Stadig flere vælger en elbil, når de skal købe ny bil. Måske med lidt skrækblandet fryd. For hvem har ikke hørt om rækkeviddeangst, eller at man er nødt til at slå alle komfortfunktioner fra, såsom varme eller A/C, for at nå frem til en ladestation, før batteriet løber tør?
Erfarne elbilister smiler lidt af den slags bekymringer. For der var de også engang, ny elbilejer, ængstelig for at løbe tør for strøm. Men de omstillede sig hurtigt, og rækkeviddeangst er ikke længere et tema for de fleste elbilejere.
En af grundene til det er, at nyere elbiler går længere på en opladning. De fleste elbiler i dag har store nok batterier, til at man klarer sig fint i hverdagen, og skal man på længere ture, kan man lægge destinationen ind i bilens navigation. Så finder den ladestationer på ruten og guider dig sikkert frem til nærmeste ledige lader.
Samtidig opvarmes batteriet, så du får maksimal ladehastighed, når du tilslutter ladekablet.
Vælg elbil efter behov
Før man kommer så langt, bør man definere behovet for elbil. Børnefamilier har brug for plads til alt det, de skal have med, så de har andre behov end dem, der bare har brug for et transportmiddel til at komme rundt i byen.
De mindste elbiler har ikke særlig lang rækkevidde, simpelthen fordi de ikke har plads til store batterier. Små biler er derfor bedst egnet til dem, der kan oplade hjemme eller på arbejdet, og som sjældent eller aldrig kører langt. De mindste elbiler har ofte en rækkevidde på mellem 200 og 300 kilometer, men små biler som Kia Niro EV kan køre over 400 kilometer på en enkelt opladning.
400 km og mere er reglen snarere end undtagelsen, når det gælder mellemstore biler som de fleste crossovers og SUV’er, som Tesla Model Y. Man får også mere indvendig plads, mulighed for anhængertræk, firehjulstræk og mere nyttelast. Med andre ord, den typiske familiebil.
Nyere elbiler har ofte en mere effektiv drivlinje, der bruger mindre strøm, hvilket gør afstanden mellem ladestationer mindre vigtig end tidligere. De største har også plads til større batterier, og elbiler som Mercedes EQE 350 SUV er både leveringsdygtige i god plads og lang rækkevidde. Som altid, når man skal vælge en ny bil, anbefaler vi, at man sætter sine vigtigste behov først.
De bedste elbiler
Her finder du de bedste elbiler, vi har testet det seneste år, i alle størrelser og prisklasser. Finder du ikke en elbil her, som dækker dine behov, anbefaler vi vort testarkiv, hvor man nemt kan søge tests frem på de biler, man er mest interesseret i.
Elcykler og løbehjul
Mange foretrækker at cykle til arbejde, og det går som en leg med en elcykel. Så kommer man hurtigere frem uden at være udaset allerede inden arbejdsdagen begynder. Men også elcykler er forskellige, og de bedste har længere rækkevidde, flere kræfter og bedre køreegenskaber. Sidstnævnte er især vigtigt, eftersom vi taler tungere cykler på to hjul, som både skal kunne svinge og bremse sikkert.
De små løbehjul er ofte mere praktiske i bymiljøer end elcykler. De optager mindre plads og er hurtige nok over små afstande. Perfekte til den korte tur til butikken eller jobbet, og så kan de klappes sammen og lægges i bagagerummet på elbilen.
5 tips om opladning og forbrug:
Hvor lang rækkevidde har du brug for?
Med stadig større batterier og mere effektive drivlinjer behøver man ikke at sidde og fryse bag rattet for at spare strøm. Vælger man en elbil med over 400 km rækkevidde efter WLTP-standarden, skal man vide, at det tal er vejledende, og det er stort set kun muligt at opnå, når man kører pænt i godt vejr og tørt føre. Falder temperaturen, falder også rækkevidden, og høj fart øger forbruget mærkbart. Derfor bør man vælge en elbil ud fra den reelle rækkevidde, og som dækker det behov, man har. Her er tests guld værd, for de viser, hvad rækkevidden kan være i det virkelige liv.
Dette skal du vide om opladning
Når man har fundet ud af, hvilken rækkevidde, man kan klare sig med, bør man tjekke ladehastigheden for bilen. Den varierer lige så meget som rækkevidde og forbrug, og den fortæller noget om, hvor lang tid det tager at oplade batteriet. Ved opladning hjemme vil man normalt kun få 7,4 kW fra en væglader – i nogle tilfælde 12,7 kW. Eller op til 22 kW, hvis man er tilsluttet trefaset TN-net og har en 22 kW indbygget lader i bilen. Det er langt under den hastighed, man kan opnå fra en lynlader på en ladestation – den kan levere op til 350 kW, men det er meningsløst at koble til en 350 kW lader for de mange, som har en elbil med f.eks. 50 kW opladning.
Ladekapacitet og ladekurve
Hvor hurtigt man kan oplade batteriet afhænger både af, hvor mange kilowatt bilen kan tage imod, men også hvordan ladekurven opfører sig, når man har tilsluttet ladekablet. Selv med 20 kW ladekapacitet vil man ofte opleve, at opladningen peaker omkring 180-200 kW i nogle minutter, før den begynder at falde til under 50 kW og mere, når batteriet er tæt på fuldt opladet. Tjek ladekapaciteten på elbilen. Den bør være godt over 100 kW på et lille batteri, og mindst 150 kW på et større batteri.
Sådan sparer du strøm
En rolig kørestil er afgørende for forbruget. Akkurat som med en benzinbil. Men elbiler er mere følsomme overfor kuldegrader og vinterføre. Hvis man skal køre langt, kan man sænke forbruget ved at sænke kabinetemperaturen fra 22 til 20 grader. Tænd hellere for sædevarmen for at holde varmen i bilen. Hvis bilen har et økonomiprogram – ECO – kan det også spare dig for strøm. Så reduceres effekten, klimaanlægget dæmpes, og enkelte funktioner slås fra for at spare strøm. Men det smarteste, man kan gøre, er at køre jævnt og defensivt. Hård acceleration er sjovt, men strømslugende. Det samme gælder høj hastighed.
Få styr på ladeindstillingerne
En elbil er en computer på hjul. Den kører mange af sine funktioner ved hjælp af et avanceret styresystem, som betjenes fra touchskærmen på instrumentbrættet. Tesla er det mest ekstreme eksempel, hvor selv det at sætte bilen i gear sker med en berøring på skærmen. Som de fleste computere har også elbiler en række funktioner gemt i menuer, som man skal navigere rundt på skærmen for at finde. De vigtigste er ladeindstillingerne, hvor man kan programmere ladeforløb, og hvor meget batteriet skal oplades. Flere biler har manuel forvarmning af batteriet, som det er smart at aktivere, før man sætter ladekablet i stikkontakten. Et forvarmet batteri oplades nemlig hurtigere.