I løbet af det år, der er gået siden sidste kavalkade, har vi brugt over 625 (!) timer foran storskærmen og filmlærredet for at prøve at guide dig igennem den mangfoldige jungle af film- og serietilbud.
Lockdown
Med coronakrisen fik vi nedlukkede biografer, udsatte premierer og lukkede film- og serieproduktioner. Med et deraf følgende slunkent biograf- og Blu-ray-udbud. Det sidste års tid har vi næsten kun anmeldt streaming-titler – produktioner, der får stadig større kvalitet.
Siden verden gik i corona-lockdown i marts sidste år, har kultursektoren været en af de brancher, der har lidt mest skade. Efter halvandet år, der ikke kan beskrives som andet end et annus horribilis for filmbranchen generelt og biografbranchen i særdeleshed, vil biografbranchen nu forsøge at stable en forretningsmodel tilpasset tiden post corona på benene.
Med social afstand og antalsbegrænsning har de fleste biografer og kulturscener måttet holde lukket en stor del af tiden det sidste halvandet år – og det har ikke hjulpet, at indbyggerne i de nordiske lande samtidig har fået et stadig større og bedre streaming-tilbud at boltre sig i, og at filmselskaberne er begyndt at lancere deres film enten direkte på streaming eller samtidig på streaming og i udvalgte biografer.
Enormt og stadig voksende streaming-udvalg
For os forbrugere har streaming-krigen ikke været negativ, idet vi har fået glimrende serier som Velkommen til Utmark, Post Mortem: Ingen dør i Skarnes, Equinox, Kærlighed og anarki, Threesome og Kastanjemanden.
Selv grå statskanaler som NRK i Norge og DR i Danmark har budt på en af de bedste nordiske TV-serier nogensinde, den norske Exit.
I en almindelig måned lancerer de seks-syv største streaming-tjenester tilsammen op mod 250-300 titler. Alt fra helt nye film og serier til arkivtitler og nye afsnit af eksisterende serier; og det til en imponerende lav pris sammenlignet med at købe en fysisk Blu-ray-film eller en biografbillet.
Kampen om “biografvinduet”
Filmselskabet Universal er gået forrest for at presse biograferne til at acceptere et kortere eksklusivitetsvindue. NBCUniversal har længe været i konflikt med det amerikanske biografselskab AMC (verdens største biografkæde), efter at de i april 2020 valgte at lancere Trolls World Tour digitalt og udtalte, at de “ville fortsætte med at eksperimentere med denne strategi”. Hvorpå AMC prompte svarede igen med ikke at ville vise nogen af Universals film i deres biografer.
Så røg de høje herrer hos NBCUniversal og AMC åbenbart fredspibe, for de annoncerede kort efter en revideret aftale – en aftale, der drastisk reducerede perioden med eksklusiv visning af film i biograferne.
Det samme så vi herhjemme, da Disney lancerede storfilmen Black Widow samtidig på deres egen streaming-tjeneste Disney+ og i biograferne. Både Nordisk Film og SF Kino nægtede af den grund at vise filmen.
Den 25. James Bond-film – med Daniel Craig i hovedrollen som den verdensvante agent – skulle oprindelig have premiere den 2. april 2020. Men No Time to Die blev det første “offer” for coronavirus og blev udsat til 12. november sidste år. Endelig blev den flyttet til den 1. oktober i år; det var så tredje gang, premieredatoen blev udsat.
Game over?
Biograferne er så hårdt ramt, at nogle nu sætter spørgsmålstegn ved, om Covid-19 vil tage livet af eller i hvert fald radikalt ændre biografbranchen for evigt. Én ting er sikkert: Pandemien med efterfølgende lockdown og hjemmearbejde har været en guldgrube for streaming-tjenester som Netflix og Disney+.
Under en investorkonference i marts udtalte Disney CEO Bob Chapek:
“The consumer is probably more impatient than they’ve ever been before, particularly since now they’ve had the luxury of an entire year of getting titles at home pretty much when they want them. So, I’m not sure there’s going back. […] Consumers are impatient for releases, because they’ve had the luxury of an entire year of getting titles at home.”
Vi tror, biograferne kæmper med ryggen mod muren og nægter at indse, hvad der ubønhørligt vil komme – det bliver utvivlsomt en meget vanskelig øvelse at “putte tandpastaen tilbage i tuben igen” …
Coronapandemien kommer nok ikke til at tage livet helt af biografbranchen, men den vil helt sikkert ændre filmbranchen radikalt. Der vil ubønhørligt blive solgt færre billetter, når man kan sidde hjemme i lænestolen og streame Black Widow samtidig med biografpremieren, og familien oveni kan spare 300-400 kroner.
Biografbranchen må satse på at tilbyde noget nyt og ekstraordinært; en oplevelse, man ikke får derhjemme. Med suveræn lydkvalitet, servering af mad og drikke, exceptionelle sæder og det at opleve noget sammen i fællesskab vil de stadig have livets ret.
Mange godbidder
At opsummere et helt år med film og TV-serier er altid en mærkelig oplevelse. Overraskende mange af filmene og serierne er glemt, perler dukker frem af glemslen – og man får mere et helhedsbillede af året, der gik.
Der har været mange stunder med god underholdning, overraskelser, nyskabelse og fremragende skuespil; men også meget middelmådighed og satsning på sikre kort.
Én ting er sikkert: Kvalitetsniveauet og kvinderne og mændene både foran og bag kameraet har fået et vanvittigt løft hos streaming-tjenesterne. Hvor biografbranchen fokuserer på sikre kort som remakes og superheltefilm, er det hovedsagelig inden for streaming-branchen, at innovation og nyskabelse finder sted.
Du kan læse alle sidste års anmeldelser og mange hundrede flere på vores hjemmeside. Godt nyt film- og serieår!