Når vi tester grej i den højeste ende af skalaen, møder vi som oftest apparater, hvor prangende design går hånd i hånd med imponerende lyd. Men ikke alle er lige så flamboyante. Lyngdorf TDAI-3400 kunne således have været et stykke laboratorieudstyr designet af Philippe Starck.
Hos Lyngdorf er man ikke tilhængere af “sound” eller “lydsignatur”. TDAI-3400 sætter i sig selv ikke noget bemærkelsesværdigt fingeraftryk på lyden. I kraft af den indbyggede rumkorrektion fjerner den snarere farvning fra lyden, frem for det modsatte.
Rumkorrektionen kan for det første rette op på ujævnhederne i frekvensgangen. Til en vis grad, vel at mærke. Pukler er lette at fjerne, mens det kan kræve voldsomme mængder af effekt at rette op på et dyk. Og hvis udfasningen fra stående bølger er total i lyttepositionen, kan det endda være skønne spildte watt.
Jeg har på det seneste prøvet hele tre forskellige rumkorrektionssystemer. Alle tre har været forbedringer sammenlignet med den ubehandlede lyd. Men Lyngdorfs bud har givet den største forbedring.
Med RoomPerfect slået til blev frekvensgangen for det første mere rolig. Men den største forbedring var gengivelsen af perspektiv og rum. Der blev simpelthen højere til loftet! Fornemmelsen af at lytte gennem et vindue ind til koncertsalen blev udvidet betragteligt.
Konklusion
Lyngdorf TDAI-3400 er et meget usædvanligt produkt. Der er ikke blot tale om en overordentlig gennemført forstærker i high-end-kvalitet. Selv om lyden og den konsekvente konstruktion, der er digital fra indgang til udgang, kunne berettige prisen. Det, der adskiller den fra alt andet i klassen, er RoomPerfect-systemet, der flytter grænserne for, hvad du kan få ud af ikke blot dine højttalere, men også din stue! Der findes superforstærkere, hvis lækre lyd behager sjælen mere. Men hvad hjælper det, hvis rumakustikken overdøver det meste i praksis? (JAH)