Selv om der i fremtiden bliver fremstillet biler med forbrændingsmotor, er der ingen tvivl om, at det er smartere at vælge en elbil. Fordelene opvejer i høj grad ulemperne, og der er ikke mange, der ikke kan vælge en elbil, når den gamle bil skal udskiftes.
En af de mest tungtvejende grunde til, at mange vælger en elbil frem for en bil med forbrændingsmotor, er økonomien. Det er simpelthen billigere at køre i elbil. Ejere af elbiler har lavere udgifter, fordi det er billigere at servicere en elbil. Selv med øgede elpriser er det stadig meget billigere at køre i elbil.
Desuden er der flere steder gratis parkering, ligesom der er penge at spare på parkering mange steder. Derudover er der store afgiftsfordele lige nu – ingen CO2-tillæg, høj indfasningsrabat og bundfradrag. Og sidst, men ikke mindst, er der de miljømæssige fordele:
En elbil har ingen lokal emission, den er støjsvag, og den kommer ind i såkaldte grønne zoner i byer, hvor biler med forbrændingsmotor ikke må køre.
Økonomi og miljø er helt åbenlyst gode grunde til at vælge en elbil, men det kan være svært at finde ud af præcis hvilken, man skal vælge.
Elbiler i alle størrelser og prisklasser
Mange ser på prisen, rækkevidden og selvfølgelig størrelsen, når de skal vælge elbil. En single på 25 år med job i byen har et helt andet behov end en småbørnsfamilie, der bor uden for byen. Små bybiler som Fiat 500 Electric kombinerer et lille miljømæssigt fodaftryk med en god rækkevidde og passer godt til den 25-årige. Hvorimod familien med små børn har brug for en større bil, såsom Tesla Model Y, eller Volkswagen iD.4.
Der findes små elbiler under 250.000 kroner med god rækkevidde, men du skal op over 350.000 kroner, når behovet for en større bil melder sig. De fleste elbiler har ingen problemer med at nå en rækkevidde på 300 km, og de nyeste elbiler har for det meste en reel rækkevidde på mellem 350 og 450 km, og enkelte med meget stor batterikapacitet klarer mere end 500 km.
Inden du køber en elbil, er det klogt at definere, hvor stor rækkevidde du har brug for. Hvor hurtigt du kan lade er også vigtigt, for der er stor forskel på ladehastigheden. 50 kW tager meget længere tid end 150 kW, når du skal ‘tanke’ en elbil.
Hvis du har mulighed for det, anbefaler vi kraftigt, at du installerer en vægoplader derhjemme. Så kan du få fra 7,4 til 22 kW opladning afhængig af lysnettet derhjemme. På den måde kan du lade billigt op om natten og vågne op til en opvarmet og færdigopladet elbil.
De allerbedste
Her har vi samlet de allerbedste elbiler, vi har testet det seneste år, i tre størrelser og prisklasser. Det findes endnu flere, og dem har vi også testet, men her har vi udvalgt dem, vi finder er de bedste valg af dem alle.
5 tips til nybagte elbilejere:
Rækkevidde
Der dukker hele tiden hurtigladere op langs vejene, hvilket lægger en dæmper på den værste rækkeviddeangst. Regn på, hvor langt du plejer at køre, så ser du hurtigt, om du har behov for 500 km rækkevidde, eller om du kan klare dig med 400 km. Husk, at den reelle rækkevidde bestemmes af udetemperatur, hastighed, kørestil, køreforhold og last. Tagbagage som en fuld tagboks reducerer rækkevidden mere, end hvis du pakker godt i bagagerummet. Campingvogn? Forvent en halvering af rækkevidden.
Opladning
Det er mindst lige så vigtigt, hvor hurtigt du kan oplade batteriet. Derfor skal du kigge efter, hvor meget bilen kan acceptere – ikke kun i teorien, men også i praksis. Vores erfaring er, at 200 kW ladehastighed ofte er meget lavere. Det skyldes flere ting, men ladekurver vil altid ligne en bjergtop, hvor opladningen af et batteri med op til 200 kW ladekapacitet normalt starter på 80 kW, topper ved omkring 170 kW, for derefter at falde til under 50 kW, når batteriet er ved at være fuldt opladet. Vores råd er at kigge efter ladekapaciteten, som bør være godt og vel 100 kW på et lille batteri, og mindst 150 kW på et større batteri.
Spar strøm
De fleste elbiler har et økonomiprogram, der sparer dig for strøm. Så mindskes effekten, klimaanlægget dæmpes, og enkelte funktioner slukkes for at spare strøm. Men det smarteste, man kan gøre, er at køre blødt og defensivt. Hårde accelerationer er sjove, men sluger strøm. Det samme gør høje hastigheder. Kører du med 110 km/t i stedet for 90 km/t, stiger strømforbruget naturligvis, og har du en tagboks, må du forvente, at forbruget øges yderligere.
Lastekapacitet
God plads i kabinen og bagagerummet er vigtig for mange. Nogle elbiler har bagagerum både bagi og med en såkaldt frunk foran, som udvider bagagevolumen. Mens nogle klarer sig med 300 liter, har andre brug for over 500 liter. Men lasteevnen er lige så vigtig. På grund af batteriet er elbiler tungere end tilsvarende biler med forbrændingsmotor, og mange af dem har en begrænset lasteevne i kilo. Tjek, hvor meget du kan laste i kilo, ikke kun liter, så undgår du problemer.
Sæt dig ind i operativsystemet
En væsentlig forskel på elbiler og andre biler er et avanceret styresystem, der kan minde om det, du har på din mobiltelefon. Der styrer du ikke kun varme, navigation og musikken i bilen, men også opladning og andre vigtige indstillinger. Vi anbefaler, at du fra starten sætter dig ind i det skærmbaserede operativsystem. Brugervenligheden varierer nemlig en del, og af hensyn til trafiksikkerheden bør du ikke fumle med touchskærmen, mens du kører. Er det alligevel nødvendigt, lønner det sig at have sat sig ind i systemet.