Volkswagen ID. Buzz er en moderne version af den gamle folkevognsbus Type 2 T2 fra 1960-70’erne. Den første udgave af Buzz hedder Pro og har baghjulstræk, fem sæder og har rigeligt med plads til passagererne.
Bagagerummet er imponerende, der er plads til hele 1.121 liter med bagsæderne i oprejst position! Og op til 2.200 liter med bagsæderne nedfældet. Af en lille bus at være er ID. Buzz absolut kompakt, men alligevel yderst rummelig. Svingradius er som på en Golf, hvilket gør den legende let at køre. Her er intet parkeringshus for trangt!
204 hestekræfter giver kræfter nok til de fleste situationer, selv om bilen ganske vist kan føles lidt tung i optrækket ved højere hastigheder.
Energiforslugen
Energiforbruget er nødvendigvis højere end hos almindelige personbiler, for selv om fronten af karosseriet skråner noget for aerodynamikkens skyld, er det begrænset, hvor meget man kan få en mursten til at ligne en vanddråbe.
I praksis kan du nok forvente en rækkevidde på 300-350 km på en opladning ved temperaturer over 10 grader, mens du formentlig kan glemme alt om meget mere end 200-250 km om vinteren. Det er ikke meget efter dagens standard, men bør kunne række for de fleste, som ikke kaster sig ud i på 400-500 km rejser flere gange årligt.
Derfor glæder vi os, til der kommer en udgave med et endnu større batteri end det på 77 kWt, som medfølger her.
Heldigvis lader bilen hurtigt nok, i hvert fald ved plusgrader. Bilen har desværre ikke varmepumpe som standard, hvilket betyder, at opvarmning af kabinen går ret langsomt ved kolde temperaturer.
Udstyr
Standardudstyr inkluderer en 12-tommers skærm, adaptiv fartpilot og opvarmet forrude. Ekstraudstyr som 360-graders kamera kan anbefales, ligesom det selvfølgelig også er en god idé med elektriske sidedøre og bagsmæk. Tofarvet lak ville vi absolut også sætte kryds ved!
Konklusion
Uanset hvordan du vælger at konfigurere den, er den rummelige, men alligevel kompakte, elektriske minibus Volkswagen ID. Buzz et fantastisk friskt pust i elbilparken, og den kalder absolut smilet frem.