RME er en tysk producent, først og fremmest af højkvalitets studieudstyr. Det betyder, at de tænker lidt anderledes end de fleste hi-fi-producenter. Både med hensyn til opbygning og funktionalitet.
ADI-2 DAC er tysk præcision hele vejen igennem, og desuden har de begået en lille genistreg her. De fleste digitale hi-fi-produkter anvender integrerede kredsløb (IC’er), hvor man har loddet komponenter sammen, der hver for sig kun kan én ting. Det er sådan set udmærket og fungerer fint, men man er låst til dette kredsløb, hvis man ikke fysisk går ind og skifter komponenter ud.
FPGA
I hjertet af RME ADI-2 DAC sidder der i stedet en såkaldt FPGA (Field Programmable Gate Array). Kort sagt et programmérbart kredsløb med meget mere processorkraft end almindelige IC’er. Det er ikke så almindeligt for traditionelle hi-fi-komponenter som DAC’er.
I udgangspunktet begyndte RME på dette for at omgå nogle problemer med FireWire-protokollen (det var før USB blev standard for digital lydoverførsel fra computere). Men FPGA giver også flere fordele. På lydkortene kan man tilføje TotalMix, hvilket gør alle indgange konfigurérbare til ethvert output. Alt gøres internt i lydkortet, i FPGA’en.
I en DAC som ADI-2 behøver man ganske vist ikke dette, men det giver andre muligheder. Kommer der f.eks. et nyt branche-hypet format, behøver RME ikke at udskifte komponenter indeni og lancere produktet igen i en Mk2-version. Man behøver bare at lave ny firmware, som brugeren kan downloade, hvorpå FPGA’en omprogrammeres.
Hvis RME f.eks. en dag vil implementere MQA (som p.t. ikke understøttes), kan de gøre det med software. Enkelt og ligetil.
Konklusion
RME ADI-2 DAC er en virkelig god digitalkonverter, der lyder meget dynamisk med glasklare overtoner og klippefast bas. Der findes ingen digitalkonvertere på markedet, der understøtter højere digital opløsning. Absolut prisen værd.
Et dyk ned i menuerne, og bonusserne kommer på rad og række. Fem forskellige filterindstillinger giver en marginalt anderledes lyd efter behag. Parametrisk EQ kan indstilles individuelt for hver kanal, og hvis du har måleudstyr, kan du lave en simpel, men effektiv rumkorrektion.
EQ’en fungerer også på hovedtelefonudgangen. Som er den egentlige prik over i’et. Den er nemlig eksemplarisk god og kan drive selv temmelig tungtdrevne sager med brask og bram. Til prisen må det være den mest komplette DAC, vi har hørt. (GN)