærmen for at finde. De vigtigste er ladeindstillingerne, hvor man kan programmere ladeforløb, og hvor meget batteriet skal oplades. Flere biler har manuel forvarmning af batteriet, som det er smart at aktivere, før man sætter ladekablet i stikkontakten. Et forvarmet batteri oplades nemlig hurtigere.

 

Nominerede til Årets bedste elbiler 2023-2024

Læs videre med LB+

70%

Black Week Tilbud

70% På LB+ Total i 12 måneder!

LB+ Total måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

39,- / mnd
130,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Vindere af Årets bedste elbiler 2023-2024

Årets bedste elbil:

ID. Buzz Pro

Buzz vender på en femøre!

Den moderne version af folkevognsbussen er en ægte fuldtræffer af en charmetrold.

Volkswagen ID. Buzz er en moderne version af den gamle folkevognsbus Type 2 T2 fra 1960-70’erne. Den første udgave af Buzz hedder Pro og har baghjulstræk, fem sæder og har rigeligt med plads til passagererne. 

Bagagerummet er imponerende, der er plads til hele 1.121 liter med bagsæderne i oprejst position! Og op til 2.200 liter med bagsæderne nedfældet. Af en lille bus at være er ID. Buzz absolut kompakt, men alligevel yderst rummelig. Svingradius er som på en Golf, hvilket gør den legende let at køre. Her er intet parkeringshus for trangt!  

204 hestekræfter giver kræfter nok til de fleste situationer, selv om bilen ganske vist kan føles lidt tung i optrækket ved højere hastigheder.  

Energiforslugen

Energiforbruget er nødvendigvis højere end hos almindelige personbiler, for selv om fronten af karosseriet skråner noget for aerodynamikkens skyld, er det begrænset, hvor meget man kan få en mursten til at ligne en vanddråbe. 

I praksis kan du nok forvente en rækkevidde på 300-350 km på en opladning ved temperaturer over 10 grader, mens du formentlig kan glemme alt om meget mere end 200-250 km om vinteren. Det er ikke meget efter dagens standard, men bør kunne række for de fleste, som ikke kaster sig ud i på 400-500 km rejser flere gange årligt. 

Derfor glæder vi os, til der kommer en udgave med et endnu større batteri end det på 77 kWt, som medfølger her. 

Heldigvis lader bilen hurtigt nok, i hvert fald ved plusgrader. Bilen har desværre ikke varmepumpe som standard, hvilket betyder, at opvarmning af kabinen går ret langsomt ved kolde temperaturer. 

Udstyr

Standardudstyr inkluderer en 12-tommers skærm, adaptiv fartpilot og opvarmet forrude. Ekstraudstyr som 360-graders kamera kan anbefales, ligesom det selvfølgelig også er en god idé med elektriske sidedøre og bagsmæk. Tofarvet lak ville vi absolut også sætte kryds ved!  

Konklusion

Uanset hvordan du vælger at konfigurere den, er den rummelige, men alligevel kompakte, elektriske minibus Volkswagen ID. Buzz et fantastisk friskt pust i elbilparken, og den kalder absolut smilet frem. 

Årets bedste el-løbehjul:

Xiaomi Mi Scooter 3

Kvalitetsløbehjul i transportvenligt design

Xiaomi Electric Scooter 3 er bygget solidt, men ikke tungere end at du kan klappe det sammen og tage det med dig. El-løbehjulet har desuden et fint udvalg af smarte funktioner, og det leverer en udmærket køreoplevelse. 

Trods den beskedne vægt er Mi Electric Scooter 3 bygget solidt, med materialer og komponenter af god kvalitet. Ståbræt og stang er konstrueret af samme type aluminium, som luftfartsindustrien anvender, og der er relativt brede 8,5 tommer luftdæk – ekstra dæk og slange følger endda med i kassen.  

Der er desuden elektroniske ABS-bremser på forhjulet, mens der på baghjulet er ægte analoge skivebremser, som sikrer, at du til enhver tid kan bremse brat ned, uden at hjulene blokerer. Den slags sikkerhedsegenskaber er noget, der hæver løbehjulet markant over de billige plast-løbehjul, der dominerede gaderne for få år siden.  

En god gammeldags ringeklokke er der også, og Xiaomi har desuden sørget for gode lygter både for og bag. Forlygten tændes med tre tryk på kontrolknappen i midten af styrestangen, og i Xiaomis app kan man vælge, om baglygten skal være tændt hele tiden.   

Det er via denne kontrolknap, det meste af betjeningen foregår. Det er dejligt simpelt, men placeringen er ikke ideel. Knappen er umulig at nå uden at løfte den ene hånd fra styret, og det trækker desværre lidt ned i den ellers høje kørselssikkerhed.     

Der er tre køretilstande – Walk Assist, hvor motoren hjælper hjulene lidt på gled, når du går med løbehjulet; Drive, som får dig stille og roligt op på 20 km/t, og Sport, som med noget mere tryk på får dig op på 25 km/t. Her skal du holde tungen lige i munden, for Mi Electric Scooter 3 har en ganske pæn acceleration for så relativt lille et løbehjul. Og så er det er jo heller ikke lovligt at køre i den fart på offentlige veje.  

Når du vil låse løbehjulet, sker det via appen. I låst tilstand blokeres hjulene elektronisk, og en bippen vil lyde, hvis man prøver at flytte på det. Det betyder ikke, at man ikke kan tage løbehjulet, men den der måtte gøre det, får ikke meget ud af det.    

Konklusion

Xiaomi Mi Electric Scooter 3 er langt fra så robust bygget som Segway P65, men kvaliteten er ikke desto mindre ret høj i betragtning af, at løbehjulet er så let og kompakt, at du relativt nemt kan klappe det sammen og tage det med dig. Og netop denne transportvenlighed vil gøre Xiaomis løbehjul til det mest oplagte valg for mange brugere. Køreoplevelsen er ganske udmærket, og når det gælder sikkerhed og smarte funktioner, er der ikke meget at sætte en finger på. Batteriet er dog ikke det stærkeste.

Årets bedste elcykel:

Cowboy 4

Til den stilsikre storby-cowboy

Cowboy 4 har et toplækkert design, kører smidigt og har intuitiv mobilbetjening. Men den er ikke til cowboys i alle størrelser.

Stilmæssigt ligner den nye Cowboy 4 vel nærmest en sporty bycykel. Vi testede modellen med tværstang. Den fås også i step through-design uden tværstang, så den er nemmere at stige op. Sidstnævnte type bliver stadig mere populær til både herrer og damer.  

Stellet er specialproduceret. Det meste er støbt i ét, hvilket giver et meget gennemført look.  

Cyklen har elektronisk lås. Den låses op med din smartphone. Du kan indstille det til at ske automatisk, når du nærmer dig med din mobil i lommen. Alternativt kan du trykke på et låseikon i Cowboy-app’en. Vupti, så er den låst op og klar til at køre.   

Du vælger assistance-niveau på den simple hovedmenu. Der er kun to niveauer at vælge imellem, standard og eco. Med standard føler man et støt og stabilt skub lige fra første tryk i pedalerne. Cyklen justerer ydelsen efter terræn og ydre forhold, således at du har en konsekvent og ensartet fremdrift, uanset om du kører ligeud, op ad bakke eller ud af en puklet grussti. Med eco er ydelsen lavere, til gengæld kører du længere på batteriet.   

Køreoplevelsen er ganske forrygende. Der er godt med power i den fikse cykel, som automatisk skifter gear og med garanti får dig ud af lyskrydset som den første hver gang.  

Batteritiden er også ganske udmærket. Op til 80 kilometer på en opladning lover producenten, men sats på det halve, hvis du kører med standard assistance og ved de maksimale 25 km/t hele vejen.   

Batteriet sidder diskret op ad cykelstangen og kan tages ud, så du kan oplade det indenfor, uden at skulle slæbe hele cyklen med ind. Her har Cowboy 4 en fordel sammenlignet med Vanmoof-cyklerne, som den ellers minder en del om.   

Du kan indstille cyklen til at låse sig selv, når du går fra den, og du kan på mobilen holde øje med, om den er, hvor den bør være. Skulle den blive stjålet, kan du tracke dens placering via den indbyggede GPS, så du kan give politiet besked om, hvor den befinder sig.  

Konklusion

Cowboy 4 er en teknisk smart cykel, pakket indbydende ind i flot design og med smidig betjening, Desværre egner denne model sig ikke lige godt til ryttere i alle størrelser. Er man til den høje side, er køreoplevelsen ikke optimal. Den er ikke billig, men prisen er godkendt i forhold til, hvad den leverer af kvalitet og funktionalitet.