Foto & Video Hi-fi Hjemmebiograf Hovedtelefoner Højttalere TV

Vi kårer

Årets bedste højttalere 2020-2021

Af / 05/11/2020 - 13:00
Årets bedste højttalere 2020-2021

I modsætning til med forstærkere, netværks-streamere og pladespillere er plads ofte et problem, når man skal vælge nye højttalere. Mens en forstærker normalt har en forudsigelig størrelse, kan højttalere være alt lige fra bittesmå til enorme.

Det stiller krav til både tegnebog og placeringsmuligheder, og så har vi ikke engang nævnt lydkvalitet. Som ikke er et absolut begreb, for hvad der opleves som god lyd, kan være individuelt. Nogle elsker fed bas og varm klang, mens andre søger den krystalklare, neutrale lyd, og andre igen har atter andre præferencer.

 

Det er her, tests er nyttige. Informative tests kan fortælle dig meget om, hvad du kan forvente af en højttalers lydkvalitet. Så kan du på forhånd beslutte dig for, om den testede højttaler passer til dine lydpræferencer, din tegnebog og dine pladsforhold.

For dem, der er på udkig efter en bærbar højttaler, er størrelse og pris ofte vigtigere end lydkvalitet, men man kan godt finde bærbare højttalere, der opfylder alle tre kriterier.

Trådløse højttalere til hjemmebrug, altså dem, der ikke er batteridrevne, er blevet meget almindelige. De fleste har Bluetooth, der gør det let for alle at streame. Nogle understøtter streaming over Wi-Fi-netværket, og mange af dem kan streame samme lyd til højttalere i flere rum samtidig. For at få den bedst mulige lyd bør man vælge Wi-Fi-streaming.

Vores råd er at beslutte dig for, hvad du ønsker dig af en højttaler – eller et par – læse op på tests og ikke mindst bruge dine ører i butikkernes demorum.

I 2020 testede vi et stort antal højttalere, men kun et fåtal slap igennem nåleøjet, og de allerbedste finder du her. Uanset hvilken slags højttaler du er ude efter.

Bærbare højttalere

Med en bærbar højttaler kan man tage musikken med hvor som helst. Så giver man ofte afkald på bas, lydtryk og generel lydkvalitet mod at kunne høre musik på stranden, i parken eller på terrassen. Vores råd er at styre uden om de mindste og billigste højttalere og vælge en større og dyrere model, som dog ikke skal være større, end den er praktisk have med sig.

Udendørshøjttalere

De fleste af os tager bare en Bluetooth-højttaler med ud i haven eller på terrassen. Det fungerer fint, så længe man ikke stiller for store krav til lyden. Hvis man gør det, bør man overveje udendørshøjttalere, der monteres under tagskægget, på en mur eller i loftet, hvis man har en overdækket terrasse. De skal være frostsikre og vandtætte, og have god lyd. Det er det ikke alle udendørs højttalere, der har, men de bedste af dem finder du her.

Trådløse højttalere

For dem, der streamer fra mobilen, er svaret enkelt: En Bluetooth-bordhøjttaler kommer man langt med. Mange kan også fungere som TV-højttalere, og nogle har desuden fysiske indgange, så man kan slutte andre lydkilder til. Der findes også trådløse højttalere, som kan bruge netværks-streaming, og det er at foretrække, hvis man vil have den bedste lyd.

Allerbedst er de trådløse højttalere, når to styk spiller sammen i stereo. Lydbilledet vokser, det lyder bedre i rummet og giver mere dybde i musikken.

Soundbars

Hvis man ser nøgternt på det, er en soundbar et praktisk kompromis. Man vil have bedre lyd fra TV’et, men det skal helst ikke ses, at man har en ekstra højttaler.

Groft sagt kan man hævde, at alle soundbars giver bedre lyd fra TV’et, men det er desværre ikke sandt. De fleste er billige – plastichøjttalere af ringe kvalitet med svage højttaler-enheder, og lyden er derefter. Køb aldrig en soundbar på impuls – læs nogle tests først.

Hi-fi-højttalere

Passive højttalere, der skal sluttes til en forstærker, regnes gerne som hi-fi-højttalere. Udvalget er enormt, men du behøver sådan set ikke andet end at læse vores tests for at finde de bedste. Værre er det ikke, og her har vi inkluderet det bedste, vi har testet i 2020 – omhyggeligt udvalgt fra et stort antal tests, så du ikke behøver at lytte dig igennem alle dem, der kan være relevante.

Begrebsforklaring

Følsomhed

Tallene opgivet i dB (decibel) fortæller, hvor meget effekt der er brug for, for at en højttaler kan opnå et defineret lydtryk. Højere tal giver mere lyd, og 90 dB giver højere lyd end 87 dB. Tallene fortæller også lidt om, hvorvidt højttaleren er en tung belastning for forstærkeren. Her er alt over 80 dB normalt, men højere er bedre.

Impedans

Impedans er modstanden i en højttaler og måles i ohm. Højere tal betyder højere modstand, men tallet fortæller kun noget om modstanden ved en given frekvens.

Modstanden varierer nemlig med frekvensen, og derfor opgives der ofte en nominel eller gennemsnitlig modstand, men det siger ikke noget om det, mange forstærkere ikke kan lide: Meget lav modstand, dvs. under 4 ohm og lavere. Det normale er mellem 4 og 8 ohm, men nogle steder i frekvensområdet kan den være lavere eller højere.

Effekt

Effekten måles i watt og siger intet om hvor højt man kan spille – det måles i dB – men noget om, hvor meget tilført effekt højttaleren kan tåle. Bag på højttaleren kan der f.eks. stå “Power Handling”, men det er ikke det samme som, at man skal have en forstærker med en effekt lig med højttalerens opgivne Power Handling.

Frekvensområde og -respons

Frekvensområdet opgives i hertz, som er antal svingninger pr. sekund (enten skrevet som Hz eller kHz for højere frekvenser), og beskriver, hvilket toneområde en højttaler eller højttaler-enhed kan afspille. De fleste højttalere i hi-fi-kategorien kan klare et frekvensinterval, der strækker sig fra 35-60 Hz i bassen og op til 18-20 kHz i diskanten. I frekvensintervallet skal en højttaler holder sig inden for en nærmere angivet tolerance (f.eks. +/- 6 dB).

Frekvensområdet siger ikke noget om kvaliteten, kun det målte omfang på højttaleren.

Frekvensresponsen eller frekvensgangen er det aktuelle forløb inden for frekvensområdet, altså en beskrivelse af output, når højttaleren tilføres et lineært signal over hele frekvensområdet. Her skal udsvingene som udgangspunkt være mindst mulige.

Bi-wiring

To sæt højttalerkabler giver dobbelt så mange penge i kassen, vil onde tunger hævde. Nogle, men ikke alle højttalere kan dog have godt af at blive drevet af flere forstærkere. F.eks. en til bassen og en til de andre enheder. På den måde kan man øge kontrollen over højttaleren, men to kabler fra én og samme forstærker er næsten altid spild af penge.

De nominerede til årets bedste højttalere

Læs videre med LB+

70%

Black Week Tilbud

70% På LB+ Total i 12 måneder!

LB+ Total måned

Fuld adgang til alt indhold i 1 måned

LB+ Total 12 måneder

Fuld adgang til alt indhold på Lyd & Billede og L&B Home i 12 måneder

39,- / mnd
130,- / for 1 måned
108,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Adgang til mere end 7.500 produkttests!
  • Store rabatter hos vores samarbejdspartnere i LB+ Fordelsklub
  • Ugentlige nyhedsbreve med seneste nyheder/li>
  • L&B TechCast – en podcast fra L&B
  • Deaktivering af annoncer
Vi har ingen bindingsperiode, du kan sige abonnementet op, når du vil.
Annonce

Vindere af Årets bedste højttalere 2020-2021

Årets basic soundbar

Samsung HW-Q66T

Den mest velafbalancerede lyd

I prisklassen op til 5.000 kroner ender Samsung HW-Q66T et hestehoved foran de andre. Både Sony HT-G700 og TCL Ray-Danz TS9030 må se sig slået, og også den dyrere LG SN8GY må give op over for Samsung.

Det, HW-Q66T mangler i forhold til de nævnte, er understøttelse af Dolby Atmos. Men den har opadvendte højttalere, der giver lyd i højden; dog kun simuleret (DTS Virtual:X) og ikke ægte Dolby Atmos eller DTS:X.

Men der er én ting, der er vigtigere end funktioner, og det er lydkvalitet.

Lyden af HW-Q66T er den mest velafbalancerede i klassen. Bassen fra subwooferen er godt integreret i lydbilledet og følger bedre med end de fleste. Dialoger på film er klare med god tyngde i resonansområdet. Det lyder stort og overbevisende, og lydsporet er hurtigere, tydeligere og mere velordnet end med konkurrenterne.

Samsung HW Q66T2 scaled 1

Indtrykket af surround-sound er noget begrænset; her er Sony HT-G700 f.eks. bedre. Men det nytter ikke. Samlet set er HW-Q66T bedst.

Desuden har den et es oppe i ærmet: Hvis man har et nyt Samsung-TV med Q-Symphony, kan dets topplacerede højttalere bruges sammen med HW-Q66T til at trække lyden fra TV-møblet yderligere opad. Og med Adaptive Sound kan den analysere støjniveauet i omgivelserne og tilpasse sit eget niveau derefter.

Musik i stereo via Bluetooth fungerer fint, og også her er Samsung-soundbaren en god tand over rosset. Bare sørg for, at lydniveauet på soundbaren justeres uafhængigt af mobilen. Altså at telefonen sender lyden ud på maks, og volumen så justeres på soundbaren.

Konklusion

Samsung HW-Q66T er kort og godt den allerbedste soundbar i sin prisklasse. Især musik lyder sjældent særlig godt på en soundbar i denne klasse, men Samsung har formået at afbalancere lyden. Ikke for spids, ikke for tam, ikke for indelukket.

Disse kvaliteter kommer selvfølgelig også til gavn på film, som lyder helt i top med flotte dialoger og god dynamik. Subwooferen følger godt med og integreres fint i lydbilledet. (GN)

Årets premium soundbar

Sonos Arc

Sonos når nye højder

Når Sonos kommer med en erstatning for de aldrende soundbars Playbar og Playbase, er det ikke småtterier, de putter under panseret. Sonos Arc er stor – hele 114 cm bred, hvilket svarer til bredden på et 50 tommers TV. Den fås både i sort og hvid, hvor vores testeksemplar var hvidt. Den ville have stået bedre til TV’et, hvis den var sort, men det er rart at have valget.

Indeni gemmer der sig hele 11 forstærkerkanaler fordelt på lige så mange højttaler-enheder. Det er både for at kunne simulere surround-sound og ivaretage dynamikken og renheden i lydbilledet på bedst mulig vis.

I alt syv lydkanaler giver simuleret surround-lyd – inklusive to opadvendte højttalere, der skal give “lyd fra himlen”. I dette tilfælde drejer det sig om Dolby Atmos, det mest udbredte af disse lydformater. Arc er Sonos’ første Atmos-soundbar.

Sonos Arc 1 scaled 1
(Foto: Sonos)

Lydmæssigt imponerer Arc med en flot illusion af surround-sound, der minder om den oplevelse, vi fik med den over tre gange så dyre Sennheiser Ambeo. Arc er virkelig en killer her og har strengt taget ikke brug for baghøjttalere. Men man kan tilføje dem, hvis man vil.

Lyden er klar og åben, dialoger lyder klokkeklart, og alt er fryd og gammen med både film og musik. For det meste. Der mangler lidt dynamik, og vi oplever indimellem lyden som lidt tam. Man kan hæve lydniveauet, men der er ikke helt så meget fart og tempo som med visse andre soundbars.

Vi kunne også godt tænke os, at man kunne vælge graden af Trueplay-kalibrering, da den kan fjerne lidt for meget fylde i mellemtonen.

Konklusion

Alt i alt er Sonos Arc dog en meget vellydende soundbar, som vi tror, mange vil blive meget tilfredse med. Den koster også mindre, end den kunne have gjort. Hvis du har Sonos i forvejen, er Arc en velkommen tilføjelse til familien. Men hvis du ikke har Sonos, er det nok ikke sikkert, at det er den her, du skal starte med. (GN)

Årets high-end soundbar

Samsung HW-Q950T

Soundbar med biografambitioner

Det kan virke som det glade vanvid at betale 12.000 kroner for en soundbar. Men det er vores erfaring, at en soundbar ikke behøver at være et åbenlyst kompromis, hvis man er villig til at investere i kvalitet.

Med i prisen får man ikke alene en kraftig trådløs subwoofer, men også indbyggede højdekanaler i både soundbar og baghøjttalere for at give det bedst mulige udbytte af 3D-formaterne Dolby Atmos og DTS:X.

Sammenlignet med forgængeren har Q950T to ekstra kanaler og højttalere, og har nu hele ni kanaler indbygget, hvoraf to driver topmonterede Atmos-højttalere. Desuden er der så trådløse baghøjttalere, hver med en surround-kanal plus en topmonteret enhed til Dolby Atmos og DTS:X. Den samlede højttalerkonfiguration er dermed 9.1.4.

Brugervenligheden er god, men lyden er decideret i sværvægtsklassen. Der er masser af kraft, mere end i næsten nogen anden soundbar, vi har testet. Hvor Sonos Arc er mere finmasket i overtoneområdet, er Samsung mere som den lyd, man hører i biografen: Tung, kraftig og lækker.

Soundbaren er hurtig i vendingen, og der er god kontrol over f.eks. pistolskud, samtidig med at dialoger er klokkeklare. Lyden opleves som lineær og naturlig, hvor konkurrenterne ofte dæmper mellemtonen for at give indtryk af mere bas og diskant. Det er ikke nødvendigt her, fordi Q950T har så god dynamik og kontrol.

Filmoplevelser er glimrende med ægte 3D surround-lyd. Og hvis man har et nyt Samsung-TV med Q Symphony, kan de topmonterede højttalere i det bruges til at løfte frontlyden endnu en tak op fra TV-møblet. Så får man en boble af lyd, som ingen anden soundbar kan måle sig med. Desuden er det en af de bedste soundbars til musik i stereo.

Konklusion

Samsung har forbedret deres tidligere topmodel og smidt yderligere to kanaler på. Det er noget, der giver rumfølelse! Her kan man skrue lyden op til næsten biografniveau, uden at det lyder skarpt eller tyndt. Man får faktisk ægte hjemmebiofølelse.

Det er ikke overdrevet at hævde, at denne soundbar er billig, når man ser på, hvad man rent faktisk får for pengene. (GN)

Årets bærbare højttaler

Ultimate Ears Hyperboom

Den ultimative udehøjttaler

Den 36 cm høje og næsten seks kilo tunge højttaler har et praktisk bærehåndtag og kan stå udendørs i solskin eller regn. Den er ikke helt vandtæt som de mindre UE-højttalere, men sprøjtesikker og kan godt tåle, at nogen vælter et glas Prosecco ud over den.

Hyperboom har også en party-mode, som man kan aktivere, hvis andre til festen skal have adgang til højttaleren. Eller højttalerne. For hvis man har en anden UE-højttaler – Hyperboom, Megaboom eller Boom – kan de kobles sammen trådløst, så man får endnu mere lyd på terrassen.

Men det allerfedeste er at koble to Hyperboom sammen i stereo. Placér dem gerne på et bord eller en hylde, så højttalerne ikke bare spiller for gæsternes fødder, og skru op for lyden!

Med i alt seks højttaler-enheder får man et himmelsk lydtryk fra Hyperboom. UE siger, at den kan klare 100 decibel, hvilket stemmer fint med vores målinger. Rundt om højttaleren sidder der to bas-enheder, to slavebasser og to diskanter. Det kan man få meget lyd ud af.

Leon Bridges’ “Bad Bad News” løftede virkelig stemningen, da jeg skiftede fra en til to Hyperboom-højttalere. Én højttaler fyldte terrassen fint, men med to blev det næsten som et mini-PA-anlæg derude – dobbelt så sjovt.

Konklusion

Ultimate Ears Hyperboom er den bedste bærbare højttaler i sin klasse. Det er den ultimative party-højttaler, men den klarer også klassisk og jazz bedre end konkurrenterne. Der er ikke bare bas, lydstyrke og decibel i en Hyperboom; den har også fokus og gennemsigtighed nok til at lyde klart og raffineret.

To er selvfølgelig endnu bedre og giver musikken et helt andet format, ud over endnu mere lyd, men man kommer også længere med én Hyperboom end med nogen af konkurrenternes trådløse bærbare højttalere. (LS)

Årets trådløse bordhøjttaler

Naim Mu-so Qb 2

Kanongod kubehøjttaler

Mu-so Qb 2 har alt, hvad du har brug for, indbygget. Bl.a. i alt 300 watt forstærkereffekt, som giver den potente lyd. Den har også Bluetooth og Wi-Fi, og den kan kobles til Wi-Fi-routeren derhjemme med Ethernet-kabel for mere stabil musik-streaming.

Med app’en kan fire andre Naim-enheder i andre rum tilføjes og styres i en multirumsopsætning. Hvis man har enheder, der understøttes af AirPlay 2 eller Chromecast, kan de også tilføjes og app-styres med henholdsvis Apple Home- og Google Home-app’en.

Det bedste ved Qb 2 er næsten betjeningen. Der medfølger en fjernbetjening, og den erstatter mobil-app’en et langt stykke af vejen, men man kan også styre lyden, vælge kilde og gemme sine foretrukne playlister eller radiostationer på touch-feltet på toppen. Her fungerer aluminiumringen rundt om som volumenkontrol, som den også gør på Naims Uniti-forstærkere.

Anden generation af Naims terning spiller som forventet, men der er mere kontrol og kraft her, og bedre fokus i lydbilledet. Som stadig er stort, fyldigt og fuld af varme og behagelige klange, bare med mere åben og raffineret lyd.

Konklusion

Man skal ikke lade sig narre af den kompakte kubes beskedne mål. Ligesom sin mere voluminøse slægtning spiller Naim Mu-so Qb 2 større, sejere og mere medrivende, end størrelsen antyder. Anden generation af Naim-højttaleren lyder også bedre, mere raffineret, mere åbent og med tydeligere fokus, og har så få begrænsninger, at den kort og godt er bedst i klassen.

Hvis du vil have en kompakt bordhøjttaler med rigtig fed lyd, er Qb 2 vores klare valg. (LS)

Årets trådløse stereohøjttaler

DALI Rubicon 6 C

Afslørende pakkeløsning

Trådløse, aktive højttalere vinder hastigt frem. Men går det an i den højeste ende, eller skal der stadig god, gammeldags analog teknologi til i high-end-segmentet?

DALI mener tydeligvis, at tiden er inde, for de har lanceret en aktiv udgave af firmaets næsthøjeste serie, Rubicon. Rubicon 6 C er en fuldvoksen, men slank gulvhøjttaler. Der sidder i alt fire højttaler-enheder i Rubicon 6 C: To ens 6,5 tommers bas-enheder med træfibermembran samt den 28 mm dome og den bånddiskant, der tilsammen udgør DALIs hybrid-diskant. Der sidder to forstærkere på 250 watt stykket i hver højttaler. De driver henholdsvis bas- og diskantsektionen.

Rubicon 6 C er en meget præcis og afslørende gengiver. Det skal den have al mulig ros for, men du skal være opmærksom på, at du kan komme til at høre ting, der ikke var meningen. En udbredt floskel blandt hi-fi-anmeldere er: “Det var som at høre mine plader for første gang!” Nogle gange er den floskel sand, men det kan også betyde, at man må give afkald på nogle illusioner, når det gælder tilblivelsen af ens yndlingsoptagelser!

Konklusion

Med Rubicon C 6 har DALI taget et skridt opad i aktive højttalere. Hvis ikke til high-end, så i hvert fald niveauet lige under. Det er en fremragende og meget nøjagtig lydgengiver, der med sin evne til at grave såvel skønne som mindre skønne detaljer frem af dine yndlingsindspilninger bør kunne tage konkurrencen op med de endnu få konkurrenter i samme klasse.

Den egentlige udfordring ligger i, om DALI kan overbevise de ofte konservative hi-fi-entusiaster om, at de skal skrotte deres yndlingsforstærkere og holde op med at bekymre sig om højttalerkabler. Hvis det lykkes, får køberne en kombination, der vil være svær at finde i samme kvalitet som separate komponenter. (JAH)

Årets udendørshøjttaler

Bowers & Wilkins AM-1

Hi-fi-lyd i haven

Bowers & Wilkins AM-1 fås i sort og hvid, kabinettet er vandtæt og robust, og den leveres med et L-formet aluminiumbeslag, der fastgøres på den ene side af højttaleren. Beslaget fungerer også som en forlænget forbindelse til kablerne, der sættes fast på indersiden af beslaget, hvor det skrues fast i væggen eller loftet.

Balance er nøgleordet her. De mellemstore B&W-højttalere leverer et generøst og meget velafbalanceret lydbillede. Efter at det første indtryk har lagt sig, lægger man mærke til, at de også har mere bas, end man lige skulle tro. Det er ikke de skarpest fokuserede eller mest opløste højttalere, vi har testet, men det hænger godt sammen.

Bassen følger fint med, også når man spiller højt. Focal-højttalerne svinger måske mere, og de også kan spille højere, men det er let at blive revet med af B&W’s udendørshøjttalere. De får god hjælp af slavebassen bagpå, som giver Ariana Grande overbevisende dynamik og lydtryk.

Det er måske de mest allround højttalere i testen og soleklart de bedste til klassisk musik. Ingen af de andre højttalere er f.eks. i nærheden af AM-1’s raffinerede og opløste strygerklang.

Konklusion

Bowers & Wilkins AM-1 må se sig slået af Focal 100 OD8 på volumen og lydtryk, men har mere end rigelig bas til en havefest og lyder samtidig mere fokuseret og bedre afbalanceret end både Focal og de andre højttalere i testen.

Det er disse udendørshøjttalere, man skal have, hvis lydkvaliteten er vigtigst. Den eneste ulempe ved AM-1 er, at de har brug for en potent forstærker for rigtig at stråle på terrassen. (LS)

Årets premium kompakthøjttaler

DALI Menuet SE

Genfødte kæmpedræbere

Menuet er en af de mest populære DALI-højttalere gennem tiderne. Og i hvert fald en af de mest sejlivede, da den siden lanceringen i 1994 har overlevet to højttalerserier, inden den i dag står på egne ben som eneste medlem af sin familie.

Menuet SE blev egentlig udviklet som en særlig luksusmodel til salg i Japan, men den kan nu også købes i Skandinavien. Finishen er noget af det lækreste, vi har set til prisen: Højglanslakeret finér af vild valnød i en smuk, dybbrun farve.

Der er, naturligt for størrelsen, tale om en tovejskonstruktion. Nederst en 4,5-tommers bas/mellemtone med DALIs træfibermembran. Diskanten er den samme 28 mm dome som i standardudgaven. Til gengæld er der kælet for delefiltret, som har fået hundedyre Mundorf-kondensatorer.

DALI Menuet SE punkterer med det samme forestillingen om, at der skal store højttalere til stor lyd. Stereoperspektivet strækker sig flere meter hinsides højttalerne og fra gulv til loft. Og dybt ind i rummet bag dem.

Menuetterne formår i en grad, der er sjælden til prisen, at fjerne både sig selv og bagvæggen, og åbne op til koncertsalen, jazzklubben eller lydstudiets kontrolrum. Når optagelsen og det øvrige udstyr tillader det, sætter de en virkelig overbevisende akustisk scene, hvor der er plads mellem udøverne – og klar luft mellem dem. Det er fornemt til prisen.

Konklusion

DALI Menuet SE er en på alle måder overraskende højttaler. Få konstruktioner kan i en alder af 26 år lave et så overbevisende comeback og demonstrere nye finesser. Dens stærkeste kort er og bliver overraskelsen. Ingen forventer så stor og kompetent lyd fra en så latterligt lille højttaler.

Giv den en tilstrækkelig stor forstærker og en god placering, så bliver det forbandet svært at komme i tanke om, hvad det egentlig var, du ville med store gulvhøjttalere! (JAH)

Årets high-end kompakthøjttaler

Audiovector R1 Arreté

Kompromisløs lydkvalitet

Det, der gør Audiovector R1 Arreté unikke, er Freedom Grounding – jording af bas-enheden. Der sidder nemlig et ekstra stik på den kulfiberplade, som kabelterminalerne er monteret på. Med jordkablet tilsluttet strammes lydbilledet op, detaljerne bliver bedre fokuseret, bassen mere potent, og det virker, som om lydbilledets bliver dybere.

Som altid med Audiovectors dyrere højttalere kan man opgradere f.eks. en Signature til en Arreté, hvis og når man vil.

Hvis man vælger Arreté-udgaven, får man samme type bas-enhed som på de andre i serien. Membranen er af flettet kulfiber støbt med træfibre, monteret på en titaniumspole og parret med en Air Motion Transformer – Dr. Oscar Heils egen variant af bånddiskanten med en flettet mylar-membran, ikke ulig bælgen på en trækharmonika.

Højttalerne har en enestående formidlingsevne på vokaler, der minder mig om gode elektrostathøjttalere. Men de formår også at tackle langt mere dynamisk og kompleks musik. F.eks. ouverturen til Puccinis La Boheme.

Hvis man spiller højt, kan visse højttalere lyde skarpt i toppen, og nogle kan have problemer med at følge med i bassen, når orkesteret virkelig slår sig løs. Ikke disse. Højttalerne viste gang på gang, at de havde benhård kontrol og elskede at spille højt. Det er vi ikke vant til med så små højttalere.

Konklusion

De små R1 Arreté fra Audiovector er måske de bedste kompakthøjttalere i denne prisklasse. De udfordrer vores referencehøjttalere Dynaudio Contour 20, og på enkelte områder er Audiovector-højttalerne faktisk bedre.

Højttalerne er lettere at finde plads til, de trives med de fleste forstærkere, og de spiller langt over deres størrelse.

Der er ikke meget dybbas, og vi synes, at jordkablet er dyrt ekstraudstyr, især da det er nødvendigt for virkelig at få højttalerne til at skinne. Men med Freedom Grounding tilsluttet er R1 Arreté faktisk det bedste køb i denne klasse. (LS)

Årets high-end gulvhøjttaler

Vivid Audio Kaya 90

Jagten på perfektion

Nogle er villige til at gå længere end andre i deres søgen efter den perfekte lyd. I højttalerfaget er det ægte håndværkskunst. Og med Kaya 90 har britisk-sydafrikanske Vivid Audio givet sig selv en ekstra udfordring. Nemlig at få en relativt kompakt gulvhøjttaler til at opføre sig, som om den var næsten dobbelt så stor.

Lad dig i øvrigt ikke narre af det kompakte ydre, hvert kabinet rummer nemlig hele 90 liter.

Hvis du gerne vil have gåsehud, kan du prøve at høre live-versionen af Susanne Sundførs “Undercover” fra the Barbican i London.

Med Kaya 90 lyder det så stort, åbent og naturtro, at jeg slet ikke savner at være der selv. For her får jeg hele koncertsalen flyttet ind i testrummet, hvor lyden fra klaveret breder sig ud i rummet med et naturligt og klippefast fundament i bunden. Og Susanne, hvis karakteristiske stemme er lige så kraftig, som den er luftig, står midt i rummet og krænger sin sjæl ud.

Den varme klang fra strygerne på Luka Šulićs fortolkning af Vivaldis De fire årstider skildres med både fylde og masser af luft. Og med en sådan kontrol over såvel de mindste detaljer som de største dynamiske udblæsninger, at det simpelthen er uvant. Hvornår har jeg sidst hørt lyden så ufarvet og levende som her? Det kan jeg ikke huske.

Konklusion

Kaya 90 er undertegnedes første møde med Vivid Audio. Jeg må indrømme, at jeg ofte har nogle fordomme over for producenter af højttalere i halvmillionklassen. Men da jeg hørte disse til 200.000 kroner parret, kom aha-oplevelserne på rad og række, så jeg blev mindet om, at det simpelthen er dyrt at hoste op med de bedste løsninger.

For Kaya 90 er en juvel af en højttaler. Desværre koster den alt for meget til, at de fleste overhovedet ville tænke på at købe et par. Men til prisen får du en af de mest dynamiske, rentspillende og holografisk korrekte højttalere på markedet.

Man har jo lov til at drømme. (GN)